Anmeldelse - Vellyd på farten. B&O nye inear er i ørene i denne test - Soundcheck.dk
28-03-2011

Vellyd på farten. B&O nye inear er i ørene i denne test

Skrevet af: Jens Korsgaard

Når man nu som musiker hører en stor del af sin musik på farten, kan man jo ligesågodt få det bedste ud af det og så må det jo også gerne være bare lidt smart og funktionelt.

Vi lever i en MP3 tidsalder. Da jeg tog bussen fra Aalborg universitet til Aalborg station talte jeg ikke mindre end 14 MP3 afspillere, fordelt på kun 18 mennesker. De kommer i mange forskellige afskygninger: nogle bruger deres telefon; andre har en iPod e.l. Ligegyldigt hvad medie man bruger har de fleste af dem det tilfældes at de bruger MP3. Selvom MP3 aldrig bliver guds gave til musikelskeren, så har man efterhånden fået MP3 filer op på et niveau som er ganske tilfredsstillende til daglig brug. Uheldigvis kan det samme ikke siges om produkterne, der får lov til at levere lyden den sidste vej til øret, nemlig høretelefonerne. Ud af de 14 fornævnte MP3 afspillere havde kun 3 af disse høretelefoner jeg umiddelbart kendte til (og jeg kender de fleste), hvoraf to af disse var de velkendte in-ear høretelefoner som Apple leverer med deres produkter. Det kan for mig virke mærkeligt at man vælger at bruge et forholdsvist højt beløb på en iPod eller en telefon med uendeligt meget plads til musik, hvorefter man så bruger 50kr på den billigste model i det nærmeste supermarked. Som man efterhånden har sagt i nogle år i Hifi-klubben: Bad sound kills good music. Jeg har altid været voldsomt kræsen mht. lyd, men har dog aldrig overvejet at man egentlig hører meget at sin musik på farten. Så nytter det ikke meget at mit kontor har dyrt lyttegrej, når det meste af mit musik alligevel ligger på iPhonen og bliver hørt i den tid jeg ikke opholder mig hjemme. Det er svært at kategorisere sig selv som musik entusiast når man hører størstedelen af sit musik på et par halvdårlige høretelefoner. Det er her Earphones kommer ind i billedet!

B&O er det ikke noget til gamle mennesker??

Da jeg først fik besked på at jeg snarligt ville få fingrene på et par B&O høretelefoner var jeg ikke helt sikker på hvad jeg skulle mene. Jeg har ikke rigtig stiftet bekendtskab med så mange B&O produkter, og er generelt af den generation der aldrig rigtigt har eget B&O. Bevares, alle ved at de laver nogle smukke produkter, og jeg har da også et par enkelte gange lagt øre til et par produkter, men længere rakte min personlige erfaring med B&O så heller ikke. Så uden rigtigt at vide hvad jeg skulle forvente blev jeg positivt overrasket efter jeg fik flået pakken uden af armene på det stakkels postbud.

Lidt ekstra godt i posen

Som nævnt er navnet på B&O’s nye høretelefoner Earphones. Disse bliver leveret i et pænt og robust læder etui der lukkes med velcro. På fronten er Bang & Olufsen indgraveret og generelt mangler den side af produktet ikke noget. Nok så interessant er hvad vi finder inde under velcroen. Foruden høretelefonerne følger der en 2 meter forlængerledning med, hvilket er nødvendigt for den originale ledning er lige i det korte her til vinter, hvor den skal kæmpe imod større jakker og halstørklæder for at nå. Derudover får man et par puder til sneglen, hvilke jeg varmt anbefaler at man sætter på. Det hæver komforten betydeligt, og det hjælper til at lukke lyd ude. Dette kræver dog at man har en lille smugle fingersnilde, da det ikke er det nemmeste job på jorden af få på. Dette har flere forskellige årsager. For det første er det lavet forholdsvist stramt, hvilket gør at de passer fantastisk når først puderne er installeret. Det skyldes også at sneglen virker større end en ”normal” in-ear høretelefon, hvilket dog på ingen måde gør dem trælse at have i øret, hvilket jeg kommer ind på senere.

Jammen de er jo direkte smukke.

Lad det være sagt med det samme: Earphones er super flotte. De er designet af Anders Hermansen, og kommer i 5 forskellige farver: Sort, grøn, gul, orange og hvid. De er fremstillet i anodiseret aluminium og hårdt gummi. Dette giver dem en fantastisk fleksibilitet! B&O selv hævder at Earphones kan indstilles til at passe alle ører, og efter at have haft dem i hånden (og på øret), må jeg indrømme at jeg faktisk er enig. Alle elementer på høretelefonen er justerbare. Sneglen kan føres frem og tilbage, bøjlen kan hæves og sænkes og lukkes så til, så den sidder rigtig solidt fast. Dette gør at man sagtens kan bruge dem når man dyrker sport. Jeg havde ingen problemer med at bruge dem til løb eller andre aktiviteter. Endvidere kunne de noget som ingen andre in-ear høretelefoner nogensinde har kunnet gøre på mine øre: De kan sidde i flere timer uden ens øre er ømt bagefter. Allerede her må man give B&O point frem for de fleste andre in-ear produkter, der ikke har tænkt på pas-formen, eller i hvert fald ikke har tænkt det ”rigtigt”. Selvom de fleste ikke køber høretelefoner efter design, så må man sige at æstetik her har haft en rigtig gavnlig effekt, udover at de som nævnt pynter fint.

Lyden hvad med lyden???

Så er det helt store spørgsmål om hvorvidt hele min tidligere svada omkring dårlig lyd kan forsvares ved køb af Earphones. Til testen er der blevet brugt Earphones, en iPhone 4 og albums hentet fra Itunes, hvilket er den musikstandard jeg vil gå ud fra i denne test. Jeg har bevist valgt at gå udenom lossless musik, eftersom det er de færreste afspillere der understøtter det i tiden.
Jeg var før testen bange for at jeg ville støde på det problem man efterhånden har lært at leve med ved in-ear høretelefoner; at lyden bliver rigtig indelukket og detaljerne lidt forsvinder. Det kan selvfølgelig ikke undgås at lyden bliver mindre åben i forhold til større enheder, men B&O har gjort et hæderligt forsøg. Lyden er befriende åben og detaljerig. På Gorillaz album ”Demon Days” er der flere gode eksempler heraf. På hittet Feel Good Inc. Får man et par forskellige genre at føle, med den akustiske guitar i omkvædet, og de tunge HipHop rytmer i verset. Begge dele klarer Earphones med bravur. I forhold til hvad jeg havde tidligere har hørt, er lydbilledet ikke bare blevet større, men også væsentligt mere detaljerig. Det samme gælder på Agnes Obel nummer Riverside, hvor det er vokalen og det underliggende piano der er i fokus. Diskanten er klar og, igen, detaljeret, og falder ikke på noget tidspunkt rigtigt ud.
Earphones klarer sig også hæderligt når man smider rock efter dem. The White Stripes’ Doorbell er et forholdsvist simpelt stykke rockmusik der i alt sin simpelthen er ganske fantastisk. Selvom jeg ikke oplever samme klare gengivelse af denne som ved Riverside (også selvom jeg godt er klar over at Doorbell som sådan er produceret med en lidt ”beskidt” lyd), så er det stadigvæk en nydelse at høre Jack White synge om sin dørklokke og hvornår hans udkårende mon ringer på den. Earphones tegner den lidt salonagtige klaver klaverlyd rigtig pænt, og trommen har den ingen problemer med. De spiller rigeligt dybt, især i forhold til hvad jeg havde før. Hvis Doorbell som rocknummer kan kritiseres for noget så er den manglen på guitar, hvilket vi for i overflod i Slipknots Snuff. Selvom Slipknot nok mest er kendt for deres yderst voldsomme Heavy Metal har de også lavet et par rigtig gode ”stille” sange, og Snuff er en af dem. Nummeret er velproduceret og har hvad et traditionelt rocknummer skal have: To stk. guitar, bas, klaver og tromme og en forsanger med mere eller mindre hæs vocal. Earphones gengiver sangen ganske fint, med udmærket dynamik og kontrol. Snuff er dog en sang der ligger op til et stort lydbillede, og trods B&Os flotte forsøg, så er gengivelsen af Snuff ikke på højde med Riverside og Feel Good Inc. Hvor der simpelthen er et mindre lydbillede den skal tage sig af. Igen skal det siges at Earphones gør det bedre end hvad jeg ellers har hørt, men det er altså ikke det samme som et par hifi-hørebøffer. Dette gør også at selvom de, som nævnt, lukker støj rigtig pænt ude, så har de ikke det store overskud i forhold til at spille højt, hvilket godt kan være træls når man f.eks. kører i bus.

Konklusion

Med Earphones har Bang & Olufsen fået en fantastisk debut på in-ear markedet. Ikke bare har man skabt en virkelig flot og komfortabel høretelefon; Man har også formået at forstørre lydbilledet væsentligt i forhold til hvad de fleste vil være vant til. De klarer sig godt i alle genrer, dog med klart overtag i det stille musik, hvor diskanten virkelig viser overskud. Så er det sidste og helt store spørgsmål så: ”Hvad skal det koste?” B&O er kendt for at ligge i den absolutte tunge ende i forhold til priser, men for 1.095,- DKK kan Earphones blive dine. Jo, det er mere end hvad dine gamle sikkert har kostet, men hvis du giver Earphones en chance bliver du belønnet med komfort og lydkvalitet i verdensklasse! Når du nu alligevel har brug flere tusinde kroner på en musikafspiller, så er det lodret dumt ikke at købe noget der rent faktisk yder den retfærdighed? Og når du selv er kommet frem til den konklusion, hvorfor så ikke vælge et produkt hvor god lyd og æstetik endelig går op i en højere enhed, uden at du skal tage lån i boligen? Personligt kommer jeg aldrig til at gå tilbage til en konventionel in-ear hovedtelefon igen!