Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Matchless HC-30 -> Clubman - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 01-05-2005
    kl. 19:54

Christian Pedersen

Matchless HC-30 -> Clubman

Jeg er en af dem der har bygget en af de efterhånden meget omtalte matchless hc-30 kloner. Lyden i den er egentlig ganske fed, jeg desværre bare kommet lidt i tvivl om det jeg skulle have haft fingrene i måske mere var Clubman modellen fra Matchless, da jeg også har en stor forkærlighed for Marshall lyd.

Er der nogle af jer der ved om det er de samme transformatorer der sidder clubman og hc-30 modellen? -for i så fald kunne jeg godt overveje en ombygning

Der er i øvrigt et diagram over clubman modellen her for interesserede:

http://tdsl.duncanamps.com/schematics2.php?make=Matchless

Svar på dette indlæg
  • 01-05-2005
    kl. 20:45

Søren Alwan

Hej Christian

Udgangstransformatoren er den samme i alle Matchless´ 30-40 watts transformatorer. Men du skal ud at finde dig en ny transformator til spændingsforsyningen, da du har brug for en anodespænding, der er ca. 100 volt højere i en Clubman i forhold til HC-30´eren.

Men hvilken kondensatorværdi har du på "Treble" 50 pF eller 500 pF? Sidstnævnte giver en mere boosted mellemtone, som trækker i retning af Marshall i forhold til den originale 50 pF.

Dette er ihvertfald meget lettere at prøve end at bygge hele forstærkeren om (nye transformatorer, andre rør-størrelser mm.)

Men der er dog én ting, der undrer mig: Hvis man er ude efter decideret Marshall-lyd, hvorfor går man så ud og investerer i en "Matchless" i stedet for at bygge en klon af en klassisk Marshall, der kan fås et væld af "kits" til..?

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 01-05-2005
    kl. 20:46

Søren Alwan

Ups

Der skulle selvfølgelig have stået:

Udgangstransformatoren er den samme i alle Matchless´ 30-40 watts FORSTÆRKERE...

Sorry!

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 01-05-2005
    kl. 20:57

Christian Pedersen

Jaeeh... det kan du have ret i

Hej Søren.

Tak for svaret allerførst. Jeg har ikke prøvet det der marshall mod. Jeg har godt nok fået sådan et push/pull potmeter med jeg kunne lave det med. Måske skulle jeg lige prøve det.

Med hensyn til din undren over hvorfor man bygger en Vox-klon når man er mere til marshall kan jeg kun svagt forklare det med almindelig vægelsindethed. Jeg tror ved nærmere eftertanke heller ikke jeg bygger forstærkeren om, men nærmere bygger mig en til der har EL34 i udgangen. Så kan altid skifte til den der matcher mit humør den dag.

VH

Christian Pedersen

Svar på dette indlæg
  • 01-05-2005
    kl. 21:35

Søren Alwan

Hej igen

Nu har jeg jo også i årevis gået og puslet med idéen om at bygge en Clubman i min søgen efter den perfekte blanding af Vox og Marshall.

Jeg tror dog ikke, at hvis mit ideal var den klassiske Marshall-lyd, at jeg ville kaste mig over en Clubman. Der er stadig MANGE forskelle på en Clubman og en Marshall. EL34´erne gør det ikke alene.

Jeg tror personligt, at jeg ville gå efter en Marshall JTM45 i kit-form...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 01-05-2005
    kl. 22:36

Søren Alwan

Power-transformer

Hej igen.

Hvis du stadig skulle være interesseret i at finde en original Matchless Powertransformer til et Clubman/Chieftain-projekt, så tjek her:

http://www.angela.com/catalog/transformers/Transf.Vintage.html

Det er IKKE rigtigt, hvad de skriver om, at de skulle være perfekte til "AC30-style" forstærkere, da spændingen er for høj. Men jeg er 99% sikker på, at der tale om originale transformatorer til deres EL34-bestykkede forstærkere.

Hvis nogle overvejer at investere i én af disse, så sig til. Jeg kunne måske godt være interesseret i lidt "samhandel".

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2005
    kl. 11:56

Christian Pedersen

Det lyder ganske interessant

Hej Søren

Det ser ret spændende ud. 77$ er jo heller ikke nogen herregård. Så kan vi evt supplere med udgangstranformere fra westlab. Ved du om man også skal bruge sådan en choke ting?

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2005
    kl. 13:08

Christian Pedersen

ikke nødvendigvis marshall-lyd

Det er ikke nødvendigvis Marshalllyd jeg går efter. Bare noget der er en smule mere rock'et, og lyder godt. Derfor tænkte jeg at clubman'en ville være et godt bud. Jeg er ret vild efter den lyd guitaristen fra Kira and the Kindred spirits har.... og han spiller vistnok på en Clubman

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2005
    kl. 15:31

Søren Alwan

Hej

Nej, Rune Kjeldsens forstærker er en Chief, som er en 4xEL34 version af en Chieftain. Derudover bruger han en Fender Super Champ som en ekstra "farve" i soloer og andre steder, hvor den skal ha´ lidt ekstra hegn.

Jeg har HØRT (!!!), at der skulle være folk, der har testet en Matchlessklon, jeg har bygget, op imod netop Rune K´s "Chief" i et københavnsk studie og foretrukket førstnævnte. Men det er altså kun et rygte...

However, jeg ville anbefale dig at prøve modifikationen med 500 pF på "Treble", før du poster penge i en ny forstærker. Det er både væsentligt nemmere og ikke så lidt billigere...

Og til sidst for god ordens skyld: Du kan fint bruge den samme "choke" (eller drosselspole, som de hedder på dansk) i en Clubman eller Chieftain, som du bruger i en HC-30.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2005
    kl. 18:31

Christian Pedersen

Interessant

Det må jeg nok sige. interessant historie med Rune K's forstærker. Du lyder til at være sat lidt ind i sagerne omkring hans lyd. Forstår jeg dig rigtigt når jeg siger at han simpelthen bruger super champ'en samtidig med matchless klonen i evt. soloer o.lign.

Derudover vil jeg da også godt understrege at jeg bestemt har tænkt mig at prøve kombinationen med den store kondensator før jeg går ud og smider mønten til en ny forstærker.... ingen tvivl om det.

Tak for de informative tilbagemeldinger

Christian

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2005
    kl. 18:40

Søren Alwan

Hej Christian

Jo, du har forstået dét med Super Champ´en helt rigtigt. Det er nu ikke en "klon", den gode Rune spiller på... :-)

I øvrigt har han sagt ja til at "road teste" min "Sorte kasse" rør-overdrive, når den snart er færdig...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2005
    kl. 20:07

Christian Pedersen

Ja godmorgen

Ja. jeg var selvfølgelig godt klar over at det ikke er en klon han spiller på. Nogen gange tænker jeg vist bare ikke mens jeg skriver. Ret sejt koncept egentlig, det der med at punche en ekstra forstærker ind når man skal spille lead.

Det lyder spændende med den sorte kasse. Nu må vi se om han bliver glad for den ;-)

Bedste hilsner

Christian

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2005
    kl. 21:10

Erik Jensen

Ang Clubman

Apropos Matchless/Clubman. Kan nogen af jer verificere at anode modstanden R1 på det første rør i Clubman'en virkelig kun er 10K (TI KILO)???
    Jeg kikker på dette diagram:

mvh
    Erik

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2005
    kl. 21:11

Erik Jensen

Ups!

Her er det diagram jeg kikker på - håber jeg: https://schematicheavencom.secure.powweb.com/newamps/matchless_clubman.pdf

mvh
    Erik

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2005
    kl. 21:31

Lars Vad Andersen

hmm

Mon ikke der skulle stå 100K det ville da være lidt mere normalt ;0)

mvh: Lars

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2005
    kl. 22:52

Søren Alwan

Nej, den er god nok...

(eller ihvertfald den rigtige værdi)

Jeg har set dette diskuteret på andre udenlandske fora, og den lader altså til at være rigtig nok.

Normalt skulle man synes, at dette var at drive røret lovligt hårdt. Men læg mærke til, at der sidder en ualmindelig stor faldmodstand på 220 K i spændingsforsyningen til netop dette rør.

Yderligere ligger de to rørhalvdele i parallel, så det ville svare til 20 K for én rørhalvdel.

Men jeg har også undret mig over det!

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2005
    kl. 22:56

Søren Alwan

PS...

I øvrigt undrer den dér 25 uF i længere henne i signalvejen mig faktisk endnu mere!

Umiddelbart ville jeg mene, at man blot kunne udelade den. Der er ikke brug for en afkoblingskondensator på dette sted. Og hvis den virkeligt ER på 25 uF, har den heller ingen "bass-cut" funktion.

Der skulle vel ikke tilfældigvis være én eller anden, der er indehaver af en Clubman, som man kunne få lov til at kigge ind i og få verificeret disse to detaljer?

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2005
    kl. 23:03

Søren Alwan

Jeg tjekkede lige...

et billede af indmaden på acplink.com, og jeg kan ikke se det 100% sikkert. Men det ser altså ud som om, at der går en 10 K til det første rør - en 100 K er det ihvertfald ikke.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2005
    kl. 23:38

gert carlsen

Hvis jeg ikke tager meget fejl, så er det

tonekontrollen, eller tonestacken, som nogen kalder den, der sidder lige efter første forstærkertrin. Det er jo en kendt sag, at man gerne ser at det er en lavimpedanset udgang fra en forstærker der trækker tonekontrollen. Det gør man i nogle forstærkere ved at bruge en Kathodefølger. Her har man givet Anodemodstanden en lille værdi(10KOhm), med samme resultat. De 25uF er afkobling til skærmgitter/Kathode på 6SH7. P.g.a. halvstor selvinduktion i Elektrolykondensatoren, er der koblet en mindre kondensator parallelt henover, så skærmgitterafkoblingen også er effektiv ved højere frekvenser. Der er også god symmetri i den tanke, idet de tilsvarende modstande til udgangsrørene (EL84)er ca ti gange så små og kondensatorerne er ti gange så store. Jeg vil tro at man sagtens kan klare sig med en lille forstærknng i første trin, da der kommer et ordentligt bløp fra penthoden i næste trin.
    Bare til orientering............
    hilsen Gert.

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2005
    kl. 01:15

Søren Alwan

Hej gert

Det var nu ikke dén 25 uF, jeg mente! Hvis du studerer diagrammet, kan du se, at der er tegnet en 25uF (mærket med ??) som en overføringskondensator mellem volumekontrollen og effektloopet - jeg kunne til nød have kaperet en 0,25 uF her, men den burde ikke være nødvendig, oder?

Du fik mig godt nok lige hægtet af i det sidste afsnit om symetrien i tankegangen...

Men "just for the record" så er udgangsrørene EL34´ere.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2005
    kl. 01:36

gert carlsen

Hej SørenA EL84 og EL34..det er jo ikke lige fedt

Næøhh, man skal da huske at kigge godt på diagrammet inden man kommer med sin mening, også mig,just for the record. Men igen, if we are the nighthawks, we have the right to be a little sleepy sometimes.
    Den der 25uF, den holder ikke vand. Der sidder jo 150KOhm i serie, så det behøver man ikke engang at regne på, den er såååå stor, altså foooor stoor. Der skal jo helst ikke være elektrolytter i signalvejen, det er da noget crab.
    Hilsen gert

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2005
    kl. 02:25

Søren Alwan

Apropos nighthawk...

Så har jeg af al magt forsøgt at mønstre mit bedste falkeblik og brugt noget tid på at "trace" signalet i (2002) Clubman´ens indre på billederne fra acplink.

Og jeg kan sgu "ette" finde nogen anden 25uF end dén, der går til katoden på EF86-røret, som de jo så er skiftet til i mellemtiden (sandsynligvis p.g.a. leveringsproblemer med 6SH7-pentoden). Interessant er det dog, at de så også har ændret på nogle af modstandsværdierne.

Med en masse gran salt ser det for mit øje ud som om, at de har 330K på anoden og 1,5M på skærmgitteret. Og så KUNNE anodemodstanden på indgangsrøret MÅSKE være en 18K..?

Vær i øvrigt opmærksom på, at hvis I kaster Jer ud i denne forstærker, så skal i bruge et reverse-log 1M logmeter for at få baskontrollen til at virke efter hensigten (Jeg har prøvet denne "tonestack" i mit 18 watts prøvebræt). Det éneste sted, jeg har fundet sådan ét, er hos musikding.de

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2005
    kl. 08:47

Erik Jensen

Tak...

- for oplysningerne om den lidt usædvanlige 10k modstand.
    Søren - så vidt jeg husker havde DC30'eren 330k/2M2 på pentoden. Hva' synes du iøvrigt om Clubman tonekontrollerne - så vidt jeg kan se påvirkes mellemtonen ikke ret meget - eller hyr?

Erik

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2005
    kl. 12:08

gert carlsen

Hej Søren

En 220 og en 330 kan sagtens ligne hinanden, hvis det er farvekode du tænker på, idet 22= rød rød og 33= orange orange (det ved jeg godt du ved). Det er tit svært at se forskel. Hvis 6SH7 er skiftet til EF86, kan der da sagtens være lavet om på komponenterne, hvis rørene har forskellige data. Og de 25uF inden udtaget til loop, det var nok bedre om det var 25nF. 1,5 MOhm på skærmgitteret; går den så direkte til stel eller hva`.
    Hilsen Gert.

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2005
    kl. 21:54

Søren Alwan

Lidt Clubman-ævlen...

Hej Erik, Gert og andre interesserede.

Jeg er nu ret sikker på de 330K på EF86´erens anode, da de orange farvekoder er markant anderledes på billedet end de røde. Matchless bruger da også en 330K på anoden af et EF86 i DC30´eren. Så det bliver i familien.

Til gengæld var falkeblikket nok lidt søvnigt, da det fik skærmgittermodstanden til 1,5M. Ved nærmere inspektion er det tydeligvis en 1,2M - Sorry!!! (Derudover er der - som på diagrammet - en 0,1uF til stel)

Som Gert skriver, er dette garanteret blot en "gain-tweaking" (De første DC30´ere havde også 220K på anoden). Husk på, at røret på diagrammet er et 6SH7, og forstærkeren på billedet er udstyret med et EF86. Et 6SH7 har en højere stejlhed end EF86, så det er sikkert et forsøg på at udligne dette.

Der ville dog ikke være nogle problemer (ud over de evt. lydmæssige) i at bruge det eksakte kredsløb på diagrammet med et EF86, da det er en "textbook" kobling af et EF86.

-Husk blot at benforbindelser selvfølgelig (forskellige sokler) er forskellige.

Jeg korresponderede for et par år siden med en englænder, der klonede denne forstærker med "skrotstumper". Og han endte med at bruge 100K på anoden, 390K på skærmgitteret og 1K på katoden, hvilket reducerede EF86-rørets gain med ca. 40%. I denne konfiguration påstod han, at den lød klasser bedre end hans Marshall (jeg ved ikke, hvilken Marshall han havde).

Nu har Clubman´en jo været lavet med flere forskellige rørbestykninger gennem årene. De første havde 6SH7-røret og så et lille syvbenet 6AT6 i indgangen. Dette rørs triodesektion har dog næsten identintiske data med et 5751, hvilket igen er meget lig et 12AX7 - dog kun med 70% gain.

Den næste version (som diagrammet gælder for) erstattede så også 6AT6-røret med et 12AX7 - sikkert p.g.a. leveringsproblemer, men beholdt 6SH7-pentoden. Senere igen erstattede de så 6SH7 med et EF86.

Hvordan lyder de så i forhold til hinanden? Sandsynligvis alle ret så fantastisk. Men ifølge en anmeldelse på Harmony Central fra én, der har to af disse forstærkere - én af den første version og én af den sidste version, er den sidste version mere "crunchy" og Marshall-agtig, hvor den tidlige version er mere "shimmery" og Vox-agtig. Men man kan sikkert gøre meget på netop dette felt ved at rode med de ovennævnte modstande.

I øvrigt har jeg flere steder læst, at det er tilrådeligt at ændre katodemodstandene på EL34´erne fra de originale 270 ohm til 330 eller 470 ohm, da det ellers kun er de mest robuste NOS-eksemplarer, der overlever ret længe i disse forstærkere, da de virkeligt får lov at svede for sagen.

Til slut vil jeg sige, at jeg ikke tør udtale mig om de finere detaljer omkring tonestack´en. Det er 6-7 år siden, jeg prøvede den i mit "prøvebræt". Som jeg husker det, lød den fint, men var uegnet i denne forstærker, da den æder ret meget af signalet. Men jeg mener, at både "bass" og "treble" griber ret langt ind i mellemtonen.

Håber, I kan bruge det til noget?

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 11-05-2005
    kl. 00:12

Søren Alwan

I øvrigt...

har dén detalje, der har bremset mig i dette projekt, altid været, at jeg ikke har kunnet bestemme mig for, om jeg skulle bygge en Clubman eller en Chieftain (i det væsentlige er det kun deres preamps, der adskiller sig, hvis man udelader Chieftain´ens reverb). Men det lader til, at løsningen på dette dilemma dæmrer i det ikke alt for fjerne:

Et nogenlunde nært forestående projekt (i køen af mange!) er nemlig at modificere en gammel Impact-forstærker for Morten Schwennesen. Denne har allerede et cathode bias´ed, EL34 baseret udgangstrin, som er meget lig Matchless´(dog uden rør-ensretning). Planen er så, at den får én "Clubman-kanal" og én "Chieftain-kanal". Forhåbentlig vil dette så kaste mere lys over, hvilken version, jeg skal kaste mig over...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 11-05-2005
    kl. 11:02

Erik Jensen

Cheiftain vs Clubman

Tak for oplysningerne og observationer.
    Søren - jeg er nu ret imponeret over dit falkeblik i aflæsningen af modstandsværdierne, det er ikke noget for mine gamle øjne. Er du opmærksom på at der er 2 chassisbilleder af Clubmans ('93+'02) på acplink.

Ang. Clubman vs Cheiftain.
    Jeg byggede for nogle år siden en Cheiftain klon (af stumperne fra en Selmer Zodiac 100). Det var helt igennem en skuffelse! Jeg har fortrængt alle detaljerne nu - men uanset hvor/hvordan jeg 'tweakede' blev det aldrig godt. Den havde (i mine ører) en usædvanlig hård og steril lyd. Enden på det blev at jeg opgav Cheiftain forforstærkeren og brugte et AC30 TB preamp/tonestack kredsløb sammen med EL34 udgangstrinnet. Det blev en helt anden og væsentligt mere vellydende sag. Jeg kan iøvrigt bekræfte rådet med lidt højere katodemodstand på udgangstrinnet (af økonomi hensyn) men det afhænger selvfølgelig af anodespændingen.

Senere modificerede jeg preamp'en med en EF86 pentode som første trin - men bibeholdte resten af AC30 kredsløbet. For at tæmme signalet fra pentoden brugte jeg en splittet anodemodstand på 100k+150k og tappede signalet mellem de to via en 1000pF til vol kontrollen.

Efter at have hørt en Clubman overvejer jeg nu at bygge om - igen igen ;-)

Erik

Svar på dette indlæg
  • 12-05-2005
    kl. 00:24

Søren Alwan

Hello

Spændende betragtniger omkring Chieftain vs. Clubman!!! Dét kunne jo nok trække én i retning af en Clubman. Jeg forstår det dog ikke helt, da jeg da har hørt Chieftains lyde ret så fedt..?

Nå, men nu har jeg jo ligesom lovet Morten, at hans forstærker får en kanal fra hver. Og der findes jo ingen bedre dommer end éns egne ører.

I øvrigt faldt jeg lige over endnu en ting, der undrer mig på billederne af Clubman´ens indre: I nederste højre hjørne - lige under udgangstransformatoren - sidder der en effektmodstand, som jag ikke lige kan lure formålet med. Til gengæld kan jeg ikke finde nogle ledniger, der går til drosselspolen.

Kan det rent faktisk tænkes, at disse forstærkere ikke havde en drosselspole, men "nøjedes" med en faldmodstand? Diagrammet kunne jo være ukorrekt - der har ligesom været andre "tvivlstilfælde" indtil nu.

- any thoughts???

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-05-2005
    kl. 09:27

Erik Jensen

Egne ører..

- er den bedste dommer. Selvfølgelig!
    At min klon ikke lød som forventet, kan jo skyldes mange ting - og beviser ikke nødvendigvis noget om Cheiftain designet. Men det var nu alligevel underligt, at jeg oplevede så stor forskel ved at ændre preamp kredsløb. En forstærker med en kanal fra både Cheiftain og Clubman vil være en interessant test - held og lykke med det.

Drosselspole eller modstand - det ved jeg ikke!

Der findes en svensker der kalder sig Dirty L. Karlsson - han var tidligere flittig gæst på nogle af de internationale DIY-amp disskussionsgrupper. Så vidt jeg forstod startede han i det små en produktion af amps baseret på Matchless designs (hvis ikke direkte kloner). Hvordan han bar sig ad ved jeg ikke - men han havde ihvertfald svar på de fleste spørgsmål ved diagrammer, layout, komponenter ect. vedr. flere Matchless modeller (måske havde han købt en af hver - og splittet dem ad ;-)).
    Men nu er han 'forsvundet' - og jeg kan ikke opstøve ham. Er der nogen der kender - eller har hørt om - Dirty L. Karlsson, ihvertfald tidligere bosiddende i S? Han er forøvrigt også en fremragende slide-guitarist.

Erik.

Svar på dette indlæg
  • 12-05-2005
    kl. 12:13

Søren Alwan

Dirty, dirty...

Ja, jeg kan godt huske ham.

Han havde engang en hjemmeside med sine (Matchlessbaserede) forstærskere på og også nogle lydklip.

Du skriver, at du ikke ved, hvordan han plankede Matchless´ designs. Men hvis du ser, hvem der har leveret billederne af Matchless-indmaden på acplink.com, får du svaret - han har simpelthen haft næsen nede i originalerne. Om han så selv har haft svinelæderet oppe af lommen, eller om det er forstærkere, han har repareret eller lignende, ved jeg ikke.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 12-05-2005
    kl. 20:03

Andreas A

Dirty

Jeg har for lang tid siden tilføjet dette link i mine foretrukne. Er det ham?

http://www.swedenblue.com/dirty/dirty_amps.html

Svar på dette indlæg
  • 12-05-2005
    kl. 20:18

Søren Alwan

Yes

That´s him allright...

Tak for linket!

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 13-05-2005
    kl. 01:44

Søren Alwan

Et bud

på den "mystiske" effektmodstand kunne - efter endnu lidt gransken billeder af indmad - være følgende:

Jeg tror, at den har en drosselspole. Efter at have studeret placeringen af drosselspolen på Chieftain-chassiset, dukkede der pludseligt to røde ledninger (standardfarve for ledningerne på Matchless´ drosselspole) op, som gav mening. Det ville nu også have undret mig meget, hvis de kun var udstyret med en faldmodstand.

Men hvad pokker laver SÅ den effektmodstand?

Mit bud er, at der er endnu en fejl i diagrammet. På diagrammet går de to 1K skærmgittermodstande på EL34 rørene direkte til spændingsforsyningen.

Jeg kunne dog foranlediges til at tro, at Clubman´ens effektforstærker på dette punkt i virkeligheden er lavet ligesom på en Chieftain, hvor der er en 1K modstand mellem spændingsforsyningen og de to 1K skærmgittermodstande.

Jeg kan ikke se det 100% sikkert på billederne. Men det KUNNE godt se ud som om, de to skærmgittermodstande er forbundet til denne "mystiske" modstand. Hvis andre kan komme op med en bedre forklaring, er jeg lutter øre...

I samme ombæring tror jeg, at der er byttet om på to kondensatorer i spændingsforsyningen på diagrammet. Det ville virke mest logisk, hvis tingene igen var forbundet som på en Chieftain, sådan at der sidder en 33 uF på begge sider af drosselspolen og så "kun" en 22 uF på den "gren", der går til indgangsrøret. Indgangsrøret trækker meget mindre strøm end udgangsrørenes skærmgitre, så det har ikke brug for så stor en kondensator.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 13-05-2005
    kl. 01:57

Søren Alwan

OG..!

tilmed - igen med forbehold for, at dette udelukkende er på baggrund af et grynet foto - tror jeg, at styregitter-modstandene på EL34´erne er 10K som på en Chieftain og ikke 1,5K som på diagrammet.

Dette har ikke den store betydning, men alligevel... Det er dog også en detalje, som meget nemt kan være blevet ændret mellem 1993, som diagrammet skulle være repræsentativt for og så 2002, som forstærkeren på billedet er fra.

I øvrigt kunne det også godt tyde på - ud fra de afdækkede huller til flere preamp-rør - at Matchless brugte samme chassis til Clubman´en og Chieftain´en.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 17-05-2005
    kl. 10:39

Erik Jensen

Jo måske...

- jeg tror du ret i din teori om en ekstra fælles 'skærmgitter' modstand. Men at anvende en chassismonteret effektmodstand af den kaliber - er det ikke lidt usædvanligt, eller i hvertfald i overkanten.
    Iøvrigt - hva' med at lave en liste med alle de ændringer du spotter ifht diagrammet?
    Jeg har prøvet at maile Dirty (tak for henvisningen Andreas) - no reply!

Erik

Svar på dette indlæg
  • 17-05-2005
    kl. 12:56

Søren Alwan

Jo...

men Matchless har det nu en gang med at overdimensionere deres ting ret så voldsomt. Så jeg tror, min teori holder vand.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 21-05-2005
    kl. 18:11

Erik Jensen

Mere Clubman?

Findes der 2 versioner af Clubman modellen?
    Jeg har et billede af 2 Clubman heads, den ene har de 5 kontroller - vol, bass, treble, briliant, master (iflg. diagrammet), den anden har 6 knapper. Det ser ud som om at 6 knaps modellen har fået alle kontrollerne rykket til venstre mod indgangsbøsningerne, og at der så er tilføjet et potentiometer længst til højre ved de to afbrydere. På chassisbillederne kan man faktisk se det extra hul i chassiet.
    Hvad er den 'normale' kontrol rækkefølge - vol, bass, treble, briliant, master?
    Hvad er den ekstra kontrol til - måske reverb?

Erik

Svar på dette indlæg
  • 21-05-2005
    kl. 18:36

Morten Schwennesen

Du her selv svaret

Clubman laves i 2 versioner en med Reverb og en uden det må være forklaringen, om det har været sådan altid skal jeg ikke gøre mig klog på, men sådan er det altså nu.

mvh.
    Morten Schwennesen

Svar på dette indlæg
  • 22-05-2005
    kl. 03:52

Søren Alwan

Pix

Jeg kan kun give Morten ret.

M.h.t. til de ekstra huller, skyldes de formentlig, at Matchless bruger de samme chassiser til både Clubman´en og til Chieftain.

Hvis du kigger efter, er der på Clubman-fotoet også huller til flere rør, som dog så er blændet af med en plade.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 22-05-2005
    kl. 11:38

Erik Jensen

Kontrollerne

"...sådan er det altså NU". Mener du at Clubman stadig produceres? Jeg troede at Matchless var død og borte - eller ihvertfald 'ommøbleret' til BadCat.

Ang kontrollernes rækkefølge - så vidt jeg kan tyde chassisbillederne er det: vol, bass, treble, brilliant, master. Søren hva' siger dit falkeblik?

Erik

Svar på dette indlæg
  • 22-05-2005
    kl. 12:40

Morten Schwennesen

Næ nej...

Matchless lever stadig, dog lukkede de biksen engang i 97, og åbnede så igen i 2002, jeg er ikke helt sikker på årstalene men det er der omkring.
    At du så forbinder Badcat med Matchless er eller ikke helt i skoven, da det rent faktisk er nogle af grundlæggerne af det oprindelige Matchless firma, som efter konkursen startede Badcat.
    Matchless rygte som kvalitets mærke har heldigvis inspireret andre til at sparke liv i forretningen igen.
    Måske der er andre som er lidt mere inde i historien som kan supplere lidt.

Med hensyn til kontrolleren så kan jeg kun være enig med dig, altså vol, bass, treble, brilliant, master.

Mvh
    Morten Schwennesen

Svar på dette indlæg
  • 22-05-2005
    kl. 12:41

Christian Pedersen

De er genopstået

Hej Erik.

Matchless var gået nedenom og hjem i en periode, men så genopstod de igen.

Se evt. http://www.matchlessamplifiers.com Her kan du se deres sortiment. De bliver i øvrigt solgt i danmark af Aage Jensen

Svar på dette indlæg
  • 22-05-2005
    kl. 13:31

Christian Pedersen

for sent..

Nå det nåede Morten Schwennesen at svare på før mig

Svar på dette indlæg
  • 22-05-2005
    kl. 15:48

Erik Jensen

tak...

- for oplysningerne. Hmmm - jeg har jo åbenlyst sovet i timen ;-)

Erik

Svar på dette indlæg
  • 23-05-2005
    kl. 00:29

Søren Alwan

Rækkefølge

Jo, efter at have tjekket fotoet igen, kan jeg kun give Jer ret i at rækkefølgen er:

Volume, Bass, treble, brilliance, Master.

Jeg kan heller ikke lige huske historien om Matchless og Badcat præcist i hovedet. Men det er rigtigt, at det er de to oprindelige grundlæggere, Mark Sampson og Phil Jamison, der driver henholdsvis Matchless og Badcat i dag. Faktisk var kondensatorerne i de første Badcat-forstærkere mærket med "Matchless"...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk