Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Lakering - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 06-02-2005
    kl. 20:57

-_- ....

Lakering

Hej.

Jeg har lige malet min Tele og skal nu til at lakere den.
    mit spørgsmål er: kan man bruge spray lak til den slags?

Jeg er ny i faget, så derfor aner jeg ikke en skid

MvH Overdrive

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2005
    kl. 23:47

Søren Korsgaard

Flere muligheder

Der er nitrocellulose lak der jo er den traditionelle lak, den giver en flot og slidstærk overflade, men den er ikke nem at arbejde med og tager lang tid om at hærde. Der er flere alternativer På www.lmii.com kan du læse om en ny type finish der hedder KTM9, den skulle efter sigende være meget nem at arbejde og giver en rigtig fin overflade og den skulle være lige så slidstærk som nitrolakken, og så er den ikke giftig

Svar på dette indlæg
  • 07-02-2005
    kl. 13:40

abcd efgh

Et link!

Lakeringsprocessen er jo i sig selv en mindre videnskab, men her er et rigtig godt link der har med både lakering og bejdsning at gøre.
    http://www.projectguitar.com/tut/tutorial5.htm

Held og lykke!

Svar på dette indlæg
  • 07-02-2005
    kl. 18:34

Torben Vendt Hansen

Systemer

Nu du har malet den, er det vigtigt at bruge en tilsvarende lak. Har du f.eks. malet med en akrylmaling og derefter giver den celluloselak vil opløsningsmiddelet i sidstnævnte opløse malingen og få det hele til at boble op...

Så til (vandbaseret) akrylmaling bør du bruge en vandbaseret akryllak. Til alkyd (terpentin) en alkyd lak osv. Enkelte ting kan dog blandes, f.eks. fungererer shellak (sprit) fint med både akryl og alkyd.

Tilsvarende regler gælder for bejdse og lak.

Svar på dette indlæg
  • 21-02-2005
    kl. 20:50

Per Ørum

Rettelse til Søren

Hej Søren
    Nitrocelluloselak er ikke særlig slidstærk. bl.a derfor gik Fenders over til at bruge en anden og kraftigere lak. Desværre "hæmmede" den nye lak lyden.
    Du har ret når du anbefaler Nitroceluloselak som det bedste til Guitarer, men det er fordi det giver guitaren en bedre lyd og ikke p. gr. af slidstyrken.

:-)
    Per

Svar på dette indlæg
  • 23-02-2005
    kl. 22:44

abcd efgh

Fakta mht. Lak..

Hejsa!
    Har fundet et lille link, som er meget interessant, hvis man går og tror man ved en masse om lak... Denne her gut har skrevet en lille smule om emnet, og laver tilfældigvis, nogen af de heftigeste guitarer her på jorden. jeg har selv haft fornøjelsen, af at spille på nogle af hans forskellige guitarer, og det er ikke bare fis i en hornlygte...
    http://www.jetguitars.com/
    Tjek menuen "Tone FAQ" i nederste venstre hjørne.
    Håber det gør os alle lidt klogere..

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk