Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Sound Forge og tempo - Computer - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 06-07-2003
    kl. 09:53

Thomas Koch Nielsen

Sound Forge og tempo

Hej

Jeg sidder med en masse trommeloops i Sound Forge 6.0 ..
    Nogle af dem kører i et tempo og andre i et andet.
    Mit spg. går på om man ikke i SF kan se hvad tempo samplet kører i ???.. f.eks. 120, 80 eller lign ??.
    Jeg tænker IKKE på beats.. for det kan jeg godt se i SF. Og jeg aner faktisk ikke det helt store om hvordan jeg tilpasser samples der. :=)

Det vil det jo gøre en anelse nemmere når man sidder og skal klippe/klistre osv..

Mvh
    Thomas K. Nielsen
    Sound Of Memphis

Svar på dette indlæg
  • 06-07-2003
    kl. 19:50

Simon Madsen

RE: SF og tempo

Hej thomas

Så vidt jeg ved findes der IKKE i SF nogen funktion der kan "læse" hvilket tempo en given audio-fil kører i (jeg har faktisk ikke hørt om noget software der kan det). Som du nok ved er det selvfølgelig muligt at timestretche dine loops, men det kræver selvfølgelig en masse tid at skal tilpasse forskellige tempi på den måde, men det er altså den eneste mulighed jeg kender til. Måske i nogle af de nyere software-samplere kan det lade sig gøre, at synkronisere forskellige loops, men det kan stadig kun foregå indenfor en lille margen på ca. 10-15 bpm, hvis det stadig skal lyde godt.

Er SF det eneste editeringsprogram du har til dine samples, eller har du også en sequencer af en eller anden art?

Svar på dette indlæg
  • 06-07-2003
    kl. 20:06

Thomas Koch Nielsen

sampler

Hej

Ja.. indtil videre er SF det eneste som jeg bruger.
    Har også prøvet wavelab, men det kan bare ikke det som SF kan i funktioner osv.
    Af sampler og sequencer har jeg ingen.
    Jeg har ikke brugt det så meget igen, da jeg altid har brugt min HDRecorder til direkte indspilning. Har også haft min trommeslager til at indspille trommerne, men vil gerne selv prøve at lege med det.

Du kan måske anbefale nogle sequencer programmer som kan ændre i tempoet på samplet og "læse" hvad det kører i??..

DOG.. det behøver ikke at kunne "læse" hvilket tempo det kører i, da jeg kender alle mine samples tempi..
    Det som jeg søger er så bare at, når jeg har f.eks. lavet en introtromme og så vil kører over i rytmetrommerne så er tempoet aldrig det samme. Så det skal kunne omdanne de trommelyde jeg nu bruger til det samme tempo, så alt passer.
    Lyder mærkeligt når introen er tempo 120 og sangen er tempo 80 *GG*

Mvh
    Thomas

Svar på dette indlæg
  • 06-07-2003
    kl. 20:44

Simon Madsen

re:sampler

Jeg bruger Cubase SX som sequencer og HALion og Battery som software-sampler. Jeg kan rigtig varmt anbefale Cubase, men det er et lidt dyrt program (ca. 6500,-), men der findes andre programmer som er billigere og som kan tilfredstille dine behov; feks. Reason eller Fruity Loops. De er begge nemme at gå til, men det kræver dog at du har lidt kendskab til MIDI hvis du skal arbejde med samples i de programmer. Jeg plejer som regel at indspille mine loops/samples i Wavelab eller SF, gemme dem og derefter hive dem ind i min sampler så jeg kan editere/redigere dem og trigger dem via MIDI i min sequencer.

Hvis du bruger troomeloops som er meget lange er det selvfølgelig også nødvendigt at indspille dem efter en metronom, ellers bliver det jo umuligt at arbejde med dem og få dem til at matche.

Som sagt kender jeg ikke til nogen programmer der direkte kan "læse" hvilket tempo et loop kører i, og der findes heller ikke programmer der kan ændre et loops tempo fra 120 til 80bpm, det kræver en timestretching på 40bpm hvilket vil "hakke" lydfilen op for at få den til at blive længere, og det vil blive ubrugeligt. Du skal ikke satse på at kunne øge(forlænge) eller mindske(forkorte) en lydfil med mere end 10-15bpm, hvis den skal lyde nogenlunde normal.

Med en sampler kan du jo også indspille hver trommelyd for sig, og derefter sætte dem sammen til et beat, i et hvilket som helst tempo.

For større flexibilitet vil jeg helt klart anbefale en softwaresampler og en sequencer.

vh. Simon

Svar på dette indlæg
  • 08-07-2003
    kl. 19:16

Thomas Koch Nielsen

ang. recycle

Hej

Nu har jeg hentet Recycle ned.. og må sige at det ser jo ganske pænt ud.
    Men kan nok ikke helt lige hitte ud af det..
    Så jeg har lige et par spg. som jeg håber i kan hjælpe mig med

1. Jeg har 2 samples. Et i tempo 120 og et i tempo 100.
    Det som kører i tempo 120 er en intro trommerytme. Den vil jeg gerne have kørt ned i tempo 100..
    Men lige..... hvordan *S* ????..

2. Kan man ikke som i SF, markere hele samplet også derefter give det effekter osv osv. ??

Mvh
    Thomas K. Nielsen

Svar på dette indlæg
  • 09-07-2003
    kl. 14:32

David Mondrup

recycle m. cubase/logic

Det er sikkert rigtigt at recycle fungerer bedst i samarbejde med reason, men både Steinberg og emagic har opdaget at rex fil formatet er ret smart, og har indarbejdet det i deres sequensere. Bare importer det, og det vil automatisk blive tilpasset sangens tempo, og derefter er der en masse andre smarte muligheder. På den måde kan recycle bruges som meget mere end en wave editor, også sammen med andre programmer end reason.

/D

Svar på dette indlæg
  • 09-07-2003
    kl. 21:55

Thomas Koch Nielsen

ang. "hentet ned"

Hej

Nu kom jeg til at skrive hentet ned.. Det var ikke ment som at det var hentet ned fra nettet, men at det var langt ind fra CD'en.

Nu har jeg siddet med manualen men kan ikke helt finde det som jeg søger.

Det som jeg søger er følgende :
    Lige som når du markere noget med musen, kan man i SF markere samplet (altså det som man vil høre/klippe ud), men jeg kan ikke rigtigt finde ud af det.

Så det var i korte træk det som jeg søger indtil videre.. Derefter også hvordan man så ændrer i bmp ..???

Mvh
    Thomas

PS: mit musiksoftware er ganske originalt..*S*.. til dem som har misforstået mig.. Som der jo var nogle der havde *G*

Svar på dette indlæg
  • 11-07-2003
    kl. 00:45

David Mondrup

Exporter slice

Du kan exportere enkelte slices som wav filer hvis du vil. Det er en blandt mange muligheder. Men den der med at trække henover en del af waveformen for at markere den, det kan man ikke i recycle - der skal du stadig bruge sound forge. Recycle er ingen erstatning for en ordentlig wave editor, men et godt supplement til at arbejde med beats og til at splitte sine audio filer op i mindre enheder efter attack.

/D

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk