Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Aktiv-højttaler vs. guitar combo - Live & PA - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 12-01-2006
    kl. 13:13

Christian Holm

Aktiv-højttaler vs. guitar combo

Nu har jeg spurgt flere af mine bekendte om hvorfor man ikke bare bruger en aktiv-højttaler som guitar-combo, men er stadig ikke nærmere et svar der bunder i viden. Er der nogen i dette forum der ved hvorfor man ikke vælger frit mellem de forsærker-højttaler kombinationer der findes?

Svar på dette indlæg
  • 12-01-2006
    kl. 16:37

Henrik Christiansen

Lyden....

Hej Christian.

Jeg går ud fra du snakker om self-powerede pa/sang højtalere når du skriver "aktiv-højtaler" - fx en JBL EON 15P.?!

I den proffesionelle verden (det vil ikke sige aage.dk) hedder en højtaler med indbygget forstærker og aktiv delefilter en "self-powered"-højtaler.

En aktiv højtaler er blot deffination på at højtaleren kræver aktiv-delefilter/processor før forstærker til hver endheds-vej i højtaleren.

En passsiv højtaler er en med inbygget delefilter som derfor sidder efter ekstern forstærker. (ligesom standart hifi-højtaler)

Men tilbage til dit spørgsmål.

Der er kæmpe forskel på en self-powered højtaler og en guitarcombo.

En pa/sang højtaler skal i pricippet dække ca. 40-20000 hz +/- 2dB - altså fuldt spektra (fulltone) linært ligesom en HIFI-højtaler.

En (el) guitar combo er derimod lang fra fulltone.
    Nu er det forskelligt fra forstærker til forstærker (og højtaler til højtaler) men det hvis du udmåler frevkens-gengivelsen på en standart combo vil den være ulinær, og desuden vil den måske kun spille 300-4500 +/- nogle dB. Faktisk kunne jeg meget vel forestille mig til vil være en bakke top der peaker i noget 1k-2k hz.
    Her er det ikke vigtigt at du kan høre 16 kHz men at i det område hvor en el-guitar arbejder at der er god lyd (hvilke er en subjektiv bedømmelse fra guitarist til gutarist).

Tilgengæld hvis du spiller akkustist/wester guitar vil det oftest være federe at forstærkere den igennem en pa/sang højtaler for ikke at skære alt klang og gøre den kedelig i lyden.

Det var umiddelbart mit svar på det.. Der er sikkert nogle kloge folk herinde der kan komme med flere gode forklaringer hehe...

Håber du kan bruge det..

MVH Henrik

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk