Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
1x12" eller 2x12"? Forskel? - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 11-07-2004
    kl. 19:11

Peder Bæk Kristensen

1x12" eller 2x12"? Forskel?

Skal til at bygge kabinetter til mine combo'er, og jeg ville lige høre hvad folk herinde foretrækker?

1x12" eller 2x12" pr. kabinet?! Jeg skal bruge to i stereo til to små 22 watts toppe.
    Har set rundt omkring(blandt andet i testen af ToneTubby enhederne her på siden) at næsten ingen kabinetter er monteret med mindre end 2 enheder. Kun meget få og små comboer lader til at have kun én enhed.

Hvad vil i anbefale?! Både ang. valg af enheder og opbygning af kab...

Det skal siges at jeg leder efter en lyd ovre i den mørke afdeling. Ikke noget fender-sprødt diskant-helvede til mig, tak! ;-)

Svar på dette indlæg
  • 28-07-2004
    kl. 23:21

abcd efgh

2x12 hvis du spørger mig...

Hey Peder!
    Da jeg selv er igang med at konstruere en 2x12 box, tænkte jeg da lige, at jeg måtte smide lidt input i din retning.
    Hvis du skal have 2 stereo kabinetter, er du ihvertfald nødt til at have 2 enheder i hvert kabinet. Bortset fra det, er der da intet galt med 1x12 kabinetter.
    Satser du på 2x12 kabinetter, og gerne vil ha en lidt mørkere lyd, vil jeg foreslå, at følge opskriften på et mesa boogie oversized 2x12 recto kabinet. Det er lidt dybere end normale kabinetter, hvilket jeg formoder er årsagen til den lidt mørkere lyd.Enhederne i mesa's er "celestion G12 Vintage 30". Jeg har netop købt et sæt hjem fra tyskland, over Ebay. 900.-kr stykket inkl. forsending og det hele, og de er altså spritnye. Det kan nok gøres endnu billigere?? De står til det dobbelte på Basslab.dk
    Mht.selve kabinettet. Det skal laves i krydsfinér, eller massivt hårdt træ såsom: Birk, ahorn, ask, mahogni osv...Hold dig langt væk fra mdf/spånplade..

ps. en af grundene til "fender-sprødt diskant-helvede" fænomenet, er højst sandsynligt, at mange fender-amps brugte og bruger 10" enheder istedet for 12". Men celestions vintage 30 går man aldrig helt galt i byen med..

Svar på dette indlæg
  • 29-07-2004
    kl. 22:54

Søren Korsgaard

2x12

Du skal bygge to kabinetter med 2x12" i hver. Du skal prøve de røde tone tubby enheder og du får den vildeste og største guitar lyd du nogen sinde har hørt. Der er det setup Clapton og Santana bruger og flere af de andre Kirk fra Metallica bruger den også. Du får masser af bund og masser af stor fyldig mellemtone og med de nye enheder der er behandlet med enzym får du tilpas meget diskant. Jeg kan skaffe dig både enheder og kabinetter

Svar på dette indlæg
  • 30-08-2004
    kl. 11:53

Tom Eriksen

priser

hej søren, har du en prisliste på 12" enhederne? Også gerne de keramiske.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk