Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Priser på brugt udstyr er generelt for høje - Ris & Ros - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 07-08-2005
    kl. 13:42

Christian _

Priser på brugt udstyr er generelt for høje

Fænomenet er mere slemt på www.dba.dk, men det findes også her.

Jeg har da lavet gode handler herinde, men jeg irriteres over gang på gang at se udstyr sat til salg til fuldstændig ublu priser. Vågn dog op! - Man kan ikke købe et stykke nyt lækkert grej for 20K, bruge det i 10 år og så sælge det for 19K. :-)

Måske kunne man lave et eller andet regneark hvor man kan vurdere en rimelig brugtpris ved hjælp ef en eller anden snedig algoritme.

Jeg håber at der er andre der vil give sit besyv med.

Svar på dette indlæg
  • 07-08-2005
    kl. 14:46

Søren Korsgaard

Affektionsværdi????

Du rører ved nboget meget essentielt omkring priser. Folks følelser er svære at prissætte og så har især elektrisk grej det jo med at falde i pris i en hastighed der er helt utålelig. Vores bassist købte en Hd recorder til knap 30.000kr for et par år siden, dels er den flere gange siden blevet overhalet indenom at nye modeller der kan det samme til en brøkdel af prisen, dels er selve modellen også faldet voldsomt i pris. Selvom en tilsvarende model idag koster pænt under 10.000kr har den kære bassist jo stadigvæk en fornemmelse af at hans maskine stadigvæk er en formue værd, så der er givetvis også en hel del strudse syndrom indvoldveret i dette fænomen, altså at folk ikke vil erkende at deres grej er faldet i pris.

Svar på dette indlæg
  • 08-08-2005
    kl. 19:27

Christian _

Det kan forklare nogle piser

Affektionsværdi kan godt være en del af forklaringen. Dette kan dog også være ganske relevant for ting der er sjældne. Et hammond b3 koster jo stadig en del mere end de kloner der er lavet. Men for nyere udstyr er det underligt. Udviklingen går jo stærkt og det virker omsonst at købe brugt dyrere end man kan købe nyt. Mit første lydkort kostede 10K. Nu har jeg et til 1,5K som er bedre end det til 10K. Så selv om jeg halverer prisen på 10K-kortet og tager 5K repræsenterer dette ikke kortets egentlige værdi.

Svar på dette indlæg
  • 09-08-2005
    kl. 00:14

David Mondrup

Tjaahh

Jeg har selv en sampler i for tiden (AKAI S5000) til en pris som nogle måske vil synes er i overkanten, selvom jeg mener jeg har proppet så meget ekstra i den at den er pengene værd. Jeg ville nok nemmere få den solgt hvis jeg slog nogle tusind af, men i det her tilfælde er prisen et udtryk for, at hvis ikke jeg får en pris der i det mindste ligner det jeg beder om, så vil jeg hellere beholde dyret. Det kan jo også være en begrundelse - det er ikke alle "høje" priser der skyldes et urealistisk syn på brugtværdien hos sælgeren.

Svar på dette indlæg
  • 09-11-2005
    kl. 22:59

Torben Hansen

Ja - men du kan da ikke klandre Soundcheck

Enig i, at der er gået inflation i priserne på brugt udstyr (jeg er selv bassist), men det kan du da ikke klandre Soundcheck for. Tværtimod skal du være glad for, at de stiller en ekstra markedsplads til rådighed. Det bør jo give større synlighed og åbenhed om prisdannelsen. Og ellers er mit bedste råd, at du bare beholder pengepungen i baglommen og ikke køber noget.

Svar på dette indlæg
  • 10-11-2005
    kl. 00:18

Jens Hansen

Helt enig ...

Jeg synes også det alt for galt at en '54 100% original Stratocaster snart koster 1/2 mill. - godt slidte er de jo også. 700 - 800 kr. burde være rigeligt :-)

Hvad med selv at vågne op ?

Du kan jo bare lade de annocer være du ikke synes om - bliver det ikke solgt nu, falder prisen vel efter hånden.

Svar på dette indlæg
  • 20-04-2006
    kl. 17:00

Jens Mose Jørgensen

Afskrivning.

Skattevæsnet regner med en afskrivning på 25% pr. år, hvilket måske ville være fair at forvente for brugt grej.

Eks:
    Nyt rytmeæg: 100 kr
    efter 1 år: 75 kr
    2 år: 56 kr
    3 år: 42 kr
    4 år: 32 kr

o.s.v.

Sådan regner jeg - og ja - priserne er for høje.

Venlig hilsen, Jens.
    www.camoon.dk

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk