Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
8 ohms højtaler kabinet - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 20-01-2005
    kl. 12:37

thomas jensen

ja

hvis du kun bruger en enkelt højtaler får du et "8 ohms kabinet".

hvis du forbinder de to enheder parallelt får du: 1/R=1/8ohm+1/ohm=1/4ohm => R=4ohm

hvis du forbinder de to enheder i serie får du: R=8ohm+8ohm=16ohm

måske kan din forstærker instilles, så den kan køre med andre impedanser end 8ohm.

Svar på dette indlæg
  • 20-01-2005
    kl. 12:44

Flemming Skovgaard Agerkvist

Hmmm

Ja, så langt er jeg med. Jeg formulerede mig nok lidt uklart. Det jeg vil er at sætte de to 8 ohm enheder sammen i et 8 ohm kabinet, for at teste det hjemmebyggede kabinet inden jeg investerer i nye enheder.

Jeg tænkte om der findes en work-around, så det kunne lade sig gøre...

Svar på dette indlæg
  • 20-01-2005
    kl. 13:37

Søren Alwan

Nope...

du er nødt til at køre med enten 4 eller 16 ohm, desværre...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-01-2005
    kl. 13:49

OK

Ok. Tak for det!

Svar på dette indlæg
  • 20-01-2005
    kl. 17:31

Torben Vendt Hansen

Fusk

Det kan godt lade sig gøre at fuske sig frem hvis du finder nogle 8 ohms effektmodstande og kobler dem i serie-parallel (lige som man gør i et kabinet med fire højtalere). Det skulle være sikkert nok for forstærkeren (hvis du gør det rigtigt!); men lyden vil ikke nødvendigvis være helt korrekt.

Men hvad er det du vil teste hvis du alligevel vil bruge nogle andre enheder?

Svar på dette indlæg
  • 20-01-2005
    kl. 19:42

Søren Alwan

Fusk indeed!!!

Hvis man gør, som Torben foreslår, skal man jo lige tage med i regnestykket, at man så afsætter halvdelen af effekten i modstandene.
    Haldelen af ens lyd bliver altså kun til varme...

Modstandene skal da også kunne klare denne høje effekt... (Hvis du f.eks. fodrer dit kabinet med 100 watt, skal hver modstand så kunne klare mindst 25 watt).

Og så har vi ikke engang talt om lyden endnu...

Så alt i alt: Lad være...

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-01-2005
    kl. 22:45

Ingen fusk!!!!!

Det jeg ville teste var om jeg kunne lave et kabinet der fungerer ordentligt før jeg investerer i de enheder (som jeg i skrivende stund heller ikke har nogen penge til) jeg vil bruge.
    Men jeg tror jeg holder mig fra det og venter til jeg får enhederne 8 (Jensen tror jeg nok).

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk