Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 23-11-2004
    kl. 22:22

Mark Christiansen

Preamp til bas

Jeg planlægger at købe en outboard preamp til min bas. Jeg har en '70 jazz bass, og vil gerne give pickupperne lidt mere spark uden at skulle til at ødelægge den af ved en masse reperationer. Jeg har tænkt på at købe enten en T-Rex Purist eller den pedal Mørch har lavet, hvor han har sat det aktive system i som han plejer at montere i sine egne basser. Er der nogen der har erfaringer med disse preamps, eller har i andre forslag?!?

Svar på dette indlæg
  • 23-11-2004
    kl. 22:48

Svend Erik Holm

jow - har selv en T-rex...

Fordele: Fed klang og stramt lydbillede! Bedre signal/støjforhold. (Har selv brugt den til Fender (mex) jazz, båndløs - og der er MEGET forskel.
    Ulemper: Bøvlet at skifte batteri på. Lidt klodset og kantet udført. (Har hængt min på mic. stativ med gaffa. Virker ok.)

Mørch'en har jeg også prøvet - men kun med Mørch's jazz-spade. Kanonkraftig forstærkning, skal jeg hilse og melde! Nogenlunde samme resultat mht. lyd. (kan ikke lige huske hvordan den er lavet - fysisk.)

Svar på dette indlæg
  • 24-11-2004
    kl. 09:45

martin _

Onboard preamp

Hej Mark,
    jeg har ikke erfaringer med de to preamps du nævner, men jeg har to bonusspørgsmål til forummet:
    1) Behøver man en outboard preamp (som Ampegs SVPCL eller Fenders TBP-1)hvis der er aktiv elektronik i bassen? Jeg har en Warwick Proline med aktive PUs og elektronik som jeg kører gennem en bass V-amp til en effektforstærker. Men kan jeg springe V-amp'en over og sætte bassen direkte i effektforstærkeren uden problemer?

2) Bag på min effektforstærker (Warwick 2 * 400 w @ 4 ohm) er der en omskifter, hvor man kan vælge inputsignal. Den kan stå på 0,7 volt, 1,44 volt eller 26DB. Hvad kan jeg bruge denne funktion til?
    Venligst,
    Martin

Svar på dette indlæg
  • 24-11-2004
    kl. 11:14

Søren Alwan

Hej Martin

Jeg skal her forsøge efter bedste evne at svare på dine spørgsmål:

Omskifteren bag på din effektforstærker vælger din effektforstærkers indgangsfølsomhed, sådan at den kan fungere optimalt med forskellige preamps. De 0,7 volt vil sige, at den skal fodres med et signal på 0,7 volt for at give de lovede 400 watt osv. osv.

Dette vil så også sige, at preampen i din bas skal kunne levere et udgangssignal på min. 0,7 volt, for at kunne udstyre din forstærker. Jeg vil kraftigt tvivle på, at den kan levere noget, der bare er i nærheden, da den designet til at gå i et instrument-input, der igen er beregnet til et meget lavere signal-niveau.

Der kan dog ikke ske noget ved at prøve at sætte din bas direkte til effektforstærkeren. Det eneste, der sikkert sker, er, at det ikke spiller ret højt, samt at du får en masse støj. Men det er ikke "farligt" på nogen måde.

Mit gæt er dog, at du nok hurtigt finder ud af, at dette ikke er en særlig brugbar løsning, og at du derfor kommer til at køre med en løs preamp mellem bassen og effektforstærkeren.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 24-11-2004
    kl. 12:05

martin _

udgangssignal

Hej Søren,
    tak for svaret. Kan jeg bare sætte kabel i bassen og måle udgangsspændingen i den anden ende af kablet mens jeg spiller for at checke om den ligger i nærheden af 0.7 eller 1.4 V? Jeg kan se på nettet, at EMG laver basPU's med output voltage på 1.4 V RMS.
    En anden ting: Mellem 0.7v-indstillingen og 1.4v-indstillingen kan knappen også sættes til "26dB". Hvad er det til?
    Hej,
    Martin

Svar på dette indlæg
  • 24-11-2004
    kl. 12:32

Søren Alwan

Hello again...

Du kan da godt prøve at sætte et AC-voltmeter på udgangen fra din bas og se, om du kan bruge dét til noget... med andre ord om det giver udslag i retning af de 0,7 volt.

Jeg må tilstå, at jeg aldrig har prøvet, om det virker. En mere praktisk anvendelig test, ville jeg dog stadig mene, var bare at prøve at sætte bassen direkte til effektforstærkeren og se, om niveauet ligger bare nogenlunde opad dét, du får fra din preamp.

Hvis din effektforstærker er udstyret med en eller anden form for Limiter eller "Output protection" med en indikation af, når den arbejder, og du så kan få denne aktiveret, er du ihvertfald helt sikker på, at din bas kan udstyre effektforstærkeren.

M.h.t. "26 db" tør jeg ikke lige komme med et sikert bud - det er bare én eller anden niveauangivelse. Men 26db siger ikke ret meget i sig selv, da db nødvendigvis må refereres i forhold til noget andet.

Eksempelvis er (mener jeg ud fra hukommelsen, så feel free til at rette på mig) 0 db = 0,775 Volt. Og de 26 db kunne så evt. være et signal, der er 26 db kraftigere end dette. Du er sikker på, at der ikke står - 26 db, da dette ville være i nærheden af et almindeligt instrumentsignal?

Du har vel ikke evt. en manual, der kunne kaste nærmere lys over dette?

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 24-11-2004
    kl. 13:30

martin _

db vs. v

Jeg har en én-sides manual som ligger i øvelokalet. Der står måske nok -26 db. Jeg har aldrig tænkt over, at V og dB hænger sammen.
    Der er både en LED for "protect" og en for "clip". Jeg har ikke holdt øje med dem og kender ikke deres funktion. Hvad betyder det, at min bas kan udstyre effektforstærkeren?
    Tusind tak for kommentarene,
    martin

Svar på dette indlæg
  • 24-11-2004
    kl. 14:28

Søren Alwan

Hej Martin

I denne sammenhæng er "protect" nu nok mere en indikation af, at ét eller andet sikringskredsløb er trådt i karakter (forstærkeren er f.eks. blevet for varm, kortsluttet el. lign).

Men "clip" hænger sammen med "Udstyring":

Når din forstærker får leveret 0,7 Volt (På 0,7 V indstillingen off course), leverer den - i følge specifikationerne ihvertfald - max. effekt (400 watt), før den begynder at forvrænge (klippe). Når du når dette punkt - eller rettere sagt: Når inputsignalet kommer over 0,7 Volt, "klipper" din forstærker i højere eller mindre grad, og "clip" lyser.
    (Dette kalder man også "overstyring")

Dét, jeg mente var, at hvis du kan få den til dét med bassen direkte i - uden preamp, er du sikker på, at du kan "udstyre" forstærkeren helt - altså fodre den med et inputsignal, der gør det muligt at udnytte hele dens effekt.

- Håber, du blev blot en smule klogere, og jeg ikke blot forvirrede dig endnu mere?

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 24-11-2004
    kl. 17:02

martin _

clipping

aha! Men der er noget jeg ikke helt har på det rene:
    1) Er udstyring det man kan få, når man skruer op på en gain-knap?
    2) Er udstyring alene relateret til effektforstærkerens input? - så det har intet at gøre med, hvor meget man har skruet op for effektforstærkeren?
    3) Jeg synes at have læst, at det er godt med en kraftig forstærker for at undgå clipping - men så må det have noget med effektforstærkerens udgangssignal at gøre?

Martin

Svar på dette indlæg
  • 25-11-2004
    kl. 00:54

Søren Alwan

Clipping mm.

Hej Martin

Udstyring er sådan set et generelt begreb, der betegner hvor stor en del af ethvert forstærkertrins (eller også et optagemedie f.eks. - bånd o.l.) fulde dynamikområde, man bruger.

Er din forstærker f.eks. designet til at give sin fulde effekt (eks. 400 watt), når den får 0,7 volt sigal ind, så siger man, at den er fuldt udtyret, når indgangssignal når op på de 0,7 volt. Dér yder forstærkeren så det maksimale, den kan, før den begynde at forvrænge (klippe) - her taler man så om, at den er overstyret.

For at få tingene til at passe sammen, forsyner man så div. forstærkertrin med volumenkontroller:

Har du f.eks. en preamp, der kan give f.eks. 2 volt ud og en effektforstærker, der kun skal have 0,7 volt for fuld udstyring, vil det være smart at stille din effektforstærkers volumenkontrol sådan, at den lige nøjagtigt ikke klipper med preampens volumenkontroller på max. (med gainknappen på din "normale" indstilling).

Dét med at en stor forstærker er god til at undgå klipning hænger sådan sammen:

Hvis du har en lille effektforstærker (eller effektforstærker, der sidder i enhver instrumentforstærker, hvor der ikke er tale om seperate for- og effektforstærkere), og ønsker at spille højt, så vil du hurtigt få skruet så meget op for alle volumenkontroller, at effektforstærkeren begynder at klippe og dermed bringer dine højttalere i fare (for slet ikke at tale om den klangmæssige (d-)effekt af dette til normalt bas-brug - ihvertfald så længe vi taler om transistorforstærkere).

Med en større effektforstærker (f.eks. din 400 watts) vil du alt andet lige kunne spille meget højere, før forstærkeren begynder at klippe.

Men for at vende tilbage til udgangspunktet, så var hensigten jo at se, om din bas kunne udstyre din effektforstærker 100% - altså levere de påkrævede 0,7 volt. Og kan du få "Clipping" lampen til at blinke/lyse, kan den dét.

Så skal du blot skrue lidt ned for effektforstærkerens volumenknap, sådan at den ikke længere klipper, og spille løs og være glad...

Kan din bas derimod ikke levere de 0,7 volt (hvilket jeg tvivler på, at den kan), men måske kun 0,1 volt. Så vil effektforstærkeren aldrig komme til at yde mere end en lille brøkdel af de 400 watt - den er "understyret". Der sker såmaænd ikke noget ved dette, udover at du ikke kan spille ret højt, og du får en masse unødig støj.

Håber, dette blev bare nogenlunde gennemskueligt?

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-11-2004
    kl. 09:15

martin _

tak

Hej Søren,
    tak for svarene. Jeg vil medbringe et multimeter næste gang vi øver, og så ellers prøve mig frem med volumenkontrollerne. Kan man iøvrigt fremprovokere clipping selvom der ikke er sluttet kabinet til effektforstærkeren - jeg vil gerne beholde mine højtalere intakte!
    Martin

Svar på dette indlæg
  • 25-11-2004
    kl. 18:46

Søren Alwan

Hej igen

Det var faktisk et rigtigt godt spørsmål...

Uden helt at have mit teoretiske bagland i orden, vil jeg dog mene, at klip-punktet er afhægigt af belastningen, altså højttalerne...

Forstærkeren klipper vel næppe, når den reelt ikke leverer nogen effekt (hvilket den ikke gør, når der ingen højttalere er tilsluttet).

Når dette så er sagt, skal du nu ikke være så nervøs for dine højttalere. Med mindre dine højttalere er kraftigt underdimensionerede i forhold til forstærkeren, burde de sagtens kunne holde til "et kort klip" - problemet er mere langvarig drift med en klippende forstærker. I øvrigt kan det sagtens tænkes, at din forstærker er udstyret med en form for limiter, der gør, at den i virkeligheden ikke klipper. Lysdioden signalerer bare, at dette limiterkredsløb er i aktion. Men det er blot et gæt fra min side...

Sådan som jeg rent praktisk ville gribe testen an, er som følger:

Jeg ville prøve at sætte bassen til med din almindelige preamp tilsluttet før effektforstærkeren og højttalerne. Så ville jeg skrue op i nærheden af "clipping" grænsen (Det er ret sikkert svinehøjt!!!), hvor "Clip" lige nøjagtigt blinker i transienterne.

Så ville jeg prøve at sætte bassen direkte i effektforstærkeren og se, hvor højt det spiller i forhold til, og om jeg stadig kunne få forstærkeren til lige at klippe.

Hvis forskellen ikke er særligt stor, har du en "winning combination". Det er ikke sikkert, at du kan få den til ligefrem at klippe, og det er da heller ikke det primære.

Det vigtigste er, at du kan udnytte det meste af forstærkerens effekt. Mit gæt er dog stadig, at det vil spille væsentligt lavere, når du sætter bassen direkte i effektforstærkeren. Men jeg glæder mig til at høre, hvad du når frem til...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 25-11-2004
    kl. 19:33

martin _

will do

Jeg prøver den beskrevne test på mandag. Ellers har jeg også mulighed for at brokoble forstærken til 900w (kabinettet er et ampeg portabass 2*12 på 400w) og så skrue op, men det giver måske en dårlig signal/støj rate.
    Tak for al hjælpen,
    Martin

Svar på dette indlæg
  • 25-11-2004
    kl. 22:14

Søren Alwan

Selv tak

Dét med at brokoble forstærkeren har nu ikke noget at sige for indgangsfølsomheden eller signal/støj forhold. Det betyder kun noget for, hvor stor en effekt, den leverer.

Så jeg tror nu nok, at jeg i første omgang ville prøve med bare én kanal.

Dit Ampeg kabinet burde ikke tage skade en en kortvarig klipning... men "Don´t overdo it" - og lad for dit kabinets skyld være med at gøre det med 900 watt (for slet ikke at tale om dine ørers skyld).

Senere kunne man så overveje at brokoble den (når man ikke er i nærheden af klipping-grænsen), da det måske virker lidt tosset at have den éne halvdel af forstærkeren stående og køre til ingen verdens nytte..? (Giver den også mere "clean" headroom" - du kan spille højere, før den klipper)

Se i øvrigt tråden om "Slaveforstærker og kabinet" for mere info omkring dette.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 30-11-2004
    kl. 09:35

martin _

follow-up

Hej,
    Jeg fik ikke eksperimenteret med klipning igår, og ejheller målt udgangsspændingen fra min bas. Istedet fik jeg spillet gennem min nyindkøbte basslab rørforforstærker! Så behøver jeg ikke spekulere på, om signalet fra bassen nu matcher effektforstærkeren.
    For videnskabens skyld tror jeg nu nok, at jeg vil måle på grejet ved lejlighed - bare for at finde du af hvordan den nye forforstærker reagerer, og i sidste ende også for at se om effektforstærkeren helst skal stå på 0.7v eller 1.4v i indgangssignal.
    Basslabs rørforforstærker er lækker. Der er bass, mid og treble tonekontroller (passive)og en mid sweep. Desuden en kontrol for input-level, der kan give rør-overstyring når den er i bund, og to udgange med volumekontroller. Et 12ax7 og et 12au7.
    Martin

Svar på dette indlæg
  • 30-11-2004
    kl. 15:59

Søren Alwan

Following the follow-up...

Hej Martin

Jamen, tillykke med din nye preamp - håber, du bliver glad for den.

M.h.t. at finde den rigtige "setting" på din effektforstærker, så kan du gøre det på samme måde, som hvis du bare kørte bassen direkte i. Men mit bud er nok, at du nu skal have den på 1,4 volt, hvis ikke effektforstærkeren skal klippe, når volumenkontrollen kommer over halv.

Jeg skal faktisk selv til at bygge en rør-preamp til bassisten, jeg spiller med. Han har lige købt en gammel Hiwatt 200 watt i et forsøg på at dulme begæret for et 30-40.000 kroners Ampeg SVT anlæg. Og det spiller da også voldsomt godt. Men min nysgerrighed byder mig at prøve at bygge en "klon" af preampen fra en SVT Classic og se, hvordan det lyder...

Så nu må vi se...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 01-12-2004
    kl. 12:34

martin _

Spændende!

Hej Søren,
    Spændende projekt. Jeg havde selv samme tanker indtil for nylig, men valgte den lette løsning. Jeg har set diagrammer til preamp-delen af svt'en på nettet, men jeg husker ikke hvor.
    Martin

Svar på dette indlæg
  • 01-12-2004
    kl. 14:43

Søren Alwan

Diagrammer

Hej Martin

Tag det roligt, jeg har de diagrammer, jeg skal bruge. I øvrigt vil jeg næsten tro, at dem, du henviser til, er diagrammet over den "gamle" SVT?

Dén lyd, vi forelskede os i, var lyden fra den "nye" SVT-CL, så det er preampdelen fra denne, der kommer til at danne rygrad i mit projekt.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 24-11-2004
    kl. 11:18

Morten Larsen

Rocktron Blue Thunder

Check Rocktrons Blue thunder.

www.rocktron.com
    www.eskildsen.dk

Svar på dette indlæg
  • 24-11-2004
    kl. 14:37

Svend Åge Drewsen

Et par foreslag til Mark

Hej Mark
    Et godt alternativ er EBS Multicomp. Der er en rigtig god og meget neutral preamp i, og så har du samtidig en fed dualband compressor.

Hvis du vil have en onboard preamp, som passer direkte i din Jazz Bass, uden nogen modfisering, er der J Retro. Den finder du her: http://www.bestbassgear.com/j-retro-preamp.htm

MVH
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 25-11-2004
    kl. 07:36

Esben Jensen

Mørch preamp

Hej Mark
    Jeg købte en Mørch preamp til min gamle Fender-p. Den sparker i den grad r..
    Jeg er sikker på, at du vil kunne ha stor glæde af den til din J-bas.
    Mit foretrukne instrument er imidlertid min nyerhvervede Gibson thunderbird og dertil synes jeg ikke preampen er særlig velegnet, da den har et mega output i sine pickups.
    Måske du vil være interesseret i at købe min Mørch preamp?

Venlig hilsen Esben

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk