Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 46

Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 46
Anmeldelse - Den akustiske lyd - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
05-01-2007

Den akustiske lyd


Deprecated: Function mysql_numrows() is deprecated in /home_cpanel/soundcheck/public_html/anmeldelser/view.php on line 245
Skrevet af: Søren Korsgaard

Markedet for akustiske forstærkere har været noget stillestående herhjemme, med et par forstærkere, der mere eller mindre har domineret markedet. Men nu sker der noget. Headway har sendt deres længe ventede ShireKing på det danske marked og vi har som de første fået lov at teste forstærkeren.

Overordnet set

Shireking 120 er en to kanals akustisk forstærker. der også kan tilsluttes mikrofon. Den er rimelig avanceret opbygget med rigtig mange muligheder. Det vender vi tilbage til senere. Hvis vi kigger på kontrol panelet, er det placeret på toppen af forstærkeren i stil med VOX. Det er smart nok i dette tilfælde, da der er rigtig mange knapper at holde styr på.
Hvis vi starter med jack input stikkene på kanal 1; så kan man tilslutte en hvilken som helt type mikrofon til Shireking120 og få et rigtig godt resultat ud af det. Der er tilslutningsmuligheder for Ekstra højompedans, højompedans, passive og aktive systemer, så man skulle være dækket ind hvad det angår. Ved siden af, er der gain kontrollen, diskant, presens, høj mellemtone, lav mellemtone , bas. Derefter kommer der helt til venstre Notch filter delen. Notch filtret er opbygget således at man dels kan slå det til og fra med en lille trykknap, der kan vælges frekvens og hvor meget filtret skal tage ved. Når man lærer forstærkeren at kende og finder ud af hvor de kritiske frekvenser fra ens guitar er, kan man finjustere Notch filteret så det lige akkurat fjerner de kritiske frekevenser, men ikke mere end det bare fjerner tendensen til feedback. Det er et af de bedste og nemmeste feedback killer/Notch filtre jeg har set og prøvet til dato.
Under filterdelen sidder Master volumen, effekt volume, effekt vælgeren. Der er 16 forskellige effekter at vælge imellem. Det er Alesis der har leveret effekt chippen, så det er iorden og lyder rigtig godt. Man kan altid diskutere de valgte effekter og med de to kanaler og muligheden for at tilslutte en mikrofon og derved bruge forsærkeren som et helt anlæg kunne jeg godt ha ønsket mig to seperate effekter, så man kunne lave guitar og vakal effekter seperat. Der er dog mulighed for at bruge det indbyggede effekt loop til dette.
På kanal to, har man tre vejs EQ med bas mellemtone og diskant samt gain. Der er et stereo input, valgfri phantom power, instrument input samt en mikrofon ingang. med XLR stik. Power delen leverer 120 watt og der kan fås en aktiv 60 watts ekstra højtaler så man har et meget kraftfuldt stereo setup, der faktisk godt kan bruges som Pa anlæg også, men mere om det senere.

Højtalerne.

Shireking 120 er bestykket med en 10" woofer og istedet for at putte et piezo diskant horn ind i forstærkeren har John Littler valgt at putte en mere konventionel hifi diaphram diskant tweeter i, og det lyder helt kanon. Overgangen mellem bas/mellemtone wooferen og diskanten bliver ikke nær så harsk og påfaldende, men tvætimod virker forstærkeren meget egal over hele frekvensområdet.

Bagsiden af medaljen

På bagsiden af forstærkeren sidder output delen og igen er der masser af muligheder. Man kan sende balancerede signaler fra både kanal 1 og 2 seperat. Man kan sende et tørt signal uden effekter, samt et rent line out signal, der er effektloop med send return, der er mulighed for at tilslutte fodpedaler på både kanal 1 og 2, der er udgang til tuner, samt udgang til hovedtelefon. Alt i alt nogle meget gennemtænkte løsninger. Forstærkeren kan bruges både til 115 og 230 volt og som en ekstra lille detalje sidder der en ekstra sikring uder strømstikket. Det er smart så man ikke pludselig står og skal til at lege med sølvpapir og andre dumsmarte løsninger, men kan redde sig ud af en uheldig situation på fuldt betryggende vis. Det er sådan der viser at man har tænkt sig og kælet for detaljen.

Lyden af en akustisk guitar med mere

Shireking lyder rigtig godt og den spiller rigtigt højt. Vi testede den intensivt i nogle uger før jul og den fik lov at holde for, både med alm akustiske guitarer, som fuldt Pa, dobro og for sjovs skyld en kontrabas.
Den æder det meste. Til bas kommer der en dedikeret bas model senere i år, men den kan faktisk godt lave en hæderlig baslyd man skal bare lige justere EQ efter det. Shireking lyder som de andre Headway produkter næsten irriterende neutralt. Hvis man har en lorteguitar, ja så får man lyden af lorteguitar bare højere. Man kan selvfølgelig godt rette noget op på noget af det, med effekter og EQ, men basalt set er det en "shit in- shit out" forstærker, der gør det, der er en forstærkers fornemmeste opgave, at forstærke det signal den bliver tildelt. Det gør Shireking utroligt godt, højt og meget neutralt. Jeg har været inde på højtalerne tidligere, og de leverer altså bare varen i form af et meget egalt lydbillede over hele området og som tidligere nævnt, er fraværet af et diskant piezohorn, rigtig dejligt. Nu snakkede vi meget om i orkesteret, om vi ville få brug for en sådan guitar og om det var besværet værd at slæbe endnu en kasse med. Så prøvede vi for sjov at spille et par numre hvor vi også sang gennem Shireking120 forstærkeren og det afgjorde sagen. Man kan sagtens bruge Shire forstærkeren som et fuldt anlæg. Man skal lige bruge lidt tid på EQ på kanal to for at opnå en rimelig god vokal lyd. Men med en Shure Beta 58 fungerer det faktisk rigtig godt. Og det blev bestemt at vi på vores tour til Dublin til sommer vil bruge Shireking som anlæg. Er man ene mand med sin guitar så er den perfekt (vi skal ha lavet et eller andet lille mixerværk til kanal to så vi kan sætte flere mikrofoner til, men umiddelbart tror vi på projektet). Og lyden fejler ikke noget. Selvfølgelgi får man ikke den samme lyd som man får fra et stort Pa analæg, men størrelse og vægt taget i betragtning, så er den et rigtig godt bud på en moderne akustisk sing and songwriter forstærker. For selvom den leverer en fantastisk akustisk lyd, så er den så fleksibel at den kan bruges til meget mere end det. Og med muligheden for at tilslutte en ekstra aktiv 60 watts højtaler, så har man faktisk et meget højtydende, velspillende og ikke mindst kompakt anlæg, der virkelig leverer varen til akustiske instrumenter.

konklusionen

Med Shireking120 har John Littler for alvor slået sit navn fast blandt de store mærker indenfor akustisk forstærkning. Han er oppe imod Fender Acoustasonic, AER og måske et par stykker mere. Men jeg synes faktisk at han med Shireking120 trækker det længeste strå. For Shireking er en meget vellydende fleksibel forstærker, der leverer varen næsten uanset hvad du sætter til den. Den kan gengive lyden af en fin guitar, meget neutralt, men den kan også godt hjælpe lidt på vej hvis grundlyden ikke er helt iorden, med en velfungerende EQ del og nogle gode effekter, men dette er ikke grunden til at man skal købe en Shireking120. Man skal købe den, hvis man spiller meget ude på sin akustiske, hvis man indspiller meget akustisk guitar er den faktisk også brugbar i studie sammenhæng, hvis man som sing and song writer, ikke gider at slæbe et helt PA anlæg med til de mindre jobs. Shireking er med sine mange muligheder både på input og output siden samt muligheden for at udvidde med en ekstra aktiv højtaler for at megeet potent stereo setup, et rigtig godt bud på en moderne og nutidig akustisk guitarforstærker.
Jeg kan ikke rigtig finde noget dårligt at sige om den så den får fuldt hus
SC SC SC SC SC SC



Flere anmeldelser

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk