Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Er der nogen der ved om DAT-mediet er på vej ud? - Studie - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 22-02-2005
    kl. 06:54

Bassmont Hammond

Er der nogen der ved om DAT-mediet er på vej ud?

Jeg synes det bliver sværere og sværere at få fat på tilbehør til DAT maskiner- er det fordi det er på vej ud? Det håber jeg ikke da jeg finder det utrolig nemt bare at stikke et bånd i maskinen og så har man en 100% ren digital kopi af sin musik.

Svar på dette indlæg
  • 23-02-2005
    kl. 23:40

Martin Østervig Larsen

cd

det er vel ikke nemmere/billigere end at stikke en cd til 1 kr. i sin comp og brænde det ud...

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2005
    kl. 07:39

Bassmont Hammond

cd

Nej- det er besværligt med cd- fordi computeren kører i forvejen midi signaler fra udstyret af og kan vel ikke brænde ned på CD samtidigt? Ellers skal man have en ekstern CD brænder der kører uafhængigt af computeren! DAT bånd er i øvrigt mere holdbart til langtidsopbevaring end en hjemmebrændt CD!

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2005
    kl. 07:39

Bassmont Hammond

cd

Nej- det er besværligt med cd- fordi computeren kører i forvejen midi signaler fra udstyret af og kan vel ikke brænde ned på CD samtidigt? Ellers skal man have en ekstern CD brænder der kører uafhængigt af computeren! DAT bånd er i øvrigt mere holdbart til langtidsopbevaring end en hjemmebrændt CD!

Svar på dette indlæg
  • 25-02-2005
    kl. 15:16

Peter Rasmussen

mix

Mange store studier mixer stadig ned fra multispors digital/analog og til Dat da det er væsentligt nemmere ind at skulle ha' en brænder kørende også.
    Selv folk der bruger protools køre gerne kanalerne ud i en ekstern mixer for at have et bedre overblik.
    Nogle køre så direkte tilbage på HD for videre forarbejdning. (mastering) men her køre man sædvanligvis in Dat med til backup.
    En HD er stadig ikke vildt stabil.
    Hilsen Peter

Svar på dette indlæg
  • 13-03-2005
    kl. 08:20

Bassmont Hammond

HD frem for DAT??

Sony har i august 2004 annonceret et stop for produktionen af deres sidste tilbageværende DAT maskine, PCM-R500! Så tilbage på markedet er snart kun Tascam DAT Maskinerne- men disse maskiner er hos den danske importør, Kinovox, listet op som værende udgåede varer! Bekymrende, da HD, DVD og CD slet ikke er stabilt nok endnu til at kunne overtage DAT mediets pålidelighed og sikkerhed for dine optagelser ved langtidsopbevaring!

Svar på dette indlæg
  • 21-03-2005
    kl. 09:40

Per Ebdrup

Dat er yt

Jeg laver en del produktioner for pladeselskaber og de bruger ikke DAT mere. CD eller nettet.

Svar på dette indlæg
  • 21-03-2005
    kl. 16:21

Bassmont Hammond

Brændbare CD'r er noget skidt!!

Dat vil altid være mit foretrukne medie at opbevare musik på, fordi CD-R mediet er totalt ustabilt og lyden på CD-R forvrænges med tiden og ofte også med "huller" i musikken - til stor irritation når man skal præsentere sin musik- det er nemlig det samlede indtryk der giver oplevelsen af om noget er professionelt eller YT! Desuden kan det være fuldstændig ligegyldigt om man køber en rigtig dyr CD-R maskine, for det gør IKKE CD-R mediet bedre at optage ned på! CDer skal trykkes, IKKE brændes!

Svar på dette indlæg
  • 21-03-2005
    kl. 16:30

mathias marco hæstrup

hmm..

hvorfor for du ikke bare en lækker 2 track så ?

Svar på dette indlæg
  • 21-03-2005
    kl. 17:33

Per Ebdrup

Harddisk

En flytbar harddisk kunne jo så være løsningen. Eller en Ipod eller en anden form for moderne digital dims. Der er jo nok at vælge imellem. DAT er på vej ud.

Svar på dette indlæg
  • 21-03-2005
    kl. 20:04

Bassmont Hammond

Harddisk er ok, men-

HD er ok og jeg har da også lagt alle mine datbånd på harddisk og efterfølgende når nye numre er klar til optagelse, ja så optages disse først på dat og så også en kopi over på harddisken. Jeg tør ikke kun at have original optagelsen på HD, da dette medie er under stor påvirkning af den rivende udvikling inden for IT, samt alle de risici såsom virus ect. der er forbundet med at opbevare vigtige data på PC læsbare medier! Men HD er rigtig godt når man skal softwarebehandle i sin musik. Hvis jeg skulle undvære dat, så ville jeg nok vælge en ekstern HD-recorder og i optagelsesfasen bruge den som dat- men de HD recordere der findes på markedet i dag er meget omkostningsfulde og kan langt mere end jeg har behov for. Jeg skal jo bare optage min musik!

Svar på dette indlæg
  • 14-04-2005
    kl. 21:20

Zaki Wasik

forvrængning af CD'er??

Hvis det du mener med at CD'er forvrænger lyden med tiden, så vil jeg gerne have lov at skyde det ned som den værste gang vrøvl. Det er sandt at der kan opstå udfald på CD'er og at de kan gå hen og blive ulæselige - CD'er er et elendigt opbevaringsmedie "long term".

DAT-bånd er imidlertid ikke meget bedre. Dér kan også opstår udfald og lignende ting. Den afgørende grund til at det er CD'er, Harddiske osv. der vinder frem er jeg imidlertid overbist om er muligheden for hurtigere kopiering, søgning osv., som læsbarheden på en computer giver.

Jeg kan godt se at det er tosset at have en computer til at stå og brænde ned imens man indspiller, men man kan da godt for standalone CD-brændere som kan gøre det.
    En fornuftig PC/Mac kan nu sagtens indspille dit masterspor, samtidig med at den afvikler midi. Man bør nu altid tracke sine midi-spor enkeltvis først, for at sikre ordentlig timing.

Jeg synes efterhånden kun man ser dat-maskiner og den slags i studier hvor alt optages analogt og der kun står en gammel atari til at afvikle midi.

Svar på dette indlæg
  • 14-04-2005
    kl. 22:01

Bassmont Hammond

Forvrængning af CD-R er en realitet-

Jeg har lige været i tyskland og denne gang huskede jeg at købe CD-r medier med hjem til kun 139kr for 100 stk!!!! Og det var Phillips, ikke et af de skodmærker man kun kan få herhjemme i Danmark, sikkert produceret af børnearbejdere i vestsomali til en dansk salgspris på hele 440kr for 100 stk.!!!! Kvaliteten af CD-r medierne på det danske marked er så elendig at man må påregne at op mod 30% fejler umiddelbart efter en indspilning!!! Det er simpelthen uacceptabelt for den professionelle- det værste jeg ved er at præsentere mit arbejde med huller i. CD-r eller ej, det er mig der får skylden for kvaliteten, derfor DAT eller analog bånd til en præsentation!! Jeg har arbejdet med DAT siden 1994 og kun ét eneste nummer ud af ca. 400 optagelser er blevet beskadiget og det skete ved at strømmen blev taget ved et uheld til maskinen under en afspilning af nummeret! Det er kvalitet!!! Derfor frygter jeg når DAT mediet udgår, så udgår kvaliteten også.

Svar på dette indlæg
  • 15-04-2005
    kl. 01:01

Bassmont Hammond

Har kigget på en Alesis HD24

Jeg har kigget på bl.a en Alesis HD24 multitrackrecorder som alternativ til DAT recorder. Den bruger smart nok IDE HD drives som medie, men problemet er imidlertid at Alesis har valgt en forældet 1980er standard som 10Base-T netværk for filoverførsel til/fra PC gennem RJ45 kabler. 10Base-T som netværk hænger overhovedet ikke sammen med Alesis intensioner om at HD24 skal kunne formidle og håndtere store datamængder lynhurtigt! Et musiknummer med 16 spor i 44,1 khz i 6 minutter vil således tage 16 minutter at overføre til sin PC! Vi skriver altså 2005 nu og det langt hurtigere 100Base-T har endda været kendt i 6 år, så hvorfor har Alesis ikke valgt det som standard til HD24?? Man kan dog for 1795kr få installeret firewire, så måske har Alesis valgt at motivere folk til at lave denne investering ved at lægge et langsomt filoverførinssystem ind i HD24. Alesis burde vide i år 2005 at USB og Firewire er standard i alt PC relateret eksternt udstyr nu! Jeg holder mig derfor til DAT foreløbig- det tager kun nummerets længde at kopiere til PC UDEN at man skal ind og tildele IP adresser eller pinge i DOS!

Svar på dette indlæg
  • 15-04-2005
    kl. 11:24

Zaki Wasik

outboard...

digitalt outboard gear har det med at være bagefter alm. computere på mange områder. En stor del af grunden til at folk heller ikke bruger hardware-samplere mere skal da nok også findes i at de ydelsesmæssigt altid har lignet en 3-4 år gammel PC.
    Jeg vil nu holde ved at der ikke opstår forvrængning af lyden på CD'er. Du har helt ret i at kvaliteten af CD'er generelt er lav, men hvis data på en CD påvirkes, så ødelægges de og vil dermed ikke blive afspillet. Lyden vil aldrig blive forvrænget, så der f.eks. opstår et misforhold mellem bas og diskant. Enten virker det, eller også virker det ikke.

Svar på dette indlæg
  • 15-04-2005
    kl. 13:53

Bassmont Hammond

knitren på CD-R

Jeg har flere gange oplevet en gnisten og knitren på CD-r ved afspilning. Det er det jeg mener med forvrængning- selve forholdet i musikken er ok. Jeg har set at Yamaha AW16G HD recorder bruger CD-r som medie til fil overførsel til/fra PC. Udover at det i Danmark vil koste 4,40 kr. mindst, hver gang man skal overføre filer til sin PC fra AW16G, så har jeg da indtryk af at CD-r er et udemærket medie til behandling og overførsel af datafiler, men til musikgengivelse er det for ustabilt- f.eks. kan man ikke regne med at alle CD afspillere kan læse den og det er frygtelig irriterende under en præsentation. Jeg havde fået lavet en professionel udført demo CD i et pladestudie, men måtte konstatere at mange af modtagerne af demoen slet ikke var i stand til at aflæse den. Folk ligger desværre ikke altid inde med det nyeste CD udstyr som i store træk kan korrigere for fejl og mangler i CD overfladen. Minidisk er ellers et genialt medie og jeg forstår ikke hvorfor dette medie ikke er blevet mere udbredt?? Man kan optage/afspille tusindvis af gange uden nævneværdige fejl og man kan redigere løs som man vil. Men et minus er selvfølgelig at det hele foregår realtime, man kan ikke som på CD lige læse den ind ved 52x på PCen. Nå, men jeg glæder mig til at se fremtiden med USB sticks og mp3 afspillere- måske er kvaliteten her konkurrencedygtig?

Svar på dette indlæg
  • 15-04-2005
    kl. 15:18

Jeppe Ekstrøm

Er minidisk ikke et komprimeret format?

Så vidt jeg ved er lydkvaliten på minidisk ikke på højde med CD-formatets 44.1/16, men jeg kan jo tage fejl...

Men ihvertfald er mp3-formatet stadig klart underlegen ift. CD, hvorfor der ikke burde være det store at glæde sig over til en fremtid med sådanne afspillere.

Svar på dette indlæg
  • 15-04-2005
    kl. 15:57

Bassmont Hammond

Minidisk er et komprimeret format!

Musik på minidisk er komprimeret og kvaliteten ved afspilning kan nærmest sammenlignes med super dolby nr på analoge bånd, men lyden på MD er stadigvæk mere ren end analog bånd men når ikke op på CD eller DAT niveau. Prøv lige at se her engang ellers : Sony lancerer nu et nyt MD medie og en ny MD-teknologi, der kan bruges til at lagre såvel musik og data og dermed udgør et alternativ til flashhukommelser og harddisk afspillere. “Hi-MD” anvender ATRAC3plus (*4) musikkomprimering, som sikrer en høj grad af komprimering og samtidig fastholder en høj musikkvalitet. “Hi-MD” muliggør også overførsel af almindelig CD musik direkte, således at CD kvaliteten kan fastholdes 100 procent. “Hi-MD” brugere vil være i stand til at optage mange forskellige typer af indhold som eksempelvis billeder, tekstfiler og musik til den samme disk og afspille det i farten – hvor som helst og når som helst. Dette gør det eksempelvis muligt for brugerne at optage deres favoritmusik fra deres hjemme-pc til disken og afspille det på deres “Hi-MD” afspiller. På jobbet kan de så forbindes til en pc, så der fortsat er adgang til alle data og dermed mulighed for at overføre vigtige filer til og fra computeren. Hurra

Svar på dette indlæg
  • 07-06-2005
    kl. 20:19

Phillip Kaaber

CD-R medier og brænding

Når man brænder vigtig musik og data ned på en CD så er der lige nogle ting man skal huske. Specielt med musik er det vigtigt at købe nogle dyre og gode medier. Dem der til 2kr duer generelt ikke. Det skal være nogle med en extra tyk aluplade og dobbelt overflade. De koster godtnok ca. 6-8 kr her i Danmark, men så er det også kvalitet!

En anden ting man skal huske er at tage det stille og roligt. Man skal lade være med at brænde med 48x eller 52x speed, for det er ved disse hastigheder at man oplever den knitren og skratten der bliver omtalt. Det er simpelthen fordi at det går så stærkt at brænderen ikke kan ramme helt præcist ned på aluskiven. En god tommelfingerregel er at brænde med ca. halvdelen af brænderens topfart hvilket for de flestes tilfælde betyder 24x speed.

Og den sidste ting er at brænderen også er kvalitet. Specielt hvis man brænder med høj hastighed kan man høre forskel på dem. Og her vil jeg klart anbefale Plextor og Pioneer brændere. De er godtnok ca. dobbelt så dyre som andre på markedet, men man får altså også noget kvalitet.

Så med CD brænding er det som med alt andet... Man får hvad man betaler for. Både brændermessigt men også Mediemessigt.

Svar på dette indlæg
  • 09-06-2005
    kl. 20:54

Peter Rasmussen

2Xhastighed

NU har jeg i flere år lavet mastere til Dandisk og Tokano og har i den forbindelse fået testet skiverne hos Dandisk. Det er godt nok et par år tilbage, men dette er hvad jeg kom frem til.
    For det første skal man sikre sig at brænderen kan brænde på de skiver man vil bruge, det kan man som regel se på firmware historien til brænderen.
    Derefter skal man som nævnt bruge nogle gode skiver.
    Og så skal man være klar over at så snart du bare går over 2 x hastigheden stiger fejlene markant.
    Det betyder jo ikke noget hvis det er en demo til lige selv at lytte på, men hvis den skal bruges til mangfoldigørelse af dit projekt så ville jeg max brænde 2 X hastigheden.

Der er stadig firmaer der laver DAT maskiner, studierne har i tusindvis liggende af DAT bånd så der går nok et stykke tid endnu. Desuden har Sonys DAT maskiner aldrig haft ry for at være de mest stabile, og der bliver også stadig produceret de små transportable DAT maskiner til raportere/jonalister.
    Vi har altid en DAR "kørene med" når vi masterer ned på harddisk, just in case.
    Jeg ved ikke hvad Per mener med nettet, men husk på at musik i 44.1 khz 16 bit som er standard på cd skiverne fylder 5mb per minut per spor. Dvs. at et nummer på 3 minutter fylder 30mb og i dag er vi jo oppe og bruge en samplingfrekvens på 96khz og 24 bit i opløsning. Så et projekt kan godt fylde ret meget specielt hvis det skal sendes over nettet.
    Hilsen Peter

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk