Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
TubeTech - Studie - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 09-10-2004
    kl. 01:30

Kristian Utzon

TubeTech

En af mine venner vil muligvis sælge sin Tubetech kompressor, og jeg vil måske gerne købe den. men hvad er egentlig en rimelig pris for sådan en, den koster iflg. ham 30.000 fra ny, hvilket jeg synes lyder ret voldsomt. Det er en "MEC1A".

Svar på dette indlæg
  • 12-10-2004
    kl. 21:36

Kristian Utzon

Ingen som kender Tube Tech??

Er der ingen som kender denne kompressor, og kan fortælle lidt om nypris og brugtpris??

Svar på dette indlæg
  • 13-10-2004
    kl. 21:01

Henrik Christiansen

Tube-tech.

Hej Kristian

Jeg kan fortælle dig at med Tube-tech får du noget virkelig suverent vellydende gear produceret i Danmark. Deres produkter bygger på, eller er kopier af gamle klasiske apperater fra dengang der fandtes vel-rør-lyd.
    Hvis du kan lide rør-lyd vil du ikke gå galt i byen. Vil klart anbefale dig at købe den hvis du får tilbudet. Men husk at fordi den er superfed får du nødvendigvis ikke toplyd. Det afhænger jo også af mikrofonen!

Nyprisen står i 29.025,00 kr inkl. moms pt. Så din ven er ikke helt fuld af løgn hehe :)

Brugtprisen på sådan en sjover her vil umiddelbart være relativ høj. Da Tube-tech er et mærke som de færeste private hjemmestudie folk nogensinde kommer i nærheden af pga. priserne, er det et meget efteraftraktet produkt blandt kendere. Og da der stortset aldrig bliver sat en tube-tech til salg brugt forøger det igen prisen.
    Et bud vil være at det ikke ville være umuligt at få minimum 15.000 kr for den - og 20.000 er nok heller ikke umuligt hvis den er igod stand. Det her jo ikke behringer!

Så ved mindre at din kammerat ikke aner hvad kan har og vil sælge den for 5000-10000 kr så synes jeg du ihvert fald skal overveje om dit behov er så kritisk at intet mindre en tube-tech til 15000-20000 kr kan gøre jobbet. For 10000-15000 kan man få en fed ny Preamp samt mikrofon som dækker manges behov.

Men hvis du regner med at skulle indspille den næste nye Lisa Ekdahl eller noget i den stil så er den da pengene værd...

Håber du kan bruge det til noget !

MVH Henrik

Svar på dette indlæg
  • 14-10-2004
    kl. 11:45

Kristian Utzon

ok

Hej Henrik
    tak for dit lange gode svar. Jeg har også fået lidt svar på Åge Jensens forum og de siger det samme, altså at nyprisen er 29000, og ddet havde jeg ikke lige regnet med. kan godt forstå at de også er dyre som brugt og i hvertfald alt for dyre til mig, så jeg glemmer alt om at købe den Tubetech af ham. Så jeg kigger mig om etfer noget andet.
    Jeg havde selv regnet med at give 5000 for en rigtig god mikrofonkompressoer, måske en god brugt, så hvis du kan anbefale noget ville jeg blive glad.
    Hilsen Kristian

Svar på dette indlæg
  • 14-10-2004
    kl. 21:54

Henrik Christiansen

Hvad skal den bruges til

Hej Kristian.

Ok,

Men hvad skal du bruge Pre-ampen til? Hvilke udstyr skal den forbindes til, og skal du kun bruge mikrofonforstærkning eller vil du også have compressor og EQ med (Recording channel/channel strip?

Den Tube-tech din ven har er en "recording channel" hvor man kan EQ'e og kompresse det forstærkede signal, inden signalet ryger ned på bånd eller ind i computeren. Men ved ikke om det er det du er ude efter?

MVH Henrik

Svar på dette indlæg
  • 14-10-2004
    kl. 22:06

Kristian Utzon

Lidt af hvert

Hej Henrik
    Jeg havde tænkt mig at få en "all-round" preamp kompressor, til både vokal, guitar, bas og ved godt at mindre sagtens kan gøre det. Nu havde jeg bare set mig lidt varm på den tubetech, fordi jeg havde regnet med den var meget billigere og fordi jeg ved den er ok, fordi jeg kender ham som har brugt den.
    Også fordi jeg tænkte at det måske ikke var så smart at spare på det punkt, og så kunne man ligeså godt købe noget ordenligt fra starten. Men kan forstå at sådan en tubetech er noget at det bedste og dyreste, så det er nok lidt overkill :-) Kan også være at jeg går for meget op i rør, men det tænkte jeg bare var noget grej som gav rigtig god lyd, det har jeg ihvertfald hørt/læst.
    Hlsen Kristian

Svar på dette indlæg
  • 17-10-2004
    kl. 13:19

Henrik Christiansen

TL Audio / Focusrite

Hej Kristian

Rør giver en lyd som transistore ikke giver. Om man kan lide den eller ej er så en smag sag. Jeg kan personligt godt lide lyden af rør. Forskellen er kort fortalt at rør tilføjer en masse harmoniske overtoner. Faktisk er det en forvrængning af lyden men hvor resultatet indeholder den originale lyd samt alle de overtoner. Det er det der giver den lidt mere varme lyd frem for transistor.

En transistor forstærker indgangssignlet uden at tilføje lyd (i praktis vil der selvfølgelig altid være noget egenstøj der bliver tilføjet ved forstærkning). Derudover har transistor et lille problem lige omkring hvor lydbølgen nærmer sig 0. Det er noget de færeste kan hører, men der er en lille forvrægning lige omkring 0-punktet.

Jeg vil nok anbefale dig stadig at købe rør da det giver den ekstra fylde i lyden som ofte gør det nemmere at få vellyd frem på dine optagelser.

Af preamps vil jeg anbefale dig at kigge på disse mærker/produkter. Der ligger noget til salg både på Soundcheck og på DBA.dk.

- Focusrite: meget roste og vellydene transistor preamps. Typisk er de opbygget med EQ, comp, de-essser osv... På aage.dk tjek: "Twin Trak pro" og "Voicemaster Pro"

- SPL GoldMike 9844 (aage.dk): noget 2 kanals rør som set godt ud. dog uden comp og eq

- TL Audio: laver nogle fede rør-preamps med comp og EQ på nogle af deres modeller. Hvis du køber TLA 5051 (aage.dk) får du noget vellyd for pengene. Det eneste minus er, at EQ'en har fastlagt frekvenser. De har dog valgt nogle "gode" frekvenser man normalt arbejder med, men det er stadig et lille minus at man ikke selv har fyld kontrol.

Prøv at kigge på noget af dem, håber du kan bruge det.

MVH Henrik

Svar på dette indlæg
  • 28-10-2004
    kl. 17:51

PSL-design PSL

øhh eehmm undskyld !!!

Men jeg er noget ked af den opfattelse som bliver fremlagt. For det første er Tubetech ikke kendt som et firma der levere "den Gamle rør lyd"..hverken deres transformers eller deres design kan levere dette og skal helt sikkert heller ikke *S* Hvad er rør lyd forresten..jeg er næsten sikker på at folk MEGET tit forveksler "rørlyd" med "transformer lyd" på ind og udgangen i de gamle designs..det vil sige often en transformer der "brækker" sig i bunden pga overstyring..dette giver en "varme" som oftes forbindes med "rørlyd". En anden ting der bliver nævnt er TLA som værende "RØR lyds design" igen TLA var den der "næsten" opfandt begrebet marketing rør´et..dvs ja der er et rør i nærheden eller i signal vejen men ofter er dette rør ikke det der arbejder (dvs giver/levere lyden) i sådan en konstruktion men det er opamps der gør dette. Focusrite design er grundlæggende ikke andet en en Lundahl transformer med forskellig sec. load (alt efter type ISA 110, ISA 430 osv) og den alt "for populære" i audio 5534 opamp.

Henrik hvad mener du med 0 punktet..og kan du forklare hvad dette nulpunkt er og hvilke problemer en transistor har der..og i hvilket design taler du om...Class A, A/B etc..???

På forhånd tak

Peter

Svar på dette indlæg
  • 28-10-2004
    kl. 18:45

Søren Jakobsen

Crossover forvrængning

Jeg tror det Henrik taler om, er crossover forvrængning.
    Det er noget som opstår i klasse B, push-pull designs, hvor der er en transistor (kunne lige så godt være rør) til hver halvperiode af signalet. Altså en transistor som trækker strøm i signalets positive periode og en anden transistor i den negative, derved opstår der hvor signalet passerer nul et lille "gab" hvor den ene transistor tager over fra den anden, dette kaldes crossover forvrængning.

Problemet med dette har man i Klasse A/B løst, ved at der altid løber en lille tomgangsstrøm gennen transisorerne.

Et lille spørgsmål til dig, Peter: Bruger Focusrite virkelig 5534 opamps i deres ISA designs? det er jo en ældre sag som kan købes for 4 kr., mærkeligt at studie udstyrs producenterne ikke forsøger med opamps fra Analog Device og Burr Brown, som i HiFi kredse er kendte for deres gode lyd.

Svar på dette indlæg
  • 28-10-2004
    kl. 20:26

PSL-design PSL

Hej Søren

Svar på dette indlæg
  • 28-10-2004
    kl. 20:40

PSL-design PSL

Hej Søren

Jepp´s jeg ved godt hvad Crossoverforvrængning er..jeg designer selv discrete rør og transistor mic preamps..*S* det er nu forresten Class A hvor man ikke har dette ;-) B, A/B push-pull hvor "sinus-kurven" deles imellem 2 eller flere rør/transistore vil altid ha problemer af denne art *S*

Hvad angør Focusrite så jaa..de bruger såmen bare en 5534 chip efter en lundahl ingang transformer. Det er der ikke noget nyt i..det gør SSL og NEVE også... disse 2 fabrikanter er fyldt til randen med 5532/55347, 072 chips ..og ret mange andre så kaldte "highend" audio fabrikanter er også på denne vogn. Det handler vel om at tjene så mange penge som muligt og ha den mindste udgift dertil *S* Og så igen er det jo ikke altid at det er chippen der er alt afgørende men også hvordan det bruges..jeg er nu ikke selv vild med focusrite gear synes at det virker..hmm "gråt" i lyden i mangel af bedre ord *S* Har kun arbejdet med den røde, grønne, platinium og ISA 430 focurit´s serie´s. Selv Manley (noget af det) har chips i indgangen og dette er highend rør audio gear på første klasse *S*

Kh

Peter

Svar på dette indlæg
  • 28-10-2004
    kl. 20:46

PSL-design PSL

uups Søren Fejl

Hej Søren

Jeg skrev "5532/55347" Mente selvfølgeligt 5532/5534 ..sorry..en lille tastefejl af de grove der..*S*

Kh

Peter

Svar på dette indlæg
  • 28-10-2004
    kl. 21:12

Søren Jakobsen

Klasse A/B

Grunden til at man kører klasse AB kontra klasse B, er netop for at undgå crossover.

Lige et citat fra Analog Elektronik 1 (Teknisk Forlag) omkring problematikken ved klasse B: Den praktiske løsning på problemet er at lade Q1 og Q2(transistorne) overgå til at arbejde i klasse AB, d.v.s., give dem en tilpas hvilestrøm IQ, som netop sikrer, at man er ude over første ulineære del af transkonduktanskarakteristikken (sikke et flot langt ord :-)).

Svar på dette indlæg
  • 28-10-2004
    kl. 21:26

PSL-design PSL

Klasse A/B igen..*S*

Hej Søren du har ganske ret i at klasse A/B er bedre end Klasse B, men dog ikke perfekt i denne sammenhæng...du har stadig 2 transistore eller rør der skal lave/deles om arbejdet..dette vil næsten altid indføre en form for crossoverforvrængning (og tro mig jeg har stillet bias på mere end nok guitar forstærkere..*GGG*)..dog som du siger slet ikke på klasse B niveu...for at være sikker på at slippe for dette er efter min bedste viden klasse A den eneste mulighed..da du der har et rør..eller en transistor der laver alt arbejdet..(fører støm i begge retninger). Rubert Neve designeren bag NEVE og den originale Focusrite 110 serie har nogle ret sjove målinger om dette foretaget på blandt andet 5534 chippen som jo har et push-pull udgang trin. Han påstår her at disse lynhurtige "spikes" som han fandt ved en "tilfældighed"..altså hurtigere crossoverforvrængning end man kan se på et scope rent faktisk er skyld i den "hårde, harske" chip lyd..hmmm jeg har ikke gjort ham forsøget efter så kan ikke sige noget personligt om dette andet end han jo er en der burde vide hvad han taler om..*S*

Kh

Peter

Svar på dette indlæg
  • 28-10-2004
    kl. 21:14

Søren Jakobsen

Til Peter

De preamps du designer, er det til eget brug eller noget du sælger. Noget man kan få et diagram af?

Svar på dette indlæg
  • 29-10-2004
    kl. 17:55

PSL-design PSL

Til Søren

Hej Søren de er og har i første omgang kun været til eget brug og til brug af Søren Mikkelsen (Tekniker bag de sidste cd´er med Kim Larsen, Peter Belli, Poul Krebs live dvd mm) som faktisk udfordrede mig for et par år siden..altså til at designe en mic preamp der lød bedre end hvad han havde ved hånden. Det blev til en rent rør baseret mic-preamp.. trafo balanceret ind og udgange osv. Jeg overvejer nu stille og roligt enten at sælge dette design eller måske selv at bygge til andre pr. ordre men det er absolut ikke noget jeg giver diagram ud på *S* hvis du forstår..

Kh

Peter

Svar på dette indlæg
  • 28-10-2004
    kl. 19:04

Henrik Christiansen

Hej Peter.

Jeg var ikke klar over at min rør-opfattelse var så galt på den som den så åbenbart var (i tilfælde af at du har ret).
    Jeg har selv kun brugt rørprodukter (både preamps og mics) i lydstudiet hvor jeg fik en masse at vide om hvordan de fungerede. Dette kan dog godt være min opfattelse har været lidt skæv. Beklager.

Ang. 0-punkt problemet så er det Søren har skrevet Crossover forvrængingen. Efter min opfattelse vil det altid opstå i en større grad ved brug af transistore frem for rør. Selv om bruger en tomgangsstrøm igennem transistorene bliver det aldrig lige så rent som hvad rør kan gøre det. Sådan har jeg det fået forklaret fra en kammerat som professionelt bygger high-end rør-forstærkere som ved hvad han snakker om.

En sidste ting er: Har du nogle forslag på andre produkter end dem jeg har skrevet til Kristian i ægte rør til en fornuftig pris?

MVH Henrik

Svar på dette indlæg
  • 28-10-2004
    kl. 20:45

PSL-design PSL

Hej henrik

Tak for dit svar ;-)

Ikke noget problem..Det er ret kendt, så ikke noget at undskylde for..*S*

Tube er blevet meget marketing..desværre..behringer er forresten en af de sjoveste af slagsen...de bruger også "starved plate" princippet...der kører rørende ikke engang nok til at de lyser op selv, så man har sat en pærer bagved hvert rør.."så det ser ud til at det rigtigt er en rør-ting"..uuuhhh man kan næsten mærke varmen ik ;-)..*S*

Kh

Peter

Svar på dette indlæg
  • 29-10-2004
    kl. 13:54

K H

Behringer

Ville man kunne modificere en behringer rør compressor til udnytte rørene ordentligt?

Svar på dette indlæg
  • 29-10-2004
    kl. 18:01

PSL-design PSL

Behringer comp svar

Alt er selvfølgeligt muligt, men uden at ha et diagram lige her ved siden af mig vil jeg dog sige at dette ville være ret omkostningsfuldt..endda ligefremt meningsløst..og igen alt afhængi af hvad det er man ønsker at få ud af dette så ville det nok være bedre at spare op og købe en ordentlig rør kompressor..eller hvis man er på de kanter og selv ønsker at lege med at lave/bygge sådan en..så er der nogle ret gode omline fora´s hvor man rent fanktisk kan købe sig til de stumper man skal bruge for at bygge en feks La2A clone..

Kh

Peter

Kh

Peter

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk