Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36

Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 46

Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 46
Anmeldelse - FMmmmm 7 - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
08-01-2002

FMmmmm 7


Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 245
Skrevet af:

Endnu en synth-klassiker er blevet lavet om til software. FM7 er en standalone software synt, bygget som en udvidet DX7 og kan efterligne det meste af DX familien. Den fungerer også som et VST instrument og en VST insert effekt i de gængse musikprogrammer.

Frequency Modulation lyd syntese (herefter FM) blev realiseret første gang i 1967 af John Chowning på Stanford Universitet i Californien. Opmuntret af sin ven Max Matthews fra Bell Lab prøvede han først i 70’ere at sælge idéen til de største instrument-producenter i USA, bl.a. Hammond og Wurltizer. Men de takkede nej, fordi de ikke forstod teknikken ifølge Chowning. Men en ung ingeniør fra Nippon Gakki, bedre kendt som Yamaha, kunne godt se mulighederne i FM. Efter nogle prøvemodeller (GS1 og GS2) kom DX7 i 1983 og frem til 1985 fik Yamaha produceret og solgt 160.000 af dem.
Så sent som i 1998 blev der kogt suppe på DX7’ens succes: PLG100DX, faktisk en DX7 på en printplade, er et indstikskort til lydkortet SW100XG med dens mulighed for 24-bit effekter og s/pdif-udgang.

Nem installation

NI FM7 kommer i en kasse som vi efterhånden kender den – med en manual og en CD. Manualen er på 4 sprog (engelsk, tysk, fransk og spansk) – ca. 105 sider pr. sprog. Man behøver ikke at åbne manualen for at installere FM7, den er meget ligetil. Installation giver både en stand alone og en VST-plugin version. Man får lov til at indtaste de sædvanlige oplysninger og et serienummer hvorefter installations programmet tilbyder automatisk at opdatere alle "VstPlugins" foldere som det finder, men man kan nemt fravælge enkelte foldere hvis det skulle være relevant. Enklere kan installationen af et plug-in nok ikke gøres. Selve CD-skiven har to huller som fungerer som kopibeskyttelse. Ulempen er at man ikke kan lave en sikkerhedskopi. Hvis man laver ændringer i pc’ens hardware eller opgraderer operativsystemet vil FM7 spørge efter Cd’en. Så pas godt på den.
De første 40 sider af manualen omhandler installation. Den er delt op i konfiguration af stand alone versionen på PC og på Mac samt konfiguration på Cubase, Nuendo, Logic og Pro Tools (DirectConnect). Manualen er fyldt med små screenshots, så man ved hvor man er henne uden at skulle nærlæse teksten.

Introducing FM7

FM7 starter op med Library-vinduet, men hvis man vil være fri for Keyboard og Library-vinduet (de er nok de færreste som vil bruge musen at spille med) kan man slukke for disse – en meget praktisk ting, hvis man bruger FM7 inde fra en anden applikation som Logic eller Nuendo. Til højre er der et spektrum og waveform vindue. Ændrer man på nogle parametre i en lyd, bliver det straks reflekteret i disse vinduer – de giver et vink om hvor kompleks og fyldig/spinkel lyden er. På langs, lige nedenunder de virtuelle displays, er der adgang til de forskellige edit-vinduer: A-Z Operatorer, Pitch, LFO, Modulation, Master, Easy og Library.

Library

Fra library har man har adgang til 4 banker à 32 lyde, som man kan vælge imellem med mus eller piltasterne. I højre side er der et informationspanel. Der er plads til forfatter, dato, info og så nogle kategorier som man kan bruge for at beskrive selve lyden. Infofeltet kan meget praktisk bruges til at beskrive hvilke controllere, man har brugt, f.eks. at aftertouch påvirker cutoff.
Hvis man mangler lidt inspiration, eller ikke gider programmere findes der i Library-vinduet også en randomize-funktion (altså en tilfældigheds-generator). Man kan vælge hvad man vil påvirke (f.eks. envelope, effekt og modulation) og hvor store udsving disse tilfældigheder skal have.

Easy now…

Easy vinduet har nogle fadere som minder om en traditionel analog synth, Skal lave en hurtig ændring fungerer det meget godt, men skal man have fuld kontrol over lyden er der ingen vej uden om Operatorerne. Der er også et panel, hvor man kan vælge nogle prædefinerede effektindstillinger.

Master-vindue

På master-siden kan man sætte output og input volumen (ja input – det kommer vi tilbage til). Der styrer man også antal samtidige stemmer. Default er 8 samtidige stemmer, men på en hurtig PC/Mac kan man sætte den til 64 (max), trykke så mange tangenter ned man kan (med arme og ben), uden at høre clicks eller anden forvrængning.
Effektenheden er i grunden bare et delay, men det har nogle parametre (feedback, hi cut, low cut og modulation) som gør at det kan fungere som chorus/flanger og endda lyde som en slags reverb. Dem som kender DX7 ved hvor meget bedre den lyder, bare den får en lille smule effekt som kan modulere lyden lidt. FM7’s effekt er imponerende effektiv, i forhold til hvor simpel den er. Man kan få nogle sjove effekter ud af den ved at ændre på f.eks. delay time mens man spiller.
Der mangler derimod et slags effekt-bibliotek, som det på Easy-siden. Der er et Controller Define panel, det ville være mere relevant på Modulation siden – et effekt library ville her være mere brugbart. Så har man brug for en bestemt type effekt kan man hoppe over på Easy vinduet for at vælge den der – hvorefter man så tilbage i Master vinduet kan justere den på plads.
I Control Define panelet kan man loade definitioner til midistyring fra eksterne midi-kilder. Der er nogle prædefinerede, f.eks. 4Control, Access Virus og Yamaha CS2x. Man kan også gemme sine egne definitioner.
Hurtigt hen over Modulation og LFO – I Modulation-vinduet har man mulighed for at mappe mellem diverse controllere og de otte operatorer. Denne mapning kan også gøre fra Operator vinduerne – men Modulation vinduet giver et fint overblik. Nederst er der realtime værdier af 7 controllere, bl.a. controller 1 og 2 som man selv definerer. Der er overvældende mange muligheder med de 2 LFO’er. Man har 32 waveforms (eller 64 – de kan fasevendes) at vælge i mellem og hvis man så sætter dem i serie…

Operator-vinduet

Man kan "programmere" FM7 rent grafisk, man kan bruge musen i alle felterne i operator vinduerne og "tegne" sig frem. Det har aldrig været nemmere at lave forudsigelige ting i FM.
DX7 har 32 prædefinerede algoritmer, mens man i FM7 har en matrix med de 6 Operators. Her kan man så route modulators til carriers i en uendelighed. Her kan man også sende lyden videre til de to filtre, Operator X og Z. I hver Operator-vindue kan man vælge om man vil se Operator-matricen eller Envelope/ keyscaling panelet. I matrix panelet kan man loade prædefinerede algoritmer og gemme sine egne. Ligesådan kan man i envelope vinduet loade og gemme prædefinerede envelopes.

Operator X og Z

Navnet lyder som taget ud af en James Bond film. Operator x et low pass filter med en noise generator – operator z er et 24db oct. multimode filter (dvs. trinløst fra LPF til HPF). Filtrene kan påvirkes af velocity, key scaling, velocity scaling, controllers og LFO. Disse er med til at give FM7 en mere analog og moderne lyd.

Input

For lige at gemme det bedste til sidst – FM7 kan bruge et eksternt audio signal som Carrier, Modulator og man kan behandle det med de to filtre.
Et godt eksempel på dette er preset 128: "Input Distorted & Filtered". Hvis du har nogle backing vokals i et Logic, Cubase, eller Nuendo projekt – prøv at sende dem igennem FM7’s preset 128 og brug keyboardet som trigger. Derfra skal sporet bare have lidt panoreret multitap-delay og man har nogle rigtige syrede backing vokals. Man skal lige huske at hvis du skal bruge FM7fx som plugin i Logic, så skal sporet være sat til stereo.
Det lykkedes mig dog ikke at sende midi events til FM7fx når den kører som en Vst Insert effekt (i Logic 4.81), så det eneste måde jeg kunne optage resultatet var ved at sende lyden til et andet audiospor. Vi må håbe at det bliver bedre i Logic 5

Lydkort, drivere og latency (forsinkelse)

Manualen advarer om at lydkortdriverne er meget vigtige for hvordan FM7 performer. Koden er optimeret til Pentium SEE, 3Dnow pro og Altivec – så hvis man har en ældre maskine er det en god ide at downloade demoversionen og se om den kører tilfredsstillende. På min test PC kunne jeg afspille 12 samtidige FM7 instrumenter, i et project med 10 audio spor og diverse plugin effekter inden Logic begynte at beklage sig – dette vel at mærke med driveren sat til laveste latency (128 samples). Der har ikke været noget tegn på ustabilitet i en lille uges brug af FM7.

