Anmeldelse - Yamaha må man ha (måske) - Soundcheck.dk
13-06-2003

Yamaha må man ha (måske)

Vi tester her Yamahas bud på en mellemklasse bas

Yamaha har lavet en billig version af deres Nathan East serie. I denne test ser vi på hvordan denne bas klarer sig i feltet.

Finish og design.

Bassen er lavet i elletræ hvorpå der er pålagt en film, der skal ligne flammet ahorn. Den slags har jeg det altid lidt mærkeligt med. Når nu Elletræ er en udemærket træsort at lave gode og billige og ikke mindst lette instrumenter af, hvorfor så foregøgle at den er lavet af noget andet. Man kunne jo bare male den og så var det ovre. Men nej den skulle avsolut pakkes ind i plastik film, der ligner modellen til 27.000 kr Mon ikke de fleste kan se forskel og undrer sig, ligesom mig.
Designet er lidt kantet og det øverste cut away passer ligesom ikke til resten af bassen , man skulle, nu man var igang, ha´skelet mere til Nathan East modellen. men sådan blev det ikke.

Hardware

Bassen er bestykket med en kombination af P og J mikrofoner således at der både er P bas mikrofon og J bas mikrofon. Det er lydmæssigt meget smart at kunne tilbyde begge dele. Men her knækker filmen for alvor og her er min alvorligste anke på denne bas. Måske var det eksemplar jeg prøvede i stykker, men der var så lavt et output så den kræver end da en meget kraftig forstærker.
Der er synd for bassen for den fortjener faktisk bedre. Der er Kontroller for volume, tone og balance mellem de to mikrofoner. Alt hardware er i guld og det ser solidt ud og kører som det skal. Der er flot finish på hardwaren.

Lyd og spilbarhed

Da vi så havde fundet en tilpas stor forstærker lyder den faktisk kanon godt. Jeg forestiller mig denne bas brugt til noget Nora Jones agtigt, aktustiske viser eller noget i den stil. Den er meget flot i tonen med god sustain. Halsen er meget smal og lidt buttet i det. Men når man har spillet på den i et stykke tid føles den meget lækker og nem at spille på

Konklusion

Yamaha har med RBX 460, lavet en ok bas i mellem klassen, der er et par ting der trækker ned i helheds indtrykket. Hvorvidt man vil male lægge film på sin bas beklæde den med gaffa tape må være op til den enkelte at vurdere. det samme kan siges om designet, nogle vil finde det smart andre ikke, men noget der, for mig at se, ikke kan diskuteres, er det meget lave output. Efter at ha prøvet adskillige andre basser i prisklassen, er der ikke belæg for at påstå, at der ikke kan laves bedre output i denne klasse, for det kan konkurrenterne.
Tonen derimod kan der ikke siges noget til. Bassen lyder kanon godt, er let at spille på, med en fin sustain. Hardwaret er iorden og ser ud til at kunne holde i mange år.
Så alt i alt fire kasser til Yamaha RBX 460