Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36

Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 46

Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 46
Anmeldelse - Klassikere i nye klæ'r - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
10-06-2002

Klassikere i nye klæ'r


Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 245
Skrevet af: Jens Walther

Clavias Nord Electro kombinerer Hammond-orgel og elpianoer i et og samme instrument.

De hippe lyde blandt spillende Keyboard folk har de sidste år været de klassiske keyboards, Fender Rhodes, Wurlitzer og Hammond Organ. Mange har fundet de glemte instrumenter frem eller har direkte været ude og bruge sparepengene til et brugt Rhodes eller Hammond. Intet kan hamle op med et veljusteret Rhodes, men når gigget er slut og energien givet ud til publikum, så kommer bagsiden af medaljen. Rhodes og specielt Hammond orgler er tunge, vanvittig tunge. Og et Hammond uden en Leslie er utænkeligt – endnu en tung ting.
Producenterne har ikke været sene om at opdage denne trend og fremstillet forskellige udgaver af mere transportvenlige klassiske keyboard. Vi har set modeller, specielt Hammond-simulanter, fra både Korg, Roland, Hammond og Voce. Men svenske Clavia vil også være med og de er de første, som har gennemført instrumentet og kombineret både Hammond orgel og elpianoer i et og samme instrument og med lige vægt på begge dele. Må vi præsentere Nord Electro.

De røde svenskere

De holder sig til farven og har igen lavet et rødt instrument med metalfront og røde træpaneler i siderne. Instrumentet findes i to udgaver, en Seventythree og en Sixtyone, som henviser til antallet af tangenter. Ellers er de to udgaver ens. Ligesom Clavias andre instrumenter er Electro baseret på en overskuelig og enkel brugerflade. Instrumentet er på fronten delt op i fire dele, en Program-del, en Organ-del, en Piano-del og en effekt-del.
Befriende er det at betjene Electro, fordi den næsten er renset for underliggende menuer. Kun programdelen har undermenuer, som du kommer til ved at holde Shift nede. Sammen med det enkle display med de 2 LED-tal gør betjeningen, at du ikke fortaber dig i elektronik, men kan koncentrere dig om at spille med de goe gamle lyde. Knapnørderne vil nok hurtigt blive lidt udtørrede, hvis de vil pille med en Electro. Men Electro skal væsentligt også betragtes som et Instrument med stort I. Her er ingen smarte tricks som udviklings lyde, arpeggioes og andet lir, men derimod den gode gamle velkendte lyd. Electro er konservatismens keyboard, men samtidig næsten fremsynet i sin brugervenlighed og "begrænsning".
Clavia gør sig i Physical modelling på deres instrumenter, så meget, at der tidligere sad et "no sampling" badge på deres reklamer for f.eks. Nord Lead. Det badge er nok gemt væk og glemt, for Electro er en hybrid, der både er baseret på Physical modelling og sampling. Orgel/hammond-delen er modelling, mens Piano-delen er sampling. Det lyder som en fornuftig disposition, fordi Piano-delen er væsentlig mere kompleks i sine overtoner, mens de statiske bølgeformer i et Hammond kan simuleres forholdsvis let. Dette faktum gør også, at polyfonien er forskellig, alt efter, om du spiller orgel eller piano. Orgel-lyden har fuld polyfoni, mens pianoerne er begrænset til 24 toner.

Hammond Electro

Når nu Electro er et sådan splittet instrument, så lad os starte med at se på orgeldelen først. Det klassiske Hammond-orgel er referencen her. De modeller, som Clavia nok har haft på testbænken er Hammond A100, B3, L-100 og M-100, som alle er baseret på samme tonehjuls-teknologi, men som alligevel lyder en smule forskellige. Modsat disse instrumenter er Electro kun et Keyboard med et manual, men i Electros midi specifikation er det muligt at tilslutte et ekstra Midi Keyboard, som kan gøre det som det underste manual med sin egen drawbar/orgel indstilling, men med de samme effekter.
Clavias orgel model er selvfølgelig baseret på drawbars, men i betjening af disse er Clavia gået sine egne vegne. Andre simulanter har fysiske drawbars, som du kan trække i, men som giver det problem, at de ikke viser drawbars indstillingen, når du har valgt et preset/program. Clavia har valgt en smartere model. De 9 drawbars består alle af en række lysdioder, som nærmest som et peakmeter sidder over de 2 knapper, som betjener selve drawbaren. Disse to knapper styrer ud/ind (drawbar volume op/ned), og indstillingen fra 1-10 er indikeret med lysdioderne. Du har således altid en visuel information omkring, hvordan dine drawbars er indstillet, også selv om du blot vælger et preset som udgangspunkt.
Det er selvfølgelig noget andeledes at styre drawbars med knapper end med almindelige drawbars, men Clavias model virker faktisk rigtig godt, når man lige har vænnet sig til den. Det er nemlig muligt at placere flere fingre samtidig på knapperne og sådan betjene flere drawbars samtidig ligesom på de gamle Hammonds. De ni toner, som drawbarene styrer, lyder helt rigtigt. De har den rette tuning (ikke helt rene ligesom Hammond heller ikke er) og den rette kurveform. Her har Clavia gjort deres arbejde godt.
En af de ting, som gør, at et Hammond lyder som et Hammond, er chorus/vibrator kontrollen. Den er også blevet simuleret på bedste vis på Electro, og du har fuldstændig de samme indstillinger og den samme lyd, som du har på "den rigtige".
Og orgel-sektionen har selvfølgelig også en percussion sektion, hvor du kan vælge 2nd eller 3nd harmonier, slow og soft. Og ligesom på et rigtigt Hammond er percussion delen monofonisk og trigges kun, når der ikke i forvejen har været trykket på nogen tangenter. D.v.s. at du hører ikke percussion delen, når du spiller legato. Her i percussion delen kunne jeg nu godt tænke mig, at man både havde mulighed for at vælge en monofonisk og en polyfonisk percussion. Men Clavia har valgt den oprindelige klassiske model.
Når du har lavet et orgel med alle indstillinger, både drawbars, Chorus/vib og effekter, så kan du selvfølgelig gemme den som et program i Electros hukommelse. Men samtidig har du også nogle preset, som kun indstiller drawbars inden i det samme program. Disse drawbars preset er der 18 af, 9 user og 9 faste. De 9 user kan bruges inden i et program, men gemmes for sig selv og er de samme ni, lige meget hvilket program, de bliver aktiveret under. Det minder også lidt om de gamle hammond modeller, hvor du havde en drawbar tab og "instrument" tabs som f.eks brass, clarinet o.s.v. Du kan således spille med et orgelprogram, hvor du både har leslie, overdrive og flanger på i effektdelen, men alligevel let gå fra én drawbars indstilling til en anden uden at ændre programmet og dermed måske effekterne. Denne mulighed er med til at spare programmer, som der i forvejen ikke er for mange af i Electro og giver ikke det det lille dyk i effekterne, som sker, når du vælger et nyt program. Du vil nemlig mange gange gerne kunne gå fra et drawbar preset til et andet samtidig med, at du holder en akkord på keyboardet.

Rhodes Electro

Piano-delen i Electro er selvfølgelig ikke kun en Fender Rhodes-del. Du har her flere af de klassiske keyboards, faktisk seks i alt. Simulanterne er følgende: Fender Rhodes, Wurlitzer M200, Hohner Clavinet D6, Yamaha CP-70 El-grand, Akk. Grand Piano og option. Den sidste "option" model kommer der en forklaring om senere.
Alle disse seks modeller er baseret på sampling, og de fleste modeller (ikke Clavinet) er lavet med velocity shift sampling, således at der er et lag samplinger, som aktiveres med svagt anslag og andre samplinger, som spiller, når anslaget bliver kraftigt. Denne teknik gør, at instrumenterne bliver forholdsvis "rigtige", naturtro.
I piano delen kan du ikke gøre mere end at vælge din model. Du har kun en knap som veksler mellem disse 6 modeller. Resten at bearbejdningen må du foretage i effekt delen.
Piano-delen på Electro har efter min mening både sine gode og dårlige sider. Heldigvis er de gode sider Rhodes og Wurlitzer, som lyder rigtig godt, selv om jeg godt kunne savne et eller to ekstra lag i samplingerne. Men overgangen mellem den svage og den kraftige sampling er meget flot maskeret, ligesom instrumentet er meget egalt over de mange oktaver. Begge instrumenter, ja faktisk også orgeldelen har en tendens til at være lidt for tyk og tung i lyden, lidt ligesom at der altid er boostet lidt i bunden. Når du spiller i band med instrumentet, kan det godt være irriterende for det samlede lydbillede, fordi Electro bevæger sig ned i det område, hvor Bassen og stortrommen burde herske.
De tre sidste lyde i Electro pianodelen, Clavinet, El.grand og Akk. grand er brugbare, men ligger ikke så tæt på forbillederne. Clavinettet lyder mere som et synth-clavinet, men med effekter på bliver det absolut brugbart, Electric Grand lyder måske lige så dårligt som forbilledet Yamaha CP-70, som vi ikke har savnet meget, tyndt og nasalt. Dog med den evne, som CP-80 også besad, at trænge igennem et miks; men mere på ondt end på godt. Akk. grand virker meget halvhjertet, som om, at Clavia har følt sig tvunget af omstændighederne til at lægge et akustisk flygel i maskinen. Men alle ved jo, at Grand Piano er måske den lyd, som er vanskeligst at skabe og Clavias model lyder som de tidligste digital-pianoer, en mellemting mellem et flygel og en akk. guitar. Ikke godt. Men jeg betragter ikke denne lyd for vigtig for Electro, og ville hellere have været foruden den. Som den er nu trækker den ned på et ellers positivt indtryk.
Option knappen i piano sektion har en lille historie. På det tidspunkt, hvor jeg testede Electro, var der ingen lyd, når du valgte option. Men siden hen er der kommet instrumenter op på Clavia’s hjemmeside, hvor du kan downloade instrumenter og lægge dem i FlashRam. Dermed kan du vælge dette instrument til at ligge på denne "option" plads, og instrumentet bliver der, selv om du slukker Electro. På nuværende tidspunkt ligger der på sitet bl.a. et par ekstra Rhodes og Clavia lover at udvikle nye instrumenter i fremtiden.
Under piano delen høre der også en "effekt", som kun gælder for pianoerne. Det er en variabel presence kontrol, en etbånds parametrisk EQ, som går fra 200 Hz til 4 KHz med både boost og cut. Og den er faktisk meget effektiv til at lave alternative udgaver af de forskellige pianoer. I effektdelen har du en yderligere equaliser, men det kommer vi tilbage til.

Effekter

I højre side af instrumentet finder du effekterne. Du har fem forskellige at vælge imellem og alle fem kan være aktive på samme tid. De fem effekter er modulationseffekter, Chorus/flanger effekter, Overdrive, Leslie og Equaliser. For hver effektdel har du kontroller for alle parametrene, så igen meget simpelt at programmere og hurtigt at overskue.
Blandt modulationseffekter findes 6 forskellige, Tremolo, AutoPan, Ringmodulator, WavWav, WavWav2 og AutoWav, som vælges på en knap. Under den har du en rate (frekvens) og en Amount drejeknap og selvfølgelig en on/off knap for effekten. Tremolo er som skabt til Rhodes og Wurlitzer, mens Autowav jo altid har været et hit til Clavinet. Ringmodulator er nok den mest udsyrede effekt i Electro, men du kan sagtens finde anvendelse for den bl.a. til syge orgel effekter.
Den næste effektsektion på Electro er faktisk, hvad jeg ville betegne som modulationseffekter, men Clavia har blot benævnt dem effekter. Her er igen 6 forskellige effekter at vælge imellem, Chorus1 og 2, Flanger 1 og 2 og Phaser 1 og 2 og igen har du to drejeknapper til at styre den valgte effekt, Rate og Amount. Alle effekterne i denne sektion lyder rigtig godt sammen med keyboardlydene.
Overdrive-sektionen er en blød simuleret rør forvrængning, som du med held kan tilsætte både orgler og pianoer, hvis du vil have lidt mere "crunch". Specielt på orgler skaber du let den velkendte "Jon Lord"-lyd (Deep Purple) ved at bruge Overdrive- og Leslie-effekten. Rock’n’Roll-keyboardfolk elsker lidt dirt i lyden og her er chancen.
Leslie-effekt eller Rotary Speaker, som det hedder på Electro, er selvfølgelig essentiel, især for orgelsektionen. I Clavias emulering ligger der både en speaker og en amplifier simulering og jeg gætter på ud fra lyden, at det er den klassiske rør-leslie, 147, som har stået model. Den lyder i hvert fald meget autentisk. På denne sektion har du tre omskiftere, fast, stop og on/off. Så hvis hverken fast eller stop er aktiveret, så kører simulatoren "slow". En ægte orgelmand ved, at selve styringen af lesliens hastighed er supervigtig, og en leslie i de rigtige hænder forandrer konstant hastighed. Som regel styres dette v.h.a. en fodkontakt, så de sustainede orgelklange ikke slippes, når leslien skal forandre hastighed. Det samme kan gøres på Electro, hvor der selvfølgelig er en indgang til en leslie fodkontakt. Men faktisk kan leslien også styres v.h.a. sustain pedalen, som kan indstilles til at styre leslie hastigheden, når der er valgt en orgel lyd og styre alm. sustain, når der er valgt en pianolyd. Smart.
Den sidste i effekt sektionen er blot en simpel equaliser, med en bas og en diskant knap med boost/cut, som lige kan sørge for, at klangen i instrumentet er, som du ønsker det.
Alle effektparametrene kan gemmes sammen med programmet, også selv om de ikke er aktiveret. Så det er en god ide at indstille effekterne i hver sektion også selv om de ikke umiddelbar bruges. Hvis du pludselig skulle får den ide alligevel at sætte en flanger på din orgellyd under et live job, så er det blot at trykke på "on" i den pågældende sektion og den er allerede indstillet korrekt. Det kræver selvfølgelig noget disciplin under programmeringen, men kan vise sig at være meget handy senere hen.

Programmer

Der er 48 programmer i Electro. De vælges ved hjælp af to bank knapper (Up/Down), som skifter mellem bankerne A-F og 8 knapper, som vælger en af otte programmer indenfor hver bank. Ved siden af Bankvælgeren har du det velkendte Clavia display, som består af 2 (to!!) LED tal. Et helt hav af informationer!! Det første tal indikerer banken, mens det andet indikerer programmet. Ved siden af lys-tallene har du en "Store" knap, som du trykker på, når et program skal gemmes. Det er så enkelt, at manualen godt kan blive i kassen.
Under Programknapperne har du to oktav skift knapper, så du på får to ekstra oktaver forærende. På den store udgave af Electro gælder disse oktav knapper faktisk kun for piano sektionen, fordi orglerne kun har en område på 7 oktaver.
Med kun 48 programmer i Electro kunne jeg godt forestille mig, at den programmerings-glade bruger hurtig løber tør for nye programpladser. Så kan banken selvfølgelig dumpes via midi, men 48 programmer er stadig lidt fedtet.
Ved siden af oktav skift knapperne har du en Shift knap, og den føre dig til nogle underliggende menuer, som er indikeret under hver af de 8 program knapper med grå skrift. Her kan du styre midikanal, midikanal for lower keyboard (kun orgel), local on/off, tuning, hukommelse sikring, transpose og pedal konfiguration.

Konklusion

Hvis du er keyboard mand og glad for at spille, så er Clavia Electro et fremragende instrument. De rigtige lyde, let at betjene og let at transportere. For programmerings folket er der andre veje at gå. Clavia Electro inspirerer ikke med sine lyde alene sådan som man kan opleve, når man har købt en ny synthesizer. Men Electro inspirerer til at spille og det er måske den største ros, man kan give et instrument.
Som nævnt i teksten er der også lidt ris til Electro, væsentlig til Akk. Piano og til det lave antal programmer. Men vi har før hos Clavia set, at de pludselig finder lidt ekstra plads inde i instrumentet, så det kan være, at der både snart er et bedre akustisk piano på deres site og måske også lidt flere programmer i maskinen.



Flere anmeldelser

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk