Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Aktiv/passiv driver - Studie - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 09-11-2004
    kl. 20:41

Bobotempo Schlafwandler

Aktiv/passiv driver

Er der nogen der kan fortælle mig lidt om forskellen(e) på aktive og passive linedrivere. Og om det ene nødvendigvis er bedre end det andet, eller...

Svar på dette indlæg
  • 10-11-2004
    kl. 15:16

Henrik Christiansen

Læsestof

Hej!

Her er lidt læsestof:
    http://sound.westhost.com/project35.htm

Ved en passiv driver vil man, da man ikke har nogle aktive komponenter i kredsløbet, altid dæmpe indgangssignalet en smule. Men da man balancere signalet vha. en trafo kommer der stadig en væsentlig forstærkning af signalet når du sætter det til din mikser.

Ved aktive drivere har man mulighed for at bruge nogle aktive forstærkere så som transistore eller operationsforstærkere. Der er så også her mulighed for at vælge hvor kraftig en forstærkning DI'en skal lave. (det kræves dog at producenten har valgt at lave en knap til det). Men typisk vil fordelen ligge i at man kan forstærke sit signal relativ meget samt balancere inden det bliver ført igennem x antal meter ledning hen over en scene som typisk har mange støjkilder.
    Forsyningsspændingen til aktive DI's kommer typisk fra Phantompower fra din pult.

Det er klart at fortrække en aktiv boks, og alle seriøse bruger også aktive. Ofte kan man slippe afsted med at købe de billige (0-1000 kr) og stadig få et godt resultat. Måske skal der dog modificeres en smule på dem. Jeg har fx været nød til at montere 4 lytter i min Behringer DI4000 for at fjerne grundstøj. Men efter en brugtpris på 500 kr (inkl. flight) og så 5 lytter er det nu meget rar maskine at have stående hvis lokumet brænder.
    Ellers ved jeg at DOD laver nogle ok DI's til under en 1000. både aktive og passive.

En dansk (vellydende) klasikker er SC841 til 795. Absolut ikke et dårligt køb.
    http://www.eskildsen.dk/main.asp?page=showproduct&ProductID=10640

Ellers hvis du vil op i den fede klasse så er Countryman's DI85 et super bud. Ekstrem robust, har de funktioner der skal bruges og lyder godt. Den handles normalt ikke i normale musikforretninger men de burde kunne skaffe den - ellers prøv Moto Audio Sales.
    Prisen er ifølge Contryman's hjemmeside 231,7 US$.

Håber du kan bruge det!

Mvh Henrik

Svar på dette indlæg
  • 12-11-2004
    kl. 10:46

Bobotempo Schlafwandler

1000 tak

Jeg har faktisk lige anskaffet en Behringer DI4000 (til en billig penge) og vil derfor meget gerne høre mere om de lytter du snakker om. På forhånd tak....

Svar på dette indlæg
  • 12-11-2004
    kl. 17:38

Henrik Christiansen

Lytter.

Hejsa.

Nu ved jeg ikke om din DI4000 har problemmet med voldsom grundstøj? men hvis den har, er grunden sikkert at Behringer har glemt at referere jack-stel til noget som helst - De hænger og svæver i forhold til resten. Hvis du montere en ledning (indvendig i kassen) fra jackstel til den stel-chassis-skrue der sidder midt i kassen lidt til højre vil du sikkert kunne høre at der forsvinder en masse støj fra den pågældene kanal.
    MEN, da det ikke altid er super fedt at lave en direkte kortslutning til stel (især ikke når vi ikke ved hvordan resten er bygget) forslog min kammerat at montere en lyt mellem hver enkelt jack-stel og chassis. På den måde bliver alle jack-stel og XLR-stel heller ikke direkte kortsluttet (hvilke kan være en fordel).

Jeg er ikke sikker på at mine lytter har den perfekte størrelse men fandt nogle 10uF mener jeg (hvad jeg lige havde ved hånden) og knaldede på. Og umiddelbart fungerede det fint. Du kan sikkert også burge en anden størrelse. Har dog ikke testet om det gør nogen forskel på frekvenskarakteristikken af DI'en men efter min viden burde det ikke ændre på noget.

Håber du kan bruge det!

MVH henrik

Svar på dette indlæg
  • 12-11-2004
    kl. 21:18

Bobotempo Schlafwandler

Endnu en gang tak...

Jeg har slet ikke nået at tjekke den ud endnu, men ved hvad jeg vil prøve hvis den laver numre....

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk