Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 06-11-2005
    kl. 01:41

Svend ge Drewsen

Flatwounds!!??

Hej boyz!
    Jeg har lyst til at prve flatwound strenge til en 5-strengs bass. Jeg bilder mig ind at det giver en lidt-hen-imod-kontrabas-lyd. Er det rigtigt? Og hvilke strenge skal man se efter?

Mvh
    Sv. ge

Svar på dette indlæg
  • 06-11-2005
    kl. 11:03

Bent Kallehauge

Flats

Ja, lyden bliver lidt mere kontrabas-agtig.
    Hvis du dmper med en klud under strengene ved stolen fr du endnu mere kontra.
    Jeg har brugt D'Addario Chromes 40-60-75-95, som er glimrende. For nyligt satte jeg et st Ernie Ball, Custom Gauge Flatwound 45-65-80-100(som var det eneste st forretningen havde hjemme). Jeg var lidt skeptisk, men de er faktisk rigtig gode.
    Jeg havde et st Rotosound RS77LE Jazzbass Flatwound 50-75-95-110, men dem tog jeg hurtigt af igen fordi de var for tykke.

Svar på dette indlæg
  • 06-11-2005
    kl. 16:31

Peter Laustsen

Flatties...

Hej ge!

Jeg har akkurat eksperimenteret meget med flats da jeg har fet fretless bas igen efter et r uden.

Jeg har en 5-strengs fretless og har prvet den del strenge. Jeg kan anbefale 2 set:

#1: LaBella "Deep talkin'" Flatwounds.

- som er meget kontrabas-agtige, kort sustain og med meget "thumb" i lyden.

G - .049
    D - .069
    A - .089
    E - .109
    B - .128 (tapered)

#2: Thomastik-Infeld Jazz Flatwounds.

- mere sustain og klarere lyd uden at vre for treble-baseret. Helt klart min favorit.

G = .043
    D = .056
    A = .070
    E = .100
    B = .136

- Pede,

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2005
    kl. 19:54

Svend ge Drewsen

Hvordan...

med slapbass p flats? Lyder det dumt ? eller???

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2005
    kl. 20:04

Svend ge Drewsen

Hvordan...

med slapbass p flats? Lyder det dumt ? eller???

UBS! nu kom den 2 gange ind ;)

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2005
    kl. 20:24

thomas wknhg

Slap noooo!

Lyden en flad og uden den top der er i Roundwoud (DR Beam)
    S nej flatwound egner sig ikke til slap

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2005
    kl. 23:44

Bent Kallehauge

slap & flat

Nej flat dur ikke til slap.
    Og dog - lur mig om ikke Baghiti Khumalo spiller p flatwounds og bndls p Paul Simons "Graceland", bl.a. p "You can call me Al" med den bermte slap-bassolo (hvor anden halvdel er bndet krt "baglns")??????
    se ogs:
    http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=133410

Svar på dette indlæg
  • 08-11-2005
    kl. 09:44

Svend ge Drewsen

ok...

S er de som jeg husker dem. Men jeg sprger fordi, jeg lurede p om det er flats Abraham Laboriel brugte til sin gamle forfrdeligt drligt-lydende, men forfrdeligt charmerene bas :) Det kunne nsten lyde sdan. Er der nogen der ved det?

Svar på dette indlæg
  • 09-11-2005
    kl. 09:21

Morten Damkjr

Flat slap!

Ingen problemer med slap p flats. Du fr ikke en normal slaplyd, men en anderledes effekt. Prv det!

Morten

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2005
    kl. 12:35

Troels D. Holm

Stringsite.dk

Hvis du ikke er sikker, s lad vre med at kaste penge efter Chromes ell. Thomastik i frste omgang. De koster omkring de 500... Jeg prvede stringsite's, de er ikke vildt fede, men giver et godt billede af hvad flats gr ud p. Og s har de super meget bund og attack. Hvis du gr efter en dd kontrabaslyd, er det her du skal lede. De to frnvnte er meget tttere p alm. roundwound i deres lyd. Og, vigtigst af alt, flats lyder frst fedt efter lang tids brug, mindst en mned...

MVH Troels

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2005
    kl. 15:31

Peter Laustsen

Priser...

Hej!

Alts, kber du strenge til 240,- s fr du strenge som lyder af h... til.

Hvorfor ikke bare investere og f et godt set fra starten af?

Jeg kber aldrig mere Rotosound's flatwounds, fy for den hvor var de dog drlige (sammenlignet med Thomastik og LaBella). Det kan godt vre prisen er lav, men lyden af dem er ikke go' i tillg.

"Kb billigt" holder bare ikke som argument nr man skal prve noget nyt, s blir man jo skrmt vk inden man fr chancen for at udforske det nye univers.

- Pede,

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2005
    kl. 15:39

Svend ge Drewsen

Ja, det vil...

jeg ogs sige. Jeg tror jeg gr efter de beste. Det svrt at bedmme om man kan li' det, hvis det er noget biligt bras man prver med. S det bliver nok D'Addario, Ernie Ball eller Thomastik.

Pede, hvor kber du Thomastik? Hvis man kan f det her.

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2005
    kl. 16:26

Peter Laustsen

Thomastik...

Hej ge!

Jeg har kbt mine her i England, hvor tingene ganske belejligt er noget billigere.

Jeg tror faktisk du kan slippe for told hvis du bestiller herovre.

www.stringsdirect.co.uk

- eller

www.stringbusters.com

Prv evt. at skrive en mail til dem og sprg dem om hvordan det foregr med udenlands-shipping. Jeg ved at Mikkel her fra forummmet har bestilt derfra med godt udfald (s vidt jeg husker).

- Pede,

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2005
    kl. 16:51

Svend ge Drewsen

SV: Thomasik

Ok, men mon de er bedre en de andre anerkendte mrker man kan f her hjemme? Fx dem Bent nvner?

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2005
    kl. 17:18

Peter Laustsen

Thomastik-Infeld...

Hej igen!

Anerkendte mrker? Tnkder du p D'addario og lignende?

Jeg har spiller med D'addario i mange r, men er skiftet til SIT-strings p min 6-strengs bas og til Thomastik-Infeld p Freltess-bassen. Jeg bruger dog stadig D'addario p min eletriske kontrabas, nemlig Helicore Hybrids.

Jeg kan egentligt bare godt li' strengene, andet kan jeg ikke sige. Smagen er som bagen! :-)

- Pede,

Svar på dette indlæg
  • 07-11-2005
    kl. 18:33

Mikkel Skov

Flats... Woohooo!

Hey drenge.. eller mnd.. ;-)

Som Peter har jeg ogs lige smidt et par Tomastik Infeld Flat's p min bndlse.. Og damn et dejligt genhr. Jeg havde glemt hvor fantastisk vellydende disse strenge er! IMO den fedeste fladspundne strenge overhovedet!

Svend ge, du kan rooooligt bestille fra www.stringbusters.com . De sender hurtigt og de er billige! Deres udvalg er efter min mening utroligt fint. De har ikke alt, men de har da det mest populre.
    Told er der intet af da handlen bliver indenfor EU.
    Held og lykke!!
    Mikkel

Svar på dette indlæg
  • 08-11-2005
    kl. 20:30

Esben Jensen

mske....

Jeg ogs skulle prve et st flats. Det har jeg ikke tidligere prvet. Er flats mest velegnet til fretless? Det er vist det indtryk jeg fr af at lse jeres indlg. Jeg kunne tnke mig, at prve et st p min Gibson Thunderbird (med bnd). Den har i forvejen en tr-agtig lyd med masser af sustain.Mske den kunne blive endnu mere kontrabas-agtig?

mvh
    Esben
    med flats?

Svar på dette indlæg
  • 08-11-2005
    kl. 20:32

Esben Jensen

ups...

Glem det sludder der str efter mit navn.

Esben

Svar på dette indlæg
  • 08-11-2005
    kl. 22:24

Bent Kallehauge

flat & bndls

N, flatwounds er ikke mest velegnet til bndlse basser. Faktisk var flats standarten i elbassens frste 20 r. Det var frst midt i tresserne roundwounds blev almindelige (bl.a. takket vre John Entwistle's basspil i The Who).
    S hvis man gr efter en vintage baslyd er flatwounds sagen. En Thunderbird med flatwounds skulle vre rigtig god til "tyk blues".
    M.h.t. sustain s er pointen at en kontrabas har en KORT sustain.

Svar på dette indlæg
  • 09-11-2005
    kl. 09:29

Morten Damkjr

Priser p Chromes

Hej

Jeg kbte Chromes hos Aage for 1100 for 3 st til den 5-strengede bndlse. Det er 366,- pr. st og absolut kanon pris!
    Men det krver jo at man gider kbe 3 st (eller mere) ad gangen. De skal ikke skiftes s ofte (mine har siddet p i 1 r, og har stadig en fin klang).

Morten

Svar på dette indlæg
  • 13-11-2005
    kl. 13:25

Palle Kongsgaard

Thomastik-Infeld slges

Efter den gode omtale af Thomastik-Infeld her i trden bestilte jeg et st Jazz flatwound Standard Long Scala til min Mrch 36". De ser fine ud, men er for korte! (Det var et sats, da f.eks. DR er lange nok i Standard). Det et 5-str. st (.043 .056 .070 .100 og .136) Billigt til salg for et par hundrede eller tre. Send mig en mail: kongsgrd@post7.tele.dk

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk