Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 05-03-2005
    kl. 18:30

Jonas Skovgaard-Hansen

Import af bass

Hvordan er reglerne? Hvad skal man betale extra? OSV.....
    Har fundet min drømme bas i usa og vil gerne importere den. Nogen der ved om det koster en havl arm (og lidt af foden)?

Svar på dette indlæg
  • 06-03-2005
    kl. 08:18

jhf jhf

Svar og flere spørgsmål

Hej Jonas,

Du skal betale dansk moms og told ved import.
    Momsen er 25% oveni, told er yderligere 3,8% oveni. Dernæst skal du betale for forsendelse+forsikring, som svinger mellem $200-$300. Jeg overvejer selv seriøst i øjeblikket at bestille en bas hjem.

Hvor har du set dit instrument henne? Jeg har selv kigget/mailet med www.basscentral.com i Orlando, men har ingen erfaringer med deres troværdighed etc.
    De skal have $dollars for forsendelse og forsikring.
    Der kan også være et problem med at få nye instrumenter sendt oversea. Eksempelvis må US-forhandlere ikke sende nye Stingray-basser overseas i henhold til Ernie Ball.

Er der nogle andre herinde som erfaringer med at få instrumenter hjem fra US? Og hvorfra?

Svar vil være meget kærkomment!

Mange hilsner
    Jesper

Svar på dette indlæg
  • 06-03-2005
    kl. 08:19

jhf jhf

Ups... fragt+forsikring

Basscentral skal have $250 for fragt+forsikring.

Svar på dette indlæg
  • 06-03-2005
    kl. 10:11

Jonas Skovgaard-Hansen

Vidste ikke....

at forsendelsen ville koste så meget. Min oplevelse af sites som Sweetwater, instrumentpro og bananas er at de er dyere end almindelige musik butikker i usa. Jeg har fundet en jazz bass '62 til 950 usd (men den er så også blevet brugt et år).
    et hurtigt regnestykke siger så at
    Bas 6000
    forsendelse 1500
    moms 1800
    Ialt 9300kr for en fender jazz bass 62'. En bas der herhjemme koste 17.000. "Rabatten" ville sgu give mig en medalje!!!
    Normalt koster 62'eren vist 1400 usd, men jeg er ikke bange for at købe brugt, så længe der står at den er i "MINT CONDITION".
    Alm USA jazz bass kan fås (igen lidt brugt) til ca. 750 usd.(ca.4500kr)

Det bedste er dog at kende en amerikaner der skal til danmark! Så slipper man for forsendelsen.

Svar på dette indlæg
  • 06-03-2005
    kl. 11:45

jhf jhf

dealere

Hej Jonas,

Jo forsendelsen er dyr, hvis den skal sendes med fly. Alternativt kan man måske vælge at den sendes med skib, men så går der sandsynligvis 3 måneder før du har den i hånden...

Med en dollarkurs på 5,68 i dag, så er dit regnestykke, hvis forsendelse er $300:

(950+300) * 5,68 * 1,25 * 1,038 = 9212 kr

som du selv har regnet ud :-)

Der er vildt mange penge at spare, hvis du stoler på sælgeren. $950 lyder som en rigtig rigtig god pris. Jeg er selv ude efter en Stingray5 poleret natur med maple gribebrædt. Den koster 18.000 hos Åge, men i US koster den 1350.

dvs
    (1350+300) * 5,68 * 1,25 * 1,038 = 12.160 kr

Stadig billigt :-)

Mit problem er bare om de vil sende den overseas til DK, det må de jo faktisk ikke for Ernieball. Kender du nogle med erfaringer fra køb hos de dealere (sites) du nævner?

Jeg læste en artikel for nylig i computerworld hvor folk der handlede i US var blevet snydt, og de havde ikke en chance for at få deres penge igen. Det skal dog siges at det ikke var musikinstrumenter.

Hilsner
    Jesper

Svar på dette indlæg
  • 06-03-2005
    kl. 11:54

jhf jhf

sites

Prøv evt. at skrive til basscentral.com. Da jeg mailede med dem var de meget flinke, og havde gode svar på alle mine spørgsmål, som de i øvrigt besvarede indenfor 12 timer.

Du kan også checke www.bassnw.com ud. Dem har jeg set nævnt herinde før...

men jeg er stadig i tvivl om de er troværdige, jeg er måske også en overforsigtig person, men 12000 er mange penge for en fattig musiker.

Svar på dette indlæg
  • 06-03-2005
    kl. 18:15

Michael Schandorf

BassCentral

Jeg handlede med BassCentral for en måneds tid siden. God betjening, ingen problemer. Både BassCentral og BassNorthwest omtales pænt i grupper på f.eks Google.

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2005
    kl. 08:36

jhf jhf

Til Michael

Tak for dit svar. Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber du vil svare mig på :-)

1. Hvordan ordnede du betaling?
    2. Købte du en ny bas
    3. Hvad gav du præis for forsendelse
    4. Hvor længe gik der før du modtog bassen?

Hilsen
    jesper

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2005
    kl. 11:47

Michael Schandorf

Til Jesper

1. Hvordan ordnede du betaling? Betalingen blev klaret online med betalingskort
    2. Købte du en ny bas? Ja
    3. Hvad gav du præis for forsendelse? Jeg fik bassen sendt (24h overnight delivery) til en hotel adresse, hvor en ven modtog og bragte den hjem (55$).
    4. Hvor længe gik der før du modtog bassen? Leveret af en ven et par dage senere

Mit oprindelige bidrag til denne tråd var, at jeg har haft gode erfaringer med BassCentral, at jeg ikke ville være nervøs for at handle med BassCentral selvom instrumentet skulle shippes over Atlanten. Instrumentet blev bragt hjem i sin hardcase, checkket ind som bagage. Det blev oprindeligt sendt fra BassCentral yderligere indpakket i en solid papkasse.

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2005
    kl. 14:47

jhf jhf

Svar til Michael

Ok, det lyder rigtig godt. Jeg har mailet lidt frem og tilbage med en Beaver felton over there...

Jeg tror jeg hopper på den og bestiller selvom jeg skal have sendt den hjem.

Tak for hjælpen og dine svar.

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2005
    kl. 07:52

Søren Korsgaard

Husk lige på!!

At både told og moms regnes efter forsendelsen. DVS at jeres regnestykke kommer til at se sådan ud:
    Bas 6000
    Forsendelse 1500
    told af 7500 =285 kr
    moms af 7785= 79731 kr.
    Dertil kommer at service og garanti bliver meget mere besværligt og ikke mindst dyrere, Hvis I Køber jeres Bas hos en dansk forhnadler vilk I kunne få den serviceret og dansk lovgivning dækker i garanti perioden på to år, det gør den ikke hvis i køber udenfor et EU land (jo på papiret, men efaringen siger at det er meget tyndt papir og folk render ind i alverdens problemer med det)
    Så er der endelig forsendelsen hvem betaler for risikoen ved at flyve et strenge instrument over Atlanten? Det er under alle omstændigheder noget I skal kan 100% clearet med jeres forhandler overthere

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2005
    kl. 10:19

Jonas Skovgaard-Hansen

CA.80.000kr.... av...

Det er korrekt at der skal betales moms af forsendelsen, men inklusiv i forsendelsen er der også forsikring... Jeg har regnet på det og står til at spare godt 9.000 kr. De penge kunne jo gå til forsikring og reperation (hvis der skulle ske noget!)
    Det ER mange penge man skal "satse" med.... men jeg kan ikke lade være!
    Regner med at ordne det idag, så I skal nok få en opdatering ASAP

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2005
    kl. 10:55

jhf jhf

Pøj pøj

Hej Jonas,

Det synes jeg lyder som en god og fornuftig idé.

Rigtig held og lykke, jeg glæder mig til at høre hvordan det gik, og glæder mig til at høre hvor lækker din drømmebas er :-)

Hilsen
    Jesper

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2005
    kl. 12:15

Michael Schandorf

Kommentar og spørgsmål til Søren Korsgård

Jeg købte fornyeligt en bas i USA. Instrumentet gav jeg rundt regnet 8500 kr. Listeprisen herhjemme er 21000 kr, hvilke vil sige, at jeg kan købe instrumentet 2½ gang, hvis det viser at være ubrugeligt. Jeg kan måske handle mig til en lavere pris herhjemme, men det er ikke givet. Som udgangspunkt må jeg regne med listeprisen. Konkurrencen herhjemme forhandlerne imellem er til at overse, hvilket vel afspejler, at de er få og gennemgående små. Flere mærker er også pænt fordelt forhandlerne imellem, hvilket i praksis betyder minimal konkurrence. Forbud mod detail salg på tværs af landegrænser fra forskellige mærkers side bidrager bestemt ikke til en øget konkurrencen.

Dit argument vedr. garanti og sikkerhed var også det der fik mig til at tøve. Forsendelsene kan forsikres. Mht til garanti, så mener jeg ikke, at du får 2 års garanti. Det kan være, at du kan handle dig til det, emn undgangspunktet er to års reklamationsret (se f.eks. Åge under samhandelsbetingelser), og det er noget helt andet. Jeg har fundet følgende beskrivelse af reklamationsret på forbrug.dk

Reklamationsret
    Købeloven giver to års reklamationsret – det vil sige, at man har ret til at klage over mangler ved varen i to år fra varens levering.
    Der er som udgangspunkt kun tale om en fejl, som man kan reklamere over, hvis fejlen har været til stede på leveringstidspunktet – fx fabrikations- eller materialefejl. Men det kan også være en reklamationsberettiget fejl, hvis der er givet forkerte oplysninger om varen – fx om materialerne eller om indholdet af dun, fjer m.m.

Formodningsreglen
    I det første halve år gælder den såkaldte formodningsregel, som siger, at de fejl og mangler, der viser sig de første seks månede, formodes at have været der på købstidspunktet. Hvis sælgeren vil afvise en reklamation, må han sandsynliggøre, at der ikke har været tale om en oprindelig fejl. Det følgende 11/2 år vender bevisbyrden, og hvis sælgeren afviser reklamationen, er det er køberen, som skal godtgøre, at fejlen var til stede på købstidspunktet.

Jeg forstår det således, at det første halve år er man pænt sikret. Derefter overgår bevisbyrden til dig, og så bliver det straks vanskeligere.

Hvad det betyder i praksis for musikinstrumenter, det ved jeg ikke. Jeg vil da gerne høre fra folk med erfaringer.

Mit spørgsmål er: Hvad er de typiske fejl på strengeinstrumenter, der fører til reklamationer. Hvor alvorlige er de, hvornår opdages de? Svarene kan være behjælpelige, når man skal træffe beslutning, om det er risikoen værd at hente et instrument hjem fra udlandet.

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2005
    kl. 15:19

thomas wknhg

Gør det

Jeg har selv købt 5 vintage basse fra lande som Canada, usa, Hawaii, Mexico, Tyskland, alle købt brugt i gennem ebay. fra private handler, sendt med USPS til ca. 100$ og UPS til 200$
    Derudover har jeg fået sendt omkring 100 forsendelser fra US med Pickupper, pedaler, løse halse, pickguard, stemmeskruer, knapper. mm

ALLE FORSENDELSER jeg har fået fra USA er kommet, i alt inkl. Cd’er, plakater tøj mm
    Tror alt i alt ca. 150-160 pakker og kasser, ALLE er kommet, og når der er tale om en autoriseret forhandler i US så ville jeg ikke betænke mig, men få bestilt hvis der er en ordentlig sjat penge at spare.

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2005
    kl. 13:17

Peter Jørgensen

Jeg har gjort det 5 gange .....

... importeret 5 basser fra US. 3 vintage basser, en EUB og en enkelt nyere brugt. Alle unike basser jeg ikke ville kunne skaffe her i DK.
    Man skal altid forudbetale via bank wire så det er vigtigt at handle et sted man stoler på. Send via US Postal, det koster det halve og fungerer fint. Og yes, man løber givet en risiko hver gang!

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2005
    kl. 16:26

Søren Korsgaard

Et par kommentarer

Ja der indsneg sig en komma fejl i mit sidste indlæg: det er selvfølgelig ikke knap 80.000 men kanp 8.000.
    MHt risiko er der jo altid den at du ser noget på nettet og rent faktisk får noget andet tilsendt. Det er der mange grumme historier. Der er altid risikoen omkring ægtheden hvis det er vintage ting man handler. Der er som nævnt i et af de andre indlæg risikoen for at man sender sine penge direkte ud i det blå og aldrig ser et instrument.
    MHt forsendelsen er der jo den kalssiske med at den brækker hvis de folk der skal sende den ikke ved noget om luftpost og at man skal huske at løsne strengene og så er der endelig min største anke omkring at købe strenge instrumenter på nettet, at man kan ikke prøve dem før køb. Det er da dejligt at der er nogen der har været glade for de instrumenter de har handlet på nettet, men der er også mange historier om det modsatte. Jeg vil gerne have at jeg kan prøve tingene før jeg køber og at der til stadighed er en forretning jeg kan gå ned og hente de ting jeg skal bruge og få den service jeg gerne vil have. Ole fra akustikken havde på et tidspunkt et indlæg hvor han jo meget sagligt forklarede hvorfor tingene koster som de koster og det faktum at vi har musikforretninger i DK og at de betaler skat og er med til at gøre det muligt at købe og prøve instrumenter, synes jeg personligt er dejligt. Men diskussionen bliver jo hurtigt meget bred og stor. Til syvende og sidst må manjo gøre op med sig selv hvad man har det bedst med.

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2005
    kl. 18:17

Jonas Skovgaard-Hansen

TAAA DAAAAAAA

Hej alle

Først og fremmest tak for alle gode indlæg. Har først for nyligt opdaget dette forum, og det burde jeg have set noget før!

Lige nu er der en Fender Jazz Bass reissue 62 på vej til MIG! Lækkert! Min drømmebas (altså hvis man ikke regner den originale med!), ligemeget hvad andre siger!!!!

Jeg har forhandlet med www.jhguitars.com og Jim der har den (som jeg lige har talt med i telefonen) er cool og har styr på sit shit! Der!

Alt i alt når regnestykket er lavet (korrekt) kommer jeg af med......

8533 kr.

Bassen er blevet spillet på et halvt år og er fra 2003!

Indtil videre kan jeg KUN anbefale JHGUITARS.COM - men jeg har dog ikke fået bassen endnu!

Vh Jonas
    /der griner i skægget indtil modsatte er bevist

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2005
    kl. 19:51

Christian Houmann

Tillægs mons

Hej. Fedt at læse om deres erfaringer med import. Jeg købte en Incase gigbag i USA som kostede ca. 1200 kr. og jeg var klar på at betale de ca. 30 % mons og told. Til min overraskelse kom der tillægs mons på 14 % og de ca. 30 % mons jeg regnede med, blev til ca. 40 %. Altså jeg betalte 55 % oveni prisen på gigbag, som kom til at koste mig 1850 kr ialt. Jeg synes sgu det er mange penge!!!
    Christian

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2005
    kl. 21:13

Jonas Skovgaard-Hansen

moms

Hej
    Det lyder meget underligt... Jeg føler mig nu ret sikker i min sag, da jeg har haft ringet til told & skat (begge flinke) og de sagde at på musik instrumenter (el-bas) var moms 25% (plus afgift på 3,7%)
    Hvis de ikke overholder det kan de regne med at høre fra min advokat!!!! (øh er der nogen der kender en???)

Svar på dette indlæg
  • 07-03-2005
    kl. 22:19

bent johannesen

usa

Hej!
    Vi er et par stykker der lige har købt 2 Washburn guitarer hos Music 123. De kostede ca, 2000 d.kr. pr. stk. Forsendelsen kostede ca, 600 kr. Dvs. at det sammenlagt beløb sigb i 4600 kr. Leveringstiden var 5 dage!!!!!! Altså...en god oplevelse.
    mvh

Svar på dette indlæg
  • 08-03-2005
    kl. 19:43

Simon Olsson

bas

det er jo ikke ALTID man bliver taget i tolden, men det er mere sandsynligt hvis kassen er påklistret med en masse forhandler mærker plus hvis der er noteret en høj værdi på kassen.

regner iøvrigt selv med at bestille en modulus vj4, hjem inden længe.

Svar på dette indlæg
  • 08-03-2005
    kl. 20:54

thomas wknhg

T&M

Ja det kan jo godt ske at bassen ryger igennem uden told og moms, nogle gange kommer afsender til at skrive et for lille beløb på.....:-)

Svar på dette indlæg
  • 21-03-2005
    kl. 10:02

Jonas Skovgaard-Hansen

Så er den i hus...

Hej Alle der har deltaget i denne debat.
    Ville lige meddele at jeg nu er den lykkelige ejer af en Jazz bass '62! Den har ingen ridser, og jeg tvivler faktisk på om den er blevet spillet på før!
    Alt i alt kom jeg af med 7600kr. hvilket jo er en fin pris!
    MVH Jonas

Svar på dette indlæg
  • 29-03-2005
    kl. 19:23

Heidi Christensen

God pris

Wow det er en ret god pris du har fået den til..står til enten 16.200 eller 16.800 alt efter hvilken finish den er i... godt skuldret og tillykke

Svar på dette indlæg
  • 24-03-2005
    kl. 21:02

Torben Hedstrøm

Har selv lige importeret en bas...

... Og er glad for den ;o). Amerikansk håndbygget kram af den bedste slags, men endte også med betale ca 17.000 dkk., Og iøvrigt have et hyr med T&S :o(. Den nævnte bas er nemlig pisseflot, og da T&S åbnede flightcasen troede de ikke på at beløbet på fragtsedlen passede, og pludselig stod jeg med et stk. bas taget som gidsel, og skulle til at forhandle med dem om hvor meget jeg skulle slippe i told og moms :o(.

Jeg fortryder dog intet... Og skulle jeg ud og have en (bedre) bas i dag, ville jeg klart købe den i US !... Ikke blot er udvalget større, men man sparer sq også op til 50 % (medregnet shipping, VAT etc.). Ellers kan jeg anbefale Tyskland, hvor priserne ligger ca. 30-40 % under DK...

Mit eget alternativ var at købe en bas hos Aage, men de er både ALT for dyre, og jeg bryder ikke om den generelle attitude derinde... Jeg mener absolut ikke at danske detailforretinger kan/skal konkurrere med eks. USA, eller Tyskland. Men den service man evt. skulle betale ekstra for er sq for dyrt købt :o).

Torben.

Svar på dette indlæg
  • 25-03-2005
    kl. 22:50

Christian Houmann

Hvilken bas?

Lækkert!!! Hvilken bas?

Svar på dette indlæg
  • 28-03-2005
    kl. 13:18

Torben Hedstrøm

En Stambaugh...

... Med lidt "ekstra" guf ;o).

Torben.

Svar på dette indlæg
  • 28-03-2005
    kl. 14:05

Christian Houmann

Fedt.

Hej Torben.
    Lækker bas! har aldrig prøvet dem, men har hørt meget om dem. Hvis du har et billed af den, vil jeg meget gerne se den. Du kan maile et til på: C_houmann@hotmail.com.

Christian

Svar på dette indlæg
  • 29-03-2005
    kl. 19:24

Heidi Christensen

Billede???

Kan du ik lægge sådan et ud af fyren??

Svar på dette indlæg
  • 30-03-2005
    kl. 10:53

Torben Hedstrøm

tjow...

... Når jeg hitter ud af hvor, og hvordan man gør det ;o).

Torben.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk