Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
100 Watt - Bas - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 16-03-2005
    kl. 17:10

Mikkel Christian Larsen

100 Watt

Sig mig lige engang !!!

Har fået en gammel 100 Watts rørforstærker, som jeg synes spiller højt. Der er så flere der siger at 100 watt aldrig er højt nok til at en bass kan gøre sig gældende i et band med 2 guitarister, men hvordan er det liiiige med de der watt. For jeg havde jo ligesom en fornemmelse af at 100 watt var rigeligt, hvis de vel at mærke sad i en rør-forstærker, specielt en vintage :-(

Svar på dette indlæg
  • 16-03-2005
    kl. 18:57

gert carlsen

Hej Mikkel

Det med guitaristerne, det kommer nok an på hvor højt de spiller. Det lyder mere som en overbevisning end som en kendsgerning. Og,100W er 100W. Rør eller transistorer, det er lige fedt. Hvis du samenligner guitar og basanlæg, skal du også vide hvor stor følsomheden er på højttalerne, ellers kan du ikke sammenligne. Følsomheden måles i dB(deciBell) for en effekt på 1W målt i en meters afstand fra højttaleren. Altså, hvor højt lyder en højttaler i en meters afstand, når der afsættes 1W. hvis du har højttaleren monteret i et kabinet(Kasse), så kan følsomheden godt falde, så du er nødt til at vide hvad følsomheden er, med højttaleren monteret i kabinettet. Hvis du så sammenligner en guitar og en bas på to helt ens anlæg, så vil de spille lige højt, hvis der kommer den samme tone og spænding ud af bas og guitar. I øvrigt skal man huske, at øret har en følsomhedskurve hvor bassen høres mindre og mindre, jo lavere lyden er. Det er derfor man har en loudnessknap på visse stereoanlæg og autoradioer. Den hæver bassen i.f.t. mellemtone og diskant. Samme filterkurve (Munson & Fletcher kurve)fortæller, at hvis man spiller med 100W på er anlæg, så skal man sænke effekten til 10(Ti)Watt, for at halvere lydtrykket. Ergo, man får svært ved at høre forskel på en forstærker der spiller med 100W i.f.t. en der spiller med f.eks. 140W. Den på 140W har så måske lidt mere magt over lyden, specielt ved basanlæg. Kraftige forstærkere har som regel, men ikke nødvendigvis, nemmere ved at styre bashøjttalere. Ja, det var så lidt af teorien, det må være nok for nu.
    Hilsen Gert.

Svar på dette indlæg
  • 16-03-2005
    kl. 19:02

gert carlsen

Uddybelse af "lydtrykket"

Når jeg gennemlæser mit indlæg, kan jeg se at det kan misforstås m.h.t. lydtrykket i.f.t. effekten. Det skal forstås således, at det er øret der opfatter at lyden halvveres når effekten sænkes ti gange.

Svar på dette indlæg
  • 16-03-2005
    kl. 22:44

Søren Alwan

Det afhænger også af...

Om du går efter en fuldstændig ren lyd, eller om det gerne må forvrænge lidt..?

I selvskab med to højtspillende guitarister kan en 100 watts forstærker måske godt komme til kort, hvis du er ude efter en fuldstændigt ren lyd (men det er du vel næppe, hvis du vælger at bruge en rørforstærker?)

Hvis du deriomod er ude efter en fed, varm rocklyd med lidt "griseri" (forvrængning) på, er en 100 watts rørforstærker glimrende.

Der, hvor jeg tror, forvirringen stammer fra, er at nok er 100 watt = 100 watt uanset, om det er rør eller transistorer, der producerer dem. Forskellen er dog, at en transistorforstærker, der løber tør for "saft"og derfor brat "klipper" (forvrænger) lyder mildest talt dårligt (og bringer i øvrigt også dine højttalere i farezonen), hvis ikke den er udstyret med én eller anden form for limiter, der sørger for at begrænse signalet, så det bare ikke kan blive så højt, at forstærkeren forvrænger.

En rørforstærker går derimod meget blødere over i en forvrængning, der lyder langt mere musikalsk. Så derfor virker 100 watt fra en rørforstærker som "større" end 100 watt fra en transistorforstærker.

Men i sidste ende er der jo ikke andet for end at prøve den i bandsammenhæng og se, om den holder. Jeg kender personligt en bassist, der spiller på en 120 watts Soundcity rørforstærker. Og den er rigeligt stor til alt - specielt, hvis du ikke lige har en række koncerter på Wembley el. lign. på tapetet...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 16-03-2005
    kl. 22:45

Søren Alwan

Det afhænger også af...

Om du går efter en fuldstændig ren lyd, eller om det gerne må forvrænge lidt..?

I selvskab med to højtspillende guitarister kan en 100 watts forstærker måske godt komme til kort, hvis du er ude efter en fuldstændigt ren lyd (men det er du vel næppe, hvis du vælger at bruge en rørforstærker?)

Hvis du deriomod er ude efter en fed, varm rocklyd med lidt "griseri" (forvrængning) på, er en 100 watts rørforstærker glimrende.

Der, hvor jeg tror, forvirringen stammer fra, er at nok er 100 watt = 100 watt uanset, om det er rør eller transistorer, der producerer dem. Forskellen er dog, at en transistorforstærker, der løber tør for "saft"og derfor brat "klipper" (forvrænger) lyder mildest talt dårligt (og bringer i øvrigt også dine højttalere i farezonen), hvis ikke den er udstyret med én eller anden form for limiter, der sørger for at begrænse signalet, så det bare ikke kan blive så højt, at forstærkeren forvrænger.

En rørforstærker går derimod meget blødere over i en forvrængning, der lyder langt mere musikalsk. Så derfor virker 100 watt fra en rørforstærker som "større" end 100 watt fra en transistorforstærker.

Men i sidste ende er der jo ikke andet for end at prøve den i bandsammenhæng og se, om den holder. Jeg kender personligt en bassist, der spiller på en 120 watts Soundcity rørforstærker. Og den er rigeligt stor til alt - specielt, hvis du ikke lige har en række koncerter på Wembley el. lign. på tapetet...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk