Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
lodning/wiring kit - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 07-08-2005
    kl. 11:08

    martin _

    lodning/wiring kit

    Hej,
    Til mit Warmothprojekt har jeg købt et wiring kit, inkl. kobberfilm. Men jeg er i tvivl om et par ting:
    1) Skal pickupudfræsningerne isoleres helt med kobberfilm? Dvs. også i bunden - der er vel (lille) risiko for, at pickuppens magneter kommer i kontakt med kobberfilmen? (jeg har tænkt mig at lægge et stykke plastikgrydesvamp under pickupperne for at få 'fjedereffekt')
    2) Hvad bruger man krympeflex til? (det medfulgte)
    3) Hvor kan jeg med fordel bruge skærmet ledning (der fulgte også et lille stykke af sådant med)?

    Venlig hilsen,
    Martin

    Svar på dette indlæg
  • 07-08-2005
    kl. 11:58

    Lars Vad Andersen

    hey

    1)ja
    2)til at isolere ledninger med
    3)mellem potmeter og Jack


    mvh: Lars

    Svar på dette indlæg
  • 07-08-2005
    kl. 14:19

    martin _

    tak

    Tak for svaret.
    Hvordan bruger man krympeflexen?
    Martin

    Svar på dette indlæg
  • 07-08-2005
    kl. 15:54

    Søren Alwan

    Hello...

    Du varmer det op... Jeg plejer at gøre det "på den hårde måde" med en lighter. Men hvis man er mere forsigtigt anlagt, kan man bruge alt fra varmluftpistoler til loddekolber...

    De bedste hilsener

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 07-08-2005
    kl. 16:31

    martin _

    tak igen

    Ok, tak for hjælpen. Så jeg kan feks. bruge det til at dække der hvor ledningerne er loddet på potmetrene?
    Martin

    Svar på dette indlæg
  • 07-08-2005
    kl. 15:54

    Henning Rasmussen

    krympeflex

    Du trækker det f.eks over to ledninger der er loddet sammen hvorefter du varmer det op med en varmluftsblæser(3-5 sekunder max). Nu skulle flexen krympe sammen omkring ledningerne som så er isoleret.
    Jeg bruger en almindelig blæser til at fjerne maling med - hårtørren dur ikke - men ja det kræver lidt øvelse ikke at få varmet for meget og de forkerte steder. Dæk evt af med noget staniol el lign.
    Pas især på skærmede kabler der kan kortslutte mellem inderleder og skærm hvis isoleringen bliver blød og deformeres.
    Håber det lykkes
    Hilsen Henning

    Svar på dette indlæg
  • 07-08-2005
    kl. 22:33

    gert carlsen

    Du kan med fordel købe dig en billig

    gasloddekolbe med tilbehør. Dels er en gasloddekolbe handy, dels er der en mulighed for at bruge den som varmluftblæser, ihvertilfælde ved visse modeller. Den kan så bruges til at varme krympeflex.
    Hilsen Gert.

    Svar på dette indlæg
  • 08-08-2005
    kl. 17:23

    Xx Xx

    Ja, eller

    hvis nu man ikke har brug for loddefunktionen, så kan én af de dér jet-lightere (rist i toppen, luft ind fra undersiden, spids, blå flamme) faktisk gøre det ganske godt.
    Man kan være heldig at finde dem i Tiger-butikker + div. kiosker. Begge steder har de som regel osse Ronson gas. Billigere (dårligere kvalitet) gas bør man ikke bruge - slet ikke til gasloddekolber, som ikke bare er dyrere, men ofte osse mere fintfølende. *[Nå, så min søster tiltaler Dem !!?] :)

    I modsætning til traditionelle lightere er flammen fra sådn en jet-lighter mere præcis, og der er knald nok på til at den osse kan rettes nedad, uden nødvendigvis at brænde hele tommelen af.

    Uanset metode bør varmen holdes i bevægelse henover krympeflexen. Det giver et bedre resultat, og det er nemmere at holde øje med, hvad der sker.

    Mvh
    Evan.

    Svar på dette indlæg
  • 08-08-2005
    kl. 17:49

    Torben Vendt Hansen

    Ad 1)

    Kobber er ikke magnetisk så det er ikke sikkert det betyder noget om de rører magneterne (nogle pu'er har faktisk kobbertape på bagsiden).

    Hvad der derimod er vigtigt er at kobberet bliver forbundet til stel - ellers har det ingen virkning. Det er ikke kun pu kaviteterne som med fordel kan skærmes - det gælder også det rum hvor stik/omskiftere/pot m.m. er monteret.

    Svar på dette indlæg
  • 08-08-2005
    kl. 17:55

    martin _

    foring

    Hej Torben,
    Jeg har nu også tænkt mig at fore både kontrolrummet og pickup-udfræsningerne. Dog er jeg ikke helt sikker på, at jeg får foret de gange der forbinder kontrolrum og pickupudfræsningerne.
    Hvordan har I forbundet broen med stel? Ledning loddet på bro, og så til kobberfilm eller hvad?
    Martin

    Svar på dette indlæg
  • 09-08-2005
    kl. 00:29

    gert carlsen

    Flammer og krympeflex er ikke en god

    blanding. Det kan da bruges, hvis man er i nød, men eller vil jeg personligt foretrække en form for varmluftblæser. Med flammer er det også let at komme til at ramme andet i nærheden, hvis man f.eks. varmer ind et sted hvor der allerede er komponenter.
    Hilsen Gert.

    Svar på dette indlæg
  • 09-08-2005
    kl. 01:22

    Xx Xx

    Mellem missilsilo og førerbunker

    Hej Martin

    > Dog er jeg ikke helt sikker på, at jeg får foret de gange der forbinder kontrolrum og pickupudfræsningerne.

    - Næhmen, så er du jo osse så heldig at have noet skærmet kabel. Det var da dér, jeg ville bruge det.

    Mvh
    Evan.

    Svar på dette indlæg
  • 09-08-2005
    kl. 07:45

    martin _

    skærmet kabel ml. silo og bunker

    Det ville også være smart - men fra min musicman-pickup fører 4 ledninger, som så alle skulle udskiftes med skærmet kabel? Alternativt kunne man måske få et hult skærmet kabel, og så trække de fire signalledningerne derigennem..
    Martin

    Svar på dette indlæg
  • 09-08-2005
    kl. 18:06

    Torben Vendt Hansen

    Jording af bro

    Der findes et grundliggende princip ved skærming som hedder "stjernejord". Det går ud på at alle de skærmede dele samles i eet punkt for at undgå at man får lavet nogle spoler som kan opsamle støj.

    Det man i praksis gør i en guitar er typisk at samle det hele på volumen potentiometeret. Dvs. du lodder skærmen på din signal ledning (fra omskifter eller tonekontrol) til potentiometer huset. Det samme gør du med skærmen ud til jack-stik, ledningen til stel på volumen og tone, leningen til broen og endelig en ledning ned til din (kobber) afskærmning.

    De enkelte kaviteter kan du enten forbinde med et tyndt stykke kobbertape igennem hullet (eller ledning).

    Svar på dette indlæg
  • 09-08-2005
    kl. 01:07

    Søren Alwan

    Nå, så i virkeligheden...

    var det bare lidt montering af krympeflex, Hendrix havde gang i dér på Monterey!

    Jeg vidste, der var en logisk forklaring..!

    :-)

    Søren Alwan

    Svar på dette indlæg
  • 09-08-2005
    kl. 13:34

    gert carlsen

    Der er ingen grund til at montere skærmet kabel

    når du skærmer med kobberfolie eller ledende maling. Du skal bare gøde det ordentligt.
    Hilsen Gert.

    Svar på dette indlæg
  • 09-08-2005
    kl. 20:36

    martin _

    opsamling

    Hej,
    Torben: Ja, jeg kender godt stjernejord, og vil bruge metoden i en modificeret udgave (se den forrige tråd jeg har oprettet). Men hvordan fastgøres jord til broen? Ved lodning af ledning?
    Gert: Sagen er jo netop, at jeg synes at det er besværligt at kobberfore tunnelerne fra pickupudfræsning til kontroludfræsning. Derfor ville jeg samle bl.a. de fem ledninger fra min musicmanpickup i et skærmet kabel for at føre dem fra den skærmede pickupudfræsning til den skærmede kontroludfræsning. Det forekommer mig umiddelbart lettere end at forsøge at skærme tunnelerne.
    martin

    Svar på dette indlæg
  • 09-08-2005
    kl. 22:37

    gert carlsen

    Hej Martin.

    Nu ved jeg ikke hvad du har af værktøj, men hvis du har en nogenlunde god pladesaks, så kunne du skære bunden til pickuphullene ud, en ad gangen, derefter skære de lige stykker mellem pickuphullene ud og så lodde dem sammen i bunden af guitaren. Derefter kunne du lave lange strimler så høje som fra bunden til toppen at pickupkullerne og forme dem efter guitarens konturer og så lodde dem fast. Hvid folien er tynd nok bliver det fint. I øvrigt slipper du aldrig helt af med brum, hvis du bruger singlecoils, de samler brum op alle vegne, men det hjælper da med det du gør nu. God fornøjelse.
    Hilsen Gert.

    Svar på dette indlæg
  • 10-08-2005
    kl. 17:29

    Torben Vendt Hansen

    Fast broforbindelse

    En ledning til en loddeflig og montering på en passende skrue som holder broen er en udemærket løsning. Det hele, inklusiv hvordan du skjuler ledningen, afhænger dog af hvilken type bro der er tale om m.m.

    I en telecaster kan man f.eks. bare nøjes med at lade kobbertapen fra pu hullet komme op til overfladen, så får den fat i broen.

    Svar på dette indlæg
  • 10-08-2005
    kl. 18:02

    martin _

    Bro

    Hej,
    Det er en Gotoh 206, og der er foruden en skrue i hvert af de 4 hjørner også en central skrue som sikkert er velegnet til formålet. Så lodder jeg en ledning fast til stel i potrummet, trækker den til broen og hiver enden af ledningen op gennem skruehullet inden broen fastgøres.
    Og jeg opdagede lige, at min MM-pickup er skærmet, så det behøver jeg ikke at arbejde mere på!
    Iøvrigt talte jeg idag med Ole Kehlet, der sagde at kobberfilm ikke var nok at skærme med. Han bruger efter sigende en ledende maling, som er meget bedre. Det har jeg nu ikke nogle ambitioner om, nu jeg har købt kobberfilmen.
    Martin

    Svar på dette indlæg
  • 11-08-2005
    kl. 11:36

    gert carlsen

    Hej Martin

    Ole Kehlet er guitarbygger, han er ikke elektronikmand. Du kan trygt regne med at hvis du skærmer med kkobberfolie, og gør det rigtigt, så er kobberfolie mindst lige så godt som ledende maling, sikkert bedre. Begrebet du arbejder med hedder Faradays bur og handler om at der ikke kan komme forstyrrende elektriske felter såsom f.eks. brum ind til dine ledninger. Til det er kobberfolie suverænt.
    Hilsen Gert.

    Svar på dette indlæg
  • 11-08-2005
    kl. 22:05

    martin _

    guitarbygger

    Hej,
    Nu jeg har styr på al elektronikken skal jeg snart male kroppen på min nye bas, og derefter finde én der kan bore halsen på kroppen og skære string nut'en til. Jeg er ikke meget for at gøre det selv, fordi jeg ikke tror jeg har håndelaget og værktøjet til det. Jeg har undersøgt nogle muligheder:
    1) Aage Jensen (deres guitarmand hedder sjovt nok Åke)
    2) Guitarværkstedet
    3) Woodsound/Kehlet
    4) Basslab

    Prisen for opgaven svinger mellem 900 og 3000 kr. Hvem ville I vælge?

    Martin

    Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk