Anmeldelse - Clubsphere Dj IntermiX Series - Soundcheck.dk
16-09-2002

Clubsphere Dj IntermiX Series

Skrevet af: Peter Godtfredsen

B-1 Production har introduceret en ny serie mix cdere til Djs. Soundchecks Peter Godtfredsen har haft den store lup fremme for at kigge nrmere p varene.

Der var engang, hvor discjockeys spillede plader og dansegulvets helte havde hvide handsker p. En tid hvor musik blev fdt p vinyl og digitalstj var en by i rusland.
Se... dengang, i skratch eraen, fandtes der noget der hed skratchplader. Der var plader med scratchlyde, breakdowns, funky trommeloops og rytmiske figurer til dubs, men pludselig midt i alt dette virvar at funky dj snak var der en lille japaner der introducerede en ny CD afspiller der spillede 0er og 1talle, og med et, eller i hvert fald over de nste par r, blev mange tusinde 1210ere udskiftet til fordel for de mindre og ultrahippe digitalafspillere. De nye digitale djs glemte alt om funky overdub/skratch/break-plader, der simpelthen ikke blev produceret til CD markedet.

Men nu har B-1 Production kylet en stribe nye loop-cder p markedet for at man igen kan ekperimentere, dubbe og breake til den store guldmedalje.
Serien, hedder Clubsphere DJ Intermix, og bestr p nuvrende tidspunkt af fem titler, hver bestende af 2to cder, hvor hver cd indeholder 20 beats ca 3 minutter. Hver titel bevger sig inden foret givent tempo, 80-90 Bpm, 100-110 Bpm, 120-130 Bpm, 140-150 Bpm eller 160 Bpm. De frste 10 loops p cd'erne er i det langsomme tempo, de sidste ti er i det hurtigste. Endvidere er halvdelen af loopsne stereo loops hvor den anden halvdel er splittede stereoloops. Iden med disse er, at man i venstre side har en del af loop og i hjre en anden del. Djen kan s med panoreringsknappen selv mikse de signaler. F.eks. storetromme og lilletromme i venstre side af stereoloopet, og conga rytmer i hjre side.
Beats'ne varierer typisk med et lille fill eller break hver 4 takt.

80-90

Skiverne her byder p mange stilarter. Alt ligefra Talvin Singh tablaer, breakdance, tribal, hiphop og funkgrooves er til at stve op her. Loopsne er overvejende fede og i tempo henseende passer 80-90 til temmelig meget popmusik der bliver spillet p diskoklubber idag. En favorit.

100-110

Disse to skiver overvejende ret fede, og kan bruges i mange sammenhnge. Men der er dog et par minusser. F.eks. mener jeg at elektrobasserne der er smidt ind i mange af loopsne desvrre laver lidt for meget ravage i harmonikken og envidere er loopsne ofte af alt for drlig kvalitet. F.eks. ligger der funktrommeloops og funkguitarer, hvor guitaren lyder som en ubehandlet guitar der er blevet optaget direkte ind i optageren og trommerne lyder som var de optaget p en ghettoblaster. Men ser man bort fra disse enkeltstende smuttere er der masser af gufloops at hente her. Mine favoritter er de enkle rytmiske figurer der hviler i sig selv uden nogen form for harmonisk ggl.

120-130

Pladerne her lugter lidt for meget af 2 Unlimited og alt for mange af beatsne er plret ind lyde der stammer fra en slut 80er twillightzone. Efter min personlige smag er der for f, enkle rytmiske figurer.

140-150

Skiverne her er syltet ind i goavibes og gamle 808-lyde, med en smule hjlp fra en TB-303er hist og her. Mange af beatsne giver mig associationer til kmpemssige robotter der skyder med laser, og swartznegger der pljer en halv politistation ned. Med andre ord er 80erne reprsenteret p skiverne her. Disse cder egner sig ikke just til et alment popdiskotek, men nrmere en undergrunds-lad-os-fyre-en-fed klub.

160

Her er min absolutte favorit i serien. Ikke fordi at jeg spiller fandens meget Drum n Bass, men fordi at skiverne her er s specifikke som de er, og ikke mindst den gode kvalitet af beatsne. Der er enkelte afhoppere, der ikke helt holder standarden, men nr de ti er talt er der stadig 50 topfede Drum N Bass beats tilbage. Lyden er fed, overfldige harmoniske elementer er skret vk og ikke mindst er der 30 loops p hver skive. 20 stereo loops og 10 splittede monoloops. Topkarakter til skiverne her.

Cderne er venligst udlnt af Mzone.
De koster 149,- kr. pr. Stk. Hele serien kan erhverves for 695,- kr.