Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Hvilken Mac, og lydkort? - Computer - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 10-11-2004
    kl. 23:23

Rune Risager

Hvilken Mac, og lydkort?

Hej!

Jeg står og skal til at købe en bærbar mac og et godt lydkort.
    Den skal bruges til at lave elektronisk musik (i f.eks Reason), og til at indspille audio på. Lydkortet skal have ca. 8 indgange(hvis det kan fåes i prisklassen).
    Jeg vil bruge ca. 12.000 på Computeren og lydkortet? Hjælp mig!
    Skal man bruge mere end en computer, godt lydkort og en mixer for at det kan blive OK kvalitet?
    Håber der er nogle der kan hjælpe mig, da min viden ikke er så stor på dette felt endnu.
    Mange tak på forhånd

Rune Risager

Svar på dette indlæg
  • 10-12-2004
    kl. 22:02

Jimmy Mortensen

Mac

Hej Rune :D
    Hva vil du dog med en Mac, og så til bærebar.
    Jeg fatter ikk dem som stadig hænger på Mac.
    Langt om længe har vi fået fjernet vores G450 fra studiet og fået sat en P4 3,2 op og ffs det er noget der rykker.
    Selv på min P4 2,8 laptop køre det som smurt, og FireWire er jo en standard idag, hvilket gør køb af lydkort en RIGTIG RIGTIG rar ting :D Der er så mange fede ting at vælge imellem, OG så ka du spille DE FEDE SPIL :D det ka du ikk på mac.
    Mac har en talknuser af en CPU ,men GAB deres styresystem suger grum pæl.
    Alt går generalt 10x hurtigere på en Pc.
    End of story..

Svar på dette indlæg
  • 11-12-2004
    kl. 11:49

abcd efgh

misundelse er en grim ting!

Hej Jimmy!
    Jeg bryster mig gerne af at vide en lille smule om computere og audio workstations. Jeg skriver ikke dette her for at svine nogle til, men blot for at oplyse, da det virklig lader til at være tiltrængt. Af alle musik computere jeg nogensinde har haft med at gøre, har den mest imponerende "hands down" været en powermac G5 med dual 2GHz processorer. Der er absolut ingen tvivl om, at hvis du har pengene, og er bare en lille smule seriøs omkring musik på computeren, så er mac klart at foretrække. De færreste går sgu op i om nu det ene eller andet computerspil kører bedre på en pc. Mac er ikke bygget med spil for øje. De er derimod bygget med henblik på stabilitet og ydeevne, og på dette område er der INGEN hjemmebrygget pc der kan være med.
    Jeg synes også mac´s styresystem var noget mærkeligt noget, lige indtil jeg fik mulighed for at arbejde lidt med det. Den dag idag er windows-styresystemer nok det sidste jeg vil have med at gøre.
    Jeg ved godt at meget af dette er subjektivt, men det er det ikke mht. den seriøst forbedrede ydeevne hos mac computere gennem de sidste år. De er simpelthen de hurtigeste.
    aahhhhh!!! det hjalp....
    Venlig hilsen William..

Svar på dette indlæg
  • 11-12-2004
    kl. 14:43

Jimmy Mortensen

hehe

Jeg lover dig en PC ka følge trop med en Mac, og hver gang jeg bliver sendt tilbage på en mac i et studie projekt, sidder jeg og skammer mig over den MEGET uvenlige brugerflade OS. Og hjemmePc ved jeg ikk hvor du får fra..
    Asus P4C-800E Motherboard klaske til hver en tid et Mac board. Ja til 3d rendering er Mac kanont, men deres styresystem er ganske enkelt ALT (SKOD OPBYGGET KERNL)for langsomt til min productions hastighed, og problemer, ja supporten på PC siden er enorm. og så vidt jeg ved bliver der sprøjtet lige så mange produktioner på PC ud som på Mac, hvis ikk flere.
    Og ang. seriøs, så mener du at folk på PC IKK er seriøse med musik, det må du lige få fortalt til Producenterne, da de satser enorme summer på PC

du skrev:
    De er derimod bygget med henblik på stabilitet og ydeevne, og på dette område er der INGEN hjemmebrygget pc der kan være med.

Tror du er en af dem der er så meget mac freak at du ikk ka se skoven for bare Macaffald, og ikk vil indse at PC er rykket langt fra Mac :D accepter det. MAC ER NOGET FORÆLDET SKOD DER BURDE STÅ PÅ MUSEUM..
    Og stabilitet, Gab mac ska jo restartes konstant ved bare den mindste fejl.
    Ja min PC står tændt 24/7 og er noget gået ned alt+ctrl+del og afslut program og sys er oppe 100% igen. KA DU IKK PÅ EN MAC.
    Og jeg lover dig jeg er IKK missundelig på Mac, har haft mac:( enten Atari 1024 eller PC P4/AMD 64 bit FARVELLL MAC.og når du har en PC ka du vælte dig i programmer og SPILLE CS eller World of Warcraftmed mig :D. HEHEHE selv på Spillemarkedet er vi SUVERÆNT FORAN :D
    P4 3,2 Ghz Motu 896HD TC-Firewire Powercore og så er det DAW vist sat sammen ;)

Svar på dette indlæg
  • 03-03-2005
    kl. 19:26

Kim Otto Lund Thunbo

what??

Mage til ævl skal man lede længe efter!!!
    Genstart på en mac pga. fejl?? Det har jeg ligegodt aldrig hørt om. På Pc JA men ikke på mac!
    Det er muligt der er mange programmer til Pc men til hvad nytte når de bedste bliver lavet til mac?
    ....jeg kunne blive ved men gider ikke. Mac ER bare bedst uanset hvilke medier du arbejder med!

Svar på dette indlæg
  • 14-12-2004
    kl. 10:38

Anders Høeg

......jimmy....hhhhmmmmmmm.....

Hej med jer! KOrt og godt; ja, jeg er en af dem der er gået fra pc til mac (og aldrig vil kigge mig tilbage). Vil blot henledeopmærksomheden på en aktuel tråd der kører på www.logicforum.dk
    Det er en test af dit system, hvor man helt konkret kan finde ud af hvor meget power éns system har i forhold til et andet. Det er selvfølgelig ud fra at man kører Logic! Kan eks. oplyse om, at min g4 dual 1,25 powermac kørte 11 stk ES2 med en platinumverb på hver enkelt synth. Til sammenligning kørte en PC pentium4 3 ghz (osv osv) 8 stk ES2......

Svar på dette indlæg
  • 14-12-2004
    kl. 13:06

Anders Høeg

men derudover.........

....så tror jeg det er svært at få en mac OG et lydkort med 8 indgange til 12 kilo! Hvis du tager den mindste ibook (12", 1,2 ghz, 256 mb ram), så koster den i grundversionen 8500,-. Faktisk sidder jeg netop og skriver dette på en sådan maskine :-) Nåh, anyway. Så er der omkring 3500,- tilbage af de 12 kilo. Et lydkort med 8 indgange tror jeg ikke kan fåes i det prisleje. Et m-audio kort i firewire-udgave (eks. "Firewire 410")er at foretrække tror jeg, vel at mærke UDEN så mange inputs! Bruger selv et Motu 828MKII, med 10 analoge inputs (2 xlr, 8 jack). Fedt kort (firewire), men koster 8 kilo.
    Iøvrigt vil du på ibook'en hurtigt ønske dig mere ram, de 256 er simpelthen ikke nok i længden! Har ikke selv købt flere ram, men det kommer så snart jeg har penge til det!!!
    Mvh. Anders

Svar på dette indlæg
  • 14-12-2004
    kl. 23:23

Dennis Ahlgren

det smarte ved Mac

er afgjort kompabilitet. Eftersom alle studier i verden bruger Mac og Protools er det vel det mest seriøse bud, hvis du gør dig forhåbninger om at få din musik ud af dagligstuen. Men desværre kan det ikke gøres for kr. 12000,-

Svar på dette indlæg
  • 05-01-2005
    kl. 19:53

|[][.|[ PRO

Stakkels mand

Sikke en omgang mundgejl af værste skuffe (men sjoveste, især: "Mac har en talknuser af en CPU ,men GAB deres styresystem suger grum pæl." lol - den var for fed !!!)

Fik du noget ud af det Rune?

Svar på dette indlæg
  • 03-03-2005
    kl. 21:53

Jimmy Mortensen

ja SMART

det smarte ved Mac
    er afgjort kompabilitet. Eftersom alle studier i verden bruger Mac og Protools er det vel det mest seriøse bud, hvis du gør dig forhåbninger om at få din musik ud af dagligstuen. Men desværre kan det ikke gøres for kr. 12000,-

IHH HVOR SMART AT VÆRE KOMPATIBEL med div studier, hva fanden skal du så med et DAW system, Vi har skiftet for ligsom at undgå at skulle betale latterlige priser for at arbejde på deres forpuldede umulige Mac system, hvor herre bevares. lad mig forblive på min udemærket PC, og det glædelige er jeg skifter om 1 år til billige penge, OG dig med MAC skift lige din ud med det nyeste, SÅ er der sa ikk råd til nyt lydkort eller skærm.

"det smarte ved Mac
    er afgjort kompabilitet" SURE SURE så kommer der nyt OX10.2.4...267.7.7...2w3456. og skift lige dit software ud HAHAHAHAHAH GOGOGOG OX lol skod system...

OG MAN KAN IKK FÅ SIN MUSIK UD AF STUEN HVIS MAN IKK BRUGER PROTOOLS, HAHAHAHAHAHAH tror vi må hvie vores sidste 3 CDér hjem fra markedet, da det ikk ka lade sig gøre på en PC ka jeg godt se, for så kommer det jo til at lydde som 14k bit optagelse...

ÆVL ÆVL ÆVL MAC SUGER GENERALT FÆRDIG BASTA..

FIK DU DEN RUNE ;)

Svar på dette indlæg
  • 03-03-2005
    kl. 22:01

Jimmy Mortensen

hmmm

Hva var det lige vi skulle gi for et nyt tastatur til vores Mac. 700,-
    HAHAHAHA forget it

49,- til pc og så kan jeg sætte nyt på hver mrd. jeg er jo ikk design freak, jeg skal ha noget der funker, hihihihi

Ka i høre jeg hader mac, nej hader det ikk er bare så træt af deres UMULIGE måde at gøre ting på, specielt deres operativsystem, hva er det for noget med at update sys og så er dine programmer forældet, det smarte ved Mac
    er afgjort kompabilitet, SURE RIGHT

Svar på dette indlæg
  • 04-03-2005
    kl. 13:45

Kim Otto Lund Thunbo

OSx

Hvad skulle der lige være galt med deres total stabile og gennemtænkte styresystem?

Svar på dette indlæg
  • 04-03-2005
    kl. 14:12

Jimmy Mortensen

nå ja

Ka godt se det er som at forklare blinde at farven er Gul..

Svar på dette indlæg
  • 04-03-2005
    kl. 14:37

Kim Otto Lund Thunbo

næ lad os høre

Jeg har lige skiftet til mac for en måned siden og det kører bare 100% problemfrit!
    Hvad er det du siger der er galt med OSx?

Svar på dette indlæg
  • 05-03-2005
    kl. 14:57

Henrik B. Jensen

Ignorer dog manden

Lad os dog ignorere Jimmy "The Troll" Mortensens beskeder. Mac vs. pc er typisk for latterlig en diskussion, specielt på det niveau han kører på.

Svar på dette indlæg
  • 10-04-2005
    kl. 22:06

Jesper Kragh

gogo mac

Jeg har også haft pc og er gået over til mac. Jeg ejer en dual 1.25 mhz g4 og er yders tilfreds med hvad den kan præstere. Det skal dog siges at jeg bruger logic 6.0 som jo koster en del hvis det skal købes ved siden af computeren (ca 7000 for computeren og 6000 for logic, så vidt jeg husker). Det der bliver sagt om pc er ikke rigtigt. Hvis du køber en g5 er den laaaaaaaaangt foran hvad en pc kan klare. Det er fordi en pc er bagud kompatibel med de første pc'ere, som har gjort at en masse gamle ting stadig er i en pc. G5 er bygget med henblik på at alt skal være "state of the art" det er derfor G5 kun kan bruge OSX og ikke OS9. Aplle har rent faktisk sagt at hvis folk vil bruge OSX kan de ikke bruge noget som helst af det software de havde til OS9 (Ikke så fedt for mange) men man må sige at det de fik ud af det, er den hurtigste og meste stabile hjemme computer man kan få.
    Håber du kan bruge det her til noget.

Svar på dette indlæg
  • 15-04-2005
    kl. 22:14

Brian Kornum

pjat

Ang. styresystemer synes jeg OSX/XP er ca. lige stabile lige pt. Det forudsætter selføgelig at man kører på en ordentligt pc samlet af en person der ved hvad han laver.

Ang. hastighed, så er MAC håbløst bagud. I kan skrive hvad i vil, men check de forskellige pro audio forums ud (bla. nuendo forums). En Dual Xeon eller Dual opteron kværner til hver en tid en G5 totalt ned!.
    Vi tester i øjeblikket et TNT DAW p4 4Ghz 64bit system med 64bit win XP...og pt. yder det lidt bedre end et Dual G5 2ghz..og det er uden den 64bit optimerede nuendo 3 - pågældende test er Thonex project testen som er den mest brugte på bla. nuendo forums.

Mvh Brian Kornum
    --- www.tubesntones.dk ---

Svar på dette indlæg
  • 13-05-2005
    kl. 02:23

Palle Christensen

Det var da ligegodt utroligt

Den der mac - pc diskussion er fantastisk. Jeg har altid undret mig over hvorfor pc ejerne er så forbandet aggresive - De tænder jo helt bananas.... Min egen erfaring med de 4 platforme er mange (Win, Linux, Unix og Mac). For nemheds skyld har vi valgt at bruge mac herhjemme. Min knægt sidder på en oldgammel 266mhz tower installeret med OSX - Efter den fik det system er den aldrig gået ned - EVER! Han bruger den til at surfe og til at spille - knægten er 11 og hader skolens pc'er - men er vild med den meget ældre Mac. (den er fra 96).

Jeg har selv en bærbar og en G5'er til musik. Jeg bruger dog begge til musik, den bærbare når jeg skal ud af huset. Med den kobler jeg gnidningsfrit på både Mac og PC netværk - trådløst og med kabel. Min G5 bordfætter sparker for vildt bagdel, den afvikler alt hvad jeg har haft under neglene af store musikprojekter uden nogen problemer. overhovedet. Til gengæld er jeg fuldstændigt fri for virus - og det uden at have nogen former for firewall eller virusprogram.

Jeg var ret glad for OS X da det kom i sin tid, da det gamle OS på det tidspunkt ikke længere var tidsvarende. Hvorimod det nye med dets pdf baserede gui og unix kerne er utroligt stabil - Ingen af mine computere er nogensinde gået ned med det system på.

Så jeg er glad for mine Mac'er og dets særdeles intuitive interface og dets mange facetter.

Jeg gider ikke selv arbejde på en PC - men hvis folk hellere vil have sådan en er det da fint for mig. Man bør blot anbefale dem at bruge XP og sørge for at tjekke den samlede pris for hele pakken og at gøre sig interesseret i hardware. For de får man brug for på PC. Man skal også armere sig med virussoftware og sørge for at dedikere sin PC til arbejdsstation for at undgå klyt på maskinen. Der kan ske mærkværdige ting på en PC - feks kan Printerdrivere overskrive drivere til ens lydkort fordi de er udstyret med samme ID - hvilket er et konkret problem flere brugere af musikprogrammer har været ude for.

Jeg plejer også at anbefale folk at bruge en Playstation eller Xbox til at spille spil på - for spil er også meget installations og chrash ivrige, da de ofte clasher med de forskellige hardware installationer maskinen er udstyret med.

Men til syvende og sidst handler det om at bruge den platform man føler sig mest hjemme på. For det er intet problem at udveksle filer om man har PC eller Mac.

Men den der Neanderthal attitude som Jimmy drenge udviser er den samme sang som jeg har hørt siden jeg startede med at bruge computere tilbage i 1982 - hvor de stort set ikke var andet end underlige forvoksede regnemaskiner med to floppydrev i gigantstørrelse.

Det var der hvor nørden opstod - ham som kunne lidt mere end andre og hægede om sin viden og altid bandt folk en eller anden langt ude forklaring på ærmet når noget gik galt. den type er i dag blevet til nogle skingre fætre som alligevel ikke kan så meget som vi troede og kvækker blot ualmindeligt højt når de blamerer deres ufatteligt lidne empatiske egenskaber og gør sig til grin på diverse fora som dette. Men hav medlidenhed folkens gutten er sikkert både ensmo, bleg og har colabumser. Så bed for fyren og ønsk ham derhen hvor oprigtig glæde stråler ud, så hans had til computernes BMW dæmpes til fordel for salig lykke. :-)

Svar på dette indlæg
  • 20-07-2005
    kl. 17:37

Peter L

Musikvideoen har svaret… ;-)

http://filebox.vt.edu/users/jotran1/Yes%20Way,%20Expose!.mov

;-)

Svar på dette indlæg
  • 08-09-2005
    kl. 02:48

Hans Christian Nielsen

Javel, ja!!!

Først det saglige, som rent faktisk er et svar til det spørgsmål der blev stillet:

Jeg har for ca. en måned siden købt et bærbart system, som alternativ til mit MAC BASEREDE Protools Mix+ system....

Det består af en Powerbook G4, 1.5 gHZ, 786 mb ram og en Digidesign Mbox.... Det system koster lige under 16.000 kroner, og det lydkort har "kun" 2 ind/ud - Så nej, at få et godt mac-baseret system, med 8 ind/ud for 12.000 kr - Det tvivler jeg på kan lade sig gøre....

Jimmy "Lort i munden" Mortensen,olsen, petersen, eller hvad du nu hedder:

Hvis nu at PC systemet er så fedt som du nu siger - Hvorfor kører om ikke 100 %, så ihvertfald tæt på, så MAC systemer??

Og med hensyn til din GENIALE bemærkning om at "slippe udenom latterligt høje studiopriser...." - Så tør jeg godt satse en halv arm på at dine plugins, softsynther m.v ALDRIG vil komme på højde med de maskiner de efterligner, og som i de fleste tilfælde står i de PROFESSIONELLE studier - Af en simpel årsag: DE ER EFTERLIGNINGER - Ovenikøbet digitale 0 og 1 efterligninger!!

Kunne du være så venlig at oplyse os ignorante Mac-brugere om hvilke cd`er det er du har udgivet, så vi kan høre hvordan et rigtigt system, hjemme i en rigtig stue, med nogle rigtige effekter lyder? Jeg er meget nysgerrig efter at høre hvordan jeg skal gøre, for at få de produktioner jeg sidder og laver til at lyde RIGTIG godt - Til at starte med skal jeg jo nok skille mig af med mine Mac`er, og mit alt for gamle og udrangerede protools-system..... Jeg vil gerne høre fra mesteren ham selv hvad jeg så derefter skal gøre, for jeg er sgu lidt i tvivl....

/HC

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk