Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Pladeselskaber og musikere - hvordan er det i DK? - Frit forum - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 04-05-2005
    kl. 13:10

Carsten Agger

Pladeselskaber og musikere - hvordan er det i DK?

I USA fungerer pladekontrakter med de store selskaber typisk sdan, at de ofte desperate musikere ender med at blive trret godt og grundigt i rven, mens pladeselskabet scorer den fortjeneste, der mtte vre.

P "Free Culture"-siden Fort Culture lser vi f.eks. (http://fortculture.org/articles/?p=30):

"Because the major record labels are so incredibly inefficient, they offer artists terrible contracts, but because the major record labels buy off radio stations, musicians are forced to sign if they want to reach a mainstream audience. A typical contract for a new artist will provide an advance, which is upfront money given to the artist when they sign their contract. But musicians are given little choice in how to spend that money, and are often left with nothing once they have paid to record their album. Worse yet, that money is recoupable, meaning that any artist royalties earned from album sales will be taken by the label to pay back the advance. Expenses like marketing and promotion will also be billed to the artists. The end result is that most new acts end up in debt to their record label, even if they sell 500,000 copies of their first album. Long contracts means that they be locked into this deal for multiple additional records whether they like it or not."

Jeg har selv spundet en ende om det p dansk her:

http://www.modspil.dk/politik/mere_om_ophavsret__fildeling_og_mp3.html

Men hvordan fungerer det her i DK? Er det ogs her almindeligt, at musikere kun tjener meget lidt p pladeudgivelser, pladesalg, radio osv., eller er danske kontrakter typisk bedre?

Svar på dette indlæg
  • 07-05-2005
    kl. 17:15

Karen Asholt

hmm..

iflge mine erfaringer med pladekontrakter er svaret nok ja.
    Mit band fik tilbuddet om en kontrakt med et dansk selskab, der ville "slge" os til et amerikansk selskab med hele turen; plader, tour mm - lyder jo kanon, ik?

heldigvis har vi en trommeslager, der kender branchen, og opdagede at bundlinien blev prcis det Carsten Agger har skrevet..

S - pas p derude.. For pladeselskaberne handler det UDELUKKENDE om at tjene penge - s mange som muligt... Og hvis det er musikerne det gr ud over.. ja s er det bare rgerligt!!

Its all about money -- be careful, critical, and start studying math and economics..
    Rather think ALL are bastards, than none..

Svar på dette indlæg
  • 18-05-2005
    kl. 14:10

sylle P

tja

nu ved jeg ikke om du kun hentyder til de store selskaber - men generelt - s vidt jeg ved er det meget individuelt fra kontrakt til kontrakt samt hos hvem man fr den. Der er helt klart nogen der bliver taget i rven af nogle selskaber, s umiddelbart vil jeg mene det er op til bandet selv at srge for at f hele kontrakten tjekket igennem af nogen der har styr p det - herhjemme ville jeg nok henvende mig til DMF hvis jeg var i tvivl.

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2005
    kl. 15:33

Niels Hg

: (

"...umiddelbart vil jeg mene det er op til bandet selv at srge for at f hele kontrakten tjekket igennem af nogen der har styr p det - herhjemme ville jeg nok henvende mig til DMF hvis jeg var i tvivl..."

Ja det er s slut nu...

: (

Svar på dette indlæg
  • 19-05-2005
    kl. 13:43

Klaus K. Hansen

ja..

og s skal musikken tilmed passe ned i en lille firkantet kasse og om ndvendigt bruge en fod for at f den derned...

Svar på dette indlæg
  • 19-05-2005
    kl. 22:49

Bassmont Hammond

Og dog..

branchen er fres frem med hj cigarfring og med hnden et vist sted nede i bukserne, samtidig med at de smarte ord flyver om rerne p n, men nr alt kommer til alt, ja s lader det lovede grnne guld sgu vente p sig og tilbage str man og fler sig som en tbe! Find andre metoder til jeres udgivelser, f.eks. internettet, lav hjemmesider med jeres musik med mulighed for at bestille CDer og send masser af demoer ud til de hundredevis af internetradioer der findes- s kommer den gte interesse helt af sig selv...

Svar på dette indlæg
  • 25-06-2005
    kl. 14:54

Per Ebdrup

Revisor

Johnny Madsen: "Hvis man gerne vil starte et rockband skal man frst have sig en revisor. S kan man altid udvide med bas og trommer senere"

Svar på dette indlæg
  • 29-07-2005
    kl. 22:08

Mads Srensen

chill

mske foregr det sdan p de store "major"-labels men jeg tvivler strkt p, at medlemmer af de uafhngige pladeselskaber (www.dup.dk) i DK rvrender deres artister.

kh m

Svar på dette indlæg
  • 04-08-2005
    kl. 14:41

PSL-design PSL

sat i perspektiv

jaaa...sdan typisk ser det vel nogelunde sdan her ud..nr & hvis et typist dansk band tjener 120-130 tusinde kr ja s har selskabet scoret hmmm.. et par mill..er det at rvrende ? eller er det god forretning..? well..depends on the side youre on ! right !!! ;-D Mvh Peter Simonsen

Svar på dette indlæg
  • 05-08-2005
    kl. 12:29

sylle P

ja

men dem du snakker om PLS er s ogs de store selskaber - jeg vil give Mads ret i at jeg ogs tvivler p at de sm rvrender nogen - bands har jo ogs selv en del af ansvaret i og med at lse deres kontrakt ordentligt igennem, hvis de ikke gr det er de jo selv ude om hvis de bliver rvrendt.- Bands m jo bare forsge sig med de sm selskaber s fr de nok ogs en mere fair kontrakt.

Svar på dette indlæg
  • 06-08-2005
    kl. 15:50

PSL-design PSL

Sylle P jeps ;-)

Sylle P. Nu ved jeg ikke om du p noget tidspunkt har prvet at..som Branchen har set ud i mange ..mange r..at gennemlse/forst en pladekontrakt..(OG derefter skal det siges at fr de mindre selskaber som nu kom p benene s s var der ikke de store andre muligheder end "de store" for at f sin musik udgivet.-)..Men hvis du har s vil du ogs vide, at det er en jungle at forst ret meget mere end sit eget navn i de kontrakter *GGG* (lidt overdrevet men..) det giver et udtryk for at det ikke bare sen liige er til ;-).

Jeg giver dig fuldstndigt ret..jeg hber p at de mindre selskaber har en anden fordelings ngle, og at Jeg personligt mener at i disse tider med DL fra nettet, s er man nd til at se p hele "Branchen" som en hel anden "helhed" hvis man vil vre med. De stor selskaber har sovet godt og grundigt i timem de sidste 10 r efter min bedste overbevisning, og at de nu klager over at "de" mister penge p ulovlig DL-kopiering mm...hmm jaaa..s m de jo se at komme igang med at se anderledes p situationen og komme i debat med talenterne..(dvs de bands/solister de tjener penge p). Det hjlper dem i hvertilflde ikke at fortstte af den vej der er blevet brugt i mange..mange r. Jeg er personlig MEGET stor tilhnger af helt andre veje at g i denne branche..jeg er fek.s ret "upopulr" i den del af branchen da jeg har den frkhed at mene, at "talentet" er dem det drejer sig om og at det er deres hrde slid og arbejde..derfor deres penge..Jeg skal selvflgelig tjene nogle penge for at "hjlpe" dem p vej, men jeg skal vel ikke tjene p dem resten af vejen vel..??? Det ville vre lidt det samme som at man begynder at bestille en hndvrker til at bygge ens hus..nr det er frdigt og det er betalt..s skal han alts bare lige tjene p afkast ved senere evt salg af denne bolig..eller tjene % af evt lejeindtgter osv..Hmmm mrkeligt ikke..?

N, men btw bare kald mig >Peter Simonsen ;-)

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk