Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Sprøgsmål til guitarforstærkere - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 13-11-2005
    kl. 15:20

Jacob Larsen

Sprøgsmål til guitarforstærkere

Hej
    Jeg har en guitarforstærker som jeg længe har haft sluttet til et kæmpe 18 tommers baskabinet. Med tiden har jeg dog fået lyst til et mindre kabinet, og da jeg begyndte at lede fandt jeg over en meget billig comboforstærker (2 x 12) som jeg købte.
    Denne comboforstærker er ok, men den har ikke tremolo og reverb. Derfor har jeg tænkt over om det kan lade sig gøre at bruge comboforstærkeren som kabinet? Altså slutte guitaren til min gamle forstærker og så sætte output på den ind i input på den nye comboforstærker. På den måde forstærker jeg guitar to gange, hvad vil der ske ved det? Brænder jeg noget af?
    Håber der er nogen der kan give mig et svar
    Venlig hilsen Jacob

Svar på dette indlæg
  • 14-11-2005
    kl. 00:37

Xx Xx

STOP!

Det må du endelig ikke!

En højttalerudgang må kun forbindes til højttalere!

Man kan da godt kombinere de forskellige enheder fra forskellige forstærkere, men absolut ikke sådn, som du foreslår.

Jeg er ikke så god til at forklare det tekniske, så klap lige hesten og afvent eksperternes ankomst til tråden her. :)

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 14-11-2005
    kl. 12:30

Jacob Larsen

Jeg er stoppet

Nej jeg tænkte nok at det ikke gik.

Det må vel være noget med at jeg forstærker signalet to gange, men tak for advarselen!

Jeg vil stadig gerne høre fra folk, hvis de har nogle gode forslag...

Svar på dette indlæg
  • 14-11-2005
    kl. 15:41

Søren Alwan

Hej Jacob

Det "trick" du beskriver, har for nyligt været forsøgt. Læs evt. denne tråd:

http://www.soundcheck.dk/?Dtype=thread&Did=40886

Så dét kan absolut IKKE anbefales!

Et højttaler signal er flere tusinde gange kraftigere end dét guitarsignal, en guitarforstærker er designet til at kapere. Så det er ikke så underligt, at man brænder preampen på den sidste forstærker af.

Yderligere lader man den første forstærker i kæden "se ind i" en impedans på 1 Megaohm i modsætning til de 4-16, den er beregnet til. Så hvis man er rigtigt uheldig, risikerer man også at brænde dén af (ihvertfald hvis det er en rørforstærker).

Konklussion: Don´t do it!

Du kan selvfølgelig sagtens forbinde højttalerne i comboen til forstærkerens højttalerudgang, sådan at du blot bruger comboens højttalere... Husk blot - igen hvis det er en rørforstærker - at forstærkerdelen i comboen ikke må køre udenhøjttalere tilsluttet. Så sørg for at comboens forstærkerdel er slukket, når du afbryder forbindelsen mellem denne og højttalerne.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 14-11-2005
    kl. 18:28

Jacob Larsen

Jeg takker

Mange tak. Det jeg skal gøre for at bruge højtalerne i comboen er altså at åbne den slutte forstærkeren fra, og så sætte stikket fra den anden forstærker direkte til højtalerne?
    Det lyder ikke så svært. Jeg prøver at åbne min combo og kigge ind i den, og så vender jeg sikkert tilbage med nye spørgsmål.

Mens jeg lige har fat i nogen der ved noget om det kan jeg måske lige stille et nyt spørgsmål. Jeg er faktisk ikke engang klar over om min combo er en rørforstærker. Den er gammel og tung men mere ved jeg ikke. Skal man åbne den og finde rør for at vide det?

Et anden ting er at verdens måske største kabel er sluttet til forstærkeren. Det er ca 2 cm i diameter og ender i et stik som ligner de der brede stik man sætter til computeren. Nogen der ved noget om det? kan de evt. have noget at gøre med at forstærkeren også er lavet til harmonika?

Venlig hilsen
    Jacob

Svar på dette indlæg
  • 15-11-2005
    kl. 02:26

Søren Alwan

Hmmm...

Vær nu sikker på dine forbindelser, før du gør noget overilet! Vær 110% sikker på, at det nu også ER højttalerkablet fra din combo, du sætter til din anden forstærkers højttalerudgang!

- Gammel og tung... Dét kunne godt tyde på, at det er en rørforstærker - skal den varne op i ca. 1/2 minut, før den siger noget? Hvis den spiller med det samme, er det ikke en rørforstærker.

M.h.t. stikket tør jeg ikke lige stille en skudsikker diagnose på pr. korrespondence. Dét skal jeg vist lige se først... Men din harmonika-teori kunne da godt lyde plausibel.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 15-11-2005
    kl. 02:28

Søren Alwan

PS...

Har din combo et navn og evt. en modelbetegnelse?

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 15-11-2005
    kl. 13:44

Jacob Larsen

Forstærker

Hej. Min forstærker hedder Galanti, og modellen hedder duovox. Jeg ved ikke om den er tænkt både til guitar og harmonika eller kun harmonika. Jeg har søgt efter den på nettet men ikke fundet noget spændende andet end et sted i sverige, hvor der er en til salg. Den står lige nu i øvelokalet, men jeg prøver at få den hjem i dag, og så åbne den. Jeg vil sørge for at være sikker inden jeg slutter noget til.

Svar på dette indlæg
  • 15-11-2005
    kl. 17:17

Jacob Larsen

Hilsen inde fra forstærkeren

Så har jeg lige været et smut inde i den. Jeg havde håbet at finde nogle jackstik som jeg kunne trække ud og sætte et nyt i, men der viste sig blot et mylder af små ledninger. Altså skal jeg hen og lode, hvis jeg vil gøre som jeg havde tænkt så det tror jeg at jeg dropper.

En ny spændende ting er at det viste sig at det store kabel gik ind til sin egen forstærker (?) der bestod af et mylder af transisterer. Og så var der tolv metalboxe med hver sin tone skrevet på altså C,C# osv. Jeg ville gerne høre fra folk hvis nogen ved noget om hvad et sådanne kæmpestik bruges til.
    Venlig hilsen
    Jacob

Svar på dette indlæg
  • 15-11-2005
    kl. 20:05

Søren Korsgaard

Et forsigtigt bud

Galanti er et Italiensk Hamonika firma. De har lavet Duovoxen specielt til Hamonika. Der kan dog tilsluttes andre instrumenter via jackstik. Multikablet må være en slags forløber for MIDI til harmonika. Det er en transistor forstærker på ca 100watt med 2x12" højtalere. Galanti laver også en harmonika med samme navn så der kan godt opstå forviklinger når man søger på navnet alene. Ikke meget nyt men det var hvad jeg lige kunne grave frem. Der er en fyr i Korsør:
    Finn Lindvig
    lærkevej 44
    4220 korsør
    Tlf.: 58375135
    Email: styr@mail.dk
    som har sådan en forstærker til salg på et tidspunkt måske han kan hjælpe dig yderligere

Svar på dette indlæg
  • 17-03-2006
    kl. 18:23

Thomas Østergaard

Duovox

Hej Jacob
    sådan en fætter har jeg også stående. jeg har også den harmonika der hører til. Der er et orgel idbygget. Dvs i harmonikaen er der nogle kontakter og selve orgelet er i forstærkeren og det er det du har fundet. der er ikke det store i af lave dit lille nummer. Tag ledningerne af højtalerenhederne og monter et ekstra stik. så kan du godt nok ikke bruge den forstærker der sidder i kabinettet, men du gør ikke noget forkert. du skal så libe vurdere om du skal serie eller paralel koble enhederne af hensyn til modstand og effekt. Der må være krummer i dig, for den er godt tung at slæbe rundt med.

Svar på dette indlæg
  • 08-04-2010
    kl. 13:23

Finn styr

Fjern venligst indlæg.

Hej! Du er så venlig at henvise til mig vedrørende en gammel anonce jeg havde i Trubadurrix.dk, den har jeg forgæves forsøgt at få slettet, det er flere år siden jeg har haft den comboforstærker.
    Jeg får stadig henvendelser, derfor vil jeg bede dig om at fjerne min adresse mail. og telefonnummer her fra siden.
    Hilsen Finn

Svar på dette indlæg
  • 19-04-2010
    kl. 16:59

Finn styr

Til Søren Korsgaard

Hej!
    Jeg har skrevet et indlæg til dig, under (Fjern venligst indlæg) tilsyneladende har du ikke set det endnu, det ville ellers være rart hvis du ville sørge for at det blev fjernet, så jeg ikke får henvendelser 5 år efter at anonce ikke er aktuelt mere, den blev oprettet i Trubadurix.dk, der er den slettet nu.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk