Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 12-12-2005
    kl. 16:31

Morten Brodersen Jensen

Basanlæg

Jeg skal til at købe mig et basanlæg og vil gerne have nogle gode råd inden jeg investere en mindre formue.
    Jeg har omkring 10000-12000 kr til rådighed og det må gerne være brugt. jeg har kikket på et Mesa/Boogie PowerHouse 1000 Baskabinet til 8000 kr men skal også have en fed forstærker til at trække det. Er det muligt at få en brugt forstærker til ca. 4000 kr på 1000 watt? Ville gerne have en swr forstærker som jeg har forstået har en ren og neutral lyd men det er stort set umuligt at skaffe med de penge jeg har tilrådighed. Hvad vil i anbefalde at jeg køber i stedet for?

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2005
    kl. 20:57

Toke Andersen

Jamen Jamen

du har jo stort set uendelige muligheder... me først hvad skal det bruges til band? stadion jobs? eller skal det bare være stort så du kan nakke din guitarist?(sådan er jeg selv);).. skal det være 4*10" og 15" eller 2*15"? eller 2*10 og 15"?.. det kan jo kombineres på 1000 måder.. der er pt et ampeg svt 8*10 på dba til kun 4000 og så er der jo rigeligt råd til en fed amp også.. der er også et g&k/swr stack med 6*10 på 1000watt.. mulighederne er mange med alle de penge ;)

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2005
    kl. 22:01

Morten Brodersen Jensen

Nakke min guitarist..

Det med at nakke min guitarist lyder ikke dårligt :) men det skal primært bruges til gymnasie og seminarie fester hvor der skal spilles rellativt store sale op.

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2005
    kl. 21:01

Magnus Gitz

Ashdown

Hej!

Jeg har i lang tid ledt efter et fedt set-up til omkring 10-12.000.
    I dag har jeg så investeret i en Ashdown combo. Jeg kendte ikke mærket særlig godt, men jeg blev meget positivt overrasket. Lyden er SÅ fed! En rigtig baslyd efter min mening. Den combo jeg har købt består af en 575 Watts ABM top med rør i pre-amp'en samt et 4x10 kabinet. Bygget sammen i en combo selvfølgelig. Det gav jeg 10.000 for. Derudover kan man udvide med en 15" for 3700. Hvis du så er lidt en købmand så kan du lave dig et vildt set-up for 12.500-13.0000. Super fed lyd og flot design. Tjek det. Men alt dette er selvfølgelig bare min mening...

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2005
    kl. 21:53

Søren Korsgaard

Eden er også et godt bud

Jeg må jo tilstå at jeg er ret vild med Eden lyden,(når du budgettet ikke holder til det største Ampeg)Både Nemesis 410 comboen lyder fedt, men også deres toppe kombineret med kabinetter efter behov er ret fedt. Det er utrolig nuanceret og detaljeret og du får den foltteste baslyd. Det er næsten som at høre sin bas gennem et 100.000 kr hifi anlæg. Samtidig flytter det altså meget luft og den skærer godt gennem et helt band. Check den ud.

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2005
    kl. 22:58

Jimmy Poulsen

Brugt Ampeg...

Toke nævner det brugte Ampeg 8x10 kabinet, og det vil jeg også godt slå et slag for.

Det er et virkeligt fedt rock kabinet, omend det naturligvis er en smule stort :o) det vænner man sig dog til.

Hvis du kan finde sådan et for 4K så mener jeg du skal slå til, så har du stadig 8K til at finde en fed amp, evt. noget rør, men det er jo smag og behag.

Jeg har selv SVT-AV toppen med et 8x10 AV kabinet, og det lyder altså som en fantasilliard... Jeg har fundet begge ting brugt, og det står mig i 13,5K, så det kan lade sig gøre omkring dit budget.

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2005
    kl. 23:02

Toke Andersen

hvis vi nu siger....

at vi går efter det der er på dba lige nu og et budget på ca 12000 så ville jeg købe ampeg 8*10 svt kabinettet og EBS Fafner toppen (dog presse ham i pris, den skal længere ned end 8,2.. og det er muligt at disse 2 er komplette modsætninger.. men hver for sig lyder de jo pisse fedt så hvorfor ik sammen.. nemlig ja.

Svar på dette indlæg
  • 12-12-2005
    kl. 23:15

Jimmy Poulsen

Det er...

Bestemt ikke noget dårligt bud, så har man ihvertfald noget der spiller superfedt.

Svar på dette indlæg
  • 15-12-2005
    kl. 10:53

Henrik Bassplayer

Ampeg

Hej Morten

jeg har haft mange forskellige anlæg og der har altid været mangler hist og her. I dag har jeg spillet Ampeg SVT 300 rør - samt 6 10" - i et år. Jeg synes det er det fedeste Plug and Play anlæg der findes. Ikke så meget dille daller, pedalkaos og slinger i valsen - DET SPILLER BARE

Svar på dette indlæg
  • 15-12-2005
    kl. 07:48

Søren Laugesen

En nøgtern kommentar

Hej Morten,

Der røg godt nok mange mærkevarenavne gennem luften dér! Og med dit budgte er det jo også inden for rækkevidde. Men hvis du (som jeg) gerne vil have fuld lyd-valuta for pengene er følgende måske værd at have med.

Din baslyd skabes af fire led: 1) instrumentet, 2) effekter og preamp, 3) power amp, 4) højttalere. Disse fire led findes i alle basrigs fra combo til monsterstacks. Spørgsmålet er så hvad der skal prioriteres?

Min væsentligste pointe vedrører power ampen. Hvis vi ser bort fra de store (og meget dyre) rør power amps, er der uendelig lidt forskel på power amps af forskellig fabrikat. De har alle en helt flad frekvensgang og meget lav forvrængning: de giver simpelthen bare muskler til den lyd der kommer fra 1+2. Derfor er der ingen grund til at betale mange penge for at der skal stå Ampeg, Eden eller hvad ved jeg på din power amp. Samick, Solton eller noget andet lavpris i OK kvalitet giver dig det samme. Her er altså mange penge at spare - har f.eks. selv to Samick på hhv. 400 og 600 W (i 8 ohm) som er købt brugt for tilsammen 2400 kr. Det rækker til det meste...

Løse preamps fås i alle de store mærker, og her er der til gengæld virkelig forskel på lyden. Du betaler selvfølgelig stadig noget for mærket, men der er i det mindste reel forskel.

Tilsvarende med højttalere - de lyder meget forskelligt og hvert mærke har sin "filosofi".

Til sidst vil jeg advare imod at købe to ting der lyder godt i andre sammenhænge, og gå ud fra at så lyder de også godt sammen - det er sgutte sikkert. Der er INGEN vej uden om at høre hele skidtet (1+2+3+4) i sammenhæng!

God jagt!

Mvh. Søren

Svar på dette indlæg
  • 15-12-2005
    kl. 16:06

Mads UB

På brugtmarkedet....

er der en H&K Bassbase 400W rørtop til den pris, du nævner. Det er godtnok ikke 1000W - men anmeldelserne på nettet fremhæver netop muligheden for en ren og neutral lyd med denne top. Det var måske en mulighed.

Svar på dette indlæg
  • 24-12-2005
    kl. 00:07

Morten Brodersen Jensen

Gallien-Krueger/SWR Goliath Senior

Så tror jeg endelig jeg har fundet det anlæg jeg vil købe. Valget er faldet på en Gallien-Krueger RB2000 Head 2x500W med et SWR Goliath Senior, 1000 W, 6 x 10" som kabinet. Derudover følger der en Boss CL-50 Compressor og en Boss TU-50 Tuner med. Anlægget er brugt og koster 11500 kr.
    Vil lige høre hvad i siger til det, vil jo være dumt at bruge sine penge forkert :-)

Svar på dette indlæg
  • 24-12-2005
    kl. 12:32

Esben Jensen

Jeg synes

da det lyder som du får rigtigt meget for pengene. Jeg har selv en GK 1001 RB som jeg er rigtig glad for. Den lyder super og yder mere end rigeligt og med den du har på hånden, må der være tale om en monster af en forstærker. Jeg kender ikke kabinettet,men mon ikke også det er ok!

Mvh og glædelig jul

Esben

Svar på dette indlæg
  • 24-12-2005
    kl. 23:47

Christian Houmann

De matcher godt sammen

Hej Morten,

GK toppen er rigtig fed og kabinet er også godt. Jeg har spillet del på det samme setup, men et SWR 4x10 istedet. Nu ved jeg ikke om du køber brugt, men der er vist også et EBS anlæg i den blå. Fafner toppen og et EBS 4x10 og så sådan et setup har jeg haft og det sparker sgu mere røv end det GK/SWR setup jeg har spillet på. Lyden er mere tæt og punchy. Stadig lige så Hifi, men mere varm og fyldig.

Just my 2 cents!

-Christian

Ps. Det er ikke mig, som har det EBS setup til salg

Svar på dette indlæg
  • 27-12-2005
    kl. 11:17

Morten Brodersen Jensen

Hvad mener du?

Er EBS anlægget federe med fafner toppen end Gallien-Krueger forstærkeren med SWR Goliath Senior kabinettet eller er det lige omvendt?

Svar på dette indlæg
  • 27-12-2005
    kl. 11:32

Peter Kaae

hvis det var mig..

så ville jeg helt klart vælge EBS anlægget, EBS 4x10 lyder helt vildt fedt,,,Fafner toppen er også super, så hvis det var mig der skulle lay down my hard earned cash, ville jeg uden tvivl i sindet lægge mine penge i EBS setuppet.

Vh

Svar på dette indlæg
  • 27-12-2005
    kl. 17:40

Christian Houmann

EBS

Hej Morten,

Jeg mener bare at EBS har en varm og fyldig lyd end det GK/SWR setup. Men det er selvfølgelig min smag!

-Christian

Svar på dette indlæg
  • 17-01-2006
    kl. 11:58

Morten Brodersen Jensen

Swr

Hej igen.

Jeg har været lidt uheldig ved køb af basanlæg. Det første Gallien-Krueger/SWR Goliath Senior anlæg blev solgt før jeg nåede at prøve det og Ebs anlægget ville sælgeren alligevel ikke sælge da han var for glad for det :-)
    Så nu kikker jeg på et swr anlæg med swr's SM-900 top og Henry The 8x8 som kabinet.. det er godt nok en helt anden prisklasse ( det koster 17500 kr.) men tænker sådan at hvis jeg finder ud af at jeg ikke får brugt det nok i forhold til prisen så kan jeg altid sælge det igen. Vil høre om i synes prisen er ok eller om det er lidt for dyrt?

Svar på dette indlæg
  • 17-01-2006
    kl. 14:23

Søren Gimm Damgaard

8x8...

Tror ikke der er nogen tvivl om, at sm900 er fed (selvfølgelig smag og behag, men den er brugt af mange af de store), men hvis jeg skulle sige noge imod det, så er det de 8x8. Der er sikkert smæk for skillingen, men jeg tror du kommer til at mangle bunden når du er ude til en gymfest e.l. Det er også bare fordi jeg er lidt konservativ, og vil helst ikke under en 10er.

Svar på dette indlæg
  • 17-01-2006
    kl. 18:05

Thomas Marcussen

Enig

Jeg må tilslutte mig Søren, og sige at jeg ikke er imponeret over 8x8'eren. Det er et stort kabinet, men alligevel er der ikke rigtig noget bund i.
    Hvis man er til lyden i SWRs forstærkere er SM 900 jo kongeforstærkeren

Men god jagt, jeg bliver helt misundlig... jeg vil også have nyt gear!!!!

Svar på dette indlæg
  • 23-01-2006
    kl. 08:30

Morten Brodersen Jensen

8x8

Ja det er også kabinettet jeg er lidt skeptisk overfor. Er der nogen der har erfaringer med Henry the 8x8?
    Men på den anden side hvis man er ude og spille store jobs kan man vel få den bas man mangler gennem pa anlæggets bunde.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk