Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36

Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 46

Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 46
Anmeldelse - Vi tester sangmikrofoner - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
17-09-2010

Vi tester sangmikrofoner


Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 245
Skrevet af: Søren Korsgaard

Er det med mikrofoner som det er med is eller findes der en smage der overskygger alle de andre

Da jeg under et job fik stjålet min ellers udemærkede Shure Beta 58 opstod tanken om hvad den mon fandtes hvis man ville opgradere til en endnu bedre mikrofon, så det store research arbejde gik igang og jeg fik efter lang tids koordinering samlet de mikrofoner jeg gerne ville teste.
Deltagerne i denne test er som følger: Neuman KMS 105, Sennheiser e965, Shure KSM9, Heil PR 35 og slutteligt fandt min kapelmester sin gamle AKG C1000 frem og den kom så også med i testen.

Opstilling

Til testen brugte vi et alm Pa anlæg Bestående af en Dynacord Powermate en Ohm front, Vovox mikrofon kabel og den samme kanal til alle test. Vi ville med vilje ikke ind og teste i studiet da testens formål var at finde den sang mikrofon der passede bedste til mig. Derfor er resultaterne også baseret på hvordan min stemme lød gennem disse mikrofoner og der vil givetvis være andre mulige resultater anhængig af hvem der synger. Så der er ikke nogle måleresultater og frekvenskurver men 3 sæt kritiske ører der har lyttet i nogle timer på disse mikrofoner. Alle mikrofoner blev indstillet uden div filtre slået til. Så der kan givetvis være noget at hente for den enkelte hvis man begynder at lege med dem, men det ville blive rigtig mange parametre at skulle holde rede i, så derfor valgte vi denne test metode og det gjorde det ens for alle.

Neuman KMS105

Shit in Shit out. Med Neuman skal man ikke regne med at få den store hjælp I forhold til at få “lækrificeret” sin vocal, til gengæld er den mikrofon hvor man får gengivet sin vocal råt for usødet. Neuman mikrofonen stiller store krav både til sangeren og til det gear der bliver brugt, så har man nu kø’bt et billigt Pa anlæg i Aldi på tilbud og lige har sparet 4500 så er det nok ikke en Neuman man skal suse ud og købe, men hvis man er sanger og en gang for alle (hvis ikke den bliver stjålet) vil købe sig en superfed mikrofon så er Neuman KMS105 et oplagt valg. Det er en meget nærværende mikrofon og vokalen kommer helt ud i pappet. Den gengiver som tidligere nævnt alt hvad den modtager så jeg har måttet træne lidt vejrtrækning og nogle andr eunoder væk for at kunne bruge den optimalt. Den er solidt bygget og den kan umiddelbart tåle pænt høje lydtryk på scenen før den begynder at feede, men som tidligere nævnt den gengiver ”alt” hvad den får fat i, og det kan for nogen være et problem der skal medtages i overvejelserne. At jeg så synes at den er lidt fesent pakket ind (isæt i forhold til Shure, Heil og AKG) og godt kunne ha ønsket mig et aluboks eller lign når man nu lægger godt 3600 kr for den kunne man godt ha forventet at de gået hele vejen og leveret den i ordentlig kasse. Men det er også det eneste der trækker ned.

Sennheiser e965

Med e965 har Sennheiser lavet en kondensator mikrofon med stormembran teknologi og to forskellige karakteristikker, det i sig selv er noget af en bedrift og når så den iøvrigt lyder helt kanon så er vi jo godt igang. Hvis man er vant til en SM58 så er det at skifte til en e965 lige som at træde ind i et fuld oplyst rum uden at vide at man har været i mørket. Man får så meget mere gain at lege med og der er så meget hul igennem at man næsten tror det er løgn. Jeg skulle faktisk lige vænne mig til det og turde i starten ikke rigtig synge igennem, fordi man simpelthen ikke rigtig tror på at der kan være så meget hul igennem. Man får faktisk masser af hjælp med e965 og som kapelmesteren bemærkede det er jo næsten som at din stemme lyder bedre gennem den her end i virkeligheden, og det er faktisk også rigtigt. E965 er mere tilgivende end Neuman og med de mange muligheder man får indstillingsmæssigt kan det være en god ide at checke den ud hvis ikke man føler at Neuman passer til sin vokal. Igen vil jeg godt nævne at det simpelthen er for ringe at leverwe sådan en mikrofon i en nylon pose, der faktisk er tyndere end dem der følger med selv de billigste Shure modeller. Når nu sennheiser har brugt rigtig meget krudt på at udvikle så fed en mikrofon er det ,mig en gåde at man pakker det færdige produkt ind i en meget tarvelig pose, det ville svare til at male en Ferrai med Dyrups. Dette piller dog ikke ved at Sennheiser med e965 har sat en ny standard for hvad man kan forvente sig af en moderne topvokal mikrofon og det er slet ikke så lidt. At Sennheiser tror rigtig meget på e965´s kvaliteter bakkes op af en uhørt lang garanti periode på 10 år, så Sennheiser e965 er på alle måder et sikkert køb. Sennheiser koster det samme som Neumann omkring de 3600 så det bør ikke være prisen der afgør det mellem disse to.

Shure KSM9

Med Shures topmodel KSM9 kommer vi et helt andet sted hen, dels ryger vi lige et par tusinde op i pris (ca 5600 og dels er det også en mikrofon med lige mere godt i posen. Den håndterer lydtryk helt op til 152dB mod 142 fra f.eks Sennheiseren, membranen er i forgyldt Mylar og så kommer den i en rigtig funky alucase. Shure har gjort KSM9 helt færdigt. Denne her test har gjort det åbenlyst for mig at mikrofoner er lige som med is, der er så mange forskellige smagsvarianter, men med Shure er det ligesom om at man bestiller en kugle og får to. Den har også valgbare karateristik og div filtre indbygget. Den lyder elegant og sofistikeret. Der er umiddelbart ikke så meget gain i den som Sennheiseren og der skal skrues mere op på mikseren før den virkelig leverer men så kommer det også ud over kanten. Dette er faktisk en fordel i mange live situationer hvor Neuman har en tendens til at opsamle stort set alt hvad der foregår omkring den og kan være svær at bruge i mindre sammenhænge eller hvor små orkestre spiller højt på en lille scene( som det jo er for 90% af alle landets orkestre) Umiddelbart vil lyden passe til lysere stemmer og jeg har da også efterfølgende set rigtig mange sangerinder stå med en KSM9 og fyre den af. Og jeg synes at den også kræver at anlægget er i fuldstændig high-end klassen for at udnytte alle dens kvaliteter, også så er prisen jo også lige en hel del højere end både Sennheiser og Neumann og jeg havde svært ved at finde lydmæssige kvaliteter, der retfærdiggjorde merprisen, Her tæller alukassen selvfølgelig stærkt på plussiden.

Heil PR35

Jeg stødte på Heil under Frankfurt messen og var meget positivt begejstret over hvad jeg hørte så jeg aftalte med de gæve folk at de skulle sende deres bedste bud på en top vokal mikrofon. PR35 er faktisk den eneste i feltet, der ikke er en kondensator mikrofon så derfor var det spændende at lytte til hvordan den klarede sig. Den koster også kun en brøkdel af hvad de andre koster. PR 35 er som sagt en dynamisk mikrofon så man skal en lille smule tættere på og man skal være mere opmærksom på sin mikrofon teknik da outputtet falder hurtigere end det gør ved en kondensator, når det så er sagt er det dælme en fed mikrofon. I mine ører er den et supre godt alternativ til Beta 58 og i klassen under 2500 er der nok ikke mange der kan måle sig med den. Den er ikke så sofistikeret i lyden som de andre modeller i testen, men til gengæld skal der nærmest vold til at få den til at feede. Den er lavet så den kan holde til både at blive brugt og misbrugt. Kapslen er ophænget og dæmpet med Sorbotan, det er det vildeste spacemateriale man kan få fat i (har lige købt to små stykker af dette gudemateriale til min pladespiller og det er den bedste investering jeg har gjort i forhold til forbedring af lyd kontra pris) Den lyder rigtig godt over hele spektret og det allerfedeste er at den faktisk også lyder helt utrolig godt på både percussion og guitarer. Så hvis man vil have sig en superfed allround mikrofon, der er til at betale og som garanteret outperformer selv en Beta 58 så er Heil Pr 35 det åbenlyse valg. Der er ærgerligt nok ikke nogen dansk forhandler mig bekendt (det bør der så komme ASAP) så man må på nette hvor de kan fås for cqa 1000kr og de er lydmæssigt mere mere værd.

AKG C1000

Før jeg går igang med at skrive om AKG C1000 er det vigtig lige at sige at den model vi testede var den gamle originale C1000, og det skrevne gælder for den. AKG har ”genoptrykt” C1000modellen og man kan idag få en AKG C1000 s for under 1200 kr, men jeg har ikke hørt den nye model så jeg skal ikke sige om den lyder så godt som den originale.
Da vi satte AKG til var den meget tæt på lyden af det man ville få hvis man befandt sig mellem Neuman og Sennheiser. Ikke helt fuldstændig transparant og ikke helt så varm og fyldig, men med rigtig mange gode kvaliteter, hvis den nye model lyder så godt som den gamle er det nærmest tyveri at få så meget mikrofon til så få penge. Sørg endelig for at få den model med en ekstra plastik kappe til at sætte ind over selve kapslen , den gør karakteristikken mere retningsbestemt og gør den mere brugbar i live sammenhænge, for ellers kan det godt være svært at undgå at den feeder. Vi prøvede den også på elguitar og placeres den i mellem centrum og membrankanten så har man en superfed guitar mikrofon der virkelig gengiver din guitar helt ud i pappet, som sagt har jeg ikke haft mulighed for at prøve den nye model men check den ud for den gamle kan stadigvæk levere varen og hvis de ikke har lavet alt for mange fejl på den nye model er der en chance for at man for en latterlig lav pris kan få sig en højtydende allround kondensator mikrofon. Den er ikke så high-End agtig som hverken Shure Neuman eller Sennheiser, men man får meget mere mikrofon end man f.eks ville få med en SM58 så har man phantom power på sin mikser så ville jeg under alle omstændigheder lige checke den ud.

Summasumarum

Hvad kan du bedst lide vanilje, chokolade, pistace, jordbær, karamel, kirsebær, tira mitsu, nougat? Lidt det samme dilemma sidder jeg i lige nu.
Neuman lød superfedt uden så mange dikkedarer, den var den mest neutrale af dem alle og gengav alt hvad den fik fat i. Og det er et tveægget sværd når man snakker live situationer, så det skal man bestemt ha med i sine overvejelser før man køber. Sennheiser e965 var mere tilgivende end Neuman og her fik man mere hjælp og rigtig man indstillings muligheder, en ultralowbudget pose trækker ned no matter what, men selve mikrofonen (når den er taget op af posen) er det svært at se sig sur på for den gør det rigtig godt. Shure KSM9 synes jeg næsten er for highend både til prisen og til de muligheder et alm Pa anlæg tilbyder. Hvis man pludselig får en kontrakt som sanger og man synes at ens stemme passer til KSM9 (læs lys mandestemme eller kvindestemme) Så ville jeg nok overveje at bruge lidt af den første check på at checke KSM9 ud, for det er en utrolig fed mikrofon, jeg kunne bare ikke udnytte ale dens muligheder, Men kassen er ultrafunky. Heil er et supergodt bud på hvor langt man er kommet med dynamiske mikrofoner og er man vandt til at synge i en dynamisk mikrofon og gerne vil lidt længere op af stigen end de gængse så får man sindsygt meget mikrofon for sine penge med Heil PR35. Check iøvrigt også deres andre modeller, der er meget godt til rimelige penge. AKGC1000 er jo en klassiker og den originale model lyder rigtig fedt, om den nye model lyder lige så godt som den originale har vi desværre ikke haft mulighed for at checke ud her, men hvis man kan lide lyden af den nye model får man til en meget fornuftig penge a Jack of all trades mikrofon som ikke lader en i stikken hvad enten det er til vokalbrug eller til guitar.



Flere anmeldelser

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk