Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
"Den SORTE kasse" - Bas - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 25-10-2005
    kl. 20:41

Peter Laustsen

"Den SORTE kasse"

Hej Alwan!

Det er lidt lettere med en egen trd ang. den sorte kasse.

Hmm, det kunne vre spndende at prve din nuvrende sorte kasse. Jeg bor dog i Liverpool s det er lidt svrt lige at "komme forbi" sn her og nu. Hvor er du placeret i landet ellers?

Mske skulle man bare lade den vre preamp m. DI-output og s evt. kre den ind i sin amp via FX-return?

Hvordan er specs'ne p den nuvrende sorte kasse? Har du billeder?? Send dem gerne, eller lg et link ud.

- Pede,

Svar på dette indlæg
  • 25-10-2005
    kl. 21:50

Sren Alwan

Skanderborg...

Dt er vist det eneste af dine sprgsml, jeg kan svare helt konkret p... :-)

Jeg har faktisk ingen billeder af dyret (sagde fotografen her), og ej heller andet p nettet end de let ekstatiske ting, som visse af dem, der har prvet den, har skrevet p guitarforummet.

Faktisk vil jeg g s langt som til at sige, at den er det mest hypede stykke "fiktive" guitargear, der nogensinde har fandtes... Mere prcist vil det sige, at der findes tre eksemplarer, som alle er mere eller mindre p prototype-stadiet. Kredslbet er har sdan set vret frdigtudviklet i nogle r efterhnden, og jeg tnkte, at "det var da en okay lille rrforvrnger/preamp, jeg dr havde fet bygget til mig selv..." Siden har andre freaket fuldstndigt over den, og lige nu er jeg ved at designe den endelige pedal-kasse til den, da den endnu er lidt for stor til at vre rigtigt fed. Men jeg har da en "venteliste p 10-15 stykker, som er forudbestilt! Visse af de kommende ejere har endda aldrig hrt den!

N, men det ender nok med at blive en pedal p ca. 23x16x5,5 cm. I denne gemmer der sig et kredslb med to rr i, som i modstning til mange skaldte "rrforvrngere" krer disse p hjspnding, hvilket fjerner denne her trlse "indeklemthed", de fleste andre pedaler, der "sulter" rrene p lavspnding, lider af.

Den har s to kontakter - "(true-)bypass/effect" samt "clean (boost)/ overdrive". Den "rene" kanal er lavet sdan, at den giver en lidt varmere tone end den direkte lyd. P denne kanal er er der kun en "level" kontrol. Nr den er cirka 1/3 oppe, svarer niveauet til "bypass". Skruer man mere op, har man et forholdsvist rent boost. Nr man s nrmer sig max. volumen, begynder den at knkke sig en lille smule.

P "drive" kanalen har man s gain, master, bass og treble. De sidste tre kontroller er meget interaktive, sdan at man kan lave en masse forskellige "farver" af forvrngning. Og selv om den har rigeligt gain at give af, er dt punkt, hvor den hidtil har vippet alt, jeg har haft den oppe imod, af pinden, dens "slightly overdriven" eller "crunch" lyd...

Nu er det jo svrt at vre objektiv om sine egne ting. Men den "pisses cirkles" omkring f.eks. Badcats "Two Tone", som ellers er ret s velanset. Damage Control og Radial Tone Bone... "H-h, jeg skal lige grine frdigt frst..."

Men dt med D.I. funktionen har den ikke i sin nuvrende form. Og da dette er ret kostbart at lave, hvis det skal vre et balanceret output og samtidigt skal laves ordentligt, var det, at jeg tnkte, om dt i virkeligheden er ndvendigt, hvis I alligevel har glimrende D.I. funktioner p Jeres basforstrkere..?

De bedste (let selvfede) hilsener

Sren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 26-10-2005
    kl. 02:10

Peter Laustsen

Ja s...

Hej igen!

Ahh, den lyder rigtigt fed. For min skyld behves den ikke at vre i pedal-form, den m gerne se custom ud (lidt la LowEnd hvis det skulle vre).

De der features er jo totalt fede, det eneste jeg tnker p er om den kan trkke en aktiv bas uden at peak'e inputet?
    Fedt at der er bass/treble control p den ogs.

Ok, hvis DI er dyrt s kan det vre lige meget. Det kunne bare vre utroligt frkt med ren bas-lyd fra kabinettet og s med den sorte kasse p DI'en. Men ok, hvis jeg skal vre rigtig pikant s kan jeg jo faktisk bruge den ene kanal p min Walter Woods-forstrker til crunchy rr-lyd og den anden til clean.
    Jeg tror DI'en er vores mindste problem.

Du M jo f en bassist til at teste den!!! For guds skyld... det lyder som en rigtig rigtig fed id, grsrods-niveau og det hele.

Hvad lber prisen op i?

- Pede,

Svar på dette indlæg
  • 26-10-2005
    kl. 12:22

Svend ge Drewsen

Sren for Sr'n...

...du bliver ndt til at lave en til bass, :)
    Vi er nok flere bassister der kigger med, p sidelinjen :)

Sv. ge

Svar på dette indlæg
  • 26-10-2005
    kl. 08:37

Mikkel Skov

Ser man deeet..

Jamen dog, nu vkker denne "sorte box" ogs min interesse!!!.. Jeg ville gerne melde mig under fanen og prve den hvis den mulighed skulle byde sig!

Mikkel

Svar på dette indlæg
  • 26-10-2005
    kl. 13:25

Sren Alwan

Joh...

vi kan smnd godt arrangere en "prve session" - er der nogen, der evt. har et velokale el. lign. i rhusomrdet?

Nu skal I jo bare lige huske, at den i sin nuvrende form er "Voiced" efter guitar - bl.a. er der arbejdet meget med at skre den rette mngde bund af p de rette steder osv. osv. S det kan godt tnkes, at I vil synes, at den giver en meget mellemtonet "pruttelyd" til bas. Men I skal vre velkomne til at prve den.

Jeg m dog lige sige, at det dr med ventelisten p 10-15 stykker stadigt glder. S det varer nok noget, fr jeg fr tid til at udvikle p en decideret basmodel - specielt da disse sager er 100% hndbygget "point to point wired" (og dermed noget f.... pillearbejde, nr det skal puttes end i en pedalkasse!). Om basversionen s ogs skal vre i pedalform - det m vi jo se.... Det giver nogle helt indlysende fordele m.h.t. switchingen i den, da man slipper for at skulle lave dette med reedreler, nr fodkontakterne sidder "lige ved hnden". Men faktisk er min egen frste prototype heller ikke lavet som en pedal, men derimod som en selvstndig "box", der s kan fjernbetjenes.

I vrigt ville det ikke vre det store problem at lave den med enten en "pad" funktion, som giver mulighed for at dmpe inputtet eller ogs med bde et "almindeligt passivt" og et "dmpet aktivt" input. S dt med at f den til at kre med aktive pickupper er nu det mindste problem...

De bedste hilsener

Sren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 26-10-2005
    kl. 14:53

Peter Laustsen

Stole...

Hej drenge!

Ja, nu stoler jeg p jer gutter hjemme i DK. Prv den og gi' os gerne et godt slag med feedback herinde p forummet.

Gerne billeder ogs...

- Pede,

Svar på dette indlæg
  • 26-10-2005
    kl. 14:58

Mikkel Skov

Tester...

Jeg melder mig gerne til en test-session p rhus egnen. Jeg kan muligtvis fremtrylle et lokale.

Og nj, den lyder godt nok interessant, din sorte box vel og mrket.

Svar på dette indlæg
  • 26-10-2005
    kl. 16:58

Peter Laustsen

He he he...

Hej drenge!

Jeg stoler p Mikkel, go for it dude!

- Pede,

Svar på dette indlæg
  • 26-10-2005
    kl. 17:45

Bent Kallehauge

Tester...2

Jeg melder mig ogs under fanerne....

Svar på dette indlæg
  • 26-10-2005
    kl. 18:13

Sren Alwan

Jamen...

s lad os da finde ud af noget...

Nu skal I jo ikke blive skuffede, hvis den ikke opfylder Jeres vdeste drmme, da den jo ikke er designet til bas. Men hensigten er da ogs mere at finde ud af, om det er en platform, der er vrd at satse p at videreudvikle.

faktisk begynder jeg selv at tvivle lidt p, om man skal gre det helt sdan, da man er ndt til at involvere mindst t rrtrin mere, hvis man ogs skal have en D.I. funktion i den.

I den Sorte Kasse er den rene kanal en "gte delmngde" af drivekanalen. Og hvis man ogs skal have et impedanskorrigeret D.I. input p den rene kanal, er man ndt til at lave det p en anden mde.

Men jeg synes stadigt, at det kunne vre sjovt at mdes og hre noget om jeres lydmssige nsker. Som sagt er jeg jo en ren novice ud i at bygge basgrej...

Vi skal dog ihvertfald nok hen i uge 45, fr jeg rigtigt for alvor har tid om aftenen.

De bedste hilsener

Sren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 27-10-2005
    kl. 09:08

Mikkel Skov

Alletiders

Det kunne da g hen og blive et helt sjovt lille arrangement! Jeg ved ikke rigtigt om jeg overhovedet har nogle forventninger til den, men som du, Sren, har beskrevet den teknisk lyder den utroligt interessant. Derfor vil jeg med glder mdes med jer og "lege" lidt. Som sagt kan jeg nok fremtrylle et lokale i Aarhus. Men jeg skal dog nok have besked i god tid.

Og Peter.. tak for tiltroen til mig.. haha ;-)

Svar på dette indlæg
  • 27-10-2005
    kl. 11:07

Peter Laustsen

No probs...

Hej Mikkel!

No probs, dude... :-)

- Pede,

Svar på dette indlæg
  • 27-10-2005
    kl. 11:25

Mikkel Skov

Peter

Hey Pete, thanks..
    Vi snakkes

Svar på dette indlæg
  • 28-10-2005
    kl. 02:26

Sren Alwan

Tidspunkt

Hej, alle I gode bassister!

Jeg m tilst, at jeg er sgu helt overvldet af alt den interesse for min lille "sorte kasse"...

Som tidligere skrevet, s kunne det jo vre sjovt at mdes - om ikke andet s bare for at se, hvordan "kret ville t sig med en bas".

Skal vi prve at finde et tidspunkt, hvor vi alle kan - lokaler mm.? (Jeg skal dog gerne vide det lidt i forvejen, da jeg s lige skal "lne" den mest frdige version af "kassen" fra sin ejer)

I vrigt kunne det vre lidt sjovt lige at prve at prve flgende:

Nemlig at "klaske et helt grundlggende, linert rrtrin sammen" - vi er ude i noget med prveopstillinger her - da det, s vidt jeg kan greje, er dt, Low End har gang i, til lejligheden...

Som sagt, er jeg ikke den store ekspert p rr-basgrej, s det er derfor, jeg famler mig lidt frem i forhold til, hvilken vej, jeg skal g. Jeg har dog bygget rrgrej til guitarbrug i 10-12 r. S det er faktisk lidt spndende at tage "det nste skridt", nemlig at lave noget, der ikke "bare" skal tilfredsstille ens egne krav om den ultimative tone.

Men kom med nogle forslag til, hvornr det kunne blive...

De bedste hilsener

Sren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-10-2005
    kl. 09:30

Mikkel Skov

Sren - tidspunkt

Hej Sren,

Jeg er at fange p miggel_skov@hotmail.com

midt eller slut november?

Svar på dette indlæg
  • 30-10-2005
    kl. 13:19

Bent Kallehauge

Tidspunkt3

..og jeg kan kontaktes p
    kalholm@webspeed.dk
    Efter d. 23 november ville passe fint.

Svar på dette indlæg
  • 30-10-2005
    kl. 13:36

Sren Alwan

Tidspunkt4

Halljs...

Jamen en gang i den sidste uge i november lyder mske ikke helt tosset?

Jeg skal lige have mit nste vagtskema i hus, fr jeg kan sige helt konkret, hvornr jeg kan.

De bedste hilsener

Sren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 01-11-2005
    kl. 01:32

Sren Alwan

Indledende test...

Halljsa kngtefyre...

Havde lige besg af min basspillende ven, Berthel her i gr. Og kunne jo ikke dy os for lige at tage lidt forskud p glderne med at prve "Den Sorte" til bas.

Nu var set-upet mske ikke helt optimalt: Berthels Fender Jazz bass (glimrende bas) -> Den Sorte Kasse -> min gamle 100 W Marshall med tilhrende 4x12 kabinet - knap s idel, selv om den er modificeret i retning af Marshall Superbass, s giver den stadig den dr mellemtone-ting, som er s karakteristisk for klassiske Marshallforstrkere - fedt til guitar, knapt s fedt til bas.

Men den forelbige konklussion er, at den rene kanal p "kassen" lyder rigtig, rigtig fedt til bas. Mske stjler den et fladmast tissemyrehr af den allerdybeste bund (ville vre vsentligt nemmere at konstatere p et "rigtigt" basanlg), men dt kan der nu hurtigt rettes op p.

Overdrive-kanalen er derimod noget heftig til bas-brug - Dt, med at den har rigeligt gain at give af, var ikke nogen overdrivelse! Samtidigt er tonekontrollerne helt klart ikke "voiced" efter en bas, da man skal have treble nsten helt nede og bass ihvertfald over halv, fr det lyder godt.

Men p lave gain-indstillinger og med den ovennvnte EQ sagde det faktisk ikke s tosset. Hjere gain-indstillinger er absolut i "distortion" afdelingen, men dermed ikke sagt, at dt er en negativ ting?

Men mske kunne man nok f et bredere omrde ud af den ved at drosle den lidt ned? Personligt tvivler jeg p, at ret mange ville bruge den med gain-knappen over "klokken 10-12" stykker...

- blot en lille "stemningrapport"...

De bedste hilsener

Sren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 01-11-2005
    kl. 03:05

Peter Laustsen

Ahh, bare mere spndende!

Hej Alwan!

Hold da op, du er temmelig hurtig p aftrkkeren mester, fedt...!

Jeg kan kun gi' dig ret i dine observationer, for meget distortion er heller ikke fedt, men fedt at ha' muligheden.

Hvis voicing'en blir fikset og dist. kanalen ned-droslet er den vel en del nrmere mlet?

- Pede,

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk