Anmeldelse - Et godt og grundigt Spark over traditionerne - Soundcheck.dk
15-05-2013

Et godt og grundigt Spark over traditionerne

Skrevet af: Sren Korsgaard

Arturia har vret helt i front nr det glder software baserede instrumenter i de sidste ti r. De ved en hel del om at sammensmelt soft og hardware og den erfaring har de s brugt p at lave en helt ny type trommemaskine. Som bde er soft og hardware baseret. Pas p ellers Sparker den.

is it a bird? Is it a plane? no its Superman. Sdan var slogannet for de gamle Supermand film. Og nr man ser Spark for frste gang skal man ogs lige kigge en ekstra gang. For hvad er det lige for en strrelse. Det er en software baseret trommemaskine med en tilhrende hardware controller. S langt s godt. S lad os se om vi kan f liv i kret.

Controlleren

Nr man pakker Spark ud bliver man overrasket over hvor tung selve controlleren er, isr nr man tager i betragtning at den jo ikke indeholder en egentlig lyddel. Det er en pnt stor klump aluminium der er get til at lave den frdige controller (27x36cm) og den virker solid. Dog vil jeg sige at de "fdder" den hviler p er mrkelige plastikagtige og virker ikke til at kunne holde til "livet p landevejen" uden at der tages specielt hensyn til dem. Underligt nr man nu laver selve kassen i alu at man s ikke lige gr det frdigt og laver nogle "ben" der kan holde til at blive brugt eller som det mindst virker solide selv ved frste jekast. Ellers er designet lettere futuristisk som vi kender det Arturia og der er altid en mening med galskaben. Der er 8 pads med hver 3 dreje knapper og til hjre har man det store joghjul og verst er der de 16 trin til sequenseren. I midten har to displays, det til venstre er til FX og det i midten er det der viser hvad man foretager sig. Til min smag er det for lille og man fr for f informationer.. Under displayet er der 5 drejeknapper med hhv Cufoff, Resonance, Aux1 og 2 Panning og volume. verst i hjre hjrne er der en shuffle knap og master volume. bagp er der midi ind og ud USB og strm ( controlleren kan kre med den strm den fr fra USB men der kan alts tilsluttes en separat strmforsyning)
Opstningen var ganske nem og efter registrering af produkt og software var vi klar til lege.

Gang i den

Systemet kan bruges p mder enten som plug-in eller som Standalone. Testen er foretaget med maskinen som standalone. P computerskrmen kom der besked om at den tilsluttede sig hardwaren . Beskeden kom og det var gjort fr man havde lst frdigt. Det at der flger en hardware controller med sdan et system skal vel vre at bliver s frigjort fra computeren som muligt s jeg kastede mig ud idet og begyndte med at f gennemlytte det der allerede l i systemet. Der ligger 30 projekter gemt i maskinen og herfra kan man s begynde at lege og tweake. Hvert projekt bestr af et trommest med op til 16 trommer og et pattern, der kan ndre sig gennem et forlb. Projekterne er navngivet s man fr en lille id om hvor man er henne, mange af dem er ret syrede og eksempelvis "Brazilian" m vre lavet sidst p en karnevals aften og "Mad Scientist" er virkelig mrkeligt. Men med s meget andet grej hvor der optrder presets er det de nye vinkler og anderledes lyde der fr mig til at tnke tingene p en ny mde, s derfor var det faktisk meget inspirerende at gennemlytte alle projekterne og s arbejde ud fra dem. Selvom om man ikke kan lide de frdige projekter s er der faktisk rigtig gode trommelyde indebag ved s hvis man prver at bruge dem som udgangspunkt s har man faktisk rigtig fede bde Roland, Oberheim LinnDrum agtige trommer og selv de akustiske st lyder ok, selvom det ikke er SPARKs spidskompetence. Det der s er fedt er at man kan kombinere frit og lave de st der vil passe ind i det musik man vil lave. Og med 480 instrumenter til rdighed gr man ikke kold den frste aften. Sequenseren virker som den slags gr og der er alle muligheder for at shufle og tweake s det lyder organisk. Der hovr legebarnet virkelig fr frit spil er nr man begynder med FX delen. Den er bare super sjov og fed at lege med. Og det er de vildeste ting man kan f frem p ganske kort tid. Det trykflsomme display gr at man kan bruge effekterne p en meget dynamisk mde og nsten "spille" p en effekt.
Joghjulet gr det nemt at ndre p en lyd mens man "spiller" og man kan hurtigt vlge forskellige variationer over et forlb.
Den intuitive tilgang systemet har gr det faktisk ogs svrt at skrive eksagt hvad man skal gre fordi man tnker ikke s meget over det , man fr en mere flydende tilgang til det at lave musik.

Der er mere end frst antaget

Udover selve trommemaskine delen s indeholder systemet faktisk ogs en 16 kanals mikser del med to AUX effekter, hver tromme har sin kanal samt to insert punkter med ni forskellige effekt muligheder, Der er s mange muligheder og af pladshensyn vil jeg bare sige at kvaliteten holder og det virker som det skal. Denne del har de effekter du behver ssom EQ, compressor,chorus, delay, reverb, bit crusher og flere til.Hvis man vil bruge sine egne effekter er dette ogs muligt. Man kan importere REX loops og de individueller samplinger kan s lgges ud p de enkelte pads. Det er ret vildt og giver uanede muligheder. Alle disse ting gr at Arturia har set rigtig da man lavede systemet og man fr meget mere end bare en trommemaskine. Men der skal arbejdes for sagen og nysgerrigheden skal drive vrket ellers vil der givetvis vre funktioner man aldrig opdagede .

konklusion

Overordnet set er SPAK er rigtig fedt system. Der er utrolig mange muligheder og man kan nrmest endelst blive ved at finde nye dybder og veje ned i systemet, men man kan heldigvis ogs f hul igennem i lbet af f minutter og det er en af de helt store styrker. At man ikke helt har frigjort sig fra musen endnu er vel ok nr man tnker p hvor mange muligheder der ligger i computer delen. Lydene er i god kvalitet ist hvis Electronica er din favorit disciplin. Hvia man havde pakket alle mulighederne ned i controlleren og solgt den som en trommemaskine ville den klart vre den vildeste p planeten, men selvom man skal bruge en computer til at drive er der stadigvk masser af at komme efter.
Designet og det faktum at den crashede et par gange gr at jeg mestendels ville bruge den i studie sammenhng, ogs nr man tager de lidt flimsede ben i betragtning.
Med de lbende opdateringer der kommer kan SPARK meget vel vre den sidste trommemaskine du behver at kbe.