Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Formstøbte ørepropper?! - Bas - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 06-02-2006
    kl. 20:30

Dennis Knudsen

Formstøbte ørepropper?!

jeg er bassist i et band hvor lydniveauet tit bliver banket meget højt op! Vi har fået at vide af mange, at vi skulle tage at gøre os selv den tjeneste, at få fat i nogle gode ørepropper.
    mine spørgsmål er så om der er nogen der har erfaring med ørepropper (formstøbte), ødeløgger det lyden meget? Hvor er det "billigt" at få det lavet?
    På forhånd tak!

Svar på dette indlæg
  • 06-02-2006
    kl. 22:47

Bent Kallehauge

høreværn

kig f.eks her:
    http://www.dotmiljoe.dk/default.asp?page_id=3&override_id=24

Svar på dette indlæg
  • 07-02-2006
    kl. 00:37

Peter Laustsen

Audiodan...

Hej!

Fik mine lavet her: www.audiodan.dk

Har holdt i 5 år nu og kører stadig. Prisen er høj, men det er kvaliteten også. Jeg ville aldrig spare her.

- Peter,

Svar på dette indlæg
  • 07-02-2006
    kl. 10:26

Christian _

Prøv at skrue ned

Man kan sagtens vænne sig til at øve ved et lavere lydniveau. Det gør det også meget nemmere at skille de forskellige instrumenter fra hinanden. Ofte er det trommeslageren og guitaristerne der trækker lydniveauet op(ego er direkte proportionalt med lydstyrke). Man kan evt. dæmpe trommeslageren med plexiglasplader.

Man kan godt øve med propper men det er en lidt underlig fornemmelse.

Svar på dette indlæg
  • 07-02-2006
    kl. 12:13

Toke Andersen

propper...

jeg spiller selv med formstøbte propper med et 15 db filter, det virker framragende for mig. disse propper er jo netop designet til at dæmpe alle frekvenser lige meget, så det ikke ødelækker lydbilledet.. det ikke på samme måde som med "juletræ-propper" eller de der skumting som dæmper meget ujævnt. vil klart anbefale dig at få dem lavet så hurtigt som overhovedet muligt.

Svar på dette indlæg
  • 07-02-2006
    kl. 16:42

Thomas Gotthard

rexton.dk

Hej Dennis,

Jeg har investeret i et sæt Rexton ørepropper, og de er en kæmpe forbedring i forhold til juletræer. Jeg fik et 15db filter med til dem, men har måttet sande at jeg nok skulle have haft de 9db. Jeg spiller i et Beatles/rock'n'roll-band hvor vi ikke spiller vanvittigt højt, og hvor vi er meget afhængige af at kunne høre vokalerne forholdsvist godt da vi ofte synger trestemmigt kor. Så står vi (vi er to som bruger de formstøbte med 15db) med det problem, at det er for højt at spille uden, men for dæmpet at spille med. Sagt på en anden måde: Når vores trommeslager spiller med rispinde, hvilket han hader, og vi spiller i et mindre rum til en mindre fest, så spiller vi uden ørepropper - men spiller han med almindelige stikker, og lydniveauet stiger, så er 15db's lydsænkning lige et nyk for meget. Jeg kunne forestille mig at situationen var anderledes i et "rigtigt" rock- eller heavyband, hvor lydstyrken formentlig slår vores tøseniveau med mange længder, og her ville 15 eller 25db'erne sikkert komme til sin ret.

Hvis du vælger at købe med 9db-filtre, og du ikke synes at det er tilstrækkeligt, så er jeg meget interesseret i at bytte filtre.

Alt i alt, er det en fabelatig god investering.

PS. nye filtre koster den nette sum af 550,- pr par.

Svar på dette indlæg
  • 08-02-2006
    kl. 12:43

troels Hertz

Ang. Ørepropper!

Svar på dette indlæg
  • 08-02-2006
    kl. 12:59

troels Hertz

Ang. ørepropper (sorry, vi prøver igen)

Hvad folk end mener og tror, dæmper formstøbte ørepropper, fra eksempelvis Rexton, ikke meget mere linært end juletræerne. Ikke nok til at retfærdiggøre en prisforskel på ca. 1.300 kr. efter min menning. Grunden til at jeg dog selv har investeret i et par Rexton, er udelukkende at det er nærmest umuligt (for mig i hvert fald) at vende sig til juletræerne, da disse sidder forskelligt og giver forskellig lydopfattelse fra gang til gang. Det problem har man i sagens natur ikke med formstøbte ørepeopper, som altid sidder ens. En anden god ting er, som det også er nævnt i nogle af de øvrige indslag, at der er mulighed for variere dæmpningen med udskiftelige filtre. Til det kan jeg måske tilføje at Rexton anbefaler 15DB til livebrug og hele 25DB til øvelokalet. Det kan med andre ord gøre NAS at øve :-)

Svar på dette indlæg
  • 08-02-2006
    kl. 15:08

Peter Laustsen

-> Hertz

Hej Troels & andet godt-folk!

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på linær dæmpning og sådanne ting, men jeg mener selv at de formstøbte propper er MEGET bedre i både dæmpning og komfort end de klassiske juletræer.

Hvis du kigger igennem papirerne som fulgte med dine Rexton-propper vil du se koordinat-systemer som viser forskellen imellem normale (skum-propper) og Rexton's dæmpning. ER15-filtret gi'r den mest linære dæmpning af alle filtrene fra Rexton.

Så vidt jeg husker er det især i bas-frekvenserne at forskellen er tydelig. Hæng mig ikke op på det, men jeg mener det er sådan.

Noget helt andet er at man burde bruge propper uanset hvad man spiller (hvis det er rock i hvert fald). Jeg bruger selv -25dB filtrene og har også -15dB som jeg bruger på koncerter hvor jeg selv spiller (bruger dem også når jeg går i byen).

Rexton er dyre, men de sidder perfekt fra starten og det er meget nemmere at forstå tale end hvis man bruger de konventionelle propper. Jeg har allerede problemer med mine ører og er ked af at jeg ikke brugte dem før end jeg gjorde (jeg har spillet i brass band i 12år uden propper 1 meter fra trommerne). Ikke at jeg skal prædike, men køb propperne, det er engangs-investering som koster det samme som en go' effekt-pedal men som bevarer det aller mest kostbare for en musiker, hørelsen. :-)

- Peter,

Svar på dette indlæg
  • 10-02-2006
    kl. 10:21

troels Hertz

Peter!

Hej Peter og ligeledes andet godtfolk!

Jeg vil bare bekræfte dig i at sammenligningen i diagrammerne fra Rexton netop er mellem deres egne propper og skumpropper, og jeg er sikker på at alle her er enige om at skum er crap.

Jeg vil klart anbefale de formstøbte. De ER bedre end mange af alternativerne og det er sgu vigtigt at få dem brugt, ikke mindst for os bassister som jo altid står ved siden af trommerne (Chinabækkener skulle forbydes) Men mon ikke også at alene det faktum at man er blevet sat 1.500 spir tilbage, gør sit til at de nok skal blive brugt :-)

Svar på dette indlæg
  • 12-02-2006
    kl. 13:44

Dennis Knudsen

Tak, tak og tak!

Tak for alle svarene, det er super at få så meget, og hurtig respons! Tror jeg vælger at lave den "lille" invest. i de dyre propper, da jeg gerne vil skåne ørene, og stadig have et ret klart lydbillede..! tak, tak og tak!

Svar på dette indlæg
  • 12-02-2006
    kl. 14:37

Peter Laustsen

-> Dennis

Hej Dennis!

Du vil helt sikkert takke dig selv for investeringen om nogle år når de andre i bandet klager over høre-problemer og du ikke har nogen! Du har valgt det helt rigtige kammerat. :-)

Selv her hvor jeg studerer musik i England er der folk som aldrig bruger propper af nogen art, jeg forstår dem ikke. Ørerne "skruer ned" automatisk, så det der var højt i starten er ikke højt efter 4-5 minutter, hvilket bare er en narre-sut...

Peace,

- Peter

Svar på dette indlæg
  • 12-02-2006
    kl. 21:24

Morten Lyse Pedersen

AKU denmark...

Hej..

Som vist-nok-debut indlæg her på badforummet, vil jeg lige give mine førstegangserfaringer med..

Der lå vi så.. pigebarnet og jeg.. Hun havde netop.. øøh, nå.. ja vist nok

Ørepropper!!
    Jeg modtog mine AKU musikerhøreværn i fredags, og spille et job i lørdags med 15dBA's dæmpning.. Det første med de nye propper.
    Mine jomfruerfaringer med proppernes anvendelighed blev dog saboteret en smule, da vi i bandet havde valgt at rokere på måden vi laver monitorer på, så jeg følte mig på intet tidspunkt 100% tilpas..

Jeg vil mene at AKU (og andre formstøbte) propper dæmper præcis som de lover, lineært og effektivt, og pasformen er jo i sagens natur fænomonal ( alene det rimeliggør prisen!). Det der vil komme til at kræve tilvænding er, at resonanserne inden i hovedets knogler mm. som pludseligt er mere hørbare i forhold til den omgivende lyd.. Det giver en oplevelse man lige skal vænne sig til, selvom lydbilledet er meget pænt..

Når vores monitorsituation lige kommer 100% på plads er jeg sikker på at blive super glad for dem; for når jeg spiller for mig selv, og har skruet godt op, virker de rigtig godt.. Worth ev'ry penny..

Med venlig hilsen
    Morten..

Svar på dette indlæg
  • 13-02-2006
    kl. 20:25

Karsten Andersen

9 dB filtre

Jeg har brugt Rexton med 9 dB´s dæmpning igennem flere år og jeg synes de virker udmærket og så er dæmpningen også tilpas, hvis jeg selv leger publikum. Jeg synger kor og også her fungere de, men kræver dog nogle øveafteners tilvæning, når man skal synge, da dy pludselig får masser af "monitor" på din egen stemme.
    Før Rexton brugte jeg juletræer, men dem kunne jeg ikke synge kor med og lyden var ikke så god, dog er der mere bund i, da de dæmper diskanten mere end Rexton.

De kan anbefales. Den bedste investering i gear jeg nogensinde har gjort på 25 år. Så absolut.

Svar på dette indlæg
  • 27-02-2013
    kl. 15:51

Michelle Lynge

ER Custom Earplogs

Custom Earplogs ER skulle være ret gode og noget af de bedste på markedet. De fås i 3 forskellige dæmpninger og kan købes til knaps 1700.
    Bl.a. i Danmark http://www.in-ears.dk/custom-earplugs-er#aaa=page-1

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk