Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 26-12-2005
    kl. 10:39

Søren Korsgaard

Det Ultimative Kabinet

Da ToneTubby med en basserie, der faktisk er endnu mere spænende end deres guitar enheder, vil vi gerne høre nogle kommentarer til hvilken konfiguration, der er de bedste. Vi vil selvfølgelig levere løse enheder til allerede eksistrende kabinetter, men vi vil også gerne udvikle en serie selv. Den klassiske 4x10" og 1X15" har vi en idé om at lave som en 1x15"2x10" kabinet så man har det hele samlet. Da vi bruger super tørt baltiskbirk skulle de ikke blive så tunge at de er uhåndterlige. Men lad mig høre nogle bud. Der kommer en sending enheder i løbet af 1.kvartal 2006.

Svar på dette indlæg
  • 26-12-2005
    kl. 12:07

Peter Kaae

hej Søren

Jeg er interesseret i at høre disse enheder. Måske skulle i lave et 2x10", et 1x15"+, et 4x10" og så som det største, det du nævnte med 1x15"/2x10".
    Dem der ønsker et 8x10" kan vel stacke 2 4x10". Der bør være horn monteret i alle modeller.

Vh Peter

Svar på dette indlæg
  • 26-12-2005
    kl. 12:38

Toke Andersen

horn

hvis i vælger at sætte horn i alle modellerne skal det være muligt at slå det fra.. mvh

Svar på dette indlæg
  • 26-12-2005
    kl. 14:43

thomas wknhg

forslag

Tror det er det smarteste med: 4x10, 2x10, og 1x15 alle med horn, så kan folk selv kombinere, og dermed bliver vægten holdt nede

Svar på dette indlæg
  • 26-12-2005
    kl. 15:18

Søren Korsgaard

Det fedeste horn?

Hvilket horn skal man gå efter. Vi gider ikke et eller andet billigt piezo skrammel, når det skal være skal det være det absolut bedste der kan fås.

Svar på dette indlæg
  • 26-12-2005
    kl. 18:02

Peter Kaae

Ja, piezoskrammel er ..

ikke til at holde ud at høre på. De fleste horntyper er af mærket Foster eller PAS audio, og Eminence laver også fine horntyper. Hvis det skal være extra kræs, skal det jo være hornexperterne JBL, men det koster KASSEN, og er helt urealistisk.
    EBS bruger Eminence horn, og det lyder spitze..

Vh Peter

Svar på dette indlæg
  • 28-12-2005
    kl. 00:00

Søren Korsgaard

Et alternativ er dukket op

Efter at ha bestilt div horntyper har jeg fået John Harrison fra ToneTubby til at udvikle en 4" mellemtone/diskant som også bliver med hampe membran. På den måde får man et meget mere egalt lydbillede og ikke den bratte overgang fra højtaler til horn som mange ikke kan lide og derfor gerne vil slå hornet fra. Det bliver spændende at høre prototypen. Der udvikles på en serie basenheder med Neodynium membraner og så kan man få vægten ned på en brøkdel af alm enheder. Vi eksperimenterer med kabinetter lavet i træ og kulfiber komposit.

Svar på dette indlæg
  • 28-12-2005
    kl. 08:51

Søren Alwan

"klassisk kabinet"

Hej Søren

Du skriver, at I regner med at lave et eller flere af de "klassiske kabinetter" samt evt. en hybridstørrelse - fint, fint!

Men husk lige at tage d´herrer Thiele og Small med i betragtning,¨når det nu er baskabinetter, vi snakker om. Til guitarbrug kan vi tillade at ryste overbærende på hovedet af disse salige højttaler-pionérer. Men vil man bygge kompakte baskabinetter - som vel at mærke også KAN gengive bassen, hvilken jo burde være en indlysende fordel, right? - løber man hurtigt ind i et rendez vous med de to gamle gubber...

Please, spørg mig ikke om videre detaljer - dette vil jeg trygt overlade til langt mere kompetente kræfter. Mit ærinde er blot at gøre opmærksom på, at der er væsentlig forskel på at designe et kabinet, der skal kunne gengive en guitar, der går ned til 82 Hz, og så et kabinet, der skal kunne gengive det dybe H på en 5 strenget bas.

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 28-12-2005
    kl. 09:52

Esben Jensen

H

Jeg er blevet spurgt af en HI-FI nørd, hvor mange Hz H-strengen på en 5-strengs svinger.
    Hvordan er det nu lige det er?

Esben

Svar på dette indlæg
  • 28-12-2005
    kl. 09:57

Søren Alwan

H...

= 31 Hz

M.v.h.

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 29-12-2005
    kl. 14:26

Peter Kaae

et af mine foretrukne PC baserede programmer til..

at designe og udregne enheders performance i forhold til kabinetvolume, basporte osv er WinISD beta, som primært og decideret er til basenheder, og indeholder database over næsten de fleste basenheder,,det er freeware, og kan anbefales!

Vh Peter

Svar på dette indlæg
  • 29-12-2005
    kl. 16:33

Søren Alwan

Man kunne jo også...

- om ikke andet så i erkendelse af, at JEG ihvertfald ikke er den store haj m.h.t. udregning og design af basreflekskabinetter (og hvordan disse skal laves for at opføre sig optimalt til basbrug - garanteret ikke helt som en hifi-højttaler?) - lure lidt på, hvad "konkurrenterne" går rundt og roder med... Det er vist dét, der med et fint ord hedder "inspiration" ???

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 29-12-2005
    kl. 17:07

Peter Kaae

haha, jo det kunne man også gøre,,men

man skal jo sortere lidt i det hele, skal man ikke,(?) jeg mener, bruge det bedste fra alle sammen, og sortere de dårlige sider fra.
    Feks, mener jeg at filtbeklædte baskabinetter med stålgitter front er trælse at se på, (med få undtagelser), fordi det får sådan et industri-agtigt look, og det ser man jo aldrig guitarcombos og deslige beklædt med, vel?, prøv at forestil jer et Mesaboogie 4x12"guitarcab i grå filt og blank hønse-net frontgitter..haha.. og der er jo ingen der mener at basgear bliver behandlet grovere bare fordi det er basgear, vel? Prøv at se 5 år gamle filtbeklædte baskabinetter, som har været on the road, de er pissegrimme at se på, men et 5 år gammel tolexbelædt marshall 4x12" ser stadig pænt ud..derfor kan jeg godt lide Ampeg´s basgear styling,,ser fedt ud på en scene, er solidt bygget i proff.kvalitet og lyder godt.
    Og så mener jeg at Hr.Korsgaard bør kigge lidt nærmere på de fabrikanter som er begyndt at producere baskabinetter med enheder der er beregnet til lukkede kabinetter, dvs ingen basporte. Det er det princip Ampegs 8x10" (men også en del andre mærker/modeller) bruger, og det flytter luft på en helt speciel måde,,en måde som man først selv forstår når man har prøvet det! Det giver først og fremmest en meget hurtigere og tightere bund end med trad. basport kabinetter. Så derfor kan der også laves andre modeller, feks 1x15",2x10",4x10" osv med det princip,,,, faktisk interessant synes jeg.

Vh Peter

Svar på dette indlæg
  • 29-12-2005
    kl. 17:29

Søren Alwan

Jeps...

Damned! Min computer fik lige ét af sine "russiske flip" i mit sidste indlæg. Men jeg håber, det trods alt var bare nogenlunde forståeligt?

Jeg er helt enig med dig i dine betragtninger!

En interessant ting, jeg læste, er, at det klassiske Ampeg 8x10 kabinet faktisk er designet sådan, at det bevidst ikke gengiver grundtonen i de dybere registre - kun overtonerne. Dette skulle så være grunden til dette kabinets fine definiton og "hurtighed". Og der er vel ingen, der ville klandre en klassisk Ampeg-stack for at mangle bund - dette faktum til trods?

Men hvordan matematikken bag det hænger sammen, skal jeg ikke kunne redegøre for (og jeg er da heller ikke sikker på, at Ampeg kom til det endelige design ad matematikkens vej!)

Så som jeg tidligere har skrevet, skal jeg absolut ikke gøre mig til ekspert udi at designe baskabinetter! Her er et 2x12 eller 4x12 guitarkabinet s.. nemmere at have med at gøre!

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 29-12-2005
    kl. 18:25

Jens Villy Pedersen

2x12"

Hvad med et 2X12 kabinet - en enkel handy løsning. Peter Laustsen har beskrevet et Schroeder kabinet på 1000w (http://www.schroedercabinets.com/index.htm), hvor den ene enhed fungerer som en woofer.

Earcandy har samme koncept med 2 forskellige 12" i samme kabinet: http://www.earcandycabs.com/. Designmæssigt kan kunden udfolde sig som han vil, det er bare at vælge. Hos Earcandy kan man bestille kabinettet med de enheder som passer til ens behov.

Så er der LDS http://lowdownsound.com/, der arbejder med alle former for højttalere, bl.a. 3 stk 8". Der har man også mulighed for at bestille et kabinet, hvor man kan skrue sin forstærker i (det har schroeder også)

Der findes vel ikke noget ultimativt kabinet. Kun et kabinet der er ultimativt for en person. Forskellige behov indenfor lyd, vægt, design osv...

Men det kunne være sjovt at høre folks drømme om det ultimative kabinet.

Svar på dette indlæg
  • 23-01-2006
    kl. 14:04

Thomas B

3x12, 1x18

kører jeg med, i 2 sep. kabinetter naturligvis. Jeg har selv bygget dem med stor hjælp fra henrik i basslab. Jeg synes 4x10 nogengange bliver lidt for hurtige, og da jeg gerne vil have min lyd lidt old school, valgte jeg det koncept. Det lyder kanon!!! masser ar punch og db i topkabinettet (der i øvrigt er lukket), og så 18" til at lægge volumen (læs: fylde) og bund. det er perfekt til mit behov og vægten syners jeg ærlig talt ikke er noget særligt. Til små jobs spiller jeg bare med topkabinettet, hvilket er mere end rigeligt. 4x10: jeg kan ikke bruge det til noget, overlad 10" erne til guitaristerne.. -skal der være bund så gør det ordentligt.. ;-)

Svar på dette indlæg
  • 23-01-2006
    kl. 20:22

Peter Laustsen

Thomas B...

Hej drenge og Thomas B!

Jeg er helt enig i at 10" måske er lidt for små til mig også. Jeg satsede sidste gang jeg købte kabinet (for det skulle helst være sidste gang i laaaang tid) og købte et 2x12" m.horn fra Jörg Schröeder (www.schroedercabinets.com).

Vægten er ok og ligger på ca. 24kg og ydeevnen er jeg også ganske tilfreds med, 1000w@4ohm. Man kan dog også få modeller i 8ohm hvis man vil ha' flere.

Tanken bag hele mit sidste gear-setup var at få det småt og så kraftigt som overhovedet muligt. Det syntes jeg selv er lykkedes ganske godt. Jeg har en Walter Woods Ultra-forstærker top som leverer ca. 1.000-1.200watt@4ohm så det kan jo ikke blive bedre. Især ikke når toppen bare vejer 4,5 kg!

Store kabinetter, NEJ tak! Jeg har selv haft Mesa/Boogie's 1516E-kabinet i flightcase og det var et mareridt. I dag kan jeg køre det hele afsted på min sækkevogn når jeg skal på gig eller i studiet.

Lidt off-topic måske, det må I undskylde! :-)

- Pede,

Svar på dette indlæg
  • 30-12-2005
    kl. 00:17

Torben Hedstrøm

Mine personlige kriterier

... Ville være størrelse/vægt !. Jeg har haft nogle temmeligt voldsomme basanlæg i mine snart 20 år som aktiv bassist, men må indrømme at det absolut vigtigste for mig er at skidtet er kompakt, og ikke vejer alverden.

Når man (forhåbentlig) på et tidspunkt når dertil hvor man spiller mange jobs er det bare en pain in the a** at skulle slæbe rundt på tonstungt grej, og det bliver ikke sjovere hvis man f.eks skal tværs over landet, og basgearet fylder en hel trailer i sig selv.

Så... Hvad med nytænkning i forhold til konstruktionen ??. Jeg tænker lidt på noget i stil med det Mesa Boogie har gjort med Walkabout comboerne (med en bagudvendt slaveenhed), eller Acoustic Image kabinetterne med deres nedadrettede 10", og frontmonterede 8" ??!!.

Jeg har selv kig på disse, da jeg i øjeblik ketkigger efter ny combo/Top-bund... En direkte konsekvens af at jeg spiller relativt mange jobs, og jeg er træt af at "slæbe" rundt på min BassForce XL 15" combo :).

Min egen erfaring er, at småt er godt... Hvis der skal knald på er der som regel P.A., og et lille velkonstrueret kabinet kan sagtens spille mindre steder op som baggearsjob :). Jeg har undtagelsesvis været ude for at skulle spille vanvittigt højt i øvelokaler, men er efterånden af den opfattelse, at man helst bør undgå den slags situationer... Om ikke andet, så for ens egen hørelses skyld ;).

Torben.

Svar på dette indlæg
  • 30-12-2005
    kl. 16:34

Søren Korsgaard

Der er et par ting der danner udgangspunktet

For det første vil vi bruge de nye Tone Tubby enheder og så tage den derfra. Vi vil nok gå to veje og dels lave en "hightech" serie hvor der lægges vægt ¨på lav vægt. Jeg har fået folkene fra TT til at udvikle nogle basender med neodynium magneter ultrahøj ydelse og membran i hamp. Her kunne kabinetterne laves i krydslamineret træ, på samme måde som man bygger ræcerbåde. Den mere traditionelle serie vil blive med kabinetter i baltisk birk.

Svar på dette indlæg
  • 12-01-2006
    kl. 19:58

kas lar

Hvordan skrider det frem?

Hejsa Søren.
    Jeg har fulgt tråden fra sidelinjen og er spændt på at høre hvad det blir til. Hvor langt er Du/I kommet i processen?
    Jeg er nemlig på udkig efter et mindre kabinet til de mindre jobs, og det lyder som om at I kunne producere noget som kan komme til at lyde fedt!
    Link eller bare skriv her hvordan det går med kabinettet/kabinetter...

VH
    Kasper

Svar på dette indlæg
  • 15-01-2006
    kl. 16:23

Bent Kallehauge

15+10+2

I forbindelse med diskussionen om det ultimative kabinet vil bidrage med flg.:
    Jeg har købt et EBS NEO-110 kabinet, som vejer 11 kg og spiller forrygende. Det er en 10" + et horn.
    Jeg har kabinettet med alene på jazz/pop-trio jobs, hvor det spiller klart og veldefineret.
    På jobs med rock-band sætter jeg den sammen med et hjemmebygget kabinet med 15" RCF enhed, og her er der både dyb bund og klar top, der skærer gennem guitar, trommer, klaver og orgel.
    Så kombinationen 15" + 10" + 2" vil jeg kaste på banen som en mulighed.

Svar på dette indlæg
  • 17-01-2006
    kl. 14:26

Søren Gimm Damgaard

15+10+horn

Jeg spiller bl.a på en swr triad kabinet med 15 + 10 + horn. Det er et fedt alsidigt kab, så den kombi du nævner der, ville jeg synes var en fed sammensæting.

Svar på dette indlæg
  • 18-01-2006
    kl. 16:44

Søren Korsgaard

Status

Nu kom jeg jo desværre ikke til Namm så vi satser på Frankfurt messen hvor de nye kabinetter vil være klar. Der bliver to kabinetter i en coldmolded sandwich konstruktion som er meget stiv og let og meget velegnet til bas. Vi laver 4x10" 1x15" og to hybrider
    1x15" 1x10" hvor 10" mere er en guitar enhed som tager sig af toppen. Og så arbejder vi med 4" mellemtone enhed istedet for et decideret horn. Hornlyden adskiller sig i mange tilfælde så meget fra højtaler lyden at det er svært at lave en fornuftig overgang.Derfor vil vi eksperimentere med alm enheder istedet for horn. Det vil være muligt at få kabinetterne leveret med horn hvis amn ønsker det. Tricket med at tage en enhed i et 4x10" og sætte en guitar enhed i er med samme udgangs punkt at lave overgangen så egal som muligt. Dette er stadigvæk i udviklings fasen men det bliver afprøvet i forbindelse med Frankfurt messen.
    Vi vil også lave et par prøver i støbte kabinetter så vægten kommer helt ned. Hvis udviklingen af en vellydende neodynium enhed går som forventet vil man kunne lave en combo der vejer under 8 kg og kan tages med som håndbagage.

Svar på dette indlæg
  • 20-01-2006
    kl. 13:07

Thomas Magius

Beklager min uvidenhed...

Søren, men hvem er "vi" ?

Svar på dette indlæg
  • 20-01-2006
    kl. 18:54

Søren Korsgaard

Hej Thomas

Det er min bror og jeg der går og roder med det her. Min bror PeterKorsgaard er "snedkeren" i fortagnet og jeg er mere idé og blæksprutte mand

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2006
    kl. 14:18

Peter Kaae

ikke for at spille vigtigprås, men..

må jeg lige gøre opmærksom på, at når et kabinet, eller enhed for den sags skyld, er opgivet til et bestemt antal watt, feks 600watt eller 1000000watt ;-) , så er det ikke et udtryk for hverken hvordan eller hvor højt det spiller, det er et udtryk for hvad kabinettet kan tåle af watt i peaks fra forstærkeren. Selve ydelsen/ lydtryk fra kabinettet måles i decibel eller effektivitet. Man kan flere gange støde på kabinetter der kan spille højere end andre, men det er ikke pga hvor mange watt det kan tåle..

Svar på dette indlæg
  • 25-01-2006
    kl. 22:55

Kim Eland

Til Søren K

Hej Søren
    Vil du ikke lige sende mig din mailadresse?
    Mvh
    Kim Eland
    kim-eland@hotmail.com

Svar på dette indlæg
  • 11-08-2007
    kl. 16:36

Henrik Christensen

Hej Søren.

Er det muligt at købe kabinetterne hos jer, eller er de stadig i støbeskeen ?

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk