Anmeldelse - Et godt og grundigt Spark over traditionerne - Soundcheck.dk
15-05-2013

Et godt og grundigt Spark over traditionerne

Arturia har været helt i front når det gælder software baserede instrumenter i de sidste ti år. De ved en hel del om at sammensmelt soft og hardware og den erfaring har de så brugt på at lave en helt ny type trommemaskine. Som både er soft og hardware baseret. Pas på ellers Sparker den.

is it a bird? Is it a plane? no its Superman. Sådan var slogannet for de gamle Supermand film. Og når man ser Spark for første gang skal man også lige kigge en ekstra gang. For hvad er det lige for en størrelse. Det er en software baseret trommemaskine med en tilhørende hardware controller. Så langt så godt. Så lad os se om vi kan få liv i kræet.

Controlleren

Når man pakker Spark ud bliver man overrasket over hvor tung selve controlleren er, især når man tager i betragtning at den jo ikke indeholder en egentlig lyddel. Det er en pænt stor klump aluminium der er gået til at lave den færdige controller (27x36cm) og den virker solid. Dog vil jeg sige at de "fødder" den hviler på er mærkelige plastikagtige og virker ikke til at kunne holde til "livet på landevejen" uden at der tages specielt hensyn til dem. Underligt når man nu laver selve kassen i alu at man så ikke lige gør det færdigt og laver nogle "ben" der kan holde til at blive brugt eller som det mindst virker solide selv ved første øjekast. Ellers er designet lettere futuristisk som vi kender det Arturia og der er altid en mening med galskaben. Der er 8 pads med hver 3 dreje knapper og til højre har man det store joghjul og øverst er der de 16 trin til sequenseren. I midten har to displays, det til venstre er til FX og det i midten er det der viser hvad man foretager sig. Til min smag er det for lille og man får for få informationer.. Under displayet er der 5 drejeknapper med hhv Cufoff, Resonance, Aux1 og 2 Panning og volume. Øverst i højre hjørne er der en shuffle knap og master volume. bagpå er der midi ind og ud USB og strøm ( controlleren kan køre med den strøm den får fra USB men der kan altså tilsluttes en separat strømforsyning)
Opsætningen var ganske nem og efter registrering af produkt og software var vi klar til lege.

Gang i den

Systemet kan bruges på måder enten som plug-in eller som Standalone. Testen er foretaget med maskinen som standalone. På computerskærmen kom der besked om at den tilsluttede sig hardwaren . Beskeden kom og det var gjort før man havde læst færdigt. Det at der følger en hardware controller med sådan et system skal vel være at bliver så frigjort fra computeren som muligt så jeg kastede mig ud idet og begyndte med at få gennemlytte det der allerede lå i systemet. Der ligger 30 projekter gemt i maskinen og herfra kan man så begynde at lege og tweake. Hvert projekt består af et trommesæt med op til 16 trommer og et pattern, der kan ændre sig gennem et forløb. Projekterne er navngivet så man får en lille idé om hvor man er henne, mange af dem er ret syrede og eksempelvis "Brazilian" må være lavet sidst på en karnevals aften og "Mad Scientist" er virkelig mærkeligt. Men med så meget andet grej hvor der optræder presets er det de nye vinkler og anderledes lyde der får mig til at tænke tingene på en ny måde, så derfor var det faktisk meget inspirerende at gennemlytte alle projekterne og så arbejde ud fra dem. Selvom om man ikke kan lide de færdige projekter så er der faktisk rigtig gode trommelyde indebag ved så hvis man prøver at bruge dem som udgangspunkt så har man faktisk rigtig fede både Roland, Oberheim LinnDrum agtige trommer og selv de akustiske sæt lyder ok, selvom det ikke er SPARK´s spidskompetence. Det der så er fedt er at man kan kombinere frit og lave de sæt der vil passe ind i det musik man vil lave. Og med 480 instrumenter til rådighed går man ikke kold den første aften. Sequenseren virker som den slags gør og der er alle muligheder for at shufle og tweake så det lyder organisk. Der hovr legebarnet virkelig får frit spil er når man begynder med FX delen. Den er bare super sjov og fed at lege med. Og det er de vildeste ting man kan få frem på ganske kort tid. Det trykfølsomme display gør at man kan bruge effekterne på en meget dynamisk måde og næsten "spille" på en effekt.
Joghjulet gør det nemt at ændre på en lyd mens man "spiller" og man kan hurtigt vælge forskellige variationer over et forløb.
Den intuitive tilgang systemet har gør det faktisk også svært at skrive eksagt hvad man skal gøre fordi man tænker ikke så meget over det , man får en mere flydende tilgang til det at lave musik.

Der er mere end først antaget

Udover selve trommemaskine delen så indeholder systemet faktisk også en 16 kanals mikser del med to AUX effekter, hver tromme har sin kanal samt to insert punkter med ni forskellige effekt muligheder, Der er så mange muligheder og af pladshensyn vil jeg bare sige at kvaliteten holder og det virker som det skal. Denne del har de effekter du behøver såsom EQ, compressor,chorus, delay, reverb, bit crusher og flere til.Hvis man vil bruge sine egne effekter er dette også muligt. Man kan importere REX loops og de individueller samplinger kan så lægges ud på de enkelte pads. Det er ret vildt og giver uanede muligheder. Alle disse ting gør at Arturia har set rigtig da man lavede systemet og man får meget mere end bare en trommemaskine. Men der skal arbejdes for sagen og nysgerrigheden skal drive værket ellers vil der givetvis være funktioner man aldrig opdagede .

konklusion

Overordnet set er SPAK er rigtig fedt system. Der er utrolig mange muligheder og man kan nærmest endeløst blive ved at finde nye dybder og veje ned i systemet, men man kan heldigvis også få hul igennem i løbet af få minutter og det er en af de helt store styrker. At man ikke helt har frigjort sig fra musen endnu er vel ok når man tænker på hvor mange muligheder der ligger i computer delen. Lydene er i god kvalitet isæt hvis Electronica er din favorit disciplin. Hvia man havde pakket alle mulighederne ned i controlleren og solgt den som en trommemaskine ville den klart være den vildeste på planeten, men selvom man skal bruge en computer til at drive er der stadigvæk masser af at komme efter.
Designet og det faktum at den crashede et par gange gør at jeg mestendels ville bruge den i studie sammenhæng, også når man tager de lidt flimsede ben i betragtning.
Med de løbende opdateringer der kommer kan SPARK meget vel være den sidste trommemaskine du behøver at købe.