Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
BUY FAKE PASSPORT BRITISH(UK) FOR SALE DIPLOMATIC - Guitar - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 09-11-2017
    kl. 13:02

online document

BUY FAKE PASSPORT BRITISH(UK) FOR SALE DIPLOMATIC

We are the best producer of quality fake documents. With over 12million of out

documents circulating over the world.(onlinedocumentproducers@mail.com)
    We offer only original high-quality fake passports, driver’s licenses, ID cards,

stamps and other products for a number of countries like: USA, Australia, Belgium,

Brazil, Canada, Italia, Finland, France, Germany, Israel, Mexico, Netherlands, South

Africa, Spain, United Kingdom. This list is not full.
    To get the additional information and place the order just contact us via email or

mobile.
    BUY FAKE PASSPORT BRITISH(UK) FOR SALE DIPLOMATIC CANADIAN FALSE ID CARD ONLINE UNITED

STATES(US) FAKE ID CARD SELL DRIVERS LICENSE

GENERAL SUPPORTER:
    website:http://www.onlinedocumentproducers.com/
    Contact e-mails:=============================== onlinedocumentproducers@mail.com
    skype Name:================================= nikola.atanas
    CONTACT NUMBER:
    contact(call or text)+1(720)_772_7104

whatsapp:+1(720)_772_7104

Svar på dette indlæg
  • 09-11-2017
    kl. 13:02

online document

BUY FAKE PASSPORT BRITISH(UK) FOR SALE DIPLOMATIC

We are the best producer of quality fake documents. With over 12million of out

documents circulating over the world.(onlinedocumentproducers@mail.com)
    We offer only original high-quality fake passports, driver’s licenses, ID cards,

stamps and other products for a number of countries like: USA, Australia, Belgium,

Brazil, Canada, Italia, Finland, France, Germany, Israel, Mexico, Netherlands, South

Africa, Spain, United Kingdom. This list is not full.
    To get the additional information and place the order just contact us via email or

mobile.
    BUY FAKE PASSPORT BRITISH(UK) FOR SALE DIPLOMATIC CANADIAN FALSE ID CARD ONLINE UNITED

STATES(US) FAKE ID CARD SELL DRIVERS LICENSE

GENERAL SUPPORTER:
    website:http://www.onlinedocumentproducers.com/
    Contact e-mails:=============================== onlinedocumentproducers@mail.com
    skype Name:================================= nikola.atanas
    CONTACT NUMBER:
    contact(call or text)+1(720)_772_7104

whatsapp:+1(720)_772_7104

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 10:13

tim laursen

Tilføjelse..

Og nogle små firmaer/private udfører også disse mods.. "til andre end dem selv"

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 10:25

Morten Lyse Pedersen

Fint oplæg..!

Du har så ganske ret. Lovgivningen er helt klar: Hvis man ændrer så meget som en skrue i et typegodkendt produkt overtager man samtidig produktansvaret.

Og det bør jo være en opfordring til at man tænker sig rigtig godt om i forhold til hvad man laver. Og at hele kulturen omkring amatørmusikere og deres hang til at 'modde' alting trænger til at se kritisk på sig selv. Man ser ind i mellem noget forfærdelig klamp og rørgrej er hverken mere eller mindre farligt end at rode med sine elinstallationer selv. Hvilket burde sætte tingene lidt i perspektiv, for hvem ville selv tune sine stikkontakter eller jordforbindelser fordi nogen på nettet påstår, at det bliver federe af dét..?

Mvh
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 14:33

Morten Lyse Pedersen

Hej igen.

Hmm, jeg er nødt til lige at skulle have styr på, hvad dit ærinde er, Tim..?

For det første må jeg lige sige: Praksis er, at vennetjenester ikke er skattepligtige, når der ikke aftales en modydelse. Om det er penge, kost og logi eller en tjeneste den anden vej er så ligegyldigt. I det øjeblik man udveksler noget af værdi, fremfor en ren ensidig foræring, bliver det skattepligtigt. -Så dermed tog jeg fejl tidligere.

Og ang. dit ærinde. Man ser tit betegnelsen "authorized dealer" for f.eks Fender, Gibson og lign. Men jeg har aldrig set en musikbiks, der af Fender, Vox, Marshall Engl eller nogen som helst er "autoriseret værksted." Naturligvis skal man henvende sig ved sin forhandler i tilfælde af garantispørgsmål. - Det er klart. Men jeg fik f.eks garantirepareret en Fender Twin Reverb, købt hops Aage hos T-rex's værksted i Vejle for nogen år siden. Jeg har aldrig hørt, at T-rex skulle være "autoriseret værksted" for Fender..?" Jeg har også mailet med Riveras kundeservice og fået tilsendt diagrammer over en bestemt forstærker samt et par gode råd til, hvad jeg burde tjecke og måle efter..? Gør det så mig til en Authorized Rivera technician..?

Og netop da der jo ikke de sidste 35 år har været en "relevant faguddannelse" i rørteknik i Danmark, kan dit valg, Tim, gøres meget sort/hvidt: Køb noget nyt, af relevante myndigheder godkendt-stemplet grej og erkend at hvis det går i stykker er der ingen der har den relevante uddanelse til at reparere det og dermed bør du kassere det. Alternativet er, at du sætter dit liv på spil finder en, som du har tillid til, der kan og vil reparere dit grej. Butik eller naboens kælder. Altså sort/hvidt.

Og så skal man måske se de relevante risici i det rette lys. Jeg er elektriker og har boet i mit hus i nu 8 år. Jeg har da ikke haft alle elinstallationer i huset skildt ad og sikret mig at de er 100% i orden..? Jeg har ikke bemærket at der skulle være noget i vejen og "If it ain't broken, don't fix it." Det til trods for, at elinstallationer - og i særdeleshed folks egne "roden og regeren" med dem der til dels er skyld i temmeligt mange brande hvert år. (Og skyld i, at der nu skal udstedes endnu et ligegyldigt stykke meget dyrt papir ved hushandler som skal lulle intetanende køberne ind i en tryghed af, at deres nyindkøbte ejendom skam ikke har nogen som helst fejl, A´mar..) Og selv om jeg ville skille hele skidtet ad, må jeg ikke..! Jeg har da via mit job været ude hos folk og set ting så jeg absolut ikke ville sove i huset. Men om det ville komme på en evt. tilstandsrapport og/eller elsikkerhedeatest er jeg i tvil om, - det kommer an på, om det bliver opdaget af nogen..

Jeg skriver fordi jeg heller ikke helt ved, hvad du vil opnå. For én ting er jo, oveni en brandtomte at få fundet en brandårsag. Noget andet af fastslå, om det lige netop skyldes den 3 år gamle reparation af momors kassetteradio, så hvordan du vil slippe afsted med at placere et konkret ansvar i det sort/hvide billede du stiller op, ved jeg ikke..? Og til hvems nytte..? Og i tilfælde af, at det skyldes den spritnye seriegodkendte Boss pedal du har købt i Aage i fredags så er du jo ikke stillet anderledes end alle andre med en brandforsikring.

Så jeg anerkender stadigt debatten og at det er et fint oplæg. Jeg forstår vist bare ikke, hvad du gerne vil have den til at ende med..?

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 10:58

tim laursen

Takker!

Jeg tænker også lidt på om det nu også er helt "lovligt" altså jeg kan jo som forbruger/køber ikke vide om en "ampmodder" har en relevant uddannelse og i det heletaget har "lov" til at foretage disse indgreb, uden godkendelse af apparatet ..

Jeg ved der skal følges nogle standarder, men der skal vel en fagperson til at vurdere om disse er fulgt?

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 15:15

Søren Alwan

Sjovt nok...

har noget af det værste klamp (både rent kredsløbsmæssigt og i selve udførelsen af arbejdet), jeg har set i forstærkere, været udført af folk med fine, relevante uddannelser, som helt klart burde vide bedre. Så dét i sig selv er dælme ingen garanti for noget som helst!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 11:15

Morten Lyse Pedersen

Jeg er egentlig ikke

klar over om man må ændre i typegodkendt grej. Men det tror jeg faktisk godt man må. Det drejer sig om, at man dermed overtager produktansvaret..
    Men som du selv antyder er tingene ganske anderledes, når man gør det for andre..! Dermed træder der jo ting som reklamationsret mm. i spil. Foruden SKAT, hvis man får noget for det. Faktisk er værdien af det arbejde man udfører skattepligtigt uanset om man får penge for det eller ej.

Mvh,
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 11:29

tim laursen

Nu

snakker vi ikke økonomi her i tråden... :)
    Så hvis vi kan holde os til topic...
    mvh

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 11:38

Morten Lyse Pedersen

Jo, men

At lave noget klamp straffes ikke nær så hårdt som st gøre sig skyldig i skatteundragelse. Så der mener jeg bestemt er relevant. Nu mener jeg så ikke lån kan lave en ensidig 'sikkerhed vs ændringer udført' opstilling af tingene. Der er dygtige patentlige folk som reelt hæver sikkerheden og driftsikkerheden ved det de laver, og der findes typegodkendte produkter der er farlige lige fra fabrikken.

Det er bare svært for alm. dødelige at gennemskue hvad der er hvad..

Mvh,
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 12:12

tim laursen

Ja

Men topic er ikke økonomi.. Lad os lige slå det fast... no offence..(tråden kører sgu bare af sporet ellers)
    Det handler om, at jeg og sikkert andre evt som ikke er ampnørder, kunne blive forført af "kloge" personers lovprisning af ampguruer...
    Jeg respekterer og anerkender klart at folk har kompetencer, men jeg vil som forbruger også sikre mig at jeg ikke udsætter andres og mit, liv og lemmer, for den "fede lyds skyld"..
    Vi hører tit "at rode med høje spændinger i fri galop" og rådes til ikke at forsøge selv.. Det er et godt råd IMO. Men skal/kan jeg så stole blindt på en ufaglært amatør ampmodder? Fornuften siger nej!
    Men kunne disse amatører få deres "produkt" sikkerheds godkendt, ville jeg være mere en rolig ved at købe og videre sælge disse...

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 15:10

Søren Alwan

Tjoh...

Nu er det vel sådan, at enhver, der roder med disse ting ifølge lovens bogstav skal sætte et CE-klistermærke på dét, som vedkommende laver, og derved bedyre, at sagerne overholder diverse regulativer. Om man så som "køber" sover mere eller mindre roligt af dén grund...? Jeg mener: Arbejdet i forstærkeren bliver jo ikke anderledes p.g.a. et klistermærke udenpå. Men sådan er lovens bogstav, hvis jeg ellers har forstået det rigtigt.

Men hvis man ikke stoler på folks arbejde og kvaliteten deraf (jeg stoler f.eks. ikke på ret mange!), må man jo bare lade være med at lade dem rode med sine ting. Simple as that!

Når dét er sagt, er der dælme mange ting på markedet, som jeg på ingen måde FATTER er gået igennem en sikkerhedsgodkendelse. Jeg har f.eks. lige siddet med næsen i en Matchless-forstærker, som ifølge rygtet skulle være det ypperste af det ypperste, når det kommer til håndværksmæssig kvalitet. Jeg kan kun sige, at den ALDRIG var gået igennem mit private nåleøje. Noget lignende kunne man jo passende hævde om samtlige forstærkere på markedet, som lader hånt om rørene anførte max-data. Jeg kunne i flæng nævne de fleste EL34-bestykkede forstærkere (ikke mindst Marshall. Og da slet ikke et ord om deres Hendrix-tribute-model, selv om den godt nok er med KT66), Fender Blues Junior, De fleste Vox- og Matchless-forstærkere m.fl. Men måske de ikke er så stive i rørteknik ovre hos sikkerhedsstyrelsen? Så må man jo gøre op med sig selv, om man sover roligst med sådan en omgang "typegodkendt, fabriksfremstillet juks", eller det samme, som måske efterfølgende er blevet sikkerhedsmæssigt opgraderet af et "lille firma/privat mand"...

Men jo, jeg kan da kun give dig ret i, at man skal saftsuseme forholde sig kritisk til hvem, man lader rode med sine ting! Jeg stoler som sagt ikke på ret mange...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 17:57

tim laursen

Uanset

om fabrikken ikke formår, at skabe god kvalitet, så hæfter de(de fleste vil jeg tro) for og yder en garanti om at produktet er godkendt efter gældende regler vedr feks strøm osv....Dvs ved fejl eller i værstefald tragiske omstændigheder, så er du som forbruger forsikret, idet dit eget forsikringsselskab vil dække isåfald. (dog skal apparatet være CE godkendt)
    Den selvsamme garanti kan du ikke yde Søren, tror jeg ihvertifald.
    Hvis en privat person ufaglært m.m modder et produkt og det går galt, kan ens eget forsikringselskab helt sikkert betvivle og med rette, ens erstatningskrav. Hvis produktet ikke er "rigtig" godkendt og dermed ikke kan opfylde almen lovkrav vedr apparater, så er jeg sikker på at det kan blive en dyr affære...

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 18:49

tim laursen

Desuden

kunne man uforvarent købe en brugt modded amp, uden at vide det. Her kunne man tænke, at jeps har købt en Marshall og man er nu den 7 ejer.. bam !! lortet fyrer hele hytten af... "men jeg troede den var ok, det er jo en Marshall"...
    Hmm jeg tror jeg ved hvem der skal betale, og forhåbentlig ikke med andet end penge..

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 19:54

Søren Alwan

Jeg kan kun...

sige, at jeg har set adskillige Marshalls og andre forstærkere, hvori én eller anden ejer - om det så var den første eller den syvende, vides ikke - der havde lavet "ting" i, der med rette kunne betegnes som "temmeligt usikre". Disse har jeg så afmonteret og ofte har jeg lavet flere andre tiltag, der gør, at forstærkeren har kørt langt mere (drifts-)sikkert efterfølgende. Nu er det vel sådan set ikke dét, de fleste forbinder med "modifikationer", idét de fleste af disse ting ikke har nogen stor lydmæssig påvirkning. Men skulle jeg beklage at sende forstærkere ud ad døren, som arbejder langt sikrere, end da de kom ind ? Evt. fordi de i løbet af de sidste 40 år ar blevet "rodet med" af folk, som burde have ladet være? No way!

Noget lignende kan siges om nye produkter, som af den ene eller anden grund kun kan betegnes som "ikke særligt driftssikre", og som jeg personligt ikke fatter, at nogen kan og vil udstede en garanti for...

Hvis du har læst, hvad jeg har skrevet om "modifikation" af forstærkere, vil du sikkert have bemærket, at det som oftest har handlet langt mere om at højne driftssikkerheden på forstærkere end om, hvordan man krøller "XXX" om til "Ein Hochverzerrende Knaller".

I øvrigt bliver du ved med at tale om "ufaglært privatperson". Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide, hvilken faglig uddannelse, du ville mene, at man skulle tage i dagens Danmark for at tilegne sig den fornødne viden indenfor rørteknologi? Jeg mener: F.eks. er min lillebror uddannet elektronikmekaniker. Han ved sgu´tte ret meget om rør-teknik. Det samme kan siges om både radiomekanikere, elektrikere og svagstrømsingeniører, jeg kender. Hvis de ved noget om disse ting, er det da kun fordi de af personlig interesse har tilegnet sig denne viden på egen hånd i deres fritid.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 22:34

tim laursen

Ja

jeg skriver om "disse ufaglærte privatpersoner" og især dem der modder amps for folk, dvs til andre forbrugere...
    Hvilken kontrol instans ligger du under for Søren?
    Kan du yde samme garanti som producenterne, eks omhandlende sikkerhed i forsikrings øjemed?
    Hvad gør du hvis det går "galt"? Alle kan fejle jo..
    Må du lovmæssigt modificere amps overhovedet, både til dig selv eller andre?(går udfra at du ikke er producent)
    Kan dine modifikationer godkendes af en instans af en art?

En del af min undren går netop på , Hvem må og hvem må ikke? Og måske må alle bare lege med "ilden", som det passer dem...

Mvh

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 23:18

Søren Alwan

Joh...

men kom lige med et relevant bud på, hvad en "uddannet fagperson" skulle være for en størrelse..? Mit bedste bud ville være en person, som er udlært radiomekaniker før måske 1975. Det er en svær kvalifikation at opnå i dag...

Jeg ligger under min egen kontrol, som lader til at være væsentligt mere striks end kontrollen hos de producenter (og nej, jeg er ganske rigtigt ikke producent. Jeg gør det helt klart mest i at renovere gammelt grej), som udøver selvkontrol, og derpå sætter et CE-klistermærke på deres ting, som angiveligt skulle bevidne, at deres ting overholder alverdens krav. Når jeg ser, hvad andre producenter sender på markedet med CE-mærker på, sover jeg ihvertfald ganske roligt. Jeg ville til enhver tid turde lade mine ting gå igennem de mest strikse kontroller. Men nu ligger landet sådan, at vil man ud over den ovennævnte selvkontrol, skal man have en typegodkendelse. Og dét har staten så valgt at udforme som en regulær pengemaskine, hvilket i mine øjne er rigtigt dumt, hvis det ultimative mål med sådan en indretning er at opnå højere elsikkerhed.

Og ja, det står enhver frit for at lave modifikationer. Idet der sker et ejerskifte gælder så de tidligere beskrevne regler om ansvar.

Så er der nogle mere udtalte gråzoner m.h.t. reparationer: Hvis man ikke skal ind i at påtage sig ansvaret for en "modifikation" på et stykke typegodkendt udstyr, så SKAL man erstatte én eller anden stump med den nøjagtigt samme. Men hvad nu hvis det er netop denne originale stump, som er årsagen til miseren (det kunne f.eks. være den originale transformator i en Marshall 18- eller 20 watter, som futter af for et godt ord) - er det så ikke bedre/smartere/klogere/mere i tråd med lovens sigte at erstatte denne "synder" med en stump, som er en kvalitativ opgradering i forhold til den originale? Direkte adspurgt, må selv sikkerhedsstyrelsens repræsentant her nølende erkende at "Joh, her er vi inde i en gråzone...": Et lignende eksempel kunne være den førnævnte Matchless. Det er mig en gåde, hvordan man lovligt kan sende en forstærker på markedet, som på den éne side kører sine udgangsrør langt ud over de max. tilladte data, og så på den anden hånd har en forstærker, som er så pissedårligt sikret, at når rørene uvægerligt futter af, så rykker de andre ting med i faldet, fordi der mangler en sikring til at forhindre dette. Opnår man så ikke en bedre og ikke mindst sikrere forstærker ved både at justere rørenes arbejdspunkter til et mere virkelighedsnært niveau samt at installere den manglende sikring? I should think so, selv om det ret besét sikkert er en overtrædelse af gældende lovgivning. Jeg kan dog garantere dig for, at - hvis ellers den rent mekaniske udførelse er i orden - det ikke er nogle af disse to indgreb, som får sådan en forstærker til at gå op i flammer. Tværtimod!

M.v.h.

Søren Alwan

Jeg må hjertens

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 23:22

Søren Alwan

Noget lignende...

kan siges om de "modifikationer", jeg ofte har skrevet om m.h.t. Marshalls. Det er mig komplet uforståeligt, hvordan man kan få typegodkendt en forstærker, hvori man direkte kan SE vitale dele i indmaden blive rødglødende (det er sidste skridt lige inden direkte ildløs...), når den bliver brugt fuldstændigt efter foreskriften, og uden videre "værktøj" end en tilsluttet guitar samt ditto højttaler...

Hvis man løser de problemer, som afstedkommer denne "opførsel" - og dét vel at mærke på en sikker måde, selvfølgelig - har man da alt andet lige en sikrere forstærker bagefter, skulle jeg mene?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2012
    kl. 23:32

Søren Alwan

Et tredje...

eksempel kunne være dén reissue Twin Reverb, jeg for nyligt havde besøg af. Det var én af de tidlige, som rent faktisk - i modsætning til de senere eksemplarer - har en hulens masse sikringer monteret internt på printpladen. Typegodkendelse samt diverse mænds pumpestokke til trods, var store dele af printpladens underside så slet og ret forkullet, da kobberbanerne slet ikke er dimensioneret til dén mængde strøm, der går igennem dem. Men typegodkendt - dét er den! Den havnede så på mit bord, da ejeren ikke følte sig tryg ved at bruge den, da den lugtede temmeligt brændt, når den var tændt. Ja, det tror da pokker! Men den var "fuldt lovlig"...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 00:08

tim laursen

Søren

nu drejer du topic lidt syntes jeg..
    Du har fået slået fast, at du reparerer/udbedrer producenternes mange fejl...

Lad os lige fokusere igen på det, det egentligt omhandler her i tråden...

Det tyder altså på, at enhver(slagter, gynækolog m.m.) kan "rode og regere" som det passer dem, uden at blive holdt i ørerne... Set udfra en forbrugers synspunkt og udfra den kontekst, at man er mere end screwed hvis en "amatørmodded" amp futter hytten af. Så udløser dette da en vis bekymring..

mvh

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 10:30

Søren Alwan

Nej.

hvis du skal bruge dét billede, svarer det til, at enhver slagter eller gynækolog overtager ansvaret for resultatet, når de "roder og regerer". Derfor skal man - som jeg hele tiden har skrevet - forholde sig særdeles kritisk til, hvem man lader "rode og regere" med sin bøf, underliv eller hvad det nu er, man skal have rodet og regeret med.

Hvis man ikke føler sig tryg ved nogle af disse "ufaglærte amatører", som du så klædeligt sammenføjer alle til at være, så kan man jo da heldigvis vælge at undlade at gøre brug af den smule viden, som enkelte af dem stik imod al sandsynlighed alligevel måske har formået at tilegne sig, og istedet nøjes med at købe forstærkere, som er både typegodkendte og garanterede af fabrikanten. Min pointe - som jo så nok ikke har den helt store troværdighed, idet jeg jo helt klart repræsenterer denne grå masse af lystige, ufaglærte klamphuggere - er så blot, at man kan være mindst lige så fucked med sådan et stykke typegodkendt, fabriksnyt isenkram. Ganske vist er det så nok fabrikanten, der i givet fald kommer til at betale for din begravelse. Men til dén tid kan du vel være ligeglad..?

Men jo, som jeg også hele tiden har skrevet, er der da klart både slagtere, gynækologer og folk, der roder med rørforstærkere, som absolut burde lade være.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 11:18

tim laursen

Nu

kan jeg som skrevet, tilfældigvis have købt en brugt "modded" amp uden at vide det...! (jo jeg ville vide at jeg havde købt en amp, men måske ikke at den var modded)
    Her hjælper livrem og seler jo så ikke meget..
    Der hvor jeg ser problemet, men også løsningen, er hvis du som amatør Søren kunne få dine ting "synet" eller du kunne få en autorisation, der kunne sikre os forbrugere mod evt klamphuggeri(tror i grunden det betyder noget helt andet end vi forbinder det med) med heraf følgende risikøer.. Men det findes nok ikk.

Der er jo også en risiko for dig Søren!, ved et uheld ville du skulle stå til ansvar..

Mvh

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 11:35

Søren Alwan

klamphuggeri

var - så vidt jeg ved - i gamle dage at bygge en båd uden at lave en tegning først. Og resultatet blev så til tider også derefter!

Og ja, det ville da være dejligt, hvis der fandtes en instans, som kunne "godkende" dét, man laver. Men det tætteste, du kommer på dét, er altså en typegodkendelse. Og det koster mig bekendt i omegnen af 50.000 kroner. Jeg ved ikke, om du ville ofre det, hvis du f.eks. havde skiftet en afbrændt transformator i en forstærker? Ellers hedder der altså selvkontrol. Og ja, jeg er mit ansvar ganske bevidst. Derfor laver jeg også mit arbejde i henhold dertil! Hvad andre gør, skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Jeg kan kun gentage, hvad jeg efterhånden har skrevet mange gange om, at der kun er en meget lille flok mennesker, jeg personligt ville stole på til at modificere på mit grej.

Og autorisationer... Well, jeg har ligesom allerede sagt det én gang: Hvad havde du tænkt dig, at den skulle bestå af? Jeg kan ikke komme i tanker om så meget som ÉN relevant uddannelse i dagens Danmark, som ville være relvant i dén sammenhæng! Jeg tror nok, at mange års "selvstudier" er vejen frem her, hvis man ikke er så heldig at være uddannet radiomekaniker eller lignende, dengang rør var dagens orden. Så jeg kunne godt tænke mig at høre dit bud på, hvordan sådan en "lille ledvogteeksamen" skulle strikkes sammen, og hvem der skulle administrere den? De samme folk, der typegodkender grej, der tydeligvis har sikkerhedsmæssige fejl og mangler fra fabrikken?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012

Søren Alwan

Men ellers...

kan jeg da kun opfordre til, at man i forbindelse med f.eks. brugtkøb som i så mange andre forhold her i tilværelsen bruger sin sunde fornuft og får sit seneste indkøb tjekket igennem hos en kompetent tekniker - ikke mindst hvis man har en mistanke om, at "the owls are not what they seem"...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012

Søren Alwan

Men ellers...

kan jeg da kun opfordre til, at man i forbindelse med f.eks. brugtkøb som i så mange andre forhold her i tilværelsen bruger sin sunde fornuft og får sit seneste indkøb tjekket igennem hos en kompetent tekniker - ikke mindst hvis man har en mistanke om, at "the owls are not what they seem"...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 11:19

tim laursen

Andre

må gerne deltage her i tråden også.... :)

Mvh..

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 12:15

tim laursen

Altså

jeg må udfra dit udsagn Søren så konkludere, at det jo så er komplet ansvarsløst at sælge en modded amp..Det er vel det samme som at sælge en ikke typegodkendt amp(bye bye forsikring)?
    Dog hvis den blev typegodkendt så ville der være en form for sikkerhed(og ja Søren alle de dårlige producenter osv,,,)
    Du kan stå inde for dit arbejde Søren, men jeg kan ikke!
    Det er altså lidt problematisk IMO.

mvh

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 12:24

Søren Alwan

Hmm...

jeg beder dig da heller ikke stå inde for mit arbejde, skulle jeg mene?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 12:50

tim laursen

Næh..

men jeg kunne jo sælge en af de amps du havde modded uden at vide det ik?
    Jeg har jo også lidt ansvar som sælger af produktet..
    Er ligeledes sikker på, at der ikke ville stå "Modded af Søren" på amp.n, ikke at det så i sig selv kunne føre ansvaret tilbage på dig Søren, men måske ville man kunne bedyre sin uvidenhed om dette indgeb af amp'n i retten og herved drage dig til ansvar, i tilfælde af en nedbrændt fødegård eks... Bare en tanke...
    mvh

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 13:43

Søren Alwan

Joh...

principielt er det stadig mig, der står med ansvaret for dét, jeg har lavet. Der, hvor tingene så bliver lidt uldne, er, når forstærkeren - efter at have været gennem tre mellemliggende ejere - lige "ryger en tur over til snilde onkel Eigil på den anden side af vejen for at få en ny ledning på", hvorpå den gode Eigil så lige snor ledningsenderne sammen og klamper et par stykker isolerbånd på samlingerne (Believe me: I have seen this!), og fødegården SÅ brænder ned. Er det så mig - der måske har forbedret forstærkerens driftssikkerhed - som står med aben? Eller er det Eigil, som måske formår at "lægge sig under radarhøjde"..?

Tilsvarende, hvis jeg laver ét eller andet i en forstærker - muligvis en lille klangmæssig ændring, der intet har med forstærkerens driftssikkerhed at gøre - og én eller anden stump, som fabrikanten har monteret i fra start - evt. en transformator eller lignende - får hytten til at brænde ned. Er det så mig, der står med aben? Og er det fair? Og hvem skal bedømme det?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 13:57

tim laursen

Der

er i mine øjne tre "aktører" hvis vi nu antager en modded amp(selve modded) er skyld i en nedbrændt fødegård...
    Mig som forbruger(beboer på gården), den oprindelige amp producent og dig som eneste modder af amp'n...
    Nu skal der findes en "betal for gildet" person...
    Producenten kan ikke stå inde for amatør modificeringen...
    Måske kan jeg, hvis jeg havde bestilt arbejdet hos dig..
    Jeg kan ikke vil jeg mene, hvis jeg ikke er vidende om modificeringen..
    Så er der en tilbage..

NB; Jeg bruger "Søren" som en fællesnævner for alle amp-Frankensteinerne :)

Mvh

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 14:09

Søren Alwan

Aaarrrh...

nu vil jeg nok mene, at vores gode ven Eigil fra før også havde en væsentlig finger med i spillet i det tidligere eksempel. Så dét eksempel kan altså ikke koges ned til mindre end ihvertfald fire aktører.

Og dit eksempel er det helt klart personen, der laver modifikationen, som hænger på den, hvis DIT hus brænder ned. Dér, hvor jeg så ikke er helt klar over lovens bogstav, er, hvis du sælger forstærkeren videre til en ny ejer. Men jeg vil umiddelbart tro, at det stadig er vedkommende, der har lavet en given modifikation, som har ansvaret for det.

Men igen: Hvor langt går dette ansvar? Det er klart, at hvis forstærkeren selvantænder, mens den bliver brugt til dét, som sådan én nu er tænkt til - ja, så er det noget lort, og vedkommende, der har lavet arbejdet, skal til svinelæderet. Men kan han også drages til ansvar, hvis forstærkerens ejer synes, det er passende at tage sin tændte forstærker med i bad og afliver sig selv på dén konto..? Det er jeg faktisk ikke helt klar over. Og derfor er jeg personligt også rimelig kritisk overfor, hvem jeg laver ting for. Som tidligere nævnt er en anelse sund fornuft slet ikke af vejen i omgangen med disse (og mange andre) ting. Så hvis jeg fornemmer, at dette er en mangelvare, er det ikke sikkert, at jeg vil lave ting for vedkommende...

Men igen: Jeg ville i mange tilfælde være mere nervøs ved at bruge en "fabriksforstærker" end én, som efterfølgende er blevet (drifts-)sikkerhedsmæssigt opgraderet.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 14:29

Søren Alwan

Men ellers...

må du jo så enten købe nyt, eller som tidligere anført få eventuelle brugtkøb tjekket igennem af en kompetent person i forbindelse med et køb. Det er, som jeg ser det, den bedste vej imod at sikre sig, at der er færrest mulige "aktører" indblandet...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 14:37

Morten Lyse Pedersen

Hej igen

Hmm, jeg er nødt til lige at skulle have styr på, hvad dit ærinde er, Tim..?

For det første må jeg lige sige: Praksis er, at vennetjenester ikke er skattepligtige, når der ikke aftales en modydelse. Om det er penge, kost og logi eller en tjeneste den anden vej er så ligegyldigt. I det øjeblik man udveksler noget af værdi, fremfor en ren ensidig foræring, bliver det skattepligtigt. -Så dermed tog jeg fejl tidligere.

Og ang. dit ærinde. Man ser tit betegnelsen "authorized dealer" for f.eks Fender, Gibson og lign. Men jeg har aldrig set en musikbiks, der af Fender, Vox, Marshall Engl eller nogen som helst er "autoriseret værksted." Naturligvis skal man henvende sig ved sin forhandler i tilfælde af garantispørgsmål. - Det er klart. Men jeg fik f.eks garantirepareret en Fender Twin Reverb, købt hops Aage hos T-rex's værksted i Vejle for nogen år siden. Jeg har aldrig hørt, at T-rex skulle være "autoriseret værksted" for Fender..?" Jeg har også mailet med Riveras kundeservice og fået tilsendt diagrammer over en bestemt forstærker samt et par gode råd til, hvad jeg burde tjecke og måle efter..? Gør det så mig til en Authorized Rivera technician..?

Og netop da der jo ikke de sidste 35 år har været en "relevant faguddannelse" i rørteknik i Danmark, kan dit valg, Tim, gøres meget sort/hvidt: Køb noget nyt, af relevante myndigheder godkendt-stemplet grej og erkend at hvis det går i stykker er der ingen der har den relevante uddanelse til at reparere det og dermed bør du kassere det. Alternativet er, at du sætter dit liv på spil finder en, som du har tillid til, der kan og vil reparere dit grej. Butik eller naboens kælder. Altså sort/hvidt.

Og så skal man måske se de relevante risici i det rette lys. Jeg er elektriker og har boet i mit hus i nu 8 år. Jeg har da ikke haft alle elinstallationer i huset skildt ad og sikret mig at de er 100% i orden..? Jeg har ikke bemærket at der skulle være noget i vejen og "If it ain't broken, don't fix it." Det til trods for, at elinstallationer - og i særdeleshed folks egne "roden og regeren" med dem der til dels er skyld i temmeligt mange brande hvert år. (Og skyld i, at der nu skal udstedes endnu et ligegyldigt stykke meget dyrt papir ved hushandler som skal lulle intetanende køberne ind i en tryghed af, at deres nyindkøbte ejendom skam ikke har nogen som helst fejl, A´mar..) Og selv om jeg ville skille hele skidtet ad, må jeg ikke..! Jeg har da via mit job været ude hos folk og set ting så jeg absolut ikke ville sove i huset. Men om det ville komme på en evt. tilstandsrapport og/eller elsikkerhedeatest er jeg i tvil om, - det kommer an på, om det bliver opdaget af nogen..

Jeg skriver fordi jeg heller ikke helt ved, hvad du vil opnå. For én ting er jo, oveni en brandtomte at få fundet en brandårsag. Noget andet af fastslå, om det lige netop skyldes den 3 år gamle reparation af momors kassetteradio, så hvordan du vil slippe afsted med at placere et konkret ansvar i det sort/hvide billede du stiller op, ved jeg ikke..? Og til hvems nytte..? Og i tilfælde af, at det skyldes den spritnye seriegodkendte Boss pedal du har købt i Aage i fredags så er du jo ikke stillet anderledes end alle andre med en brandforsikring.

Så jeg anerkender stadigt debatten og at det er et fint oplæg. Jeg forstår vist bare ikke, hvad du gerne vil have den til at ende med..?

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 15:02

tim laursen

Jeg

er som sådan ikke ude på en mission...
    Men jeg undres, også set i lyset af mange tråde omkring mods af amp...
    Det kan virke som inspiration til selv at udføre disse mods..
    Det er jo ikk helt ufarligt, for en selv og især for andre hvis der er tale om salg..
    (husk topic er moddede amps og ikke tunede havetraktorer)

Jeg har så en holdning, der siger, at disse amp-Frankensteinere burde holdes i ørerne, om ikk andet være underlagt et kontrolredskab, der sikrer mod fatale ulykker m.m. Utopi måske? men ikk destomindre min holdning..

Ved igen ikke hvorfor du bringer økonomi op... Det er altså ikk topic her..

Mvh

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 15:36

Morten Lyse Pedersen

Økonomi

var indledningsvis en del af min omtale, da det kan blive mange gange mere alvorligt end selve det at krølle rundt i forstærkerne. I hvert fald for dem der udfører operationerne. At jeg så indledningsvis tog fejl, forbeholder jeg mig ret til at rette. Topic eller ej, så har jeg sagt det med det jeg ville nu..!

Og om det er den tunede havetraktor eller en modificeret forstærker der er skyld i, at jeg brænder ihjel er principielt set fuldstændig ligegyldigt. For det er kun faste EL- og VVS-installationer samt køleanlæg (og sikkert andre special-installationer i bygninger) der kræver autorisation. Alt i løse brugsgenstande, dvs. radioer, tv, håndmixere og for den sags skyld musikudstyr, der tilsluttes via en stikprop må man gerne selv bixe rundt med. Hvad producenterne skriver af "Do not open" "No user servicable parts inside" "Risk of elctric shock" drejer sig kun om at fralægge sig ansvaret for hvad der sker, hvis jeg rister mig selv eller mine venner..

Problemet er, når man gør det for andre.Og du HAR ret i dine bekymringer, men ikke helt i din konklusion, hvis du spørger mig. Men lad os tage et meget håndgribeligt eksempel.

XX skriver til mig:
    "Hej Morten. Jeg har via soundcheck læst at du har gjort noget i Blues Juniors og jeg har snakket med en, der roser dig. Jeg hørte din forstærker, som du har rettet bias til- og monteret en ny højttaler i og den lyder rigtig fedt. Ud over det, vil jeg gerne have dig til at lave en Standby funktion..
    Vil du lave det..?"

Hvad skal jeg så svare, Tim..? For du mener jeg skal "holdes i ørerne" af et sikkerhedsorgan, så jeg kan drages til ansvar hvis jeg laver noget lort. Men han må såmen gerne selv gøre det, efter en how-to guide på en hjemmeside. Løsningen, som jeg ser det, kunne være at det er "køberen" af en reparation/modifikation bærer ansvaret for at vælge en fornuftig reparatør. En fornuftig reparatør kunne så sagtens være en der indleder svaret på ovenstående sådan her:

Hej XX.
    Det kan jeg godt. Men du må forstå at uanset hvad jeg foretager mig med din forstærker bærer du det fulde ansvar for sikkerheden af den ændrede forstærker, som nu ikke længere bærer en CE godkendelse. Du skal se på det på den måde, at du selv har lavet disse ændringer, men ladet et andet sæt hænder føre værktøjet for dig.

I tilfælde af et salg er det jo bare en "slutseddel" med bemærkningen om at grejet er "købt som beset, held og lykke..!" Så er bureaukratiet klaret, ansvaret fraskrevet og alle kan komme videre.

Det har dog ikke ændret en fløjt på det basale: Du skal KUN købe grej som du har tillid til er i forsvarlig orden. Enten via sælger, eller via én som du har tillid til der kan gå de tekniske aspekter igennem. Det gælder også for havetraktorer, btw.

Med venlig hilsen
    Morten Lyse

Faktisk synes jeg slet ikke, det lyder så dumt..?

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 14:48

tim laursen

tager vi lige et par ting med i mente...
    Jeg personligt ville nok kunne skelne en anelse(men aldrig vide med sikkerhed) og ville nok også råde til at få tjekket en amp ved køb....
    Det bliver så skrevet på et forum, "Jeg anbefaler den og den"...
    Mit skarpe erfarende øje ved godt at jeg skal gå laangt udenom Eigil(det ryger stadig efter sidste encounter med hans mods)
    Men lille newbie Bent læser dette og tænker "Øj en ækspært", og sørme om han ikk køber en dejlig "livsfarlig" Marshall uden at vide det, af Eigil og det ovenikøbet efter "rådgivning" fra en "ekspert(gynækolog Gunnar)"...
    Det er jo vildt at forbrugerne skal udsættes for denne løssluppenhed og tvivlsomme omgang med strømførende apparater.
    Baseret på "god omtale" og ikke istedet en form for Off. kontrol instans, der kunne sikre mod Eigil'erne..
    Mvh

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 14:54

tim laursen

Dette

indlæg var svar til Søren...

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 19:03

Ruben Vendelbo

Statskontrolleret eller nydelse?

Det gælder vel for alle livets områder, at man må vælge mellem statskontrolleret pumpet kylling eller gastronomens "risikofyldte" kreationer. Hvis man har stort behov for at kunne give sine efterladte en stor erstatning, ville man sikkert vælge en fabriksfremstillet kedelig pumpet kylling og håbe på at den totalt smagløse ret er fyldt med salmonella, så Danpo må ryste op med en stor check til de efterladte.
    Eller man kan tage en risiko, og spise lækkert gourmet-mad, lavet fra grunden af gode råvarer, men af en fattig ven, der ikke kan betale erstatning, hvis noget går galt.
    Personligt vælger jeg at stole på folk der har som passion at sætte sig ind i rørteknologi og selv risikerer liv og lemmer for at jeg får lyd ”a-la-creme”. Kald dem ”klamphuggere” – det navn bliver påklistret alle dygtige amatører der ikke er certificeret) Og ærlig talt – hvor mange er døde af, at dygtige amatører har ”moddet” en forstærker? Ja hvor mange er døde af, at en selv en virkelig klodsmajor har lavet mods?

Men hvis andre vælger mainstream, massefremstillet forstærkere af billige komponenter, udelukkende produceret med fortjeneste for øje, og kan leve med en flad intetsigende lyd, men med muligheden for at kunne sende fabrikanten en regning på en kiste og tabt forsørger, jamen så står det jo en frit for.

Det bedste råd man kan give er: Lad være med at pille selv, hvis du ikke virkelig har forstand på det. Og vælg derefter, om du vil tage en (teoretisk) risiko, hvis du vil have guf til øregangen. Det er CE eller Cream.

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 19:12

tim laursen

Ja

sålænge du holder det i egne rækker, fungere din holdning jo fint for dig..
    Men sælger du videre og næste køber "glemmer", at fortælle næste køber om "ombygningen" tja så holder den jo lissom ikke længere...

Jeg skal da lige nævne, at fabriksproducerede "jomfruelige og urørte" amps, sagtens kan levere vellyd på højde med Frankensteinerne's kreationer.. IMO.

Mvh

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 19:26

Ruben Vendelbo

Hvilken?

Hvilken forstærker tænker du på? Jeg har lyttet til stort set alt hvad der er produceret de sidste 45 år, (er også vokset op med dem i den periode) men jeg må indrømme, at jeg gav op for ca. et år siden, og har derfor ikke lyttet på dem der produceret det seneste år. Så det vil da glæde mig, hvis der er kommet noget nyt til, der kan overraske mig?

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 20:00

Søren Alwan

Måske...

det ville være relevant at finde ud af, hvor mange huse, der er brændt ned i Danmark i løbet af f.eks. de sidste ti år p.g.a. guitarforstærkere, der brød i brand? Og ikke mindst at finde ud af, hvor mange af disse, som kunne føres tilbage til, at en "ufaglært klamphugger" - evt. endda med et vist rygte på det dersens internet - har rodet med sagerne.

Der kunne meget vel være optræk til stormvejr i nærmeste vandglas, hvis jeg ikke tager meget fejl...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 20:16

tim laursen

Ja Ruben

vi kan godt smutte ud af en sidevej, off topic so to speak, og debatere smag og behag, men der kommer vi jo nok ikke særligt langt...

Søren Der ligger ikke konkrete tilfælde af "ulykker" bag min undren, nærmere et "hva nu hvis"...

Men jeg kan så forstå at disse Frankenstein moddere, ikke er underlagt nogen som helst instans der kan sikre mig som forbruger.. Ikk andet end der skal efter loven, påsættes et CE mærke... Må i selv det? Og gør i det?

Igen så skal man godtnok kende hr Frankenstein rigtig rigtig godt og ikke tage gode ord for rene varer....

mvh

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 20:47

Søren Alwan

Jah...

der kan også slå et lyn ned i dit hus. Jeg tror faktisk at den statistiske risiko for dette er væsentligt større.

Eller for at én eller anden "ufaglært klamphugger" (med eller uden rygte på internettet) tramper pedalen i bund, mister kontrollen over sin bil og jævner dit hus med jorden på dén konto. Ja, det kan jo ligefrem være, at personen er så faglært, at vedkommende har et kørekort.

Og hvis du stadig ikke har fattet, at de folk, der roder med dette - nu er betegnelsen så åbenbart skiftet fra "ufaglærte klamphuggere" til "Frankenstein" - står med ansvaret for dét de laver, når du stadig ævler løs om kontrolinstanser osv. osv, så tror jeg ærligt talt ikke, at jeg orker at gentage mig selv én gang til. Jeg kan kun opfordre til at læse nogle af de tidligere indlæg igen...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 21:23

tim laursen

Den

går ikk Søren.. prøv nu at holde fokus ,, For god ordens skyld er termen "Klamphugger(e)" en betegnelse du har brugt her i tråden, jeg brugte "klamphuggeri", som følge svar til et af dine indlæg og ikke som min betegnelse af en ampmodder......Jeg står ved Frankensteinere,,,

Men jeg har fundet denne side DS Dansk Standard (kan googles)
    Der står lidt om CE mærkning.. og jeg fandt denne tjekliste

(citeret fra siden)
    "Tjekliste ved CE-mærkning

•Find de direktiver, der gælder for produktet (link til vejledning til direktiverne)
    •Husk eventuelle supplerende nationale regler
    •Fastlæg de væsentlige krav
    •Find de harmoniserede standarder for produktet (link til harmoniserede standarder)
    •Fastlæg den bedst egnede procedure for attestering af overensstemmelse
    •Udarbejd den nødvendige tekniske dokumentation
    •Lav en god brugsanvisning
    •Udfyld overensstemmelseserklæring
    •Foretag CE-mærkning"

Umiddelbart skal der jo så i det mindste foreligge en form for dokumentation...

Mvh

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 21:52

Søren Alwan

Jah...

måske burde min nabo også have kontrolpapirerne fra sundhedsmyndighederne hængende i vinduet, når han inviterer mig over på frokost. Hvem ved: Han har måske ikke brugt pasteuriserede æggeblommer til mayonnaisen, så jeg risikerer at dø af salmonella?

Holder det mig fra at takke ja til en frokostinvitation? Nej. En hypokonder havde nok takket nej. En paragrafrytter ligeså. Så kan man jo gøre op med sig selv hvilken lejr, man vil bruge sit liv på at tilhøre...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 22:02

Søren Alwan

Jeg kan kun...

for guderne ved hvilken gang gentage: Hvis du vil føle dig "sikker", så køb enten nyt eller få tjekket dit brugtkøb af en kompetent person.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 22:19

tim laursen

Eller

forlang af sælger, at produktet skal som det mindste være CE mærket, også efter kærlig omsorg fra en "Dr Ampenstein" ...(ærger mig over at jeg ikke havde brugt den før nu)

mvh

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 22:20

Søren Alwan

Jah...

og er det ikke dét, så gå videre...

Bonusspørgsmål: Hvordan opstår klamphuggeri uden en klamphugger?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 22:24

Søren Alwan

Om...

man så tror, at selve arbejdet bliver det mindste bedre eller værre af et CE-klistermærke... ja, det er jo nok et personligt/religiøst anliggende. Personlig ville jeg overordentligt meget hellere kaste et kritisk blik på (eller få en kompetent person til at gøre det for mig) selve arbejdet og dets udførelse. Jeg er sgu´ sådan set ligeglad med, hvem der betaler for min begravelse. Jeg vil hellere tage dén slags ting i opløbet...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 22:28

tim laursen

Ja du har

ret... der skal nok en klamphugger eller to til, at udføre"klamphuggeri"...
    Men der skal kun en Søren til at zigge zagge en tråd... he he.. Det er sgu med at holde tungen lige i munden, for at tråden ikke smutter i fuld galop ud af de "off topic'ske sletter"

mvh

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 22:31

Søren Alwan

Oh...

du er bekymret for din sikkerhed, fordi du frygter, at "snilde onkel Eigil" har været i gang med din forstærker (det har han vel kun i forbindelse med et brugtkøb, må man antage...). Her kommer det bedste svar til dit oprindelige spørgsmål så for fjerde eller femte gang i denne tråd: Køb nyt, eller få tjekket et eventuelt brugtkøb af en kompentent person! Det er vist så "straight", som det kan siges, er det ikke..?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 23:04

tim laursen

Eller

forbruger ønsketænke mode on "kære Dr Ampenstein om du er dygtig eller ej, så må du ikke sælge dine hjemme moddede amps, uden de er godkendt først, fordi min families sikkerhed(henvendt til Eigil) og mit forsikringsselskab kræver det, i tilfælde af det der jo aldrig sker...!"

mvh

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 23:13

Søren Alwan

Joh...

men sådan ser virkeligheden altså ikke ud. Hvis du vil have dette ændret, er jeg bange for, at du nærmere skal forsøge at gøre dine hoser grønne i EU´s korridorer end på dette forum...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 00:13

Jacob Bank

Dobbelt hmm..

Søren, lad os antage, at jeg nu tillod dig at modificere min amp for x beløb..
    Hvilken garanti giver du så for at lortet virker og bliver ved med at virke? Kan du yde en 2 års garanti, som der er på den nyindkøbte forstærker? Kan du verificere at du kun bruger godkendte dele, og ikke andenrangs ragelse sat sammen af små børne hænder i Taiwan? Osv..

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2012
    kl. 22:42

Søren Alwan

Men...

det er så ikke min skulder, du skal græde ud ved, når din nyindkøbte, typegodkendte Matchless futter halvdelen af sit udgangstrin af, eller din ditto Marshall afliver sine udgangsrør på rekordtid og måske endda brænder diverse andre ting af i samme ombæring...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 00:08

Jacob Bank

Hmm..

Søren, siger du at du er bedre end de veluddannede ingeniører, elektrikere osv., som Marshall eller Matchless har ansat?

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 00:46

Morten Lyse Pedersen

Tråden her er vås på stribe..!

Jeg roste i starten af tråden Tim for et godt oplæg. Hvade jeg vidst hvordan tingene udviklede sig, ville jeg nok have været mere afdæmpet.

Når jeg skriver vås er det fordi der simpelthen flyder så meget duokumenteret pladder ud nu..!

Jeg har læst lidt op på sagerne. Stærkstrømsbekendtgørelsen er for én gangs skyld rimeligt klar i mælet.
    621 Forhold over for installationer.

621.1 Ejeren (brugeren) af enhver installation (herunder også brugsgenstande med tilhørende ledninger) skal udvise påpasselighed med hensyn til at afværge, at installationen udsættes for overlast.

Ejeren (brugeren) er ansvarlig for installationens tilstand og vedligeholdelse og skal lade fejl og mangler afhjælpe snarest muligt samt foranledige, at der hurtigst muligt træffes foranstaltninger for at hindre, at fejl eller mangler kan foranledige fare for personer, husdyr eller ejendom.

Så kære venner, hvis I sætter noget som helst til en stikkontakt er det jeres, og ingen andres, ansvar at tingene er i orden. Det samme, som når man f.eks. sætter sig bag rattet i en hvilken som helst bil: Det er førerens ansvar at bilen er i orden.

Dernæst købeloven, særligt de bestemmelser, der gælder for handel mellem private. Private kan i og for sig aftale de forhold de vil. Laves der, som det er gældende i mange tilfælde en "købes som beset" aftale, er vi igen tilbage hvor vi startede: Hvis du har købt noget brugt som du sætter til en stikkontakt har du som bonus vundet det fulde ansvar. Det står dig frit for at kontakte en advokat, men du bærer hele bevisbyrden for, både at der var væsentlige fejl og mangler ved det købte på købstidspunktet, samt at sælger bevidst snød dig. Held og lykke.

Og til jer "retfærdigt bekymrede." Vil I ikke bringe bare et eneste eksempel på forsikringsselskabers krav, eller afgørelser der har placeret et personansvar med dertil hørende erstatningskrav. Jeg kan ikke finde nogen.

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 01:20

Søren Alwan

Tak!

Til Morten for at "set the record straight"..!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 03:56

tim laursen

Tag

lige og læs igen hvad du skrev Morten;
    "Så kære venner, hvis I sætter noget som helst til en stikkontakt er det jeres, og ingen andres, ansvar at tingene er i orden. Det samme, som når man f.eks. sætter sig bag rattet i en hvilken som helst bil: Det er førerens ansvar at bilen er i orden"
    Det er lige netop vås at påstå IMO..
    Er det mit ansvar, at mine elartikler m.m. måske kan være behæftet med fejl fra producentens side(uden at have et konkret eksempel så vil jeg tro, at elartikler før er blevet kaldt tilbage fra markedet pga af "producent" fejl)?
    Derimod er jeg helt sikker på, at biler er blevet kaldt tilbage pga. af fabriks fejl.
    Nissan tilbagekaldte ca halvmillion biler, GM lidt over en million biler pga producent fejl.. Så at min bil er iorden, beror i første omgang på om den er "iorden" fra fabrikkens side.. Derimod er efterfølgende vedligeholdelse mit ansvar..

Mvh

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 09:13

Morten Lyse Pedersen

Jamen Tim,

hvad er det præcis ved lovens ord du ikke vil anerkende..?

Jeg er helt med på at producentansvar, garantibestemmelser og reklamationsret giver forbrugerne nogle rettigheder og muligheder for at klage, køre sager og anke. Men stærkstrømsbekendtgørelsen er sjældent så tydelig som det her er tilfældet. Og den ER altså bibelen for elinstallationer. Den gør sig ovenikøbet den umage her at nævne at "brugsgenstande med tilhørende ledninger" også er omfattet.

Til syvende og sidst, er det dit ansvar, at dine ting og også ting du har lånt, lejet eller stjålet er i orden når du sætter dem til stikkontakten. (For biler gælder jo også at kører du din kammerats bil med sprungne pærer og nedslidte dæk, så får DU bøden og du har reelt ingen ret til at bede din kammerat betale den..) At du ikke bryder dig om det, ændrer jo ikke på lovteksten eller definitionen af ansvar. Det samme med købeloven; tager du ansvar nok til at købe en brugt forstærker "som beset," overtager du også det fulde ansvar for brugen.

Og jeg hører stadig ingen dokumentation for, hvordan alt det her påvirker evt. udbetalinger fra forsikringer..? Det eneste jeg kan finde drejer sig om, når det i en retsag kan bevises at folk bevidst selv har futtet deres hytte af..

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 09:19

Morten Lyse Pedersen

Og Tim.

Hvis du kan dokumentere, at jeg skulle tage fejl i de ting jeg bringer her, skal jeg gerne lytte og erkende jeg har taget fejl. Ganske som det var tilfældet med skattereglerne.

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 00:40

Søren Alwan

Næh...

jeg siger blot, at jeg har set adskillige eksempler på alvorlige problemer i blandt andet disse forstærkere. Men hvis f.eks. Marshall´s ingeniører er så "veluddannede" - hvorfor hulen har de så ikke brugt bare en lille smule tid i løbet af de sidste 50 år på at løse et helt grundlæggende problem i deres konstruktion, som til syvende og sidst består i, at de med hovedet under armen plankede deres design fra Leo Fender, som så igen brugte "textbook" koblinger (som rørproducenterne publicerede), som han så "glemte" at tilpasse til de spændinger, han brugte dem ved. Marshall skruede s gennem årene endnu længere op for spændingerne, hvilket absolut ikke gkorde problemet mindre.

Men jeg ved ikke, hvor lang en uddannelse, man f.eks. har brug for at regne ud, at det ikke er en skidegod idé at lægge alt for høje spændinger på visse elektroder i EL34-rørene i en Marshall´s udgangstrin? Jeg ville da ønske, at Marshall´s veluddannede ingenører var sluppet heldigt fra det. Men jeg brugte - som den ufaglærte klamphugger, jeg nu en gang er - adskillige gange rundt om blokken (dette inkluderede adskillige besøg hos diverse uddannede teknikere, som ikke kunne løse problemet - ja, visse gik endda så langt som til at påstå, at problemet ikke eksisterede...) på at finde ud af, hvorfor mine Marshalls insisterede på at gøre deres udgangsrør rødglødende, når de fik noget at leve af. Med god hjælp fra én , der så har rodet med disse ting i langt flere år end de cirka 15, jeg har gjort det, fik vi så endelig sat fingeren på det grundlæggende problem samt fundet en løsning på det.

Og hvis Matchless´ "veluddannede ingeniører" synes, at det er smart at forsøge at afsætte cirka 35 watt i et rør, som er designet til maksimalt 25 watt... Ja, jeg skal ikke komme og påstå, at jeg er "bedre" end dem. Men jeg forstår da hvorfor, at de implicerede rør dør temmeligt hurtigt. Tilmed syne jeg så ikke, at det er udtryk for "rettidig omhu", når man samtidig udelader de sikiringer i forstærkeren, som forhåbentlig havde kunnet forhindre, at andre ting "røg med i faldet", når rørene stod af.

Men nej, jeg går ikke så meget op i, hvem der er bedre end hvem. Jeg ser bare så mange ting, som jeg ikke forstår, hvorfor de veluddannede ingeniører har valgt at udforme på den måde, som er tilfældet. Og jeg ser dem oftest, når "konsekvenserne" af disse veluddannede menneskers arbejde udspiller sig med mere end ønskelig tydelighed. Og så er man vel nærmest tvunget til at forholde sig til dem, oder? Men "bedre"...? Nej, det har jeg sgu´ vist aldrig påstået...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 10:15

Jacob Bank

Måske,

Kunne det tænkes, at Marshall og Matchless vælger at gøre dette, da det har en helt unik effekt på lyden?

Nu er det ikke helt det samme.. Men hvis jeg overclocker min computers CPU, så yder den jo mere - den har kortere levetid, javist, men den kan mere.

Jeg skal ikke gøre mig klog på sådan nogle ting, men det fremkommer mig dog som bizart, når en almenkyndig person som dig fremlægger disse, ganske succesfulde, firmaer som værende klamphuggere, som bevidst bygger deres forstærkere for at de kan gå i stykker..

For ser vi hårdt på din måde at formulere dig, så sidder du jo rent faktisk og skriver, at du synes de er nogle være klaphatte, og at dine 'forbedringere' i forstærkerne der bliver moddet er bedre end originalen.

Måske er dine 'forbedringerne' bedre.. Men i det mindste så ved jeg, at den JCM jeg har købt fra Marshall er godkendt.

Og hvad er reglerne egentlig for at modificere en forstærker? Jeg kunne forestille mig, at den 2 årige garanti bortløber..
    Tager du så over, og yder en 2 års garanti på dit 'klamphuggeri', hvis du modificere en andens forstærker? Hvis jeg husker korrekt, så skal der medfølge en garanti på udførte reparationer af elektronik produkter her i Danmark.
    (Må minde på, at det er dig selv der har udnævnt dig som klamphugger)

Eller kan du ikke yde denne garanti.. Fordi du får sorte penge for det?

Peger ikke finger, må blot pointere, at over halvdelen af de jeg kender, som har fået modificeret deres forstærkere, har fået gjort det sort.. Derfor er jeg desværre gået over i den tro, at alle gør dette sort, eller som jeg vælger at kalde det, da folk hurtigt råber 'vennetjeneste' - vennetjeneste mod en heftig betaling.

Vil meget gerne vide hvad for en garanti du kan yde..

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 11:43

Morten Lyse Pedersen

Garanti..?

Hej Jacob.

Du giver jo selv svaret. Hvis du, eller nogen andre ændrer noget i din forstærker, kan de jo reelt ikke give nogen garanti. Det har ikke noget med vennetjenester, sorte penge (som der altså ikke har været nogen snak om her, andet end hvad jeg tidligere har advaret om,) og forsåvidt ligegyldigt om det er Aage eller Eigil der udfører det.

Men nu er det jo altså ikke sådan at du en morgen vågner og nogen har pillet ved din forstærker og dermed ødelagt din garanti. Som sagt må man gerne selv reparere sine brugsgenstande. Og hvis du beder en ven eller nabo føre værktøjet er det vel i bund og grund dit eget valg - og dit ansvar. Ganske som jeg skrev, DU har ansvaret, når du sætter noget til en stikkontakt.

Nu kan ændringer i en Marshall fra sluthalvfjerdserne næppe ødelægge nogen garanti og hvis du har det godt med at Marshall eller Matchless, og kun deres ansatte, har lavet tingene i din forstærker er der skam ingen der peger fingre af det. Spørgsmålet er mere, hvorfor du peger fingre af både dem, der gerne vil have ændret noget i deres forstærker og de sjæle der kan overtales til at gøre det..? Det undrer mig at man med den ene hånd har så travlt med at pådutte andre et ansvar og med den anden fægter løs for at kravle uden om sit eget..? Og hvem er det, der har skabt den selviscenesættende kultur blandt amatørmusikere (og især guitarister) at jo mere unikt, specielt, boutique og "modded" ens setup er, jo federe er det bare..!

Og ang. "godkendte forstærkere." De tekniske aspekter i at overbelaste sine rør med 40-50% i forhold til hvad rørfabrikanten skriver. Well, hvis din bils michelin-dæk er godkendt til højst 800 kg, men Opel sætter dem på en bil på 1300kg, ville du også ligge hovedet på blokken og sige; "Det har de da vel styr på..?" Og vil du også pege fingre af dem, der gerne vil have dæk på, som kan klare den tungere bil, - bare for at være sikker..?

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 12:58

Søren Alwan

Ved du hvad, Jacob?

Jeg ville faktisk gerne have givet dig et udførligt og fyldestgørende svar. Men når det utimative mål med dit indlæg lader til at være at beskylde mig for at lave sort arbejde, tror jeg, at denne samtale stopper lige nøjagtigt HER!

Og bare "for the record": Jeg har ALDRIG fået den "heftige" betaling, du snakker om. Som "ufaglært klamphugger" har jeg derimod ofte arbejdet gratis.

Men kom igen, hvis du tror, at du kan debatere konstruktivt uden at komme med udokumenterede angreb imod folk!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 13:26

tim laursen

Nu

har Jakob jo den personlige holdning, på baggrund af hans egne erfaringer.. Tror ikke han direkte beskylder dig for noget....
    Så heads up, for at du er en af de "lovlydige" der modbeviser hans holdning...
    Går udfra at når du siger "ofte gratis" så mener du altid ikk?

Men svar dog istedet på hans relevante spørgsmål ang garanti Søren..
    Mvh

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 13:43

tim laursen

Nu

kan jeg ikke lige se hvorn man redigere,,
    Så jeg har lige en tilføjelse til mit indlæg...
    Jeg kommenterer udfra den kontekst at vi taler om din ulønnede hobby vedr amps og ikke dit normale virke som lønmodtager....
    Mvh

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 17:33

Jacob Bank

Kære Søren..

Jeg har ikke angrebet dig - faktisk skriver jeg at jeg ikke peger finger, og at det blot er min erfaring.
    At du føler dig ramt, på trods af at jeg ikke peger på hverken dig eller andre her i tråden - well..

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 19:39

Søren Alwan

Så ved jeg...

den ondelyneme ikke, hvad udsagnet "fordi du får sorte penge for det" er, når du bruger det i et indlæg, som jeg på ingen måde kan læse som andet end stilet direkte til mig? Hvis dét ikke er at "pege fingre" for nu at bruge dit eget udtryk, så må du sgu´ godt nok have mig undskyldt!

Jeg tror ikke, at vi to har så pokkers meget mere at tale om!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 20:23

Jacob Bank

At læse hele konteksten..

.. Plejer at give mere mening end at kun læse et enkelt segment.

Her har du hele konteksten:
    "Eller kan du ikke yde denne garanti.. Fordi du får sorte penge for det?"

Et meget simpelt spørgsmål der let kunne besvares med en venlig og mindre spydig tunge, forudsat, at ens samvittighed var ren.

At du flipper ud - giver mig et ganske definitivt svar på spørgsmålet...
    Tak for det.

Så du har ret.. Vi har ikke mere at tale om, for du har besvaret mit spørgsmål.

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 20:29

Søren Alwan

Det glæder mig.

Men jo, jeg yder hjertens gerne garanti på mit arbejde. Jeg ville dog aldrig drømme om at tilbyde mit arbejde til folk, der opfører sig som dig!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 20:37

Jacob Bank

Tja..

Og hvordan er det lige jeg opfører mig?
    Jeg har været meget pæn i sproget, og har kun brugt vendinger, som du selv kunne finde på at bruge, eller har brugt.

Jeg har dog stillet kritiske spørgsmål.. Men det er vel forbudt eller hvad?

Desuden.. Så har jeg ikke ligefrem brug for dine ydelser, hverken nu, eller i fremtiden. :)

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 20:38

Søren Alwan

Jamen...

det er jo bare fint så.

Jeg må i øvrigt tage hatten af for dine synske evner...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 21:01

Jacob Bank

Synskhed?

Ork.. Det er sådan noget hokuspokus pjat. Det gør jeg ikke rigtigt i. :)

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 21:06

Søren Alwan

Du...

udtaler dig da ellers tidligere temmeligt skråsikkert omkring behov udi fremtiden. Det må vel forudsætte, at man kan forudsige denne?

Nå, det må du selv ligge og rode med. I don´t give a ....

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 23:54

Jacob Bank

Skråsikkert??

Udtaler jeg mig skråsikkert om mine behov ude i fremtiden? :)

Altså - for det første, så ejer jeg slet ikke en amp. Med mindre man ville kalde et Eleven Rack en amp..

For det andet..
    Mine indlæg er fyldt med 'måske', 'lad os antage', 'hvad nu hvis', 'hvis du nu muligvist overvejede at tænke tanken' og andet lignende, som mest af alt blot er spekulationer frem for noget andet.

Det er sundt ikke at være alt for skråsikker, Søren. Det åbner muligheden for et bredere perspektiv.

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2012
    kl. 00:07

Søren Alwan

Jeg citerer:

"Desuden.. Så har jeg ikke ligefrem brug for dine ydelser, hverken nu, eller i fremtiden."

Jeg ved ikke lige, hvor du ser alle disse "måske", "lad os antage" eller "hvad nu hvis" i dette udsagn?

Men lad mig så også tillade mig at citere mig selv: "I don´t give a ...." !

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2012
    kl. 10:47

Jacob Bank

Jeg må pointere

.. at jeg selvfølgelig kan udtale mig skråsikkert på sådan et område, da jeg ikke bruger amatører som dig, kun professionelle, som rent faktisk lever af skidtet, til reparationer o.l.. :)

Dertil bliver jeg også lige nød til at understrege, da du er lidt fyr og ild, at 'amatør' i denne sammenhæng betyder, at du ikke har den nødvendige dannelse og at du ikke lever af det.

Og en side note..
    Den med ordet klamphugger.. Klamphugger var ikke et nedsættende ord om de som byggede skibe uden tegninger. Klamphuggeri er først blevet et nedsættende ord i moderne tid. :)

Du har kun ret så langt, at det var en betegnelse for folk der byggede skibe uden tegninger. :)

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 20:37

Søren Alwan

De eneste...

garanti-reparationer, jeg så nogensinde har haft behov for at udføre på noget af mit arbejde gennem de sidste mange år, beløber sig til at udskifte et par kontakter, der var blevet kvadret under transport (Dét var egentlig mest for at være flink, at jeg skiftede dem gratis). Så det tager jeg egentlig med ophøjet ro...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2012
    kl. 12:50

tim laursen

Når du skriver

garanti... Hvad består denne garanti så af...? CE mærkning eller?

Mvh

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 12:13

allan søgaard jensen

CE-mærkning

Jeg vil lige kaste et vers ind i sangen her.
    Jeg har i mit professionelle virke som udviklings ingeniør, ansvar for både udvikling af produkter og test i henhold til CE mærkning.
    Mit professionelle virke er der jeg tjener til smørret på brødet.
    Privat fungere jeg også via Tube-amp.dk, som er noget helt andet. Der er ingen penge i det, men det er meget sjovere :-)

Ce mærkning påsættes produktet i forhold til forskellige EU direktiver.
    Der er tale om Bla. EMC direktivet, Lavspændingsdirektivet ( herunder kommer alt 230 volt udstyr ), Maskin direktivet, og mange flere.
    Produkttypen afgør hvilke direktiver der er relevant.
    Alle produkter der markedsføres i Danmark skal CE mærkes. Er producenten dansk er det producenten der tester og CE mærker.
    På importerede produkter kan det være producenten, men i sidste ende er det importøren der har ansvaret for CE mærket.

Generelt gælder: foretages der konstruktive ændringer på et produkt skal det CE mærkes på ny.
    Spørgsmålet er så, hvad er konstruktive ændringer.
    Almindelig service er ikke konstruktive ændringer.
    Skiftes der komponenter til tilsvarende komponenter, feks. udskiftning af elektrolyt kondensatore i en rørforstærker, er det ikke en konstruktiv ændring.
    Skiftes der en transformator i strømforsyningen skal denne faktisk skiftes til en original, for at CE mærkningen ikke krænkes.
    Der må ikke laves om på lednings føringen i et produkt, dette er en konstruktiv ændring.
    Dette ikke kun af hensyn til personsikkerhed, men også af hensyn til EMC
    ( Electromagnetic compatibility), som kort fortalt går på at et produkt ikke må
    afgive eller forstyrres af elektrisk støj, ud over visse grænser som EMC direktivet omfatter.

Det bliver altså hurtig tale om en konstruktiv ændring når der moddes i udstyret.

Hvis vi så forudsætter at vi holder os i området hvor der ikke er tale om konstruktive ændringer, hvem må så lave disse service indgreb.
    Det må en faglig kompetent person !
    Er du uddannet i faget, må du lave service, alt selvfølgelig efter gældende regler.
    Skal man være bange for det!
    Her kommer tilliden ind i billedet.
    Når du får serviceret din bil, forventer du at der laves faglig kompetent arbejde.
    Hjulene skulle gerne blive på bilen når hastigheden er 130km/t ned af motorvejen.
    En mekaniker kan også lave klamp og uforsvarlig arbejde, men vi stoler på at han ikke gør det.
    Det samme gælder hvis du får lavet service på din amp. Du skal stole på at det laves faglig korrekt, og dette uanset om det er 4sound værkstedet eller en lille privat.
    Laves der uforsvarlig arbejde falder skylden på den der har lavet arbejdet,- ufravigeligt.

Er vi i området konstruktive ændringer, bliver det hele mere gråt.
    CE mærkningen gælder ikke mere. Dette gælder også hvis et autoriseret værksted ændre din udgangstransformater til et eller andet eksklusivt.
    CE mærkningen gælder ikke mere og værkstedet kan ikke ændre på det, med mindre de bliver registreret som producent og får godkendt
    udstyret på ny og giver det et nyt typenummer. Dette vil aldrig ske.
    Med det vil jeg blot sige at behovet for tillid og faglig kompetent arbejde, er nu endnu større. Kommer telestyrelsen på besøg fordi dit udstyr nu udsender
    elektrisk støj på en uheldig frekvens, er problematikken den samme uanset hvem der har udført ændringen på dit udstyr. Udstyret er ikke at betragte som CE mærket og må ikke benyttes som det er.

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 13:25

Søren Alwan

Joh, men...

i praksis kan førnævnte "snilde onkel Eigild" jo sådan set sagtens sætte et CE-klistermærke udenpå "den fine forstærker", hvori han lige har været i gang med sammensnoningen af ledninger og isolerbåndet. Og han kan da også godt "udfylde lidt papirer", når nu magthaverne kræver det. Men stakkels Tim, der nu en gang er så nervøs for sit og ikke mindst sit hus´ helbred, er jo reelt ikke et hak bedre stillet på dén konto, efter at snilde Eigild har foretaget den lovforskrevne selvkontrol, sat klistermærket udenpå sin gedigne omgang klamphuggeri og skrevet under på, at han overholder "alle de fine direktiver". Når Tims hus alligevel brænder ned p.g.a. af Eigilds sammensnoninger sgu´ alligevel måske ikke var så skidegod en idé, selv om han på tro og love havde skrevet under på, at han havde lavet sit arbejde i henhold til alverdens regulativer - ja, så bliver det jo altså til syvende og sidste et spørgsmål om, hvorvidt onkel Eigild skal betale for Tims begravelse eller ej. Så om sådan et CE-klistermærke gør, at Tim kan sove roligere - ja, det skal jeg ikke gøre mig til dommer over. Og det Er vel denne bedre nattesøvn, som Tim efterlyser, er det ikke? Eller er sigtet i virkeligheden et helt andet? I don´t know... Men tror snart, at jeg er ved at have sagt, hvad jeg har at sige til denne sag!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 13:24

jens Peter Skydt

Hold da ”helt op” en historie.

Og jeg som troede, det at spille musik omhandlede: At glæde de der gad høre det, eller en selv, jeg har da fået sat en hel del på plads, det er jo maskinparken der tæller.
    Forsat god dag til jer alle, ”resten af weekenden”
    jens p

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 14:02

tim laursen

Ja

jeg er blevet lidt klogere, men også måske også lidt mere forvirret...

Jeg prøver lige at opsummere lidt som jeg forstår det...

Alle uanset uddannelse må lege Dr Ampenstein

Jeg har selv ansvaret for at mine elartikler er iorden, også selvom jeg ikke er uddannet/har kompetencer til vurdere om dette er tilfældet direkte fra fabrikken.

CE mærkning bortfalder ved konstruktive ændringer, herved sikkert også dækning af forsikring, garanti..

Ved konstruktive ændringer, overtager Dr Ampenstein producent ansvaret i tilfælde af videresalg.

En røramp er både underlagt stærk og svagstrøms direktiv, for at blive typegodkendt..

Jeg kan kun forlade mig på blind tillid, ved gennemtjek af amp. Der er ikke en off. godkendelses instans...

Dr Ampenstein skal ikke efter konstruktive indgreb i amp, CE mærke, uanset om amp før konstruktive ændringer var CE mærket.

Søren arbejder ikke sort.. Og det er godt gået...

Hmm... pause....

Mvh

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 16:55

Morten Lyse Pedersen

Opsummering, Tim.

Jeg vil gerne svare på dit indlæg. Jeg er stadigt heller ikke helt afklaret om, hvad det er du ville opnå med tråden, men jeg vil holde mig for god til at antyde ufine hensigter. Måske du ville viderebringe de konkrete svar du har fået her på 4Sounds forum. Det ville da godt, i oplysningens navn.

"Alle uanset uddannelse må lege Dr Ampenstein."

Nej. Enhver må reparere brugsgenstande, hvis man ved hvordan. Det er loven. I det skal ligges, at du og jeg GERNE må skifte en netledning eller en kondensator så længe du/jeg ved hvordan, og med hvilke komponenter, så du/jeg ikke forbryder mig mod CE-godkendelsen af produktet. Enhver modificering, incl. at skifte højttaler og/eller kabel til denne, eller rør med andre end de 100% samme som der sidder originalt er ikke lovligt da det er konstruktiv ændringer og dermed er produktets CE-mærkning ødelagt. Om man så hedder snilde Eigil, Leo Fender eller Jimi Hendrix er ligegyldigt. Man må IKKE ændre på et CE-godkendt produkt..!

"Jeg har selv ansvaret for at mine elartikler er iorden, også selvom jeg ikke er uddannet/har kompetencer til vurdere om dette er tilfældet direkte fra fabrikken.
    CE mærkning bortfalder ved konstruktive ændringer, herved sikkert også dækning af forsikring, garanti.. "

Ja. Du har ansvaret for at holde dem i forsvarlig stand, samt vælge en kompetent reparatør hvis du har mistanke om at noget ikke er i orden. Garanti er én ting og det er op til den der står med garantien at vurdere om du har forbrudt dig mod den. Og alt det med forsikringen forstår jeg stadigt ikke. Vil du ikke læse, og evt. citere, de forsikringsbetingelser, eller efterfølgende afgørelser, der kunne bekræfte de påstande..?

"En røramp er både underlagt stærk og svagstrøms direktiv, for at blive typegodkendt.. "

Stærkstrømsbekendtgøreslen er dansk lovgivning. Svagstrømsdirektivet er EU lovstof og omhandler det samme. Det ER forvirrende, men der er jo også højspænding på 10-, ja 100-tusindevis af volt. Og her gælder andre regler. Der er bare lidt forskel på hvad vi i Danmark kalder svag- / stærk-strøm, og hvad man kalder det i Bruxelles.

"Ved konstruktive ændringer, overtager Dr Ampenstein producent ansvaret i tilfælde af videresalg."
    "Dr Ampenstein skal ikke efter konstruktive indgreb i amp, CE mærke, uanset om amp før konstruktive ændringer var CE mærket.
    Jeg kan kun forlade mig på blind tillid, ved gennemtjek af amp. Der er ikke en off. godkendelses instans... "

Nej. For INGEN må lave konstruktive ændringer på CE-mærkede brugsgenstande. Og har du købt noget "som beset" er resten dit ansvar. Blind tillid..? Jo, men kører du ikke fra mekanikeren i en bil de har lavet bremser på, på intet andet end tillid..? Og hvem har forstand på rørteknik. Jeg er elektriker, men vil godt turde påstå at jeg har væsentligt mere styr på rør-teknik end min bror, der er Radio- / tv-mekaniker. Hvem af os er en "kompetent reparatør.." ? Og undskyld mig, der er også offentligt kontrol og tilsyn med, om børn og unge vanrøgtes og misbruges. Hvad har det sikret os mod..?

"Søren arbejder ikke sort.. Og det er godt gået... "

Ja. Søren ville kunne lave rigtigt mange sorte penge på det han kan. Men jeg har ikke nogen steder, hverken set eller hørt at Søren nogensinde skulle have bedt om eller fået en krone for de ting han har hjulpet andre med. Så ja, din skamløse provokation til trods, det er godt gået.

Jeg håber Tim, du nu har fået svar på det du ville.

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 14:54

Bjarne Faaborg Nielsen

Det er fordi

at det er et godt forum, med tålmodige brugere, for det har godt nok taget dig lang tid, at nå hertil. (Og så er du ovenikøbet stadig forvirret)

Man må så ikke håbe, at du nogensinde får brug for teknisk assistance. Den skal du i givet fald næppe efterspørge her...

Ligeledes burde du måske overveje kun at spille på lejet udstyr, og insistere på en passus i aftalen, der entydigt placerer alt ansvar hos udlejer. Alternativt kan du fravælge brug af forstærker indendørs, eller evt. placere den i en brandsikret boks.

Din 3. sidste linje er så - stik imod dine egne henstillinger - fuldstændig off topic.

Eller var det i virkeligheden topic? Hvor småligt og nævenyttigt, det end måtte forekomme at være.

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 15:29

tim laursen

Nu

ved jeg ikke hvad din mission er Bjarne, andet end en slet skjult provokation..

Jeg tror da ikke, at fordi jeg stiller et undrende spørgsmål og i mine øjne relevant ovenikøbet, at Søren f.eks ikke ville yde en tjeneste,, så tror jeg ikke du har særlig høje tanker om ham da... Er helt sikker på at, Søren sagtens kan sætte sig ud over lidt internet uenighed, hvis denne uenighed overhovedet er tilstede...
    At du så krydrer dit indlæg med (non taken og misplaced) nedladenhed overfor mig som trådstarter, gør så, at du fremstår som... tja go figure....
    At økonomi fandt indpas i tråden,, startede ikk fra min hånd,, men den tog vi så med alligevel, da emnet pressede sig på hele tiden.....

Tak for din deltagelse,,, og forhåbentlig farvel til dig i denne tråd...

Mvh

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 16:21

tim laursen

Ja

det var lidt en krads udmelding, ved det godt...(men jeg står ved den)
    I min bog er uvidenhed altså ikke lig med dumhed...
    Jeg føler lidt det kan være den indgangs vinkel enkelte folk har til mig som trådstarter (han må være dum).... Men jeg vil så betragte dette som en form for arrogance og samtidigt neglicering af mig som spørger/forbruger..
    Jeg søger en viden og undres undervejs,, Jeg skal vel ikk trynes for det?

Mvh

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 17:53

Bjarne Faaborg Nielsen

Hvorfor

ender dit oprindelige indlæg med, at konstatere, at Søren - som jeg iøvrigt ikke kender, som andet end flittig og seriøs bidrager i dette forum - ikke arbejder sort? Som om det havde noget med emnet at gøre...

Og igen... - hvis du har et problem med at købe mulige modded' amps - så la' da vær'. Hvis du har et problem med, at få modded' din egen amp - så la' da vær'.. Hvis du har en mistanke om, at din amp bryder i brand, så bliv i nærheden, når den er tændt.

Men lad dog andre, der ikke har dine betænkeligheder, gøre som de vil, og hold dig på sikker afstand af dem. Jeg garanterer dig for, at du ikke brænder inde i mit hus, med mindre du har sneget dig ind, modded' en af mine amps og tændt for den.
    Én ting er sikkert - jeg har ikke selv modded' den - det vil jeg overlade til én, der har forstand på den slags ting.

Og det ku' meget vel være én af dem, du så ihærdigt er på nakken af... - så la' dem da være. Hold dig fra dem, køb kun nyt grej - så er din tråd pludselig kun et teoretisk issue for dig.

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 16:36

Bjarne Faaborg Nielsen

Din mission

var jo åbenlys efter dine 2 første indlæg. Min mission var, at tage afstand fra din mission.

Du når undervejs, at udtale dig nedladende om ampmodders, ampnørder, ampguruer, klamphuggere, Frankensteiners, Dr. Ampensteiners, amatører osv. osv. -alt sammen rettet mod andre, der - godt eller skidt - udfører ændringer eller reparationer på rørforstærkere. Angiveligt fordi du er bange for, at de forårsager brand og død...

Det er da muligt, at der kan peges på et juridisk issue, men som det skrives adskillige gange, så kan DU jo bare lade være med, at købe brugt eller moddet grej -slut-prut-finale.

Hvis en moddet forstærker endelig skulle bryde i brand, vil det formentligt være svært at pege på selve mod'ningen som årsag, og uanset hvad, så er du/man vel i nærheden til at slukke ilden...

Drop dit trækken i land... - din 3. sidste linje var bare for meget og hovedet på sømmet i forhold til din åbenlyse utilfredshed med, at nogle bare kan noget med forstærkere, som du ikke kan, og som du derfor vil have reguleret i forhold til lovgivningen.

Du insisterer på, at udelade økonomi i tråden. Og hva' ender du så med? At sutte r..!

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 17:05

Søren Osted

Tim. Mon ikke...

Du kunne få dine svar ved at henvende dig til til de relevante myndigheder og dit forsikringsselskab, i stedet for at prøve at nedgøre folk her på forummet?

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 17:26

tim laursen

Tjo

men nu er min mission ikke at nedgøre (læs startindlæg)...
    Der bliver givet lidt frem og tilbage thats internet,,,

Jo ang forsikringselskab og myndigheder, så var det en god ide,, sidder faktisk lige nu og prøver at tyde dette her...

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=54818

Især § 2, artikel 8
    Mvh

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 17:16

tim laursen

Ja

du har helt sikker læst tråden igennem med dine kritiske briller på Bjarne....
    Jeg trækker ikke i land, så absolut nej da... (mener jeg skrev det også)
    Jeg er ikke bange, men jeg ville da gerne være sikker på at Bjarne's "ufarlige" hobby ikke er skyld i ulykker i mit og andres hjem...

Forstår ikke helt harmen,, andet end det måske kunne være ubehageligt at en Dr Ampenstein modded amp skulle leve op til almene krav CE f.eks. Især hvis den kære Dr Ampenstein måske ikke formår at leve op til dette....

vh

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 18:34

Asger Christensen

Råd til Tim Laursen

Har du overvejet at spille rent akustisk - så kan du koncentrere dig om at lave musik.

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 20:28

Jacob Bank

Spørgsmål til Asger Christensen

Hvad har det egentlig med denne tråds emne at gøre?
    Kan man ikke spille på en elektrisk guitar og forstærker uden at den er modificeret eller hvad?

Øøøhhmm...?????????

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 19:56

tim laursen

Nu

kan jeg ikke lige vurdere om noget er trukket for langt...
    Der kommer mange spændende svar, som igen jo så kan afføde nye undrende spørgsmål...
    Jeg syntes ikke det er en tråd om ret eller uret, men derimod en rejse udi en gråzone, hvor der efter min mening burde være mere tydelighed omkring f.eks krav til disse moddede amps, som er trådens main topic...
    Men bare rolig Peter, lige pludselig stopper tråden naturligt og alt ånder fred igen her på Soundcheck..
    Måske burde jeg skrive "undskyld jeg forstyrrede" he he....

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2012
    kl. 22:15

Morten Lyse Pedersen

Peter koch

byder atter ind med et relevant indspark der højner debatniveauet og bringer klare svar. Tak, det kunne jeg dårligt have været foruden.

Tim, du skal skam ikke undskylde. Debatten er ganske relevant, hvis du spørger mig. For mig at se har den da bidraget til, at forskellige aktører i denne "jungle" bør tænke sig godt om.

-Brugeren, eller aftageren af en modificering, da han til syvende og sidst er ansvarlig for sit udstyrs sikkerhed.
    -Leverandøren af modificeringer; Det bliver bare aldrig lovligt at gøre. Papirnusseri eller ej. Lov er lov.
    -Brugtgrejs-hajerne, pas på hvad I køber..!

Når det så er sagt, mener jeg ikke man skal pege fingre af, hvad andre vælger. Jeg forstår godt, hvad modificering gør ved CE-mærkningen. Jeg ved dog også, hvad Matchless' design gør ved deres indmad, når deres svitsende varme bias-indstilling afliver et sæt rør på kort tid. Og at rette op på dette er, lovgivning eller ej altså et skridt i den rigtige retning af bedre sikkerhed.

Og øget sikkerhed i praksis er altså noget mere vedkommende for mig end hvad nogle flomme-eurokrater i Bruxelles fedter rundt med..! Andre er uenige, fred være med det.

Mvh;
    Morten Lyse

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2012
    kl. 09:53

tim laursen

Lidt

mere interessant læsning... (loven om produktsikkerhed)
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=129114

Mvh

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2012
    kl. 20:07

Bjarne Faaborg Nielsen

Ja da..

- super relevant for producenter og distributører.

Du kan bruge denne lov til at dunke nogen i hovedet, når dit CE-mærkede, og ikke modded udstyr bryder i brand. Forudsat, at du har købt det fra nyt.

Fatter du ikke, at nogle musikere har udstyr af en sådan alder, at producenten måske ikke findes længere? Fatter du heller ikke, at mange musikere er rigtig glade for, at kunne få deres grej repareret - garanti, CE-mærkning, eller ej? Og at de gerne får det repareret uden alle de forbehold, du gerne vil ha' med i købet?

Jeg har 6 rørforstærkere, der ikke har været i produktion i mange år. Hvis de går i stykker, får jeg dem repareret, og jeg bruger ikke tid på, at fluekneppe teknikeren sønder og sammen - tværtimod er jeg taknemmelig, hvis skidtet spiller igen. Og det ku' udmærket være én af de teknikere, du i denne tråd har haft så travlt med, at ville stille ansvar for scenarier, du ikke har leveret bare ét aktuelt eksempel på.

Er du overhovedet musiker med hang til rørforstærkere? Hvis ja, så er du det man kalder en 'redepisser'. Jeg væmmes...

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2012
    kl. 20:41

tim laursen

Kald

du bare folk det du vil,,he he..
    Men ikk destomindre syntes jeg din adfærd gør, at jeg har svært ved at tage dig seriøs.. Jeg prøver dog..
    Mvh

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2012
    kl. 20:55

tim laursen

Nu

har jeg prøvet... ej jeg kan sgu ikk tage dig seriøs...
    Fint du forsvarer Ampensteinerne så ihærdigt he , men jeg siger jo ikke de har gjort noget forkert eller sågar forbudt vel?
    Jeg undres og spørger ind til (og så gir du dig lige lidt tid til at læse tråden Bjarne, ikk?)...

Mvh

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2012
    kl. 19:46

henrik seidenfaden

Tillid

Tim, det er s.. svært at finde ud af din egentlige intention med denne tråd.
    1. Der findes ikke en offentlig instans der sådan uden videre kan godkende hvad du eller dine venner har rodet med på en lampe, guitarforstærker eller vaskemaskine.
    Den manglende efterkontrol skyldes også her, -tillid til at befolkningen overholder lovgivning og retningslinjer.

Hvis du ikke selv vil rode med din hårtørrer eller forstærker, så aflever den hos en autoriseret forhandler, husk at gemme kviteringen, helst også scanne den og uploade den så den ikke forsvinder ved evt. brand.

2. At gå efter folk der hjælper deres venner, bekendte og andre med samme interesse er simpelthen for lavt. Så gå også efter dem der interesserer sig for gamle biler, hjælper hinanden med sportsudstyr o.s.v. og du vil få travlt.

Der er stort set intet kommercielt marked i DK for reparation og mod af de, typisk gamle eller halvgamle forstærkere, der omtales her på sitet. De store penge m.h.t. salg og rep. af musikudstyr ligger i en helt anden boldgade pt.

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2012
    kl. 21:06

tim laursen

Har

du overhovedet læst mit start indlæg?
    Jeg syntes så omvendt, at der bliver gået ret hårdt efter mig... om det så er lavt ved jeg ikke,, måske...
    Men jeg ved, at der er kommet ret så voldsomme reaktioner på, mine relevante undrende spørgsmål...
    Hvad denne reaktion skyldes, kan jo så igen undre...
    mvh

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2012
    kl. 20:13

Torben V.H.

CE m.m.

Jeg indrømmer at jeg ikke har orket at granske samtlige indlæg; men har dog set et par fortolkninger jeg ikke mener er ganske rigtige:

CE mærkningen omhandler produkter der markedsføres (ikke private konstruktioner, laboratorieopstillinger, fast installeret udstyr m.m.). Ikke alt skal CE mærkes. Mærket betyder at alle relevante EU standarder er overholdt - for en rørforstærker vil det nok være lavspændingsdirektivet (tidligere stærkstrømsreglementet), EMC (forenelighed med andre elektroniske produkter), RoHS (skadelige stoffer) og WEEE (affaldshåndtering).

Der findes også andre regler som f.eks. produktsikkerhed; men de gælder kun for specifikke produkter og normalt ikke for rent elektroniske.

Det er slutproduktet som skal/må mærkes. Jeg tror ikke der er noget i vejen for (CE-mæssigt) at modificere et produkt; men det kræver at man overtager ansvaret og laver de fornødne test/udredninger. En computer bygget af en butik ud fra standarddele er et eksempel på dette. At en forstærkerproducent så formentlig vil have sig frabedt at der sælges modificerede produkter med deres navn på er så en anden sag.

CE reglerne dækker kun markedsføring og der bliver ikke normalt holdt øje med om reglerne er overholdt med mindre en konkret mistanke opstår.

Som andre har nævnt er der så en række andre (danske) lovsæt som omhandler autorisation, ansvar, handelsvilkår m.m.. I praksis ville det nok ende i et juridisk slagsmål. Jeg har ingen bud på hvem der ender med det endelige ansvar; men regn med at alle involverede kan blive draget til ansvar på en eller anden måde.

Jeg ville ikke have et problem med at modificere noget for mig selv. Skulle jeg lave noget for andre som bringer lavspændingsdirektivet i spil ville jeg lave et firma, tegne forsikringer, hyre den nødvendige ekspertise og hvad der ellers skal til.

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2012
    kl. 22:29

henrik seidenfaden

ja...

Jeg har læst starten. Du starter faktisk med at blande små firmaer (hvornår er der i øvrigt tale om småt og stort i denne branche i DK?) og private sammen. Det synes jeg er skidt. At f.eks. Søren Alwan hjælper en eller anden han har truffet med en 25 år gammel forstærker er efter min mening en tillidssag mellem de to.

Hvis og hvis og hvis nu at hele højhuset brændte ned o.s.v.... så er vi efter min mening i ude i en tankegang hvor man ikke engang tør hjælpe naboens knægt med at sætte kæden på hans cykel på igen (Uden at skulle have den til efterfølgende syn hos Cykel Branchens Fællesråd og Politiet)

Du går simpelthen i for små sko til at have en pointe.

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2012
    kl. 23:19

tim laursen

Ja

jeg ved ikk om jeg blander noget sammen.. Jeg nævner blot eksempler på hvor amp modificering foregår... Og jeg nævner INGEN navne...
    Og så vil jeg fremhæve igen, at en del af min undren går på >> SALG AF DISSE MODDEDE AMPS! utroligt, at det er gået forbi din næse......

Jeg fornemmer at der her i tråden ytres en sær modvilje og negativ tilgang til lovgivning etc. IMO. Man kunne forledes til at tro der bliver taget ganske let på det....
    mvh

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2012
    kl. 23:29

Jacob Bank

Garanti..

.. Denne går generelt til alle moddere.

Hvis i modder en amp for lille Hans og hans 20000kr's forstærker, og jeres mod smadrer hans amp. Påtager i jer så ansvaret og erstatter hans amp?

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2012
    kl. 23:41

Søren Alwan

I dén sammenhæng...

var det måske relevant at kigge lidt på et par billeder af arbejde, som er lavet af én af branchens "mest professionelle og respekterede forstærker-molestererer":

http://forums.vintageamps.com/viewtopic.php?p=723666&highlight=

(lidt nede på siden)

Og så spørge, om ikke det var én som ham, der burde have adskillige gange 20.000 kroner op af lommen?

Enhver, der påtager sig at lave en modifikation for andre, og samtidig har en anelse forstand og samvittighed laver SELVFØLGELIG ikke noget, der smadrer Lille Hans´ eller andres forstærkere. Det er da logik for perlehøns!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 00:10

Jacob Bank

Det er..

.. logik for perlehøns, at selv den aller bedste laver fejl i tide og utide.
    At tro at man er ufejlbarlig, selvom man er nok så dygtig og har gjort det tusinde gange før, er intet andet end dumhed.

Lad mig sige det på den her måde:
    Jason Watt er en dygtig racerkører - men det hjalp ham ikke da han styrtede på motorcykel og blev lam fra brystet og ned.

Derfor lyder spørgsmålet....
    HVIS nu at ulykken er ude, og i smadre ampen til 20k... Dækker i det så?

Og ikke alt det udenoms snak, som du er så god til Søren.. Det er et ja eller nej spørgsmål.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 09:03

allan søgaard jensen

ja, selvfølgelig

For det første så er det nok nærmest umulig at ødelægge for 20k i en amp, hvis man blot har en smule forstand på hvad man laver.
    Dernæst er det personligt en selvfølge at, laver jeg en vennetjeneste på en kollegas amp, så kommer den fra mig i mindst samme stand som da jeg modtog den.

mvh

allan søgaard
    www.tube-amp.dk

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 09:56

Jacob Bank

Det var..

.. da rart med et lige ud svar, og ikke alle Sørens søforklaringer. :)

Men må dog understrege, at du selv påpeger min pointe.
    "For det første så er det nok nærmest umulig at ødelægge for 20k i en amp"

Ordet 'nærmest' er nøglen her - hvilket betyder at selvom det nærmest er umulig, så er det ikke umuligt.
    Hvor Søren dog er af anden sort - og ville påpege, at det er umuligt, fordi han har 20-25 års erfaring...

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 13:32

Søren Alwan

Det er...

list svært at diskutere på et sagligt - endsige perifert fornuftigt plan - når saglige argumenter affejes som "søforklaringer" og der derpå lægges ord i munden på en. Jeg har på intet tidspunkt påstået, at det var umuligt at smadre en forstærker. Jeg er dog helt enig med Allan i, at har man blot en svag ide om, hvad man laver, så kræver dælme godt nok ekstaordinært talent at smadre for 20.000 kroner. Jeg tror aldrig, at jeg har hørt om noget i den stil. Og jeg siger så, hvad ganske rigtigt er, at jeg har personligt aldrig gjort det. Og jeg tror heller ikke, at nogen anden i Danmark har.

Jeg er så personligt af dén holdning, at jo flere års erfaring, der ligger bag, når nogle laver ét eller andet (det kunne jo måske ligefrem være ét eller andet, som de var passioneret optaget af?), jo mindre er chancen ofte for, at ét eller andet går galt. Dét kan man så være enig eller uenig i...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2012
    kl. 00:17

Jacob Bank

Jamen..

.. det er vi bestemt ikke uenige i Søren. Jo flere års erfaring, desto mindre chance for fejl. Enig.
    Men der er en chance.. Det er hele pointen.

Vil dog understrege.. Jeg nævnte ikke smadre for 20k, men smadre en forstærker der koster 20k. Der er en forskel - men det lader vi ligge, da det ikke er så essentielt.

Og du kommer altså med nogle lange forklaringer af og til, som kunne siges meget kortere og mere præcist. Men ork, det skader ikke at læse lidt mere - det kan dog være frustrerende at man skal vente så lang tid på pointen.. Som at tale i telefon med min søster.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 00:44

Søren Alwan

Ved du hvad?

Det kan du jo sådan set være ligeglad med om jeg gør, idet du jo med al tydelighed aldrig skal have lavet noget hos mig!

Det er også ret tydeligt, at du ikke ved ret meget om forstærkere og om, hvordan man tester disse, starter dem op, når man har lavet ét eller andet i dem osv. osv. Men hvis vi skal lege denne form for "angrebskrig", som du åbenbart holder af, så kunne du jo starte med at nævne blot ét eksempel på noget, der koster 20.000 kroner, som man tilsyneladende skulle kunne smadre i en forstærker - med eller uden forsæt...?

Men jeg kan da sige dig så meget som, at jeg kaster mig aldrig ud i nogle indgreb i en forstærker, som jeg ikke kan overskue konsekvensen af. Hvis du nu havde læst lidt af, hvad jeg tidligere skrev, ville du vide, at det meste af mit arbejde sådan set handler om at ØGE driftssikkerheden på diverse stykker isenkram. Dét med at gøre ting usikre, klarer producenterne ofte ganske glimrende selv - jfr. de tidligere eksempler med f.eks. Matchless og Marshall. Og der er desværre mange flere...

Jeg ved så ikke, om du har lidt svært ved at se forskel på en motorcykel og en rørforstærker? Jeg har ikke. Det er ikke fordi, de har så fa´ ens meget til fælles, vel? Der bliver f.eks. slået adskillige mennesker ihjel på motorcykel hvert år. Vi har vist stadig til gode at få bragt blot ét eksempel på banen, hvor en modifikation har været årsag til alle de dødsfald, lemlæstelser og brande, som du og andre er så nervøse for. Men hvis du er så nervøs ved tanken, så hold dig da langt væk fra det! Sådan gør jeg f.eks. med motorcykler....

Derfor er det sgu´ nok også meget godt, at det så er mig, der roder med forstærkeres indmad, og ikke dig. Jeg har trods alt brugt de sidste 20-25 år på at sætte mig ind i, hvad jeg laver. Og ja, skulle jeg på én eller anden måde - stik imod al sandsynlighed - komme til at futte ét eller andet af i en forstærker (Det er så aldrig sket), så finder vi sgu´ nok også ud af dét, skal du se. Men det bliver faneme ikke i din forstærker. Det KAN jeg da love dig! Mennesker med dén indgangsvinkel til tilværelsen, som du og Tim her gør Jer til talsmænd for, finder jeg sgu´ så triste og deprimerende, at jeg i videst mulig omfang undgår dem. Føj for dén!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 11:00

tim laursen

Kan

sgu ikk forstå din udmeldinger Søren...
    Det er da netop din type(amatør) der skal holdes i ørerne for, at sikre os forbrugere(Nej jeg kommenterede ikke på kvaliteten af dit arbejde vel?)
    Hvor gammel er du i grunden? mere for at sætte dine 25 års "hobby"erfaringer i relief..
    Ingen tvivl om, at du er dygtig Søren, jeg hører det jo alle vegne fra folk og jeg kender en del der har brugt dine ydelser, ja selv jeg har fået et godt telefonisk råd(ja det var røret der var løst)...
    Jeg syntes dog desværre du gør dig til talsmand for alle Ampensteinerne i og med du "forsvarer" jeres "uskrevne" ret til selv at forvalte lovgivningen efter eget for godt befindende,,Selvkontrol som du skriver...
    Jeg syntes ikke det er særlig godt for dit "omdømme", at du på den ene side bruger masser af af krudt på at fremstå som "Moder theresa" og på den anden er så selvretfærdiggørende at det halve kan være nok..
    Mvh

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 11:53

tim laursen

Hvis

man nu havde en lille forretning kørende(jeg siger IKKE du har), så ville jeg også mene det faktisk kunne være en fordel, at få sit gode håndværk blåstemplet.. CE mærket eller typegodkendt f.eks. Det ville vise en seriøsitet og sende et rigtig godt signal IMO. Men kunne man så ikke leve op til dette så skulle man så slet ikke have lov! IMO.
    MVh

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 12:28

allan søgaard jensen

differentiering please

Nu skal vi altså stadig skelne mellem reparationer på grej og egentlige modifikationer som krænker CE mærkningen.

mvh

Allan Søgaard

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 12:39

tim laursen

Nu

går min tråds topic primært ud på, moddede amps... og salg af disse...

Mvh..

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 13:01

Søren Alwan

Tak.

for interessen!

Jeg fylder 40 her til sommer og husker stadig min elektroniklærers ansigtsudtryk, da jeg i 8. klasse spurgte, om han ikke ville hjælpe mig med at bygge en rørforstærker. Det turde/kunne han så ikke. Så cirka dér begyndte jeg at studere enhver form for information om emnet, jeg kunne finde. Da jeg havde gjort dette i ca. ti år, følte jeg må sådan nogenlunde klædt på til med nogen nervøsitet at kaste mig ud at bygge min første forstærker. Den blev selvfølgelig ikke perfekt (om ikke andet var man dengang prisgivet de komponenter, men via en frisk cykeltur i Århus og omegne kunne støve op). Men jeg har den da endnu. Og den spiller stadig!

Og jeg tror, at du kan lovgive herfra og til månen. Det ville ikke ændre en tøddel...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 09:48

Jacob Bank

Hvor svært er det lige..

.. at svare ja på et spørgsmål uden alle mulige søforklaringer? Hvis du bliver stoppet af politiet, skal du så også til at forklare hele din arm bevægelse fra rattet til handskerummet, hvor kørekortet ligger?

Og åbenbart forstår du ikke hvad en analogi er.. Forklaret kort - så er det at beskrive/forklare noget, hvor du tager udgangspunkt i noget helt andet. I dette tilfælde var det for at forklare, at selv den bedste kan slå sig selv halvt ihjel, hvilket er ganske passende med Jason Watt, da han rent faktisk har slået sig selv halvt ihjel(høhø, og ja han ville selv grine af den.. Da jeg har mødt manden, og det er hans joke).

Jeg kan komme i tanke om to musikere, som er blevet slået ihjel af musikgear.
    Leslie Harvey(ikke jordet mikrofon og våde hænder), og Keith Relf(dårlig jordet guitar).

Hvorvidt der var tale om modifikationer i deres gear, dårlige reparationer osv., skal jeg ikke udtale mig om, men det er dog bevis på, at udstyrret vi alle hygger os med, kan slå ihjel, hvis det ikke er håndteret korrekt!

Jeg finder det trist og deprimerende - at du er så afstands tagende fra at ting kan gå galt, og det kan gå meget galt i dette tilfælde.

Det er jo nærmest en psykotisk tilstand du bevæger dig ud i, når du tager afstand fra at lortet kan gå galt, fordi du har dit eller dat ekspertise. Du er ikke ufejlbarlig selv med 100 års ekspertise.

Det er ikke legetøj du rodder med lille ven - det er 230v fra strømstikket, som kan ophobe sig i et elektrisk produkt med op til eller over 600v. Det kan sgu slå nogen ihjel, hvis du laver en lille fejl, og denne ladning bliver rettet det forkerte sted hen.. Som f.eks. en jordforbindelse der er defekt.

Om så du har gjort det i 25 eller 1 år..
    Hvis du ikke er opmærksom, og varsom, på de risikoer forbundet med sådan noget her, og hvis du tror at du ikke kan fejle - så er du sgu en idiot.

Jeg finder det dog ganske morsomt, at du på trods af, at jeg har udtalt mig at jeg aldrig ville gøre brug af en amatør som dig, og kun ville henvende mig til de dybt professionelle som lever af lortet, prøver på at fremhæve dig selv, som en jeg kunne finde på at kontakte med en forstærker der har brug for dit eller dat reparation..

Så jeg understreger det lige med en lidt grovere sætning, der jeg tror du forstår den bedre..
    Jeg ville aldrig henvende mig til en lille luset amatør som dig, der slet ikke vil anderkende faren ved at lege med dette elektroniske udstyr.

Desuden.. De modifikationer jeg har behov for er minimale. Jeg bruger en mikrofon når jeg står på scenen - og ikke en guitar forstærker, og når jeg bruger en guitar forstærker, så har jeg ikke behov for andet, end det fra fabrikken.

Det gode ved at være en dygtig musiker er.. At jeg kan få det hele til at lyde godt uden at bruge amatører som dig, og de reparationer jeg har behov for, betaler jeg gerne ekstra for, at de bliver lavet af en professionel, som er licenseret til at måtte rode i mit gear. :)

Glem nu ikke... At Marshall, Matchless, Mesa, Fender osv. ikke ligefrem er glade for at du rodder i deres lort. Hvilket er en af grundene til at garantien flyver ud af vinduet, hvis deres gear ikke bliver repareret på et licenseret værksted - den anden grund er.. At de har ikke lyst til at stå til ansvar når Søren Alwan rodder i en forstærker og futter sig selv, eller andre af.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 14:45

Søren Alwan

Nå for S...!

Der er dræbende spændinger i en rørforstærker? Tak for dén information! Ja, man må sgu´ sige, at jeg har været rimelig heldig, at jeg ikke har taget livet af mig selv, når jeg ikke har været klar over dette. Det er godt, at vi har en fyr som Jacob til at fortælle os disse ting, når nu folk som jeg tilsyneladende er så dumme, at vi ikke ved det...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 14:51

Søren Alwan

PS

Jeg har i øvrigt også mødt Jason Watt flere gange. Flinker fyr. Men jeg kan sgu ikke se, hvor analogien imellem at forsøge at presse en motorcykel til det yderste og så at forsøge at øge driftssikkerheden på en rørforstærker ligger?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 15:02

Søren Alwan

I øvrigt...

Nu, du bruger udtrykket "lille ven": Jeg ved ikke, hvor stor du er, eller på hvilken led, dette skal måles. Men jeg kan forsikre dig for - nu går du jo en hel del op i garantier og den slags, kan jeg forstå - at jeg ikke er din ven!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 15:15

Asger Christensen

Ja, det er klogt at gøre

Hvis du bliver stoppet af politiet, skal du så også til at forklare hele din arm bevægelse fra rattet til handskerummet, hvor kørekortet ligger?

Hvis du er i USA, vil jeg anbefale dig at gøre dette.

Og, hvis personen du skriver med, er meget tung i opfattelsen, er det fristende at forklare selv indlysende ting.

Nu er vi ikke i USA, men du virker, som om du befinder dig på Månen. Prøv med lidt jordforbindelse.

Hvis du synes, at dette indlæg er irrelevant, er det fordi du kun tænker taktisk. Prøv at tænke strategisk. (Og praktisk).

(Det må godt nok være træls at være i orkester med dig!)

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 15:18

Asger Christensen

Mit indlæg var et svar til Jakob Bank. Og den omtalte person, jeg opfatter som tung i opfattelsen er samme person. (Hvis han nu ikke fangede den).

Med hilsen

Asger Christensen

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2012
    kl. 00:22

Jacob Bank

Haha..

.. og haha, hahahaha - ha, ha. Ha! :)
    Du er sgu morsom lille ven. :p

"Det må godt nok være træls at være i orkester med dig!"

Hvorfor?
    Jeg er en dygtig musiker. Jeg er lydhør for ideer og nytænkning, og så er jeg bare en dejlig person når jeg ikke sidder bagved et keyboard. :D

Pas nu på med ikke at drage en direkte linje mellem en internet personlighed, og personligheden bag skærmen. Folk er typisk meget anderledes når de ikke kan gemmer sig. Jeg tør bare vedkende det. :p

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 16:55

Bjarne Faaborg Nielsen

Flot, Jacob

- at være i stand til, at definere en person som en 'lille luset amatør', når du aldrig har haft brug for vedkommendes evner.

Men det der er ekstra flot er, at du i samme indlæg giver dig selv prædikatet 'dygtig musiker'... - der ka' få det hele til at lyde godt.

Vidste du, at du har en navnebror på soundcloud.com? Hvis du er så dygtig en musiker, så la' vær' at lyt på det. Det vil ikke gøre dig i godt humør...

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 17:15

tim laursen

Tak

for linket Bjarne...
    Ham Jacob er sgu da rimelig dygtig... ikke alt er lige min smag.. Men igen folk har jo forskellig smag og syn på dygtighed....
    mvh

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 17:34

Bjarne Faaborg Nielsen

Det er præcis

- som du skriver: folk har jo forskellig smag og syn på dygtighed....

Jacob har det syn, at han kan vurdere en person til, at være 'en lille luset amatør', uden at ha' nogen erfaringer med vedkommendes evner. Og i øvrigt ikke forventer at få brug for disse evner. Hvad er så pointen i at svine folk til?

Til jer begge - 'get a life' og brug forummet ordentligt, i stedet for at angribe andre, fordi de er gode til noget, I ikke selv ka' finde ud af. Spring de indlæg over, hvor I provokeres af, at andre er dygtigere.

Og ham den anden Jacob der, fra soundcloud - du må da indrømme, at han er i den absolutte målgruppe for autotune-brugere, eller kan du ikke høre det?

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 17:58

tim laursen

Hmm

Jeg tvivler altså stadig lidt på om du har læst eks. mine svar og spørgsmål, her i tråden.. Syntes du virker utrolig ensidig..
    Jeg stiller undrende spørgsmål.. argumenterer syntes jeg, i en god tone..
    Jeg har ikke som du påstår, angrebet en eneste på deres dygtighed eller mangel på samme...
    Og hvis jeg bruger forummet forkert,, så må i meget undskylde da!
    Jeg er nok bare vant til, at det er okay at ytre sig undrende...

Men jeg syntes stadigvæk, det er et spændende emne/topic..
    Mvh

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2012
    kl. 00:25

Jacob Bank

Uha..

.. dada. Elsker når folk bliver fyr og ild. De kommer med alle de bedste fornærmelser, som er så fantastiske at grine af. :D

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 17:36

Jan Schjødt-Thomsen

Med denne udmelding....

kan man da kun håbe på at samtlige der læser dit indlæg under ingen omstændigheder vil hjælpe dig med noget som helst - nogensinde!
    Mage til usympatisk personage skal man vist lede længe efter - nå nej, du huserer jo også ovre på 4sound.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 12:29

Kjeld Pedersen

Hvad er det

der sker her. Jeg har set hvad Søren Alwan laver og det er sgu bare i orden. Han utrolig dygtig til det praktiske og efterhånden også godt indsat i det teoretiske. Og hvordan helvede kan jeg så udtale mig om det...det forholder sig sådan at jeg er en af de få (ikke den eneste), som er gået HELT i dybden med rør og elektronik som helhed. Da jeg lærte Søren at kende var han allerede godt i gang og havde den lyst og evne til at lære mere som jeg ofte savner hos folk der kun berører overfladen. Her var et godt offer som gad høre på mig og som virkelig fik noget ud af det...vores bekendtskab fortsætter i den ånd...kaffe og teori.

Til de herrers oplysning vil jeg oplyse inden jeg bliver overfaldet at jeg er godkendt af Dansk Industri og Dansk Metal som elektronik-mekaniker (siden 1983) samt senere uddannet som It & Elektronik-teknolog...så skulle det være på plads (jeg må og kan undervise). Det er nu ikke i den forbindelse jeg har fået lærdom om radio-rør...den har jeg selv tilegnet gennem mange år...ja alt for mange (jeg fylder 57 på Torsdag). Min interesse startede da jeg som 5 årig opdagede nogle gamle radio-rør som var kastet i den mose jeg boede op af...tæt ved Gudenå. Jeg begyndte meget hurtigt at søge viden om disse og 10 år senere byggede jeg min første HIFI forstærker (5W). Derefter skaffede jeg litteratur såsom gamle Radio-Ekko mapper...de gamle radioamatører..de kunne deres kram. Via dem kom jeg helt ind på rørene og kunne konstruere forstærkere...

Nok om det...hvis i der kritiserer har det bedst med at lade de 'professionelle' reparere jeres isenkram...så gør dog det i stedet for at komme med alle mulige mærkelige insinuationer.

Hvis der er nogen som interesserer sig seriøst for rør-teknik...så kig på denne side. http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=555&t=487&start=30

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 12:51

tim laursen

Nu er tråden

ikke møntet på Søren Alwan..
    Men han formår sørme at flytte fokus, dreje topic, så det næsten føles sådan...

Men jeg ville da gerne have trådens spørgsmål/topic besvaret af dig, hvis du vil altså?

Mvh..

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 13:08

Kjeld Pedersen

Det

vil jeg gerne...lidt senere.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 12:57

Jacob Bank

Hmm...

"Nok om det...hvis i der kritiserer har det bedst med at lade de 'professionelle' reparere jeres isenkram...så gør dog det i stedet for at komme med alle mulige mærkelige insinuationer."

Nu må jeg pointere - at det eneste jeg kritisere ved Søren er hans ligegyldighed overfor, at ting altså kan gå galt, selv med bedst mulig erfaring, og at jeg ikke bryder mig om hans type hobby-amatører.

Jeg har ikke kritiseret hans evner.

Det andet problem er.. At jeg køber altså brugt - og jeg har svært ved at vide hvad der lavet ved dit eller dat amp, da ikke alle sælgere er lige dygtige til at komme med information. Her ville et fint klistremærke fra Søren Alwan eller hvem der nu end har rodet i maskinen, hjælpe mig en del.. For så ved jeg også hvor jeg ville skulle henvende mig, hvis deres modifikation rister min kat.

Kunne jeg melde hobby-amatøren til myndighederne for at pille i forstærkere..
    Så ville jeg gøre det - da jeg ikke synes amatøren skal have lov til at pille i noget der har potentiale til at slå ihjel uden en relevant uddannelse.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 13:00

Jacob Bank

Og ja,

jeg missede et komma i min sidste sætning. Der skulle ha' stået:
    da jeg ikke synes, at amatøren skal have lov til at pille i noget, der har potentiale til at slå ihjel, uden en relevant uddannelse.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 13:17

allan søgaard jensen

perspektivet..

Forstår godt hvor du egentlig vil hen.
    Forstår bare ikke at det skulle være et særskilt STORT problem for musiker grej.
    Når jeg i teorien går ud og køber en gammel sænket Ascona af Brian, så håber jeg da også lidt på at han har fået sat samtlige skruer på plads hvor de hører hjemme.
    Hvis jeg ikke føler mig tryg, så må jeg jo forlange at bilen bliver kikkert efter af lidt ekspertise, - og prisen jeg betaler skal selvfølgelig afspejle denne udgift.
    Alternativt, -køb nyt.

mvh

Allan Søgaard
    www.tube-amp.dk

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 13:21

Søren Alwan

Helt enig.

Det er så også cirka tiende gang, at denne pointe bliver luftet i dene tråd. Men den har desværre list svært ved at synke ind visse steder...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 13:45

tim laursen

Jeg vil så

sige ligeover! ang det med at synke ind visse steder...

Bare for god ordens skyld....

MVH

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 13:35

tim laursen

Nu

har jeg valgt at topic er moddede amps..

Men nu har bilerne så trængt sig på nogle gange...
    En bil skal typegodkendes og sikkert igennem en masse andre kontrol instanser inden den forlader fabrikken...
    Men så skal den ovenikøbet synes også...
    Og laves der modifikationer i visse konstruktionsområder, skal den også synes..
    Vi snakker ikke om nye terninger i bakspejlet, men f.eks svejsning i vanger..
    Og faktisk skal biler synes jævnligt... Skal ikke kunne sige hvor mange ulykker der er forårsaget af nedsænkede biler, men ændres der i visse konstruktioner, så skal disse godkendes(synes) alligevel uanset om der er sket eller ikke sket ulykker... Og man må ikke selv syne sine biler......

Mvh

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 19:32

Søren Alwan

Forskellen er bare...

at loven er sådan, at du kan/skal tage hen i én af landets mange synshaller, hvor de så på ti minutter syner din bil for 400 kroner (mener jeg, det er). Det ville da være herligt, hvis et lignende system galdt for f.eks. rørforstærkere. Men det gør det altså ikke. Her skal vedkommende, der laver ét eller andet, altså så at sige selv udføre synet og udfylde synsrapporten. Så kan man så diskutere - som det med mere end ønskelig tydelighed demonstreres her - om man får sikrere "nysynede biler" på dén konto. For der er jo sådan set ingen, der kontrollerer, om vedkommende, der udfylder synsrapporten, på nogen måde aner, hvad han har lavet og om, han har nogen som helst forståelse for, hvad han skriver under på. Jeg ville personligt hellere bruge mit krudt på at få lavet ordentligt arbejde og interessere mig lidt mere for dén side af sagen (det er til syvende og sidst dét, som afgør, om dit hus brænder ned) end for, om der er dette eller hint "hule" klistermærke udenpå forstærkeren. For det er sgutte sidstnævnte klistermærke, der redder din røv, hvis forstærkeren tager livet af dig! Det kan så godt være, at én eller anden kommer til at betale for din begravelse. Men det kan du vel være sådan set være ligeglad med til dén tid?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 13:10

Søren Alwan

Nej.

Det er de dér amamtørers skyld, at der ikke er fred i verden!

Men som tidligere nævnt i tråden, så kom lige med et bud på, hvad en relevant uddannelse er. Der er INGEN uddannelse i dagens Danmark, hvor du lærer om disse ting...

Men ellers tror jeg, som tidlgere sagt, et denne samtale synger på absolut sidste vers. Der er sgu´ grænser for hvor meget krudt, jeg gider bruge på folk, som alligevel kun er ude på at råbe idiot efter folk som mig, der i bund og grund forsøger at hjælpe andre!

Men hvis du er så frygteligt nervøs, så kan jeg anbefale dig at kontakte Kjeld Pedersen , som ovenfor deltager i tråden. Han er den absolut klogeste mand på dette felt, som jeg nogensinde har mødt. Måske én af landets største kapaciteter på området...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 16:43

Jacob Bank

Tjaaa..

.. Elektronik- og svagstrømsuddannelsen er blandt andet en god ting.

http://www.ug.dk/uddannelser/erhvervsuddannelsereudveud/stroemstyringogit/elektronik-_og_svagstroemsuddannelsen.aspx#fold2

"På uddannelsen fremstiller og reparerer du elektronisk udstyr. Du lærer fx om udstyr til radio, tv, pc og tele eller hospitalsteknisk udstyr. Du får undervisning i måleinstrumenter, som bruges til arbejde.

Som uddannet er det vigtigt, at du kan rådgive om produkter og udstyr. Mange arbejdsopgaver og løsningsforslag kræver indsigt i de nyeste teknikker.

Uddannelsen giver dig mulighed for at arbejde med elektronisk udstyr i offentlige og private virksomheder. Du kan også vælge at blive selvstændig."

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 18:11

Kjeld Pedersen

Fin uddannelse...

kan varmt anbefales, men de kan ikke lave noget som helst med rør. Man skal først til at lære om rør derefter, men uddannelsen giver et godt fundament at bygge videre på. Jeg bliver jævnligt opsøgt af både elektronikfag-teknikere og Ingeniører for at hjælpe dem med deres rør udstyr. Rør er en glemt disciplin i uddannelses sammenhæng...og kun ved egen kraft kan man komme videre af den gren.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 19:06

Jacob Bank

Ja desværre..

.. forligger det sig sådan.
    Men jeg menes da at huske, at rør har været en del af en af elektriker uddannelserne. Ved dog ikke hvilken det er/var.

Men spørgsmålet er, om man kunne få lidt om rør med indover uddannelsen, hvis man fortæller sin lærer/lærere om formålet med uddannelsen er. Mit indtryk af elever i skolen i dag er - at de forventer at få alt fodret med en ske, fremfor at tage eget initiativ og spørge frem.

Så simpelt som at spørge sin lærer..
    "Ved du noget om rør og hvad kan du lære mig om dem?" :)

Sorry, for at brække mig lidt over vores unge mennesker. :D

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 19:19

Kjeld Pedersen

Jaa

de kan da godt spørge, men medmindre det lige en lærer med en særlig interesse for rør skal de ikke forvente at få noget svar. Uddannelser i dag er timet og tilrettelagt....læreren afleverer sin viden og eleverne skal følge med i lærerens tempo...jeg har prøvet. Det bedste er at finde en halv-gammel tosse...som mig..der vil tegne og fortælle om rør. De unge mennesker jeg tog min sidste uddannelse med var pragtfulde...de kaldte mig *det gamle gløderør*:-) Det var på Århus Erhvervs Akademi.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 19:32

Jacob Bank

Men..

.. det vigtige er at de spørger. :)
    Fremfor at bare at tage til takke med det de får udleveret.

Desuden, et ganske godt kælenavn. :D

Anyway, det vigtige for mig var dog, at pointere overfor Søren, at der faktisk findes uddannelse i Danmark som rammer indover området. Desværre er der ikke en der dækker det hele - men at tage den uddannelse som jeg linkede til er en god start.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 19:40

Søren Alwan

Ja...

det er da fint nok. Men jeg tvivler nu altså på, at jeg ville lære ret meget relevant omkring de rørforstærkere, vi taler om her, ved at tage sådan en uddannelse. Det ville jo da som minimum kræve, at jeg var så heldig at løbe ind i en lærer, som tilfældigvis vidste noget om disse ting - altså enten havde en personlig interesse for det eller bare var meget gammel. Jeg tror helt på linje med Kjeld, at lærere, der behersker dette emne på mere en "høfligt konversationsniveau" er en særdeles sjælden vare på de relevante uddannelsesinstitutioner.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 19:45

Søren Alwan

Det er...

jo f.eks. lidt sjovt/deprimerende at forsøge at tale med min lillebror om disse ting. Han er uddannet elektronikmekaniker og ved bl.a. en hulens masse ting om, hvordan man konstruerer strømforsyninger til alt fra kampvogne over til medicinsk laboratorieudstyr o.l. Men rørforstærkere... Dét ved han sgu´ ikke det fjerneste om!

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 22:34

Jacob Bank

Jow jow..

.. men nu sagde du jo at der ikke fandtes nogle uddannelser i Danmark der lærte om sådan noget dims som dette. Omegn det ikke dækker det hele, da du ikke kan lære meget om rørforstærkere, så kan du dog lære noget om værktøjet og lignende.

Det er en start.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 22:44

Søren Alwan

???

Det bliver sgu´ bedre og bedre det hér...

Jeg ved ikke lige, hvilket stykke værktøj, det er du mener at se dig i stand til at vurdere, at jeg ikke formår at bruge? Jeg mener: Jeg begyndte at lege med oscilloscoper og signalgeneratorer, da jeg i femårs-alderen besøgte min far på hans radioværksted. Div. voltmetre (foruden loddekolbe, skruetrækker, forskellige tænger mm) bilder jeg mig ind, at jeg faktisk fik rimeligt godt styr på senere - ikke mindst ved at øve mig i deres brug gennem temmeligt mange år. Så for det tilfælde, at der skulle findes et fag på de dér "relevante" uddannelser, du ævler om, som hedder "værktøjskundskab" eller lignende, tror jeg nu egentlig, at jeg har ret godt styr på pensum uden at have taget dén uddannelse.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 23:05

Jacob Bank

Hvorfor...

.. tror du at dette kun handler om dig?

Det jeg påpeger er, at det er en god start. Du er allerede startet - så det er jo ikke ligefrem relevant for dig. Hvad der kunne være relevant for dig ville være et kursus i at læse og forstå.

Lad mig forklare..
    'Du' er i den sammenhæng i mit tidligere indlæg ikke påmøntet dig eller nogen bestemt i denne tråd. Det er brugt i en generel sammenhæng, hvor 'du' kan være hvem som helst - med undtagelse af min første sætning.

Det er muligt at jeg kunne have formuleret det mere konkret, men det gjorde jeg ikke.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 23:19

Søren Alwan

Ja...

det er sgu´ ikke nemt, når man (det betyder her enten jeg eller andre) i hvert enkelte konkrete tilfælde skal sidde og forsøge at gætte sig til, hvad du mener, når du (Ja, dig Jacob) skriver "du".

Nu var det tidligere mit (det er så mig, Søren Alwan, der menes her) manglende uddannelsesniveau, der lod til at være en meget stor sten i din (Jacobs) sko, når det kom til, hvorvidt jeg (Søren Alwan) er kvalificeret til at arbejde med rørforstærkere. Men der er måske noget, jeg (S. Alwan) har misfortolket i de fine analogier, som du (Jacob) ynder at berige os (alle trådens læsere) med?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 23:28

Jacob Bank

Må rette dig...

* Kvalificeret til at rode med MIN forstærker.

Du skal være velkommen til at rode med din egne, og de som bruger din ydelse.

Men det kunne dog være fedt, hvis du havde et Søren Alwan klistermærke du kunne smide på de forstærkere du har moddet... Så slipper jeg for at spørge en potentiel sælger om det.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 23:34

Søren Alwan

Ja.

Det kunne sikkert være meget fedt. Men nu gør jeg det ikke så meget i klistermærker. Som tidligere antydet i denne tråd, mener jeg ikke, at et klistermærke gør den helt store forskel for ret meget. Så jeg er bange for, at du enten må spørge dig for eller nøjes med at købe nyt grej med fine klistermærker på, når nu det betyder så meget for kvaliteten af din nattesøvn.

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 23:59

Jacob Bank

Altså..

.. min nattesøvn bliver ikke forstyrret medmindre du banker på min dør klokken 3 om natten.
    Det kunne dog være rart hvis amp moddere generelt kunne signalere at de har rodet i maskinen.

Altså, det må du da kunne forstå på et eller andet plan?

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 19:54

Mac Man

Du kan heller ikke læse...

Kjeld skriver, og jeg citerer:

"Fin uddannelse...

kan varmt anbefales, men de kan ikke lave noget som helst med rør. Man skal først til at lære om rør derefter, men uddannelsen giver et godt fundament at bygge videre på. Jeg bliver jævnligt opsøgt af både elektronikfag-teknikere og Ingeniører for at hjælpe dem med deres rør udstyr. Rør er en glemt disciplin i uddannelses sammenhæng...og kun ved egen kraft kan man komme videre af den gren."

Og:

"Jaa

de kan da godt spørge, men medmindre det lige en lærer med en særlig interesse for rør skal de ikke forvente at få noget svar. Uddannelser i dag er timet og tilrettelagt....læreren afleverer sin viden og eleverne skal følge med i lærerens tempo...jeg har prøvet."

Så at brække sig over at eleverne ikke spørger ind til en kommercielt død teknologi, på en uddannelse der sigter på arbejde i en helt anden sammenhæng..
    Er lige så dumt som dine indlæg.

Jeg kan garantere at hverken hr Bank eller hr. Laursen vil kunne låne så meget som en ledning af mig i nødstilfælde på et job. For det kunne jo være en af dem jeg selv havde loddet, og hvor er vi så henne ? Og hvis Laursens Carvin Legacy ryger, så skal han ikke forvente at kunne låne én af mine forstærkere. for dem har både Alwan og jeg loddet i.

Jeres ærinde er suspekt, jeres hellighed vammel og selvsmagende, og jeres evne til ikke at tage mod fornuft er imponerende. På den ufede måde.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 23:26

Jacob Bank

Det gode..

.. ved en ledning er. At den ikke koster en skid. Så hvorfor jeg skulle låne en ledning af dig, og ikke bare købe en ny, det ved jeg ikke. :)

Ydremere, så er mit ærinde ikke det samme som Tims. Så at blande vores ærinde sammen virker mere som om, at du har læst tråden helt forkert.

Mit ærinde er simpelt.
    For det første, så synes jeg det var ganske sjovt, at læse, at folk var skide hellige og aldrig havde lavet sort arbejde.
    Hør nu her små venner... Ta' jer nu sammen. Jeg ved jo at i har gjort noget under bordet - det er jo nærmest en danskhed at gøre det.

Mit næste ærinde er.
    At jeg synes Søren Alwan's ligegyldighed overfor, at fejl kan ske, selv med den bedste erfaring, er afskyelig.
    Det er den type ligegyldighed der koster liv på de danske landeveje når Brian tror han er verdens bedste bilist og pløjer et stakkels skolebarn ned.

Ja, faren ved at rode i en rørforstærker er muligvis ikke så stor som på de danske landeveje med Brian bagved rattet - men der er en fare!

Derudover, så mener jeg at hobby-amatøren bør få sig noget uddannelse. Hvis ikke for at forbedre sig selv, så bare for at have beviset på gennemført uddannelse at vise frem.

---
    Jeg synes ikke der er noget specielt helligt eller suspekt i det.
    Desuden, så mener jeg da at Kjelds svar på mit indlæg var aldeles fornuftigt og vel skrevet.

Det er dog ikke hvad jeg kan sige om dit indlæg, eller Sørens adskillige søforklaringer, udenomssnak og ligegyldighed. Samt hans fine trusler om at han aldrig vil lave dit og dat for mig.. Altså - hvad fanden skal jeg bruge det til? Bliv dog voksen menneske.. Trusler hører til i børnehaven når du truer pædagogen med, at du skider i bukserne hvis hun ikke giver dig endnu en bananskive. :)

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2012
    kl. 01:57

Søren Alwan

Nu er...

der så - ihvertfald i mit verdensbillede - fa´ens til forskel på en trussel og en tør konstatering af, at man ikke gider at lave noget for folk, der opfører sig som idioter...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 14:35

Frank Pedersen

Og nu til noget seriøst!!!!!!

Er der nogen der har været i personlig kontakt med Tim laursen? Hvis ikke, kan jeg fortælle at i bliver nød til at bære over med ham. Manden er direkte snot dum. Jeg har set havregrød med større hjerne, seriøst.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 17:44

Søren Korsgaard

Hold nu niveauet.

Som udgangspunkt vil vi fra redaktionen helst ikke blande os ( med mindre vi aktivt deltager i en tråd) i debatten og det har indtil nu kun meget sjældent været nødvendigt at bede om kammertonen. Selvom nogle tråde kan køre offtopic og komme langt omkring så synes jeg at debatniveauet plejer at eksemplarisk højt. Det er nok også derfor at der er folk der har rigtig mange indlæg på Cvét. Man må gerne være uenige om emnet, men man bør ikke svine hinanden til og begynde at insinuere ting som er personlige. Så at begynde at blande økonomisk moral, sorte penge , morgenmadsprodukter, ind i debatten synes jeg ikke er på sin plads.
    Så gå efter "bolden" og ikke efter "manden"
    MVH
    Den næsten arbejdsløse moderator

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 17:52

Bjarne Faaborg Nielsen

@ Søren

- næsten arbejdsløs moderator. Tak - 'but work harder' ;-)

Trådens oprindelige emne var OK, indtil det stod klart, at det var et slet skjult personangreb.

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 14:52

tim laursen

ehhh ...

tak for dit "seriøse" indspark...
    Mvh

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 19:59

Morten Lyse Pedersen

Tådens reelle hensigt..?

"at få sit gode håndværk blåstemplet.. CE mærket eller typegodkendt f.eks. Det ville vise en seriøsitet og sende et rigtig godt signal IMO. Men kunne man så ikke leve op til dette så skulle man så slet ikke have lov! IMO. "

Hvad Jacob så yndigt bakker op.

Nu skal jeg ikke sige at det kniber med læsningen, men er der nogen der har brug for en update mere, så HAR vi altså fået svar her i tråden.

Enhver må reparere brugsgenstande, uden andet belæg end at "han ved hvordan." INGEN, end ikke producenterne selv må ændre (modde) på CE-mærkede brugsgenstande uden der reelt er tale om at der skal foretages en ny dokumentation og CE-mærkning. Det gælder også højttalere, hjul og ekstra håndtag.

Er vi med.

Så snakker Tim om CE klistermærker. Jacob snakker om garanti. Jamen, det svarer til at argumentere for at "når man kører for stærkt SKAL man i det mindste have sele på..!"
    Hør nu her: Mærkninger, garantier eller ej, så ER det ikke lovligt at modificere forstærkere..!!

Der bliver argumenteret godt for en tabt sag her i tråden, men Jacob og Tim har gjort sig til en slags forbrugerombudsmænd med hele "systemet," småbørnspædagoger, socialrådgiverforeningen, retsvæsnet og skaren af hændervridende, bekymrede lovgivere og beslutningstagere i ryggen. Området er reguleret via en nærmest Ritt Bjerregård'sk "grønthøster-metode:"
    "Hvad ikke alle kan, skal ingen have lov til."

Jeres opfattelser af "godkendelse" og "garanti" er baseret på ret, bevisbyrde, dom og erstatning, og da vi bevæger os i lovløsheden er svarene jo givet; Ingen privat kan give jer det I vil have! Men der står butikker på spring for at levere lige præcis de varer og rettigheder I efterspørger. Markedet er jeres..!

Så findes der nogle andre mennesker. Dem der mener, at en gammel Marshall bare kan et eller andet, som de nye ikke kan. Og nu tager jeg lige Marshall'en som eksempel. Hvis den kommer forbi Søren Alwan ender ejeren med en usædvanlig sikker og driftsikker forstærker, der på alle måder langt overgår de fedtede standarder og kinøjser-samlede skodforstærkere som Musik-Aldi kan levere jer.. Og ejerne er ansvarlige mennesker der forstår hvem der har ansvaret for deres fine gamle amp: Dem selv. Og helt ærligt, der er vel en håndfuld mennesker i Danmark der gør noget lignende. Garantien hos dem drejer sig om, at de er flinke, ærefulde mennesker der tager telefonen og siger "det kigger vi på," hvis nogen ringer og spørger om noget senere. (Nok også ud over jeres 2-3 års Aldi-garanti.)

Men som sagt, det er en tabt sag. Man kan jo ikke med nogen rimelighed argumentere for at nogen gør noget ulovligt. Jeg er elektriker btw, og der har ikke været noget om rør i de sidste 35 år heller. Jeg håber I øvrigt at I ved om jeres HPFI afbryder virker. Det er jeres ansvar og lovkrav og I vil vel ikke være kriminelle,vel..?

Alt dette ændrer jo meget på den konklusion jeg dragede for 100 indlæg siden:
    I har selv ansvaret for det I sætter i stikkontakten. Og køber I brugt er det også jeres ansvar. Så her lyder rådet igen: Køb noget nyt, fint grej i 4Sound, så slipper I helt for al denne bekymring..! Og lad "den anden slags mennesker" gøre det, de synes er fedt. Det skader jo ikke jer..?

Mvh;
    Morten Lyse

PS; og ang overskriften så kan det jo være, at "trådens reelle hensigt" lidt hen af vejen er gået i retning af Tims sidste sætning citeret her, i enighed med det Ritt'ske dogme:
    "Hvad ikke alle kan, skal ingen have lov til."

Måske..

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 20:57

tim laursen

Jeg

vil gerne takke for alle svarene..
    Det er yderst brugbart og informativt
    Håber også andre læsere ligesom jeg, har kunne bruge trådens topic (og svar i den kontekst)
    Så jeg takker pænt af herfra nu....
    Mvh...

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 21:12

Søren Alwan

Dét...

var sgu´ også på tide! Omend der ikke er meget at takke for...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-05-2012
    kl. 21:12

Søren Alwan

Dét...

var sgu´ også på tide! Omend der ikke er meget at takke for...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2012
    kl. 00:41

Jacob Bank

Nå..

.. jeg bakker sgu også ud af denne tråd.

Folk går sgu virkelig til den når deres hobby er under angreb af garantier, CE mærkning o.l. - det har været aldeles morsomt. :p

No hard feelings - i er sikkert herlige mennesker allesammen, jeg kan bare godt lide lidt fyr og ild, det gør det hele lidt mere interessant. :)

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2012
    kl. 01:00

Søren Alwan

Jeg...

ville ønske, at jeg kunne sige, at du, Jacob, sikkert også er et herligt menneske. Men lige så meget, som jeg holder af "fyr og ild", lige så meget holder jeg af oprigtighed...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2012
    kl. 09:27

Jacob Bank

Ååå..

..åååårh din stakkel. :)

http://i.imgur.com/vkTsE.gif

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2012
    kl. 09:59

Kjeld Pedersen

Same to you

http://billedeupload.dk/images/2VKe.jpg

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2012
    kl. 10:15

Jacob Bank

:x

http://i.imgur.com/EsKd7.jpg

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2012
    kl. 00:00

Søren Osted

Jacob

vil du ikke være rar og sætte et klistermærke på alt hvad du gør, siger og laver fremover, så jeg ved hvad jeg skal undgå fremover, det har jeg brug for...

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2012
    kl. 02:03

Anders Kristiansen

Hallo

Jeg synes det her er en fuldstændig åndssvag diskussion. For det første er en rørforstærker ikke så kompliseret endda, desuden er efterspørgsel ensbetydende med at kunden er tilfreds, og hvem har sagt at fordi man har et papir på, at man er radioteknikker, så kommer der ikke episoder hvor ting kan blive repareret forkert. H is man skifter bare en dims til noget andet er mærkningen jo ugyldig.
    Tillid er det det her handler om. Hvis Reinau laver så mange forstærkere som han gør, er det vel fordi, de er gode.
    Omvendt tror du selv på, at du kan få erstatning, hvis din forstærker har skadet dig og den ikke er modificeret!
    176 kommentarer vor herre bevares, har vi virkelig ikke andet at beskæftige os med!
    Så er I begyndt at hakke på hinanden, vågn nu op, det her er ikke et problem, den første amatør, der laver noget lort bliver da hakket ned i dette forum.

Ps: på et eller andet tidspunkt skal Alwan modificere en fender bassman til mig, jeg savner nemlig en fender forstærker som jeg tror jeg husker de lød i 70'erne, og det kan han efter sigende genskabe. Om det så er min hukommelse der er blevet gammel, eller forstærkerne der er blevet dårligere vil så vise sig.

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2012
    kl. 11:24

Dan T.

Det er lidt sjovt.

Hvis man oprigtigt ønsker noget information om dette emne, så burde man måske overveje at tage kontakt til de instanser der rent faktisk kan give noget konkret information om emnet.

Der nævnes forsikringselskaber, tag kontakt til ens forsikringsselskab og hør dem ad om de dækker - de bider ikke.

Teknologisk Institut tester CE mærkede varer, man får faktisk helt reele svar hvis man stille de rigtige spørgsmål. Jeg har tidligere holdt foredrag for dem (om noget helt andet dog) - de bider heller ikke.

Istedet er det blevet en teoretisk fuldkommen ligegyldig mudderkastning. Og alt andet lige ligner det i mine øjne en debat for debattens skyld.

Min personlige mening; jeg er ikke nervøs for at få serviceret/modifieret min forstærker hvis jeg føler den person der skal udføre dette kan sit kram. Om han/hun så er en "luset amatør" og uddannet sygehjælper er jeg fuldkommen ligeglad med.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk