Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Hvilken Fender? - Bas - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 22-06-2004
    kl. 19:19

Magnus Gitz

Hvilken Fender?

Hej Alle Fellow-bassister!

Jeg overvejer at købe en Fender Jazz, men hvilken én bør jeg vælge?
    Valget falder nok på enten Highway 1 eller American Standard... Hvilken er er bedst? for og imod eller andre bas-forslag vil være dejligt.

Svar på dette indlæg
  • 23-06-2004
    kl. 21:54

Rune Reffstrup

Fender

Min erfaring med Fender basser er at de er meget uens. Dvs. en Mexico jazz kan faktisk godt være bedre end en dyr MIA ( Made In America ) bas. Mit råd er at prøve alle de Fendere du kan komme i nærheden af - også hvis der hænger 3 af de samme basser ved siden af hinanden.

Der er jo også brugtmarkedet. Der kan du nemt finde en god Fender for under 8.000. Så se bort om der står Japan - Mexico eller USA. Hvis den er fed at spille på ( og det håndværksmæssige er i orden ) så køb den.

Rune

Svar på dette indlæg
  • 25-06-2004
    kl. 19:18

Rune Reffstrup

Japan Fender

Jeg har lige selv fundet en Japan Fender fra '97. En laksefarvet Vintage 62 jazz. Den er MEGA fed. Og det bedste ?????? 5000 kr....... Der er vist en tilsvarende på dba.dk i sunburst kan ikke husk hvad dn koster...... Men tjek det - den kan være det hele værd

Svar på dette indlæg
  • 06-07-2004
    kl. 18:01

Svend Åge Drewsen

Warmoth

Bestil heller Warmoth dele til en Jazz Bass.
    Som der allerede er sagt her, er Fender alt for ujevne, og så er de også for dyre i forhold til kvaliteten. Hvis du køber et Warmoth byggesæt, er du 120% sikker på at du får en Jazz Bass der er meget bedre en nogen Fender Bass, og så for 6-8000,- alt efter udsende, lakering og træsorter.

Jeg har været på udkig efter en Fender nu i et halvt år, og har prøvet American Deluxe, Standard, rigtig god gammel 76', rigtig god gammel 72' og mange andre mærker. Fx G&L2500. Men der er ganske enkelt ikke nogen der slår Warmoth. Så jeg har bestilt en Warmoth mer'

Så hvis du går efter kvalitet+lyd, og er ligeglad om der står Fender eller Warmoth, er der ingen tvivl i mit hoved :-)

Du skal kun samle den. (3-4 timer) Den er lakeret og det hele (som du vil have den)

Kig ind på www.warmoth.com

Svar på dette indlæg
  • 07-07-2004
    kl. 00:50

Christian Johanson

Til Svend...

Er det ikke bare dig der mere er til den type lyd der kommer warmoth basserne eller har de virkelige en fender lyd?

Svar på dette indlæg
  • 07-07-2004
    kl. 10:21

Svend Åge Drewsen

Til Chr

Nej nej, Jeg ELSKER den lyd Leo Fender har opfundet til os :-) Du kan få nøjagtig samme lyd ud af en Warmoth som en Fender. Forskellen er bare at Warmoth bruger bedre materialer en Fender. Det gør at de har MEGET bedre respons, sustain og er mere levende en alle basser under 20.000,- som jeg har prøvet. Det er latså kvaliteten vi snakker om, ikke smag og behag :-)

Lyden kan du få NØJAGTIGT som du vil have den. Det jeg gjorde første gang, var at jeg fant ud af hvad Marcus Miller Jazz Bass'en er lavet af, og fik Warmoth til at lave en af samme træsorter. Pickuperne fik jeg Henrik inde ved Basslab at lave. Han var den eneste der kunne garantere, at han kunne lave Fender Jazz bass vintage 70' lyden. Den Marcus Miller er blevet kendt for. Resultatet er FANTASTISKT. Pickupperne lyder midst lige så godt som Marcus Millers.

Det er den beste Jazz Bass jeg har spillet på, i de 26 år jeg har spillet bass.

Svar på dette indlæg
  • 07-07-2004
    kl. 17:53

thomas wknhg

Ang. Marcus Miller

Det der kender tegner Marcus lyd er den Bartolini pre amp Roger Sadowsky ind bygge i hans Fender jazz bas tilbage i 1980, ikke specielt hans standart pickupper fra den årgang (1977)

Svar på dette indlæg
  • 07-07-2004
    kl. 18:39

Morten Lyse Pedersen

Us mere konstant..

Det er min fornemmelse fra Fenders guitarer at man kan finde meget udmærkede Mexico og Japan modeller, men desværre også det modsatte hvor sløset håndværk eller lidt "død" lyd hurtig førte til ubrugte instrumenter. US modellerne er forskellige javist, men med en mere konstant kvalitet i finish og lyd..

Morten

Svar på dette indlæg
  • 07-07-2004
    kl. 20:21

Svend Åge Drewsen

hej til adrian w

Det ved jeg nu ikke...
    Eller dvs det ved jeg :-)
    Min har ikke nogen preamp.
    To passive pickupper + 3 potmetre, og den lyder NØJAGTIGT som Marcus Millers.
    Så det er nok ikke helt rigtigt :-)

Det er træet og pickupperne der afgør lyden.
    Preamper farver bare lidt (de dårlige preamperne farver meget)

MVH
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 08-07-2004
    kl. 04:07

Christian Johanson

Prisen?

Hvad kom den til at koste dig Svend?

Svar på dette indlæg
  • 08-07-2004
    kl. 10:52

Svend Åge Drewsen

...prisen

Til Jazz Bass'en lavede jeg kroppen sel. Alt andet kom fra Warmoth, så den er ikke 100% Warmoth. (næsten - asken fik jeg fra dem) Det er fordi jeg viste ikke at Warmoth leverede SÅ god kvalitet, så jeg tænkte - det er nok bedre jeg fikser den sælv ;-) Jeg troede at Warmoth bare var en af de almindelige amerikanske "wanna bee's". Men da jeg fik halsen, kunne jeg med det samme mærke, at det her bliver en fed bas. Jeg har læst at det er dem der leverer halse og kroppe til Sadowski. Såååå... Hvis det passer, er de ikke hvem som helst...

Bubinga lameret ask krop - på begge sider (5 mm)
    Ahorn/ahorn hals.
    Shaller mess hardware.
    Badass II mess bridge.
    BassLab pickuper(dk)

Det er absolut ikke de billigste ting jeg har valgt, men 7-8000,-
    Men de kan nok levere en stanard jazz bass for en' 6000 med alt.

Nu har jeg fået smagen af hvad de leverer, så jeg har bestilt en 5 str Gecko. Figured walnut krop, ahorn/walnut/ibenholt hals, Barolini elekrtonik, Shaller+Badass hardware. 10.500,- med moms, GAT og frakt.

Svar på dette indlæg
  • 15-07-2004
    kl. 21:30

Thomas Birck

træsorter

jeg er ved at købe ny bas, fender/ Warmoth, men ved ikke hvilke træsorter jeg skal vælge eller hvad det betyder for feel/lyd.. er det nogen der har styr på den slags?

Svar på dette indlæg
  • 27-07-2004
    kl. 16:52

Svend Åge Drewsen

her er lidt

Jeg er ikke ekspert på området, men har nogle erfaringer.

Det betyder meget i feel og lyd.

Alder (elletræ) giver en meget fuld tone helt fra bund og op til mellemtonerne. Lidt compact, måske en smule lukket i toppen.
    Lyder RIGTIG fedt sammen med p-bass pickuper. De fleste Fender p-basser er lavet af elletræ. Føles ikke så stabil, da den ikke vejer meget. Hvis du kan lide lette basser der alligevel har en god bund, er elletræ et godt valg.

Swampask er lidt mere sprød og luftig i lyden. Har ikke så fuld bund som elletræ, men har mere punch i de dybe mellemtoner + en lekker top. Mangelen af den dybe bund, kan du hive frem med EQ'en. Det kan Swamp ask godt klare. Det lyder ikke kunstigt på Swampask-bass. Den føles lidt mere stabil en elletræ.

Walnut er en træsort der har næsten alt. Meget hård træsort, der giver en forygende sustain, en meget klar bund, mellemtone og top. Lyden er meget linjer. En drøm for dem der laver lyd live og i studie. Walnut's svage punkt, er måske mangelen på varme. Komer lidt an på spillestil. Det kan du måske komensere lidt, ved at velge en blød træsort til gribe brædt. Fx rosewood.

Det var så "body wood"

Gribebrædt og hals har også stor betydning.

Sig til hvis du vil vide noget om det.

Svar på dette indlæg
  • 05-08-2004
    kl. 00:12

Thomas Birck

Hals og gribebræt

Tak for info´en om træsorter i "body". Jeg vil også meget gerne høre om betydningen mht. gribebræt og hals. -Nu er det sådan jeg har forelsket mig i en fender P-bass reissue ´62. Kan jeg med sikkerhed vide hviken slags træ der er blevet brugt, eller skal jeg prøve så mange forskellige som muligt og vælge ud fra hviken der lyder bedst? VH Thomas Birck

Svar på dette indlæg
  • 05-08-2004
    kl. 11:35

thomas wknhg

Hals og gribebræt 2

Hvis gribebrættet er mørkt vil det nok være rosentræ, hvis det er lyst træ er det ahorn, samme materiale som fender halse næsten altid er lavet i

Svar på dette indlæg
  • 05-08-2004
    kl. 13:24

Svend Åge Drewsen

Hals og gribebræt træsort

Med hensyn til hals, ved jeg ikke så meget. Jeg kender kun wenge og maple (ahorn) Wenge giver en sjov lyd som JEG ikke kan li'. God bund, men efter min mening lidt kunstig top. Smagsag... Men der skal lige siges at gribebrættet var også wenge på dem jeg har prøvet. Det kan godt være at jeg kan lide den med et andet gribebrædt. Maple har efter min mening den "rigtige" træ lyd. Og hvis du så får fat i en der har en rockmaple hals, giver det en bedre sustain. Men der skal man være heldig, hvis man finder en Fender med en rigtig god hals. Den MÅ du prøve, og helst prøve den af i bandet, før du køber den.

Gribebredt ved jeg lidt mere om.
    Hvis man bruger maple som udagangspunkt, giver den en god sustain, god fast bund, god fast mellemtone, sprød og lekker høj mellem tone og ikke så kraftig i toppen. 10-12 Khz

Ebony (ibenolt) har de samme egenskaber som maple. Er kendt for at give en forrygende god sustain. Ikke så sprød i den høje mellemtone som maple, men mere hifi-agtig top. Flot top... Den har jeg prøvet, og ejet en bass med. Den kan jeg godt li'. Jeg har lige bestilt en 5 str. med ebony gribebrædt.

Pau Ferro er en rimlig ny træsort, når det kommer til gribebrædt. Den er mere defineret i bunden en rosewood, ikke så sprød i toppen som maple og ikke så lys i toppen som ebony. Den kan jeg også godt li' Jeg har kun prøvet den på en Fender American Deluxe Jazz Bass, der ikke har særlig god sustain. Men der tror jeg at det er halsen der har skylden, og måske også kroppen. Halv dårligt træ... Man nu er jeg vant til Warmoth kvaliteten, så i for hold til det er alt under 25.000,- jeg har prøvet halvdårligt.

Rosewood er i forhold til de andre en blød træsort. Og det bliver lyden også. Det er også fint hvis det er det man vil. Bunden er blød og meget lidt definerbar. Det samme med mellemtonen. Toppen er behagelig. Hvis du spiller en stil hvor bassen ikke er "bærende" og bare skal være der og fylde lidt ud, er det nok et godt valg. Jeg har prøvet fede basser med rosewood gribebredt.

Den ene er en af de gode Fender P-basser fra 1972. Men hvis du ser efter i de gamle Fender basser, er gribebrettet meget tyndt. Nok ikke mer' en 2-3 mm. Så der tror jeg at det er begrenset hvor meget roswood'en lyder. Jeg tror mere at den er til pynt, og at det er maple halsen der lyder.

De to andre er YAMAHA BB5000A og BB2005. Men de har gennem gående halse, og har oven i det en tykk maple laminering. Så man kan nok kompensere på den måde, og så få et godt resultat.

Det jeg kan lide maple og ebony for, er at de giver en god og definerbar bund. Du skal ikke til at hive tonen frem med en EQ. Den er der bare, og skal bare have lidt bass fra EQ'en, så kører den... Det afhænger sælvfølgeligt af pickupper, bodywood osv.

Ang. P-Bass reissue ´62, vil jeg kraftigt anbefale at du prøver den først. Jeg har prøvet en MASSE Fender basser gennem årene. Kun en af dem er næsten lige så god som min Warmoth. P-bassen fra 72'
    Hvorfor ikke bare samle en Warmoth, og få Hendrik hos Basslab til at lave P-bass pickupperne? Jeg ville ikke være i tvivl...

Håber det kan hjælpe dig lidt. Ellers skriver du bare igen...

MVH
    Svend Åge Drewsen

Svar på dette indlæg
  • 10-08-2004
    kl. 15:36

Thomas Birck

til sv åge

Tusind tak for dine indlæg mht til træsorter, det har været uvurderligt!! Jeg har besluttet mig til at købe warmoth. Alder body, maple neck, (evt flame maple, er lidt flottere i finish, og afviger ikke det store fra den "almindelige" maple), ebony gribebræt. Får henrik til at lave p bass pickups. Jeg spiller blues, så det er vist det optimale set up det her.. Tak for din hjælp!! vh thomas birck

Svar på dette indlæg
  • 10-08-2004
    kl. 17:13

Svend Åge Drewsen

Til Thomas Birck

Det var godt det kunne hjælpe dig.
    Håber du får samme positive oplevelse som jeg, da min var færdig-samlet.

Du er velkommen hvis der er mer'
    Der kan bli' noget når du skal til at montere halsen.

Lige en anden ting.
    Jeg vil anbefale dig at købe en Leo Quan BadAssII bridge, i stedet for en almindelig bukket pladejerns bridge. Den koster lidt mer, men lyder rigtig lækkert.

MVH
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 02-09-2004
    kl. 01:47

Thomas Birck

sv åge

jeg får Solle ude i husum til at samle halsen og mekanikken..(han er en wizard), henrik i basslab er ved at fikse den fede pickup+ elektronik.Finder nok en BadAss II bridge som du anbefaler, det var bare for "vintage looket" jeg ville ha den anden. men alle siger badass II.. Jeg får min bas om ca 1½ måned, skal nok lige fortælle hvordan den lyder. igen tak for hjælpen. Thomas Birck

Svar på dette indlæg
  • 02-09-2004
    kl. 09:47

Svend Åge Drewsen

SV:sv åge

Ok, ja der er viktigt at halsen bliver sat rigtigt på, så det er nok en god ide at få en til at lave det der kan. Vær bare sikker på at den du får til at lave det, i virkelig heden KAN, og ikke bare tror han kan. Prøv og "se ham over skulderen", og muligvis få gode råd - måske du klarer det sælv næste gang - det er da' sjovt at have samlet den sælv :-)
    Ja, det er tit man må gå på komprimi med look'et til fordel for lyden, men BadAssII bliver du glad for.
    Hvis du bruger det at justere strengene meget lavt, er det en god ide at få slebet båndene. (fretlevel'ed) Det SKAL der en masse erfaringer til at lave, så få en guitarbygger til det, hvis det er nødvændigt. Der er lidt mere arbejde af at købe byggesæt, men det er det værd, hvis den bliver samlet rigtigt.

Ja, lad mig høre hvor dan det går...

Hvis du vil ha' noget læsemateriale på justering osv, så gi' mig din e-mail adr.

MVH
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 05-08-2004
    kl. 14:09

Svend Åge Drewsen

Hals og gribebrædt træsort 2

Jeg glemte at svare på det med om du kan være sikker i...

Hvis den er ny ved de hvad den er lavet af.

Hvis den er burgt, er de som Adrian W skriver, brun = rosewood, lyst træ = maple.
    Hvis lakken er transparent, kan du se åringerne i træet.
    Alder (elletræ) har tætte åringer, og lyder næsten altid godt.
    Ask er lidt mere ujevn i åringerne. Tætte og fine i samme stykke træ. Ask kan lyde rigtig godt, men er - det jeg kender til - ikke så sikker som alder. De gode ask basser jeg har prøvet er tunge, og de halvdårlige ask basser jeg har prøvet er lætte, så det har meget med vægten/tættheden i træet at gøre. Tungt/tætt træ har nemmere ved at reflektere vibrationerene. Så ask kann være meget ujevnt.

HVH
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 08-07-2004
    kl. 12:23

Svend Åge Drewsen

...prisen2

Jeg har regnet efter...
    Du skal nok op på 7000,-
    En tusse mer en normal prisen på en Fender JB mex, og halv tusse billigere en Fender JB Higway.

Svar på dette indlæg
  • 08-07-2004
    kl. 04:07

Christian Johanson

Prisen?

Hvad kom den til at koste dig Svend?

Svar på dette indlæg
  • 08-07-2004
    kl. 09:20

Thomas Marcussen

Sadowsky

Hej... En ting der er ret kendetegnende bed Sadowskys preamp er at diskanten er aktiv. Hvis i ligger mærke til Fenders MM model, så er der meget sus, og egentlig syntes jeg at Sadowskypreampen lyder ret skidt.

Svar på dette indlæg
  • 08-07-2004
    kl. 11:32

Svend Åge Drewsen

Til TM

Jeg synes at en preamp ødelægger den rå vintage lyd, der kommer fra en Jazz Bass.
    Fender eller ikke ;-)Hvis du så giver en Jazz Bass - der har MASSER af diskant - mer' diskant med en preamp, kan det næsten bare gå galt.
    Hellere bruge fx. compresseren som preamp, og så EQ på amp'en eller pedal. Jeg bruger min EBS MultiComp som preamp også. Den farver lyden så lidt at det ikke generer mine ører.

Til moderne basser er en god preamp en go' ting.

Det er min mening...

Svar på dette indlæg
  • 08-07-2004
    kl. 10:15

thomas wknhg

Sadowsky 2

Det er ikke en Sadowsky pre amp der er monteret i Fenders Marcus Miller signatur bas

Svar på dette indlæg
  • 12-09-2004
    kl. 10:43

Per Ørum

Fender Jazz bass

Hej Magnus

Har du fået købt dig en Fender bas?

Hvis ikke har jeg netop besluttet at sælge en Jazzbass som jeg har haft i mange år.

Det er en ´61 reissue fra ca. 1993, sort med hvid slagplade, meget velholdt. ( jeg er guitarist, som sommetider afløser på bas eller spiller bas som studiemusiker - så den er ikke slidt)

Den koster 5.000,-

Du kan få mailet fotos hvis du vil.

mvh

Per

Svar på dette indlæg
  • 14-09-2004
    kl. 12:43

B lynge

Pers Jazz bass

Hvis ikke Magnus Gitz er interessret i din bas, vil jeg gerne høre lidt mere om den, da jeg måske er interesseret.
    (lyn11@mail.dk)

Svar på dette indlæg
  • 15-09-2004
    kl. 14:53

Per Ørum

til Brian

Hej Brian.
    Du kan evt. ringe mig op på 20 16 68 10.

Jeg er på vej væk i nogle dage og er først hjemme igen på søndag, derfor vil jeg ikke besvare min mail.
    Men du kan også maile, så skal jeg sende et foto på søndag.

mvh

Per
    p.orum@webspeed.dk

Svar på dette indlæg
  • 24-09-2004
    kl. 17:58

Magnus Gitz

Jeg har købt bas

Hej Per og Brian!

Jeg har købt mig en Jazz, så handlen imellem jer to står frit for.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk