Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36

Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 46

Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 46
Anmeldelse - Mere Monitor!! - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
19-12-2011

Mere Monitor!!


Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 245
Skrevet af: Søren Korsgaard

Hvad skal der egentlig til før man har en chance for at høre sig selv på scenen. Kan man finde en fornuftig aktiv monitor der både lyder godt og er til at betale. Vi gjorde forsøget

Mere monitor! Mere monitor! Mere Monitor.
Vi har nok alle sammen hørt den replik til div koncerter. Det er altid monitor systemet der driller. Sådan har det også været for mig. Efter at i årevis har ha taget til takke med hvad der nu lige var til rådighed, satte jeg mig for at anskaffe mig en ordentlig monitor som jeg vidste hvordan lød og som var nem at håndtere. I løbet af min jagt på den bedste monitor faldt jeg over den nye Proel og jeg blev meget positivt overrasket.
Pro-El har ellers ikke været et mærke jeg har været vant til at skulle sætte de store forventninger til, mit forhåndsindtryk var grej på linie med Behringer både kvalitetsmæssigt og prismæssigt, men alligevel var der noget der fangede. Ligesom Behringer opkøbte Midas så har Proel også opkøbt TurboSound, som stadigvæk producerer monsterfede proffessionelle højttalersystemer, så det kunne jo være at der var dryppet lidt af på de billige modeller, og ganske rigtigt.
Pro-El NET12MA er en rigtig scenemonitor og ikke bare en tilfældig højttalerkasse der er skåret over. Designet er meget elegangt og jeg kan godt lide den måde håndtagene er integreret i selve kabinettet. Det er tydeligt at se arven fra Turbosound i denne her model.

Det tekniske

Proel Net12MA er bygget op omkring en 12” coax enhed fra Celestions topserie. Så i en og samme enhed har man en 12” woofer og i midten en 1” diskant. De bliver drevet af en indbygget dobbeltforstærker, der sender 300watt til wooferen og 100watt til diskanten.
Delefrekvensen er lagt på 2000Hz.
Input Impedans LINE: 20 kohm balanceret, 10 kohm ubalanceret
Frekvensområde: 55 Hz - 20 kHz
Input følsomhed LINE: 0 dBu / 0.775 V
Maximum (peak) Output 125 dB @ 1m
Vertical dækning 80°
Monitor vinkel: 36°
Strømforbrug: 110 VA
Maximum strømforbrug550 VA
Køling: naturlig konvektion( passiv)
Tilslutning IN - LINK: XLR Combo - XLR M
Kabinet 15 mm birke finér mallet med slagfast struktur maling
Kabinetfarve: sort
Stang montering 1 x venstre side dobbelt vinklet flange, 0° eller 7.5°
Flying System 4 x M8 – monteret I bunden
Vægt 18 kg
Dimensioner (B x H x D) 51 x 33 x 50 cm
Kontrol knapper: Level, gnd lift, MONITOR / FOH dual optimerede presets

Opsætning og det første indtryk

Når man læser at noget er nemt at sætte op eller slutte til så tager jeg altid den slags med et gran salt for det er ikke altid så nemt som det er skrevet og især producenternes papir plejer at være taknemmeligt I den forbindelse. Men Proel Net12Ma er faktisk meget nem at tilslutte. Vi har brugt en Dynacord Powermate 1000.ver.3 til testen og her var det bare at trække et kabel fra monitor udgangen og til indgangen på monitoren sætte strømkablet til og så er man kørende.
Det første man bliver ramt af når man pakker monitoren ud af papkassen er den fede finish. Her kan man godt mærke at der har stået noget Turbosoundmaling og ventet, for jeg mener bestemt at kunne genkende den valgte finish fra nogle af Turbosounds modeller. Selvekabinettet er lavet i 15mm brikekrydsfiner og det er lækkert forarbejdet. Alle kanter er afrundede og håndtagene er fræset ud i endestykkerne. Det er absolut intet "billigt" over den. Frontpladen er lavet i stål og jeg har været oppe og stå på den og selv med godt 80kg fordelt på str 43 gav den sig ikke, så den kan godt holde til at blive brugt. Den står godt og solidt fast på gulvet og lige gyldig hvor højt man spiller ( jeg har selvfølgelig haft den i bund bare lige for at checke hvor højt den spiller) rokker den sig ikke en centimeter. Første gang jeg lyttede på den var jeg overrasket over hvor præcist og fokuseret den gengiver signalet. Her er det tydeligt at dette er en dedikeret scenemonitor. Man har en god fornemmelse af det der kommer ud og vokaler står altså krystal klart. Jeg skulle virkelig vænne mig til at høre min egen stemme så tydelig og så præcist. Så selvom der var en del ”unoder” der skulle ryddes op i mht mikrofon teknik, intonering, og lign så har jeg efterfølgende oplevet at slappe meget mere af i min stemme. Utroligt så meget betydning en rigtig god monitor har også i forhold til den måde man bruger stemmen på.

Mere lyd

ProelNet12MA spids kvaliteter ligger selvsagt i mellemtone området, men det betyder ikke at den ikke kan gengive en god fast bund. Jeg testede den både på et sæt Roland TD20 eltrommesæt og prøvede at sætte mit akustiske sæt igennem den også selv en femstrenget bas leverede den uden at koge over. Selvfølgelig har man ikke den Pa dynamik man normaltvis har men man har til gengæld et meget præcist billede af hvad der bliver puttet i mikserens monitor udgang og dette bliver gengivet hudløst ærligt. Det jeg næsten er mest imponeret af, er dens evne til at fokusere lyden så præcist. Nu sidder jeg normaltvis bag trommerne og derfor altid haft langt til frontmonitoren, men selv de gange jeg har stået fremme på scenen( det hænder jeg får lov at svinge en guitar) har monitorlyden der aldrig været særlig fokuseret, men det skal jeg love for at den er blevet med ProelNet12MA. Dette betyder også at det er en ”shit in – Shit out” højttaler. Der er ingen tilgivelse. Da jeg engang skulle med min søn ud og købe ny driver til hans golfsæt(et af mine mere tvivsomme sponsorater) var et af sæølgerens argumenter for den dyreste af dem vi havde kig på: ”her får du også en meget tilgivende driver” Det argument kan ingen forhandler af denne monitor bruge. For man får intet forærende. Jeg har for første gang i årevis måttet sætte mig ned og øve vokal med denne monitor tilsluttet, simpelthen for at vænne mig til lyden, men også fordi at det er den bedste ”øvemakker/sanglærer” jeg har haft. Det har så også gjort at både kor og lead sang står meget mere præcist og velintoneret end nogensinde før. Så udover prisen på selve højttaleren, skal man også være villig til at investere i en tilvænningspriode efterfølgende. Til gengæld får man rigtig rigtig meget overskud efterfølgende, for man kan meget uanstrengt synge sig gennem en hel aften uden at være træt i låget på grund af anstrengelse fordi ,man ikke har kunnet høre tingene ordentligt. Det er slut nu.

Konklusion

ProelNet12ma har virkelig overrasket mig på den helt positive måde. Rene Davidsen fortalte mig at den ”mest for sjov” var med i et shoot out for de proffessionelle Pa udlejnings firmaer hvor den faktisk spillede lige op med mange af de proffessionelle modeller og at de efterfølgende har solgt mange til udlejning. Det kan jeg godt forstå. Jeg har ikke spillet tonsvis af stadionkoncerter, men har hørt tilpas mange store anlæg og jeg må sige at mine behov er dækket med denne her model. Jeg frydes over den krystalklare lyd, det helt utroligt store fokus der er i lydbilledet, og kvaliteten og finishen er i top især når man tænker på arven fra Turbosound og at den vejl. Koster under 6000kr. At den så oveni hatten kan bruges som en meget kompakt Pa højttaler og at højtalerstativet kan vinkles op til 7,5 grader gør det jo kun endnu bedre. Jeg har vist aldrig takket nogen for et produkt, men en gang skal jo være den første og det er jo snart jul, så jeg vil gerne takke Proel for at ha produceret en så vellydende monitor og ikke kun forbeholdt den her slags kvalitet til deres spritdyre topmodeller fra Turbosound. Fuldt hus til ProelNet12 MA.



Flere anmeldelser

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk