Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Danmark er et musikalsk uland - Frit forum - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 14-05-2005
    kl. 06:41

Poul A. Plause Rasmussen

Danmark er et musikalsk uland

Hvorfor sælge sand i Sahara og is på Island når det er solcreme, vand og varm kaffe der virkelig sælger? Den danske POP pladeselskabsindustri modificerer danske musikere til at ligne et sandkorn i ørkenen frem for en frodig oase! Men hvorfor bruge tid og kræfter på at sælge dansk musik på engelsk/amerikansk – ville vi selv købe amerikansk musik på dansk?? Vi vælger selv om vi vil være et ubetydeligt sandkorn eller en frodig oase – hvis vi vælger at være et sandkorn kan vores succes måles i den irritation det er at få det i øjet – genren og stilen skabes jo af den som tør at dyrke en oase – det er det der gør forskellen.

Svar på dette indlæg
  • 14-05-2005
    kl. 07:51

Poul A. Plause Rasmussen

se mit belæg for påstanden :

Citeret overskrift fra TV Avisen : Nu er Danmark ved at slå rigtigt igennem på den internationale musikscene! Ifølge TV Avisen havde, historisk set, hele syv ( 7 ) danske bands i år 2004 slået igennem internationalt! Så man karakteriserer altså Danmark for rigtigt at slå igennem internationalt på baggrund af kun syv bands! Jeg vil lige gøre opmærksom på at der hos Koda er registreret 27.000 skabende danske musikere og tekstforfattere, altså bidrager 7 danske bands med anslået 4 koda-medlemmer i hver band med forholdet 4 x 7 / 27.000 = 0,001037% Altså har du som dansk musiker en 28/27.000 del chance for at slå igennem internationalt – ha, ha

Er det dette ”store” forhold der gør det attraktivt for danske musikere og POP pladebranchen at forsøge sig som amerikansk/engelske plagiater??

Svar på dette indlæg
  • 14-05-2005
    kl. 14:36

Xx Xx

Vi må vel godt synge på engelsk, ikke?

:)

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 14-05-2005
    kl. 15:06

Poul A. Plause Rasmussen

jo- også på indukinesisk, fordi vi sælger...

ikke mere musik i udlandet på det engelske sprog end på alle mulige andre sprog- det synes jeg ikke at kun syv bands er belæg for at påstå. Måske havde 9 bands slået igennem på dansk?? Jeg mener faktisk at kunne anspore en interesse for dansk vokal i udlandet- det lyder jo ret specielt og er interessant fordi så få mennesker taler sproget og gør sig dermed godt i eksperimenterende musik i kult-miljøet hvor det ikke nødvendigvis er det der synges der bliver lagt vægt på. Desuden ville interessen for hvad der synges netop blive interessant, fordi der synges på et helt uigenkendeligt og specielt sprog! Hvem ved??

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2005
    kl. 07:58

Bassmont Hammond

Engelsk er bedst, fordi så kan alle forstå det

Men gør sig måske nok også bedst i melodigranprix. Her skal alt i musikken jo være "let tilgængeligt" og uden alt for meget teknisk omsvøb, såvel vokal som lyd og musikmæssigt- men kvaliteten bliver da også herefter...

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2005
    kl. 11:13

Poul A. Plause Rasmussen

Hvor mange amerikanere tager til Danmark....

for at se Tina Turner?? Rigtigt gættet : O! Man må så håbe at dem der nu var her, nød nogle af de andre indslag i stedet for.

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2005
    kl. 11:28

Bassmont Hammond

HC. Andersen koncerten i Parken

Var rigtigt nok en oplagt mulighed for at eksponere et dansk navn, men man valgte jo som bekendt Tina Turner som hovednavn og sendte dermed et indirekte signal om at vi ikke kan noget selv mere, siden HC Andersen...

Svar på dette indlæg
  • 15-05-2005
    kl. 11:48

Poul A. Plause Rasmussen

Den nationale selvtillid er meget lav...

og dermed tror man at dansk musik ikke kan sælge internationalt, men dette er helt forkert- der er ikke noget amerikanerne hellere vil se og høre : nemlig dansk tekstet musik! Og de gider altså ikke tage helt til Danmark for at se amerikanske plagiater- ligesom vi ikke gider at tage til USA for at se TV2- derfor bliver de derhjemme og ser den ægte vare i stedet for- så jeg er helt enig!

Svar på dette indlæg
  • 16-05-2005
    kl. 00:44

Xx Xx

Det tror da fanden!

-eller rettere: "Den nationale selvtillid" er ikke nødvendigvis specielt lav.
    Jeg tror, at en stor del af problemet ligger hos det danske publikum og deres forventninger til danske kunstnere. Mig forekommer det nemlig, at det er vanskeligt at sælge original musik; publikum ønsker enten noget de kender (uhh, man blir osse nemt så utryg ellers!), eller i det mindste noget, de synes _lyder_ som noget de kender, eller som - hvis det er dansk - lyder som var det lavet ovre på den anden side af Pytten.
    Det er symptomatisk, at den del af live-scenen, der så absolut er mest i vælten, allesammen hedder noget med "-jam".
    Det drejer sig altså om at spille allerede udgivet musik, og lyde så tæt på originalen som muligt.
    Og der knækker filmen lidt for mig: Hvorfor i alverden gå ud at høre musik som aldrig kan blive blive bedre end det man har i CD-samlingen derhjemme?
    Hvorfor spille musik uden at søge at tilføre den noget nyt?
    Der ligger selvfølgelig en udfordring i at kunne reproducere forbilledet bedst muligt, men på sigt er det en død sild. Man kommer aldrig ud af skyggen på den måde.

Danmark er ikke et musikalsk uland. Fra ulandene kommer der nemlig rigtig spændende ting. :)

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 16-05-2005
    kl. 14:21

Poul A. Plause Rasmussen

Ja, det har du ret i og

det er musikbranchens egen skyld at de unge mennesker i Danmark tiltrækkes af amerikaniserede danske plagiater! Jeg tror ikke at det er flertallet af danske kunstnere som ønsker sig selv udstillet som et plagiat, men pladebranchen her i DK ved at det er den amerikansk/engelske "attitude" der sælger hos de unge. Men POP pladebranchen springer nu engang over hvor gærdet er lavest - de ønsker ikke at bruge tid, sved og kræfter på at eksponere danske kunstnere som værende de "seje" og dem der styrer det hele, HER i Danmark! Grunden er nok at sådan en markedsføring er utroligt omkostningsfuld, men jeg tror at det ville bringe Danmark langt længere op i front også internationalt, at vi netop selv har en egen stil og musikkultur at byde på! Dansk hip hop har for tiden brugt meget dansk vokal, snart ændres stilen og lyden forhåbentlig også en smule så det ikke kun er sproget der bærer særpræget - og det gør altså tingene lidt mere interessante, håber at det kan smitte lidt af på dance-pop genren også!

Svar på dette indlæg
  • 04-01-2011
    kl. 15:10

Naja Jansen

Det er

der noget om. Kunne godt tænke mig nogle mere motiverede musikere i Danmark (undskyld til alle jer mange, som er! Men vi kunne bruge endnu flere!), som virkelig har noget at byde på.
    Syntes f.eks ikke at de bands/musiker/sangere som fortiden får den største medierespekt er de dygtigste! De dygtigste syntes jeg, at man finder på de små scener og barer rundt omkring i landet. Dem som ingen (desværre) rigtigt har hørt om!
    Jeg kunne godt tænke mig, at dansk musik virkelig blev dygtiggjort og kom ind i den (ihvertfald i min tids) første guldalder!
    Noget der virkelig kunne sammenlignes med ægte guld og dens værdi ( http://www.postalgold.dk/guldkoeb ). Så kunne vi snakke om den danske kulturguld!

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk