Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 16-12-2005
    kl. 16:34

Karsten Andersen

Aktiv pickup udskiftning

Jeg har fundet det jeg troede var den fedeste bas for mig. En Warwick Rockbass model Corvette. Der er bare lige et lige problem. Jeg kan ikke helt lide grundlyden som er meget moderne og tynd efter min smag. Så jeg tænker på om jeg skal udskifte pickupperne med andre. Der er aktive pickups i bassen og et 9 volts batteri som drivkraft.De pickupper der sidder i bassen har samme mål som standard j-pickups.

Her kommer så spørgsmålet.
    Kan det være specielle pickups som bruges?

Kan man evt. lave den om til passiv og så bare droppe alt det aktive lort?

Ideer og også gerne forslag til pickups som giver en mere klassisk jazzbass lyd modtages.

Svar på dette indlæg
  • 16-12-2005
    kl. 21:59

Svend Åge Drewsen

Ja, det er...

nok specielle PU's. MEC laver mange af Warwic PU'erne.
    Er det PU'erne der er aktive?
    Eller er det passive PU's og aktiv preamp?
    Hvis der er de sidste, kan du nok pille preampen ud.

Foreslag:
    Jeg har det sådan at det meste af tiden kan jeg best li passiv, så jeg har kun basser med passive PU's og så en aktiv preamp der kan bypasses. Så har får man begge dele. Min er Barolini. Men hvis du søger klassisk Jazz Bass lyd er Seymour Duncan Basslines et godt foreslag. Og måske endnu bedre - få en her hjemme til at lave dem...

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 17-12-2005
    kl. 14:39

Karsten Andersen

aktiv pickup eller blot preamp

Hvordan finder jeg ud af om det er aktive pickups eller blot en preamp?

Vil det være noget med at hvis bassen fungerer uden batteri, så er det ikke aktive pickups?

Svar på dette indlæg
  • 17-12-2005
    kl. 14:47

Svend Åge Drewsen

Hvis...

PU'erne er aktive, er der som regel 3 kabler fra hver PU.

Svar på dette indlæg
  • 17-12-2005
    kl. 15:29

martin _

lige præcis

Hvis dine pickupper er aktive, kan bassen ikke spytte lyd fra sig uden batteri. Hvis pickupperne er passive, men elektronikken er aktiv, kan bassen spille uden batteri forudsat at der er en passiv/aktiv knap, hvor du kan skifte mellem passiv og aktiv elektronik (forstærkning). Det sidste er tilfældet på min Corvette proline, som lyder dejligt klassisk i passiv mode. Varm, rund lyd, men med superlang sustain.
    Martin

Svar på dette indlæg
  • 18-12-2005
    kl. 10:04

Thomas Marcussen

Grundlyd

Hej Karsten

Inden du går i gang med det helt store projekt skal du nok overveje om det er en Warvick lyd du søger. Nu kan jeg ikke helt huske specs på Corvetten, men hvis det er en 24 bånds bas med Wenge gribebræt tror jeg at du kan få svært ved at få en lyd som ikke er moderne.

Ellers vil alnickopol pickupper nok vøre det der bringer dig tættest på J-lyden.

Under alle omstændigheder skal du have god fornøjelse med projektet.

Thomas

Svar på dette indlæg
  • 18-12-2005
    kl. 11:05

Karsten Andersen

grundlyd

Det er en maple hals med rosentræ gribebræt og en elletræ krop.

http://www.warwickrockbass.com/corvetteclassic.htm

Svar på dette indlæg
  • 18-12-2005
    kl. 11:10

Karsten Andersen

aktive picks igen

Okay, den dør når jeg piller batteriet ud og der 3 ledninger fra hver pick.

Jeg mailede desuden MEC, og de bekræftede at det er aktive pickupper og en speciel "ceramic hybrid amp".Indtil videre har jeg måske løst problemet med at sætte flatwound strenge på dyret.

Umiddelbart så lyder det ikke så ringe endda. Det er i hvertifald den mest punchy flatwound baslyd jeg har hørt :-)

Svar på dette indlæg
  • 18-12-2005
    kl. 11:13

Karsten Andersen

panpot og støj

Jeg har egentligt mest lyst til at sætte nogle passive pickups på. Men hvordan er det lige med panpotten. På min jazzbass støjer det en del, hvis jeg ikke har fuld knald på begge pickups.

Vil det også gøre det hvis jeg går over til passive pickups på warwicken og dropper de aktive?

Svar på dette indlæg
  • 18-12-2005
    kl. 15:51

Svend Åge Drewsen

Passive...

der ikke er støjdempede på nogen måde, støjer mere en andre. Du kan få nogle der er støjdempede, men det har samme virkning som Dolby på en taperecorder. Du fjerner støjen, men desværre fjerner du også en masse viktige frequenser. Det er efter min mening, for dyr en pris, så jeg foretrækker støjen :) Den kan ikke høres i sammen hænget. Men hvis systemet er godt afskærmet, er det ikke så galt.

Men forræsten, det skal ikke støje når du har labberne på strengene... Hvis det gør det, er der noget galt med jordfobindelsen.

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 18-12-2005
    kl. 18:33

Esben Jensen

inspireret

af den omtale Warwicks rockbasser har fået, har jeg netop bestilt en 4-strengs båndløs. Den har jo fået meget positive anmeldelser både her, men i særdeleshed på "bassplayer". Så jeg glæder mig vildt til at modtage min julegave til mig selv. Så er det jo spændene, om lyden lever op til mine forventninger. Jeg føler mig sikker på, at kvaliteten er i top.

Jeg ser det som en billig måde at prøve den båndløse verden af på. Så skal der bare lige et sæt flatwounds på.

Mvh

Esben

Svar på dette indlæg
  • 19-12-2005
    kl. 19:06

Karsten Andersen

Nu hjælper det!

Inspireret af at studere anmeldelser asf min bas på harmonycentral og bagefter studere bassplayers basstrenge test besluttede jeg at hive mine falrwounds af og sætte nogle andre roundwounds på end dem der fuldte med bassen.

Hold da kæft hvor det hjalp. Totalt anden lyd. Bunden kom igen og den traelse top forsvandt!
    Warwick red label er åbenbart nogle lortestrenge!

Svar på dette indlæg
  • 20-12-2005
    kl. 20:33

Karsten Andersen

Passiv pickup til aktiv elektronik

For lige at få sat det helt på plads.

Kan jeg godt udskifte mine aktive pickupper med passive, men beholde preampen og evt. få monteret en bypassswitch?

Svar på dette indlæg
  • 20-12-2005
    kl. 22:38

thomas wknhg

OBS

hvis der er monteret en pre-amp i udgravningen er pickupperne passive

Svar på dette indlæg
  • 21-12-2005
    kl. 11:03

Karsten Andersen

OBS?

Det er aktive pickups ifølge producenten EMC (flink og hurtig kundeservice iøvrigt)

Svar på dette indlæg
  • 23-12-2005
    kl. 07:43

Steen J

Karsten

Hvilke strenge har du sat på?

Vh

Steen

Svar på dette indlæg
  • 23-12-2005
    kl. 10:13

Karsten Andersen

Strenge

Jeg har lige iøjeblikket nogle
    Elexir nanoweb strenge på.

Jeg har set at flere anbefaler DR hi beams til rockbasen, så det vil jeg prøve, når jeg kommer inærheden af en strengepusher.

DR hi beams skulle ifølge Bassplayers strenge test give meget bund og top, men en tilbetrukket mellemtone.

Svar på dette indlæg
  • 23-12-2005
    kl. 11:03

Steen J

Jeg spørger.....

Fordi jeg igår købte en båndløs rockbas. Jeg har dårligt nok fået den prøvet endnu, men det er jo sjældent, at en bas er født med strenge der kan bruges. Spørgsmålet er nok bare, om ikke jeg skal sætte flatwounds på - jeg tror det!

Vh

Steen

Svar på dette indlæg
  • 23-12-2005
    kl. 12:40

Karsten Andersen

Strenge

Sift endelig de strenge som sidder på. I mit tilfælde var det warwick red label og bassen blev meget bedre efter skiftet.

Jeg kan personligt anbefale Fender Flatwounds som jeg har siddende på en jazzbass. De lyder fedt til gl. soul eller lign.

Svar på dette indlæg
  • 23-12-2005
    kl. 17:49

Anders Tind

Flats

La´nu være med at lokke de stakkels bassister til at investere i et sæt flatwound strenge... For de fleste vil det være som at cykle med et fladt bagdæk!
    Kærlig hilsen
    Anders

Svar på dette indlæg
  • 25-12-2005
    kl. 13:32

Karsten Andersen

kommer an på formål

Flatwound kan lyder fedt (hvis det er tale om ordentlige strenge) til ægte båndløs lyd eller gl. Motown og blues/soul (STAX)

3 af de fedeste basister som også er dem der har medvirket på vel nok flest hits igennem tider. Afdøde James Jamerson (75% af alle motown plader) og Mick Duck Dunn (Bluesbrothers og studiemusker hos Stax sammen Steve Cropper på guitar)
    Robbie Shakespear (70 % af alle reggaeplader i perioden 1980-1995)

Udtaler alle at de kun spiller med Flatwound strenge.

Jeg har selv spillet med roundwound fra 1980 til 2003 indtil jeg prøvede et sæt flatwound og var solgt til den gamle soul/blues lyd.

Svar på dette indlæg
  • 25-12-2005
    kl. 13:34

Karsten Andersen

komer an på formål mk.2

Men jeg vil selvfølgelig ikke anbefale dem til slagbas eller rock med kant på.

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk