Anmeldelse - Den elegante trommelyd - Soundcheck.dk
24-04-2012

Den elegante trommelyd

Danske DPA leverer som regel stor lyd fra små mikrofoner. Vi har haft chancen for at prøve deres 4099D trommemikrofoner

4099D mikrofonen

4099 mikrofonen fås i en række forskellige versioner, hver med deres specielle ophæng eller monteringssæt. Selve mikrofonen er en supernyre kondensator mikrofon. Frekvensområdet går fra 20 til 20kHz og den kan håndtere lydtryk op til 152dB. Det er så højt at man ikke ønsker at teste det. (jeg mener at kunne huske fra fysik at man vistnok er død længe inden dette lydtryk og skulle man overleve har givetvis lagt en solig grund for en god gang tinitus).S/N ratio, re. 1 kHz ved 1 Pa (94 dB SPL): 66 dB altdså ganske støjsvag. D modellen har fastmonteret vindhætte og stødabsorbering så den er nem at arbejde med.
Den medfølgende monterings clips gør det nemt at montere mikrofonen på trommen og jeg oplevede aldrig at den rokkede sig. Så det er mere end godkendt.

Lyden

Når jeg skriver "den elegante trommelyd" i overskriften så er det simpelthen fordi jeg synes det er det mest dækkende ord jeg kan komme på. Elegant fordi den får mine trommer til at lyde bedre end de gør i virkeligheden. Elegant fordi den får alle de subtile og næsten uhørlige nuancer med.Elegangt fordi den ikke fylder noget som helt. Elegant fordi den faktisk også ser godt ud og der er en pæn stor WOW effekt især blandt kendere.I praksis oplevede jeg at finde lige præcis det punkt hvor jeg ikke kunne høre om det var trommerne der spillede akustisk eller om det var den forstærkede lyd man kunne høre.Og hver gang havde jeg lyst til lige at skrue lidt mere op fordi de faktisk lød lidt federe gennem DPA mikrofonen end helt akustisk. Der er saft og kraft i tam tammerne og man får leveret al den dynamik tilbage som man lægger i sit spil. Men der hvor den for alvor skiller sig ud fra mængden er på lilletrommen. Jeg måtte investere en times minutiøs stemning med min drum dial og finjustere seidingen før det lød godt, men så fik jeg også fuld valuta for mine anstrengelser. For dælen da! Nu er jeg ikke i nærheden af at være nær så god som Jeff Pocaro, men pludselig kom mine forsøg på ghostslag på lilletrommen pludselig frem i lyset og jeg fandt ud af at jeg slet ikke var så langt fra at kunne groovet til Roxanna, som jeg havde frygtet. Men det er et dobbeltsidet sværd for det er shit in shit out. Den afslører også alle de fejl du laver, så min tid med DPA4099D har også gjort at jeg har øvet langt mere end vanligt for at kunne holde mig selv ud. Disse mikrofoner er dels stærkt vanedannende og dels stærkt motiverende.
Jeg synes det er imponerende at den samme mikrofon kan håndtere alt fra en high pitch picolo lilletromme til en 22" stortromme uden at man nogen steder synes der mangler noget.

konklusionen

DPA4099D er et utrolig dejligt bekendtskab. De er ikke gratis, men det er kvalitet på det her niveau aldrig. Nogle vil stejle fordi de koster lige så meget som deres trommer, men for de trommeslagere, der virkelig går op i deres live trommelyd og evt også arbejder i studie så kender jeg ikke for nuværende noget alternativ. De små mikrofoner leverer masser af grandios vellyd og man forbløffes gang på gang over hvor små de er og hvor meget de leverer. Her er der virkelig noget om snakken: Det er ikke størrelsen det kommer an på!
DPA har gjort det igen og som de siger over there:
"Its not braggin if you can pull it off"
Og det har DPA endnu engang bevist at de kan.