Anmeldelse - Pacific. DW's lillebror - Soundcheck.dk
28-03-2006

Pacific. DW's lillebror

Alle andre har det. Gibson har Epiphone, Fender har Squier, Mercedes har VW, VW har Skoda og Seat. DW´s lillebror hedder Pacific, og vi kigger her nærmere på hvordan "lillebror" tager sig ud. Mens DW både kvalitets og ikke mindst pris mæssigt hører til i den absolutte top, kan man med Pacific få meget tromme til prisen. Kan kvaliteten følge med?

Historien bag

DW har siden starten lavet trommer i den absolut topklasse. De startede med at bruge Keller kedler og har så siden skiftet til et "hemmeligt "mærke. Rygterne er mange og et af dem vil vide at Pacific rent faktisk er lavet af Kerller kedler og i nogle tilfælde de samme kedler som DW bruger nu, bare at de så bliver samlet og får finish i Mexico. Nuvel historien begynder i 1972 hvor Don lumbardi stifter DW begyndte som underviser, men kunne ikke få det til at løbe rundt, en af hans elever John Good blev aldrig den store trommeslager i stedet for blev han ansat som salgschef og de begyndte at sælge bøgerm stikker og enkelte trommesæt. Istedet for at snakke trommeteknik, snakkede de altid om hvordan man kunne forbedre trommeudstyr og det første produkt var en stol, derefter gik der nogle år med det. I 1977 fik de mulighed for at købe hardware fra Camco drums, og begyndte at lave pedaler og i de næste ti år sprøjtede de hardware ud. Det helt store gennembruds kom da Tommy Lee prøvede et af deres sæt og herfra gik det stærkt, man begyndte at lave de håndbyggede trommer og folk fik hurtigt øjene op for kvaliteten og ikke mindst den fede lyd.
I år 2000 introducerede de så Pacific som et selvstændig mærke. Fabrikken der laver Pacific er en af de mest moderne fabrikker i verden og alt hvad der kan laves med roboteter eller va computerstyring bliver lavet på denne måde for at spare lønningskroner. Dermed kan de levere en meget høj kvalitet til relativt få penge.
Det sæt vi tester her er CX pro sæt med 100% massive ahorn kedler og med standard hardware pakke.

Trommerne

Sættet består af fem trommer; 18x22" stortromme
8x10" tamtam, 9x12" tamtam og 12x14" hænge tamtam. 5x14" lilletromme.
Derudover kan der fås 7x8" og 14x16" tamtammer som ekstraudstyr. Der kke vælges andre starreer eter et af koncepterne bag ved pacific, at det er stadndard sæt. CX serien har wrap on finish og kan fås i 6 forskellige farver. Alle tamtammer har rims ophæng til holderne, dette giver en lang sustain og en meget egal lyd. Stortrommen kommer med en lille pude indeni til at dæmpe med.Alle reifer og beslag virker solide og er med en rigtig fin finish.Benene på stortrommen har gevind så man kan justere gummifødderne alt efter underlag. Pas på med at skrue dem helt tilbage så spidserne kommer frem, jeg ødelagde en storetå på den konto og styrtblødte gennem første halvdel af et bryllupsjob. De er rigtig spidse og når de først er banket godt ned i parket gulvet så står de fast og efterlader nogle ganske store huller. Lilletrommen har 10 stemmeskruer og er rimelig nem at stemme. Det er en trætromme og jeg synes den lyder OK. Der er selvfølgelig andre materialer, der giver andre lyde, men som en allround lilletromme synes jeg den fungerer udemærket.

Harware

DW har altid været kendt for deres gode hardware og det har de heldigvis formået at give videre til Pacific får det er rigtig godt hardware, der følger med sættet. Der er en god sammenhæng mellem vægt og stabilitet, måske kunne jeg ønske mig et lidt kraftigere stativ til hængetamtammen, da det kræver god plads at få det stillet op så det ikke vælter, men er benene slået helt ud står det ret stabilt og det er aldrig væltet endnu. Det andet boomarm stativ er smart ved det at det kan foldes ind i sig selv , så det fylder ikke mere end et alm stativ når det skal pakkes, dette system måtte gerne blive standard fremover. Lilletromme stativet og hihatten fungerer uden bøvl. Den medfølgende pedal virker også rigtig godt. Der er intet i hardware pakken, der signalerer discount, det er kvalitet og det virker efter hensigten. Især det forhold at det ikke vejer mere end det gør og så stadigvæk står rimeligt stabilt synes jeg er en kæmpe fordel, især for os der spiller mange jobs.
Jeg har faktisk skiftet flere af mine andre stativer ud med Pacific stativer fordi jeg synes de er rigtig fede og vejer kun en brøkdel af f.eks de store Pearl stativer.

Opstilling

Pacific trommerne er meget nemme at stille op og bruger man et par ekstra minutter første gang på at justere låsebeslagene så er det super nemt fremover at få den nøjagtige samme indstilling hver gang. Det eneste man skal være opmærksom på er at Rims systemet, gør at de to små tamtammer kan ha svært ved at gå ned i nogle typer af kasser, men hvis man drejer dem og er lidt forsigtig, går det dog.

Hvordan lyder de

De skind, der følger med er jeg ikke ret vilde med. Jeg ved godt at det er Remo, der laver dem, men de er ikke lige mine preference skind. Vel hjemkommet fra Namm med friske naturskind skulle de prøves, de holdt ca 20 minutter, så sprang det mindste tamtam skind, flyvetur, fugtig luft var mere end de kunne klare. Efter flere forskellige skind test er jeg endt op med Evans Genera skind. De lyder outstandig godt på disse trommer og får mine varmeste anbefalinger. På stortrommen har jeg et premuffled Evans skind. Det virker for mig , der er andre, der hader dem, men jeg synes det er nemmere at styre end div tæpper og andre ting der ligger og rasler rundt inde i trommen. Frontskindet er det originale, det har jeg ikke eksperimenteret med endnu. Lilletrommen er monteret Remo Ambassador. Med disse skind lyder Pacific helt kanon. Jeg har nu spillet på dem i knap to år og jeg har svært ved at forestille mig at skulle spille på andet. De skærer godt igennem når man spiller live og kan stemmes superpræcist og klinge skarpt når man skal i studiet. Lige som jeg synes at Martin D.28 er den lyd jeg gerne vil ha fra en akustisk guitar,således har jeg også med Pacific, fundet min præference lyd indenfor trommer. Alt afhængig af hovrdan man stemmer dem kan de lyde næsten som timbales og stemmer man ned får man alt den fede bund og den sustain tone, der dykker lidt lige inden den dør helt. Jeg har aldrig haft et trommesæt som jeg synes er så alsidigt som mine Pacific er.

Konklusionen

Dette var en af de test hvor jeg måtte ha penge med på arbejde. Det stod meget hurtig klart for mig at da jeg først havde fået disse trommer i huset, kom de ikke herfra igen. Man får med Pacific rigtig meget trommesæt for sine penge. Hvis man kan leve med at man ikke kan bestille en 7" tamtam eller kan få en 18" stortromme, men kan klare sig med de standard størrelser de leveres i, ja så er Pacific er rigtig godt bud på et fornuftigt trommesæt til en rimelig penge. Det man betaler for er; gode kedler med gode beslag, godt harware og en fornuftig finish. Jeg har da set trommer der var meget vildere end Pacific, men de lød bare ikke bedre. Så er du til lyden af en rigtig god massiv ahorn kedel og ikke er interesseret i så meget udenoms fis og gejl så er Pacific et godt sted at begynde. Og for mit vedkommende endte det også her.
Fuld tavle til Pacific for gode trommer, stabilt hardware, der ikke vejer en krig, og et rigtig godt forhold mellem pris og kvalitet.
SC SC SC SC SC SC