Lydbedømmelse

Der medfølger to banker (dvs. 2 x 128 lyde) af nye lyde som udnytter de ekstra features i FM7, som DX7 ikke har. Det er selvfølgelige en del klassiske DX7-lyde: Rhodes-efterligninger, percussive marimba-lignende lyde og brass. De mange muligheder med de 2 LFO’er giver sig til kende i en del bløde polyrytmisk trance pads og (grimme på den gode måde) retro lyde. Nogle er mere anvendelige end andre, men det er relativt nemt at modificere dem til det man vil have.
Der medfølger også de originale DX7-lyde med, samt nogle flere banker, bl.a. er der en enkelt bank af udvalgte lyde importeret fra Yamaha’s groovebox DX200. På internet kan man finde mange flere lyde. Det tager måske 10 minutter at finde flere store samlinger indeholdende 10-15.000 lyde til DX7 i sysex format. Udover DX7, kan FM7 importere lyde fra DX7-II, DX11, TX81Z, DX21, DX27, DX100, DX200 og TX802. Det er meget komplet.
Hvis man loader DX7 lyde i FM7 bliver de gengivet helt autentisk. I en A/B test mellem min DX7 og FM7 kunne jeg kun høre forskel på to af 64 lyde. De to var lidt lysere og digitale på FM7, men vi snakker om en meget lille forskel. DX7 lydene bruger selvfølgeligt ikke de nye operators og effekter på FM7. Når man skruer op for volumen er der også mere støj på DX7 end på FM7, men denne kvalitet er selvfølgeligt afhængigt af lydkortet.
For dem som ikke kender FM: Dette er ikke stedet at finde en realistisk piano lyd, et flot kor eller en skrigende distorted guitar. Derimod er lyden meget levende og vinder meget hvis man efterfølgende har mulighed for lede den igennem en effekt-maskine eller plugin.

Konklusion

FM7 gør hvad NI lover, og den gør det godt. Med de ekstra filtre og effekter lyder den af meget mere end FM lyde normalt kan præstere. At den også har et input, som gør det muligt at bruge den som en effektmaskine er et stort plus. Og så ligger prisen lige under nuværende brugtpris på en DX7 i dag. Brugerfladen er meget gennemført og nem at finde runt i. Man kan med fordel bruge musen i de fleste grafiske paneler.
Det som trækker ned er bl.a. manglende mulighed for at gemme egne definitioner i et effekt-library, nogle funktioner er lidt mærkeligt placeret og tildeling af controller-styring fra eksterne midi instrumenter er ikke ligefrem nem.
Men det kan bedst siges på denne måde: om en måneds tid kan jeg tage den gamle DX7 ned af stativet, efter at dens lyde og funktion er flyttet over til FM7 – så bliver der også plads til min Korg DW8000 på stativet, indtil den udkommer som software…

Mindstekrav, PC

450 Mhz Pentium

Win98/ME/2000

Lydkort/midi

64 MB Ram

60 MB Disk Space

K6 og Cyrix 6x86 er ikke anbefalet.

Mindstekrav, Mac

400 Mhz G3

MacOS 8.6

Opcode OMS/MOTU FreeMIDI

64 MB Ram

60 MB Disk Space

Understøttede drivertyper

VST 2.0

ASIO

DXi (Win)

MME (Win)

DirectSound (Win)

DirectConnect (Mac)

MAS (Mac)

SoundManager (Mac)

FreeMIDI (Mac)

Den anvendte test-PC

Asus P4T-E

256 mb Ram

1,8 GHz Pentium 4

IBM 60 Gb ATA 100

Echo Darla lydkort med ASIO drivere

Windows 98

FM forklaret – den ultrakorte version

FM syntese består i nogle operators (tænk oscillator) som enten er carrier (lydgenerator) eller modulator. Man starter med en carrier (typisk en sinuskurve) som man påvirker med en eller flere modulator. Dette resulterer så i en mere kompleks lyd – og det er denne kurveform som man kan se øverst længst til højre i FM7 (waveform panelet).



Flere anmeldelser

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk