Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 03-05-2005
    kl. 15:02

Morten Damkjær

Favoritterne mine

Hej

Jeg slappede en del for nogle år siden og købte en Musicman Stingray primært pga. Flea fra RHCP. God og meget organisk lyd til slap. Men min nuværende Warwick Corvette Proline er også meget fed og nem at slappe på, hvilket Warwick generelt er.
    En anden favorit er Fender Jazz Bass, som lyder fint med slap, men den har sin helt egen lyd og ikke en all-round slaplyd.

Basser som IKKE er gode til dette er dem hvor pick-up'en sidder langt fremme mod halsen. Det gør at man ikke kan "poppe". Bassen skal endvidere have et godt stykke gribebræt efter sidste bånd, hvor man skal slappe.

Morten

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2005
    kl. 15:06

jhf jhf

MM SR4 og SR5

Enig, musicman stingrays både 4 og 5-strengede er klart fede basser at slappe på.
    Helt klart lydmæssigt, men osse spillemæssigt!

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2005
    kl. 22:15

Henrik Lauritsen

STINGRAY

Enig med de andre. Jeg har selv en stingray fra '78 og den er rigtig lækker at slappe på. Den har den fede lyd, og som Morten også er inde på er det dejligt at pickuppen sidder så langt tilbage, så man har masser af plads til pops. Lige for tiden bruger jeg tynde strenge (.40 - .95) og det fungerer rigtigt godt. Synes lyden fungerer rigtigt godt, især til slap.

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2005
    kl. 10:06

Svend Åge Drewsen

MM/JB/PB

Lydmessigt er det en smagsag.
    Jeg kan godt li' MusicMan Stingray, 70'er Jazz Bass og P-bass til hver sit formål. Hvis jeg skulle vælge en, ville det nok bli' Jazz Bassen. Den er mere defineret en P-bass'en og varmere en Stingray. Og så kan den bruges til al music.

Stingray4 er helt klart den mest elegante at spille på. Hvis den er godt justeret til slap, er den rigtig fed.

Til slap, er det meget viktigt at bassen er af en god kvalitet, så du kan justere den presis som du vil. Hold de fra de billige letvekts-basser. De du'er ikke.

Det var min mening.
    Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2005
    kl. 12:34

Frank Bjerregård

Slap-justering.

Normalt ligger strengene i en buen, hovr E og G-strengene ligger under A og D i niveau. Hvordan forholder det sig med en "slap-justeret" bas? Ligger de mere i niveau der? Og lavere?

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2005
    kl. 15:02

Svend Åge Drewsen

SV:Slap-justering

Nej det har ikke noget med det at gøre.
    Det er justeringen trusroden + strenge afstand.
    På en god bas, hvor båndene er MEGET lige og halsen er stabil, kan du uden problemer spænde halsen op, så den næsten ikke har nogen bue, og justere strengene så tæt du har lyst (alt efter temperament)

Det ser ud som at MusicMan virkelig gør sig umage, udelukkende at bruge det allerbeste træ til halsen, og så få den båndslebet perfekt. Det indtryk får jeg i værttilfald når jeg spiller på en.
    Og, suk! - nejjjj...
    jeg har ikke en :(
    ...endnu :)

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2005
    kl. 15:06

Morten Damkjær

Jeg vil gerne sælge en Stingray

Jeg har en Stingray til salg hvis det skulle have interesse.

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2005
    kl. 15:29

Svend Åge Drewsen

Øhmm... :-|

4 eller 5 str. - og hvor meget skal du ha' for den?

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2005
    kl. 15:38

thomas wknhg

Hvad er bedst

Er nok altid et spørgsmål om smag, dog syndes jeg Alembic serie 1, har en utrolig personlig og lækker lyd, prisen er også derefter

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2005
    kl. 19:47

Karen Asholt

Pop eller Rock?

Hvad der er bedst afhænger lidt af smag.. og hvad man spiller. MM er helt klart allround-bassen, men hvis man virkelig vil have den tunge rock-lyd ala RATM så er warwick favoritten :-) warwick har så bare den (u)lempe at selv britney spears lyder som heavy metal... *G*

Svar på dette indlæg
  • 04-05-2005
    kl. 22:24

thomas wknhg

att Karen Asholt

så vidt jeg husker spiller Timmy C. fra RATM nu på Music Man bas

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2005
    kl. 17:43

Morten Damkjær

Timmy C

Timmy C spiller på Fender.

http://members.tripod.com/black_hole_wolf/timmy_c/id7.html

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2005
    kl. 17:29

Morten Damkjær

Pris

4-strenget til 8000,-

Svar på dette indlæg
  • 06-05-2005
    kl. 11:40

Bent Kallehauge

Andre muligheder

Det er måske værd at kigge på andre slappere:
    Mark King (Level 42) bruger Status-basser
    Stanley Clarke bruger Alembic
    Victor Wooten bruger Fodera

- og så har jeg selv tre Mørch-basser og de er da heller ikke at kimse af !!

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2005
    kl. 09:32

Frank Bjerregård

Strenge.

Hvad siger jeres erfaring om strengene til slap? Jeg har prøvet dem fra stringsite.com, men synes nu de dør hurtigt. Lyden er go´nok, men holdbarheden er lidt i underkanten.

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2005
    kl. 10:06

Svend Åge Drewsen

Smagsag...

Strenge er en smagsag. Jeg kan best li' rustfri-stål strenge til min Jazz Bass. Jeg har i flere år brugt EBS. De er kanon' Lige nu bruger jeg DR Fat Beams Marcus Miller Signature. De er også gode.

Holbarheden bestemmer du meget selv. Du kan ødelegge et sæt på et par timer hvis du går i gang med svedige beskite fingrer. Jeg vasker mine fingrer HVER gang jeg skal til at spille på mine basser. Så kan du godt kalde mig nørd' hvis du vil :) men det forlænger levetiden VÆSENTLIGT. Jeg spiller så'n et par timer hver dag, og de holder i 4-5 måneder. De lyder som nye i minst 3 måneder. Når jeg smider dem ud, er fordi de er slidt op (båndsår), og ikke fordi de er blevet stumme og døde p.g.a beskidte fingre.

Prøv det. Det kan både betale sig økomomisk, og så har du fornøjelsen af nye strenge, et par måneder længere en ellers. Det er selvfølgeli hvis du best kan li' lyden af nye strenge. Der er også dem der kan li' den stumme lyd af gamle strenge :)

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2005
    kl. 11:03

Frank Bjerregård

Stringsite.

Til Sv.Åge: har du prøvet strengene fra stringsite.com?

PS: jeg vasker nu også fingre inden jeg spiller :)

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2005
    kl. 11:32

Svend Åge Drewsen

SV:Stringsite

Hvis du tænker på de billige, har jeg ikke. Jeg mener det er dem der fik meget dårlig omtale her i forumet. Ellers er jeg begyndt at købe strenge hos www.music123.com. Der koster et sæt 180,- med frakt, told og moms :)

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2005
    kl. 11:46

Svend Åge Drewsen

SV:Stringsite 2

...det er atså et sæt DR Fat Beams.

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2005
    kl. 13:10

thomas wknhg

Strenge

Har prøvet DanGuitars bas strenges til 180 kr. hev dem af efter en time og smed dem ud, de var utrolig dårlige,
    PT bruger jeg DR fatbeam, af alle de strenge jeg har prøvet er DR High og Fat beam de bedst lydene til slap

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2005
    kl. 13:24

Frank Bjerregård

OK....

det er da ret biligt. Kan se de koster 295,-hos Åge, så det er rimeligt.

Svar på dette indlæg
  • 09-05-2005
    kl. 16:13

thomas wknhg

Kik her:

http://www.go4strings.com/dansk/catalogue.asp?brand=dr_bas&grouping=bas

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2005
    kl. 14:39

Svend Åge Drewsen

Til Adrian W - Fat/Hi Beam

Hvad er forskellen på Fat Beam og Hi Beam? Det tekniske kan man læse på hjemmesiden, men jeg tænker på lyden?

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2005
    kl. 15:30

thomas wknhg

Att: SÅD

Så vidt jeg husker da jeg testede, er der lidt mere bund i Fat Beam vs. High Beam

Svar på dette indlæg
  • 10-05-2005
    kl. 18:58

Christian Houmann

Mere mellemtone

Fat beams har mere mellemtone!

Svar på dette indlæg
  • 24-05-2005
    kl. 17:28

Søren Gimm Damgaard

DR lo-riders

Jeg er lidt en sucker for DR's lo-riders i den forbindelse...

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk