Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Prøv da... - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 05-10-2017
    kl. 19:04

Søren Alwan

Prøv da...

evt. lige at se, om ikke du på én eller anden måde kan komme til at prøve f.eks. en Stratocaster gennem den. Måske du kender en Strat-ejer, som kan inviteres forbi med tilpas brug af lokkemidler og slesk tale.

Et godt kabel kan selvfølgelig sørge for, at "det hele" slipper så godt som muligt fra guitaren til forstærkeren. Men hvis ellers ikke kablet er direkte defekt, skal det nu altså være meget skidt, før det ligefrem "dræber" lyden. Igen: Hvis du har mulighed for at prøve et "known to be good" kabel, så gør da lige det.

Endelig skal man da ikke på forhånd fuldstændigt "frikende" selve forstærkeren. Lyder din guitar mm. fint gennem andre forstærkere? I så fald må vi da have kigget på sagen. Bare fordi forstærkeren rammer konstruktørens smag, er det jo altså ikke givet, at brugerens lydideal er helt det samme...

Og du har ret: Man skal næppe forvente mere top mm. fra en højttaler, der er spillet til. Det plejer nærmere at være ting som "mindre hårdhed", "mere varme og dybde i lyden", som kommer frem ved det. Men var højttaleren egentlig ikke også købt brugt? Så burde den jo sådan set være spillet til, hvis den ellers ikke bare har ligget på en hylde, siden den blev fremstillet. Men igen: En højttaler ændrer ikke sådan fuldstændigt personlighed ved tilspilning - der kommer vare sådan "lidt mere af det gode" frem i den.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-10-2017
    kl. 19:04

Søren Alwan

Prøv da...

evt. lige at se, om ikke du på én eller anden måde kan komme til at prøve f.eks. en Stratocaster gennem den. Måske du kender en Strat-ejer, som kan inviteres forbi med tilpas brug af lokkemidler og slesk tale.

Et godt kabel kan selvfølgelig sørge for, at "det hele" slipper så godt som muligt fra guitaren til forstærkeren. Men hvis ellers ikke kablet er direkte defekt, skal det nu altså være meget skidt, før det ligefrem "dræber" lyden. Igen: Hvis du har mulighed for at prøve et "known to be good" kabel, så gør da lige det.

Endelig skal man da ikke på forhånd fuldstændigt "frikende" selve forstærkeren. Lyder din guitar mm. fint gennem andre forstærkere? I så fald må vi da have kigget på sagen. Bare fordi forstærkeren rammer konstruktørens smag, er det jo altså ikke givet, at brugerens lydideal er helt det samme...

Og du har ret: Man skal næppe forvente mere top mm. fra en højttaler, der er spillet til. Det plejer nærmere at være ting som "mindre hårdhed", "mere varme og dybde i lyden", som kommer frem ved det. Men var højttaleren egentlig ikke også købt brugt? Så burde den jo sådan set være spillet til, hvis den ellers ikke bare har ligget på en hylde, siden den blev fremstillet. Men igen: En højttaler ændrer ikke sådan fuldstændigt personlighed ved tilspilning - der kommer vare sådan "lidt mere af det gode" frem i den.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-10-2017
    kl. 19:30

Tommy Denda

Hey Søren

Det er spændende det du skriver. Jeg vil prøve en strat næste gang jeg er i øveren
    Min Tele har altid lydt lidt...i dunno. Livløs måske. Bridge pickuppen kan jeg ikke gøre mig klog på. Det er mest minihumbuckeren der er sådan lidt for varm, lukket i lyden. Bridge pu'en er vist
    bare standard telelyd.
    Tror du det er noget i forstærken? Hvad kunne det mon være?
    Jeg har treble på max på begge kanaler og bas helt i bund. Jeg må være til en meget klar lyd.
    Højtaleren er købt brug og tilspillet fra fabrikken men jeg ved ikke hvor meget den tidligere ejer har brugt den. Han sagde jeg bare skulle give den noget at leve af.

Det er lidt den her klarhed/åbenhed i lyden jeg snakker om:

https://youtu.be/z72RW65XK_w

Svar på dette indlæg
  • 05-10-2017
    kl. 19:34

Tommy Denda

Hvilken forskel ville en af Webers 12" Jensen højtalerkloner gøre?

Svar på dette indlæg
  • 05-10-2017
    kl. 20:08

Tommy Denda

Og igen her de første 40 sekunder af videoen. Jeg håber det gir mening.

https://youtu.be/8GMZiCXa3s4

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk