Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Mudret vokal over PA'et :( - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 29-03-2005
    kl. 01:04

Phillip Kaaber

Mudret vokal over PA'et :(

Jeg har et lille spørgsmål omkring lydoptimering. Når vi står og spiller i øveren får vi altid utroligt dårlig lyd. Specielt vokalen lyder meget dårlig... Nu skal det siges at vi spiller tungt metal, så lyden er meget basset, og det er også der jeg synes det går galt. Når trommerne og guitaren spiller sammen lyder det helt fint, men lige så snart der kommer vokal på kan man enten ikke høre den, eller også så mudrer det hele sammen så man ikke kan høre hvad der er hvad...

Jeg mistænker selv vokal udstyret for at være mangelfuldt. Det er nemlig opbygget således:
    Shure PG58 microfon direkte i mikseren. Hertil er koblet en Roland Digital-Ekko effekt til, og så fra mikseren direkte til forstærkeren. Vi har værken Mic-preamp, compressor eller noget...

Så spørgsmålet går på: Kan man købe noget så man kan få bedre lyd på vokalen? Og er det også noget der kan betale sig prismæssigt? (vi er nemlig alle studerende) Og kunne i evt give nogle forslag til hvad vi skulle købe?

På forhånd tak
    Phillip Kaaber

Svar på dette indlæg
  • 29-03-2005
    kl. 17:35

Phillip Kaaber

Hmmm

Boa kom vist lige til at skrive i en forkert tråd, så jeg har lige copy paste'et:

Indlæg skrevet af Bo Andresen
    (dato: 29-03-2005, kl. 12:59)
    routing??
    Svært at hjælpe med de oplysninger du giver... mere info please:

Spiller bas og gtr og evt stortromme osse gennem jeres mixer når i er i øvelokalet, eller er det kun vokalerne i forstærker gennem denne?

Har i lyttet til vokalerne UDEN at instrumenterne er med?

Har i prøvet at skære noget af bunden ud af jeres vokaler.. i får rigeligt med dybde i stemmerne selvom i skærer bunden af ved f.eks 80 eller 100 HZ.

ER det virkelig en ekkomaskine eller er det rumklang i lægger på.. HVIS i kan ændre på predelayet i denne rum/ekke maskine så prøv evt at drøne den helt op på 144 til 250 millisekunder.. det kan osse fjerne noget af det rodede lydbillede.

eller... ER problemet i virkeligheden, at ikke kan komme til at skrue så højt op for vokalerne uden at det hyler, at i kan overdøve trommerne?
    v.h.
    Boa

Svar på dette indlæg
  • 29-03-2005
    kl. 17:46

Phillip Kaaber

Svar til Boa

For at starte fra en ende af...
    1. Når vi øver kører vi kun sang (kun 1 sanger) over PA'et, vores guitarforstærker kan sagtens spille trommesættet op (vi spiller for tiden uden bas).

2. Vi har prøvet kun at høre vokalen uden instrumenterne, og den lyder mørk, kedelig og som om der ikke rigtigt er hul igennem. Desuden er den ikke særligt velartikuleret. Når han synger/growler uden mikrofonen lyder det helt fint, men når det er over PA'et lyder det "billigt" og kedeligt.

3. Vi kan ikke rigtigt lave lov-cuts da vi ikke har nogen avanceret equalizer. Kun den 3 kanals der sider i mikseren.

4. Yep, det er en:"Roland RE-3 Digital Echo" effektenhed, og der er ikke rumklang i den, kun echo. (et hurtigt echo lyder dog i retning af rumklang)

5. Som jeg nævnte tidligere er det svært at "få hul igennem" på vokalen, og når man virkelig fyrer den op har den tildens til at give feedback :(

Såååå.... Hvad skal vi gøre ?

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2005
    kl. 14:35

Bo Andresen

a-ha!

Hej Phillip... tak for at du flyttede mit indlæg... jeg sov vidst lige lidt i timen da jeg svarede dig...

Nå... men altså... jeg ville nok så starte med at gøre noget ved lyden på jeres vocal inden jeg indkøber feedbackdestroyere m.m. i den retning. (Jeg har i øvrigt en feedbackdestroyer til salg på brugtmarkedet herinde)

En god ekstern mikrofonforforstærker med lidt eq og compression ville være en god start... f.eks en Focusrite i platinum-serien.. de sælges både brugt herinde og som nye hos f.eks Aage.

EQ er forste skridt... selvom jeres vocallyd selvfølgelig skal være dyb i jeres genre, er det stadig vigtigt med mellemtone og top for at få taleforståeligheden lidt frem i lydbilledet... derefter en smule compression (eller i jeres tilfælde en rigtig god spandfuld) for at holde niveauet på plads og derefter... NIVEAU (make up gain) så i kan overdøve PA'et.

Den der ekkomsakine i har kender jeg ikke... men HVIS i har mulighed for at ændre jeres pre-delay så vil det stadig være en god idé så jeres effekt og vokal ikke ligger lige smask oven i hinanden.. DET er nemlig en ganske effektiv "muddergenerator" hvis de gør det. Så hellere en anden effektmaskine som i kan blande med ekkofætteren...

Hvad øvelokalefysik angår, så er det vel ikke sådan at jeres forsanger står lige foran højttalerne???... hvis.. så prøv at flytte lidt rundt med ham så han kommer så langt væk fra dem som muligt..

Håber dette hjælper lidt?.. ellers så spørger du bare igen.

v.h.

Boa

Svar på dette indlæg
  • 07-04-2005
    kl. 18:19

Brian Bach Kjeldsen

Højttalere?

Min erfaring er at mikrofon, mikser og forstærker skal være meget ringe for ikke at kunne få anstændig lyd. Tilgengæld skal højttaleren være temmelig god.

Jeg har alt for tit set fin elektronik i øveren, og så et par sildekasser smækket sammen med et par tilfældige enheder.

Mit første spørgsmål er:
    Hvad har I af højttalere?

Mine råd er: Kompressor bør ikke være nødvendig, hvis sangeren har en rimelig konstant (højt) niveau. Egentlig delay mener jeg er federe end rumklang i den genre, men i øveren er det ikke decideret nødvendig.

Placer højttaler i modsat ende af trommer. Hvis trommer står midt mellem højttalerne får I ikke god vokallyd.

Hvis I øver i nærheden af Randers/Århus kommer jeg gerne og kigger på anlægget, og hjælper med lidt indstillinger.

Svar på dette indlæg
  • 21-10-2005
    kl. 20:07

gert carlsen

Hvis det stadig interesserer nogen, så

har det taget mig ca. 10 år at finde ud af at der skal drejes på knapperne for at få god vokallyd. Man kan diskutere sangstemmer, men når lyden er så ulden og tyk at man ikke engang gider høre på sig selv, så er det på tide at lukke og slukke. Jeg havde den overbevisning at alle knapper på equalizeren skulle stå i midten, altså lyden(signalet) lige igennem fra mikrofon til højttaler. BAAAAHHH, +?"ø)//6%$£plurf.
    Nogen sagde at der skulle lidt mere diskant på. Det viste sig, at man skal dreje på knapperne, og pludselig, WAUW, så var den der næsten. Ingen ekstra diskant, ingen bas, men mellemtonen skal stå rigtigt. Så ku' jeg kende min egen stemme. OK, det er måske ikke det bedste, men det er min. En smule finindstilling, ganske lidt og forsigtigt, næsten perfekt. Det er næsten lige meget med effekter nu. Frem med de tre andre sæt højttalere. Det viste sig, at der næsten ikke var forskel på mikserindstillingen til de forskellige højttalere, det drejede sig måske om en smule bas og diskant fra eller til, men kun nuancer. Det var stort set det samme med mikrofonerne. Jeg ved så ikke om det er det samme på alle miksere, men da jeg købte min mikrofon (Sennheiser Evolution 865) var der englelyd i forretningens PA_anlæg, Dynacord trevejs-højttalere, kæmpe Yamaha mikser og stor Dynacord forstærker. Well, den lyd har jeg stadig til gode.
    Kommentarer til yderligere forbedringer modtages med bøjet hoved.
    Hilsen Gert.

Svar på dette indlæg
  • 22-10-2005
    kl. 16:50

Xx Xx

Det gør det!

Hvordan indstiller du så mellemtonen?
    Jeg fik på et tidspunkt at vide, at en god tommelfinger-setting var at dykke EQ'en ved 500 Hz, så det gør jeg, og det fungerer da osse ganske godt.
    Så piller jeg gerne lidt af i den ekstreme top og bund, for selvom jeg har en rimelig effektiv stemme, osse til rock'n'roll, når den altså ikke dérud. :)
    Vi snakker jo altså stadig "kun" forstærkning af vokal her.
    Resten er et spørgsmål om småpilleri.
    Hvis man har flere bånd til rådighed på sin EQ, kan det godt betale sig at prøve på at glatte kurven.

Mikrofonmæssigt kan man have fordel af at prøve at bevæge sig væk fra den allestedsnærværende Shure SM58.
    Jeg har en Shure Beta 57A, som jeg synes mudrer mindre til min stemme.

Mht effekt har jeg altid syntes at et enkelt slap-back delay var vældig anvendeligt. Så kommer der osse lissom "svar" fra anlægget, og man tenderer ikke at brøle helt så højt for at høre sig selv. Det hjælper så igen med til at stemmen holder de dér 3x45 min. :)

Akustikmæssigt er det godt at have 2 af væggene vinkelret på hinanden draperet med stof, gerne løsthængende og et lille stykke fra væggen. Jeg har øvet i et rum helt beklædt med fliser. Simpelthen umuligt at spille to sammenhængende - eller snarere adskilte - toner i. Men så hang vi noen brugte, mellemtykke gardiner op som ovenfor anført, kun på 2 af væggene, og det blev skidegodt!
    Jeg har osse prøvet det modsatte: A-batts over det hele - dét blir for dødt!

Ellers stiller jeg mig gerne op i rækken af bukkere, hvis noen kommer med gode tips.

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 22-10-2005
    kl. 18:18

gert carlsen

Hej Evan

Vi snakker stadig vokal. Jeg spiller som regel kun med baggear og derfor er det kun vokalen der har interesseret mig indtil nu. Men, piben skal have en anden "lyd" nu, for jeg er ikke tilfreds med min viden om mikserens funktion. Så derfor har jeg tænkt mig at finde ud af om den kører signalerne lige igennem eller der er indbygget en form for standard equalizering som man skal være bekendt med for at bruge den. I øvrigt har jeg fundet ud af det samme som dig,at dykke kurven omkring 500 Hz. Jeg har så en ide om at diskant og baskontrollerne er ret liniære mens jeg tror at der er tale om en form for parametrisk equalizer eller Q-styring omkring mellemtonen, hvor der er to knapper der påvirker hinanden. Jeg vender tilbage med en melding om hvordan kurven for mikserens equalizer ser ud, lige så snart jeg har tid(den er der ikke så meget af).
    Hilsen Gert.

Svar på dette indlæg
  • 23-10-2005
    kl. 02:06

Xx Xx

Hey there Gert

Det er ikke fordi jeg har møj forstand på de dele, men hvaffen mixer er'ed du har?

Så vidt jeg kan se er det ret almindeligt på moderne, kompakte mixere til live-brug i hver kanal at have mellemtonen i 2 knapper - én til at vælge en frekvens, og en anden til at skrue op eller ned for den valgte frekvens. Det er det, jeg forstår som parametrisk equalizing. Q er så hvor bredt den rammer - hvor mange af nabofrekvenserne den påvirker, og i hvilken grad. Men det er jo allerede to ting, altså bredde og mængde, som vel ikke begge kan beskrives ved kun én parameter, Q? Så du kan se, vidensmæssigt er jeg hermed osse stærkt ved at nærme mig den dybere ende af bassinet.

Jeg spiller, som du, osse mest på baggear, og jeg piller kun ved lydteknik, når jeg er nødt til det.

For et par år siden var jeg så så letsindig at rive mig og købe et sanganlæg af den transportable slags med aktive højttalere, for nu skulle det sgu være, og jeg er da glad for at kunne sige, at jeg ikke har fortrudt det; det er den bedste lyd, jeg endnu har haft.

Men det kræver jo desværre, at man osse skruer lidt på knapperne. Jeg tenderer dog en rimeligt standardiseret set-and-forget-indstilling, som med minimale justeringer dur både ude og hjemme.
    Her er det så jeg bruger den indbyggede grafiske mini-EQ, og nu er vi tilbage ved årsagen til mit spørgsmål øverst, for har din mixer ikke sådn én? - du omtaler kun drejeknapper.

Næh, tid er der ikke så meget af, og den der ér, vil man jo helst bare bruge på at spille og have vellyd. :)

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 18-11-2006
    kl. 23:55

Claus Pape

Spørgsmål til Evan Baunhøj

Du skriver du er særdeles tilfreds med "et sanganlæg af den transportable slags med aktive højttalere". Hvad er det for et og hvilke erfaringer har du?
    Mvh

Svar på dette indlæg
  • 19-11-2006
    kl. 02:02

Xx Xx

Hej Claus

2 stk JBL EON G2
    1 Mackie CFX 12 (mk I (discontinued))

I de 4 år jeg har haft anlægget, har jeg ikke læst særlig meget godt om mixeren, men den har masser af muligheder, virker til mit brug og er stadig længder bedre end det skrammel jeg indtil da havde været nødt til at affinde mig med.
    Den beskrives her:
    http://www.mackie.com/pdf/cfxseries_ss.pdf

Højttalerne sælges stadig allevegne, og det kan jeg sagtens forstå. De laver rigtig god lyd, både som PA og som monitorer, og er til at bære. Jeg er egentlig på udkig efter et par til, så vi kan få helt samme lyd på "scenen" som foran den. Jeg har nok ikke været i nærheden af monitorer, som er dyre nok, for jeg synes ikke dem, jeg har hørt, ku hamle op med G2'erne.
    Man kan godt sende et liniesignal videre, men ikke drive passive monitors fra G2'erne, da de er bi-ampede. Så monitors skal have egen forstærker.

Vi stiller PA og baggear nogenlunde ens, både mht. ind- og opstillinger, i både øvelokale og på job, så vi kan bare gå igang uden egentlig lydprøve. Vi får som regel god kritik for lyden, og det er jo bare lykkeligt, for vi piller faktisk sjældent ved noget for alvor.
    Enkelte gange har vi brugt lidt større gear, og der bliver G2'erne til monitors og Mackie'n sommetider monitormixer, så scenelyden er igen den sædvanlige - eller tæt på: rummet spiller jo altid med.

Da jeg fik højttalerne sagde det sommetider "klonk" indeni, når man flyttede på dem. En dag blev jeg tilstrækkelig træt af det til at skille dem ad og skrue trafoerne ordentlig fast på bashøjttalerchassiet! Ham, der sku stramme dén bolt, var nok syg den dag...
    Andet har der ikke været galt.

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 19-11-2006
    kl. 02:08

Xx Xx

JBL EON15G2

hedder de.

:)

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 31-10-2005
    kl. 14:27

Peter Rasmussen

sweep

skru op for mellemtone området på gain knappen, giv den en ordent´lig bønne, find så det område med sweep knappen som mudre, eller lyder grimt. Skru så ned for gain knappen igen til den grimme frekvens er væk.
    Sådan gør men det.
    Det er altid bedre at skrue ned for det der lyder grimt, end at gå den anden vej og skrue op for nogen frekvenser der ikke har noget med det at gøre der lyder dårligt.
    Low cut på vokaler er altid en god ide.
    MVH Peter, lydmand gennem de sidste 20 år.

Svar på dette indlæg
  • 01-11-2005
    kl. 13:29

Xx Xx

Enkelt og effektivt

Hej Peter

Godt at vide, hvordan man bedst går til sweep'en - så er dén afmystificeret!

Jeg bukker og takker.

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 24-10-2005
    kl. 20:21

Finn Løndal

Prøv dette

For det første.
    Hvad er det for en mikser? er der en knap hvor du kan vælge low-cut, så benyt den, eller så skru ned for low, alt hvad der er under 100 hz, giv den en smule omkring 3-4 khz, det er ikke altid at det er kønt, så vær lidt varsom, ellers giv den lidt omkring 10-12 khz. Endelig kan du også skyde en compressor ind på insert. Til sidst bør i også overveje om det er dig der er for lav, eller resten af bandet der er for højt !! Det kan til tider give en helt utrolig effekt hvis der bliver dæmpet hist og her. Prøv at vudere det samlede lydbillede.

Svar på dette indlæg
  • 25-10-2005
    kl. 00:57

gert carlsen

Hey there Evan.

Vores mikser er en Yamaha, standard Åge-pakke, 2x500W, 20 kanaler, lo-cut og separat equalizer. Den er helt OK, og som du beskriver, med variabel mellemtone og Q. Jeg bruger altid lo-cut knappen for at slippe for de frekvenser der alligevel ikke skal forstærkes, som f.eks. når man får bassen ind gennem mikrofonen og ud i P.A., og man ikke lige regner med det. Der er i det hele taget ingen grund til at have åbent for mere end man har brug for. Tricket med at få god lyd på stemmen kom fra en gut inde hos Aage i KBH, som, hårdt presset, skruede lidt på den mikser de brugte til højttalerdemo. Det var nøjagtig den samme slags som vi selv har, og vi kunne ikke rigtig forstå at der kom så mudret vokallyd ud et par EV300e, som vi var ved at købe, vi havde ventet mere. Jeg havde så tidligere på ugen fået nogenlunde god vokal ved at skrue op til ca. KL.3 på begge mellemtoneknapper, men han gik den anden vej, han skruede ned for mellemtonen og det blev faktisk ret meget bedre. Den globale equalizer bruger jeg ikke rigtig til noget, men vi burde egentlig også have en anden og mindre mikser, til små jobs.
    Hilsen Gert.

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2006
    kl. 12:17

Mark Nilsson

hey

hej
    hvis du kan ins din comp instil den på 3:1 og 3 attack og 5 realse

prøv at koble din rumklank på aux og retur i en kanal

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk