Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Grønskolling, skal have et hjemmestudio til 20kilo - Computer - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 02-03-2004
    kl. 23:27

Marcos Lemus

Grønskolling, skal have et hjemmestudio til 20kilo

Grønskolling, skal have et hjemmestudio til 20kilo
    Hej Alle sammen

Jeg ville høre om der er nogle der vil give mig nogle gode konstruktive råd mht. studiogrej. Jeg skal til at købe nyt hjemmestudio helt fra bunden af. Jeg vil gerne have alle og alle former for inputs. Det bliver rart at høre fra folk.

Men som sagt skal jeg ud og investere i et hjemmestudie til omkring en 20-25.000kr. Jeg er foreløbig nået frem til nedenstående. Glæder mig til at høre fra jer !!!

Forresten så laver jeg R&B og HipHop a la "outlandish og Alex"

Apple eMac G4 Combo
    Specifikationer:
    - Skærm: 17" (16" billedområde) flad CRT-skærm
    - Processor: 1000 MHz PowerPC G4
    - Hukommelse: 512 MB
    - Harddisk: 80 GB Ultra ATA
    - Optisk drev: Kombineret (DVD-ROM/CD-RW)
    - Grafikunderstøttelse: ATI Radeon 7500 med 32 MB DDR RAM
    - To FireWire porte
    - Tre USB porte
    - Netværk: 10/100BASE-T Ethernet (RJ-45-stik)
    - Modem: v.92 56K-modem
    - System-software: Mac OS X v10.3
    - Leveres med Apple Pro-tastatur, Apple Pro-mus, mellemstik (DVI til VGA), modemkabel

Pris: kr.8800,- (www.apple.dk)

Digidesign Mbox kr.3000 (omkring)
    http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=10363

Mackie 1202VLZ PRO kr.3500,-
    http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=1751

Logic Express 6 kr.2500,-
    http://www.aage.dk/Shoppingsystem/vare.asp?varenr=22070

Studio-Projects stormembran C1 kr.2000kr
    http://www.ke-musik.dk/main.asp?page=showproduct&ProductID=9433
    (Er der nogen der har hørt om denne mic?)

muligvis en rørpreamp til 1500kr

og

Muligvis nogle studiomonitor Tannoy eller Tapco(mackie)S5 til omkring 4000kr

Men hvad siger I folkens???
    Hvordan ser dette ud??

Er det noget af det jeg burde købe brugt ??

er der noget jeg skal holde i sinde??

Nogle gode råd inden jeg træder ud i en musikbutik(det kan jo være en jungle)???

Er der nogen der har nogle gode links til nogle freeware plugins?

Svar på dette indlæg
  • 02-03-2004
    kl. 23:46

Nicolai Kehlet

jeg ville....

finde en brugt g4 over 1 ghz,og helst dual processor,især hvis du skal køre logic.Så får du også pci kortpladser,med bedre muligheder for udvidelse.
    Droppe mbox'en og købe et Rme 9632.Det lyder bedre,og og du slipper for digi's drivere.
    Mackies preamps lyder udmærket,så vent med at købe en rørpre.Og brug istedet pengene på den bedste mic du kan få.Og så evt ofre lidt mere på monitors.
    Check evt SE mics.Et billigt alternativ.
    se dem på soundworks.dk.
    Men det er altid et puslespil.
    Held og Lykke.
    Nicolai

Svar på dette indlæg
  • 03-03-2004
    kl. 16:04

Ole Jensen

Det ville jeg også.....

Mht. monitorer, så er Genelecs små sataner superfede og ikke vildt dyre ( Men profesionelle, hvis man kan tale om det.) Og du kan købe min M-box brugt, men hvis du ikke vil køre ProTools, så ville jeg også rykke på Nicolai´s forslag. Og hvis du køber ny Mac så køb den hos Aage, de er autoriserede Apple folk, og ved hvad der duer til musik.
    Mht mic, jeg ville købe en RØDE, de er super.
    Men 20 kilo til studie, det er sgu da fedt. Jeg glæder mig på dine vegne.

Svar på dette indlæg
  • 05-03-2004
    kl. 00:13

Marcos Lemus

Tak for Tipsne...

Først og fremmest... tak for tilbagemeldingen...

Det gavner utroligt meget i min "hunt" for det rette udstyr...

Mht. M-box'en...
    Grunden til at jeg har valgt M-boxen fremfor en anden evt. Firewire-lydkort er fordi de nede i den lokale musik butik, sagde at dens D/A-konverter var den bedste i dens prisklasse.... og så får man logic med i købet...

Hvad siger I til det ?
    (Til Ole Jensen: Hvad vil du have for din M-box, hvor fin stand er den i, hvor lang tid har du haft den???)

Mht. Røde mic's så er der utroligt mange der vil af med deres Røde, og jeg undre mig over det...er det fordi folk bliver skuffet af de billige Røde mics???

Svar på dette indlæg
  • 05-03-2004
    kl. 00:21

Marcos Lemus

Jeg mener Protools

Det er selvfølgelig Protools man får med M-box og ikke Logic.

Men jeg skal arbejde med Logic

Svar på dette indlæg
  • 06-03-2004
    kl. 14:46

Zaki Wasik

Hvad skal du så bruge ProTools til?

Har ham David ikke lært dig ikke at cross-poste på tværs af fora...?
    :-)
    Jeg kan ikke anbefale at køre med flere programmer, som dækker audiosequencing, så du vil helt sikkert ende med det ene eller det andet (ok, nogen laver musikken/indspiller i logic og mixer i ProTools, men du er sikkert ikke gearet på at skulle købe plugins etc. i to forskellige formater.
    Samtidig vil du under alle omstændigheder være bedst tjent med en god ekstern preamp, og da M-BOX kun har to indgange vil du ikke engang kunne bruge de eksisterende preamps ved siden af din nyindkøbte preamp :-(
    Derfor synes jeg at du skulle købe noget billigere, eller bedre i prisklassen (f.eks. et emagic A 6|2m + RME QuadMic = 6 indgange og fire gode preamps og MIDI- billigere end M-BOX og Mackie 1202. Du kunne også parre en QuadMic med et M-Audio-interface, eller gå efter en fornuftig line-indgang og så bruge pengene på en fornuftig channel-strip i stedet) så længe du heller ikke har råd til at smide 25k efter en mikrofon vil du næppe mærke den vilde forskel. ProTools er fedt. M-BOX + ProTools er ok til prisen - M-BOX uden ProTools er småt og smådyrt...
    Jeg kan heller ikke se hvad du skal bruge mikseren til...
    Hvis der er lydindgang på en iMac er det ikke usandsynligt at du ville kunne få gode resultater (til en start) ved blot at købe en god kompressor/preamp og køre signalet i line-indgangen på computeren - Apples indbyggede lyd plejer at være ganske hæderlig - latency er heller ikke så forrykt som SoundBlaster og dets lige...

Svar på dette indlæg
  • 06-03-2004
    kl. 14:58

Zaki Wasik

I øvrigt...

Har lige en kommentar til Ole Jensens udtalelse om Genelecs:
    Når han siger "de små Genelecs" må det næsten være 1029a - ikke noget jeg vil anbefale til almindelig musikproduktion. De er helt sikkert fede ved siden af et sæt større monitors og i f.eks. transmissionsvogne og andre opgaver hvor de ikke skal fylde, men de lyder simpelthen alt for meget af "lille højttaler" IMHO. Synes man betaler alt for meget for det lille "Genelec"-emblem på fronten og til gengæld for alt for lidt højttaler for pengene (omend det helt sikkert er en god højttaler som spiller meget lineært - i et givent frekvensområde...!)

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2004
    kl. 00:56

David Mondrup

Enig i Genelec

Zaki har fuldstændig ret i sin kritik af Genelec 1029. Dog vil jeg gå videre; de er noget seriøst møg. Det er en paphøjttaler med en papenhed drevet af en papmagnetisk papspole der lyder af pap. Ikke pengene værd overhovedet.

Marcos, det audio interface Zaki omtaler som A26 er det vi to (og mange andre) kender udmærket under navnet EMI 2/6. Den lille blå madkasse med USBstikket, du ved nok ... Løsningsforslaget med en sådan + en quadmic er slet ikke tosset ...

Zaki - vi nåede ikke til forum etikette på kurset ;) .

/D

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2004
    kl. 18:22

Ole Jensen

Genelecs igen

Genelec er en "standardhøjtaler" som står i de fleste studier (tv, ob, plade etc. ) verden over. De er meget frekvenslineære. De små lyder som de store, så kan man lide det eller ej. Men det giver den fordel at man kan genkende sine hjemmemix, hvis man skulle få den ide at gå i et andet studie.
    Men hvad vil David anbefale??

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2004
    kl. 23:22

David Mondrup

David vil anbefale ...

Jeg er desværre ikke så velbevandret i monitors at jeg kan give den gyldne anbefaling, eller bidrage til det store overblik over monitor markedet. Jeg er glad for de Tannoy Reveal vi bruger på arbejde. Jeg er tilfreds med (læs: har vænnet mig til lyden af) de selvbyg PA monitors jeg overtog efter et af mine gamle nu hedengangne bands der i dag fungerer som mine hjemmestudie monitors. Jeg har på et tidspunkt lagt øre til et par Alesis M1 og syntes egentlig vældig godt om dem, selv opm jeg ved at jeg i vide kredse står ret alene med det indtryk af dem. Og jeg var efter en halv dag i selskab med et sæt Genelec 1029 som vi havde til prøve på min tidligere arbejdsplads parat til at smide dem i skraldespanden. Selv forhandleren indrømmede at det strengt taget er noget billigt lort der i virkeligheden ikke er meget mere værd end de ca. 30 kr. det sandsynligvis koster at producere dem på fabrikken i Kina da jeg vendte tilbage med dem for at aflevere dem med besked om at jeg hverken ville eje eller have dem til ret meget andet end at bruge dem som dørstoppere eller fodskamler. Jeg har fra anden kilde hørt at rykker man bare en enkelt tand op, til Genelec 1030, skulle oplevelsen være helt anderledes positiv - det er prisen så til gengæld også.

/D

Svar på dette indlæg
  • 09-03-2004
    kl. 00:23

Marcos Lemus

Okey...

Hej først og fremmest... Tak for de gode råd...

Men skal jeg så vælge et setup der hedder:

En ADK microphon, men hvilken ??
    (Se nedenstående)
    1.A-51st(kr.1.995,-)
    2.Vienna Edition (kr.1.895,-)
    3.Model S (kr.1.595,-)

En EMI6/2....
    men råder i mig til at spare denne væk
    (og bruge macs egen indbygget lydkort)???
    Måske bruge pengene på så at købe den
    Store LOGICPRO istedet?

Og en RME-quadmic
    istedet for Mackie-mikseren?

PS! Igen tak for rådne...
    det viser sig at det ikke var så ligetil som jeg først antog.....hehehehe :-)

Svar på dette indlæg
  • 09-03-2004
    kl. 00:33

Marcos Lemus

I øvrigt...

Mht. Emac'en

Skal jeg gå efter 2harddisk?
    en til systemet...logic ect.
    og en til produktionerne...

???

Svar på dette indlæg
  • 09-03-2004
    kl. 17:27

Ole Jensen

2 hardiske

Klart 2 harddiske. Det er det bedste.

Svar på dette indlæg
  • 10-03-2004
    kl. 13:14

Jesper Søndergård

ST-51

Jeg har en ADK A51-st er og er supertilfreds med den - den kan jeg godt anbefale til prisen.

Svar på dette indlæg
  • 10-03-2004
    kl. 08:27

Marcos Lemus

Vil I fraråde????

Er der nogen der vil fraråde,
    at man køber:
    (Logic Gold 5 + EMI6/2-lydkort) kr.6.500,-
    +
    Opgradering Pro-6* fra Gold/Platinum 5-6 kr.2.000,-

Ialt = 8500kr

Istedet for at købe LogicPRO6 til 7.999kr.

Dvs. at man faktisk får EMI6/2 til kr.501,-

Er det en dum ide ?
    Jeg tænker på mht. opgraderingsproblemer ???

Mvh. Marcos

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk