Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
3P3T Drejeomskifter - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 01-11-2005
    kl. 01:51

Xx Xx

3P3T Drejeomskifter

Jeg har rodet lidt rundt på nettet og har fundet flere af slagsen. Mit spørgsmål til det flinke og kyndige Forum er:

Kan man bruge sådn én til omskifter i et højttalerkabinet, når der står, at den max kan klare 5A?
    Ja OK, så blir det to spørgsmål, for hvor mange Ampère lukker sådn en gennemsnits-guitarforstærker egentlig ud?

Man kan vist godt købe noen stærkstrømsomskiftere, men prisen... shocking!

Det handler om et kabinet med 2x12", hvor der skal kunne skiftes mellem stereo, mono seriel og mono parallel, og dertil har jeg udtænkt en fix designløsning, som nødvendiggør drejeomskifteren.
    Der skal selvsagt ikke skiftes, mens der er lyd på, så kontakten skal bare kunne bære strømmen - ikke skifte den.

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 01-11-2005
    kl. 03:26

Søren Alwan

Hvad er en "gennemsnitsforstærker"?

Ved 100 watt og en belastning på 16 ohm, leverer forstærkeren teoretisk 2,5 Ampere.

Ved en belastning på 4 ohm er det så 5 Ampere.

Så med en 100 watts forstærker, er en 5A omskifter "lige til øllet" - især da de fleste forstærkere leverer en langt højere effekt på "overdrive".

En 50 watts forstærker leverer således 3,536 Ampere i 4 ohm.

Udfra formlen:

Effekt = Strømmen i anden potens x Modstanden

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 01-11-2005
    kl. 14:40

Xx Xx

He he

Ja, det ved jeg sgu heller ikke, men det fremprovokerede da et godt svar. Tak for det. :)

Sagen er, at som usagkyndig forstærker-"bruger" er der et par ting, der stadig virker mystiske (men hva f..., så længe l..... virker, må det for min skyld være drevet af nisser!).
    Der tales jo populært om "rør"-Watt som anderledes slagkraftige end tilsvarende "transistor"-Watt. Følgende dén logik, må der vel så også være tale om "rør"-Ampère ( ja, undskyld sofisteriet ;), og så er det, at lille mig, der yderst sjældent har fat i Ohms lov, nemt bliver i tvivl om, hvordan den overhovedet finder anvendelse.

Desuden er det en lille opgave jeg for sjov har påtaget mig for en medspiller, og jeg er faktisk ikke helt på det rene med, hvilken forstærker han vil drive kabinettet med.

Men nu kan jeg afgrænse den videre søgning efter drejeomskiftere. Tips desangående modtages med buk og skrab.

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 01-11-2005
    kl. 15:06

Søren Alwan

"Rørwatt" og nisser...

Hej Evan

Nu er watt jo én gang watt, hvad enten det er transistorer eller rør, der leverer dem. 1 watt er 1 watt...

Grunden til, at fabelen om "rørwatt" er opstået - tror jeg - er, at rør lyder fedt, når de forvrænger, mens det samme ikke nødvendigvis kan påstås om transistorer.

Så hvis man f.eks. har en 30 watts rørforstærker, lyder det fedt når den leverer sine fulde 30 watt - måske også flere med del (harmonisk) forvrængning iblandet.

En 30 watts transistorforstærker der bare siger "Klip" med stort K, når den overskrider de 30 watt, lyder ikke fedt, når det sker...

Happy hunting...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 01-11-2005
    kl. 16:47

Torben Vendt Hansen

Jack stik

Det der specielt dræber omskiftere er at blive skiftet med strøm på (og DC er værre end AC). Det vil i øvrigt også nemt kunne tage livet af en rørforstærker. Så mon ikke 5A er nok i dit tilfælde.

Til sammenligning blev jack stik oprindeligt designet til telefoni og mange er spec'et til 1A eller mindre (hvis der overhovedet er den slags data). Det har jo ikke forhindret folk i at bruge dem til højtalere. (Jeg kan i øvrigt anbefale SpeakOn stik i stedet).

Svar på dette indlæg
  • 02-11-2005
    kl. 01:18

Xx Xx

Jah, dén konstruktion jeg er ved at lave

bruger osse jackstik. Sådn skal det nu være til dét kabinet.

5A kan blive /nødt/ til at være nok, hvis ikke jeg finder noen kraftigere, der ikke koster en arm.

Jeg har haft tid at rode lidt i hukommelsen, og mener ikke, der bliver tale om mere end 50 Watt, og de vil sandsynligvis aldrig være i brug alle sammen. Men man vil jo gerne have at tingene dur i alle situationer.

Mvh
    Evan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk