Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Madamp - Selvbyg - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 19-02-2006
    kl. 19:13

Sren Kjr

Madamp

Nogen der kender noget til disse forstrkere?

www.madamp.biz

Umiddelbart virker det jo ganske overkommeligt i pris, og er det noget skodrr skulle der jo nok vre rd til noget bedre.

mvh

Svar på dette indlæg
  • 19-02-2006
    kl. 20:42

Sren Alwan

Jah, joh...

Det er da sikkert ret gode forstrkere til prisen. Men jeg vil betegne kvaliteten af de stumper, de er lavet med som i bedste fald "middle of the road"...

De bedste hilsener

Sren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 19-02-2006
    kl. 21:17

Sren Kjr

Ja OK

Jeg var ikke snedig nok til at undersge om der havde vret tidligere trde om emnet.

Hvor er det specielt der er sparet - eller m.a.o. hvor kunne man opn en vsentlig forbedring ved at vlge bedre komponenter?

mvh

Svar på dette indlæg
  • 19-02-2006
    kl. 23:10

Sren Alwan

Hej Sren

Man kunne jo starte med at vlge nogle bedre transformatorer - isr udgangstransformatoren. Allerede her har man s "trukket tppet vk" under iden med et billigt kit.

Dernst er potmetrene det ultimativt billigste skrammel, der kan opdrives.

Og switchene virker heller voldsomt imponerende...

Shhh... Jeg ville personligt g uden om disse kits.

De bedste hilsener

Sren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 20-02-2006
    kl. 17:21

Sren Kjr

Ja, men alligevel

Jeg kan ikke lade vre med at tnke p, om det ikke er ok alligevel.

Ud fra betragtningen, at man skal starte et sted, er det ikke s rgerligt at skrotte denne amp hvis man finder ud af, at hnderne ikke vender rigtigt. I stedet for at kaste en masse penge i et ambitist Matchless projekt med nos rr osv osv.

Jeg tvivler strkt p, at alle i freaks startede ud med noget som skulle vre "state of the art" og s er blevet det - har jeg ret?

P samme mde, som det nok er de frreste som kber en Gibson LP til snneke, nr han gerne vil lre at spille, m der ogs vre plads til "at starte et sted" nr det drejer sig om DIY-projekter.

Hvad ville du alternativt foresl som et 15-20Watt starterprojekt? og hvilken prisramme taler vi s om (kun amp - ikke spkr eller kabinet)?

mvh

Svar på dette indlæg
  • 20-02-2006
    kl. 18:57

Sren Alwan

Det kommer jo an p...

hvilken lyd, du er ude efter. Men gode bud kunne da vre GDS Amps "Marshall 18 watt kit" eller Mojotones Fender Tweed Deluxe kit (er der nogen, der kan hre en "Reinau Tweed deluxe" i det fjerne..?)

For mit eget vedkommende startede jeg helt fra bunden med at f specialbygget transformatorer o.l. og arbejdede ud fra et diagram med fejl i, ved mit frste DIY-projekt, som var fr, nettet var en almindelighed. Jeg har stadig denne forstrker i mit arbejdsvrelse og bruger den som test-forstrker (OG som skoleeksempel p, hvordan man IKKE skal bygge en forstrker!). Den har i mellemtiden vret bygget om et utal af gange og er rar at have til, nr man lige skal prve n eller anden ting (modifikation).

Men jeg ville stadig nske, at jeg havde vist lidt mere om sagerne, dengang jeg f.eks. dimensionerede transformerne. Det er stadig dens udgangstransformer, der er dens svage led...

Husk at ingen rrforstrker lyder bedre end sin udgangstransformator. S i flge min ydmyge mening, skal man starte med at vlge en god udganstransformator, nr man gr i gang... S dt er altid det frste, jeg tjekker i div. kits. Og de Hammond-transformere, som Madamp bruger, har ikke just et ry for at vre "state og the art"... Og de Radioohm-potmetre, de bruger, kan jeg egenhndigt bekrfte, har det med at begynde at skratte og udvikle "dde punkter" p rekordtid.

Det er min erfaring, at man bliver langt gladere for det endelige resultat, hvis man gr sig selv dn tjeneste at bruge ordentlige stumper fra start. Men det er dine penge og dit valg...

De bedste hilsener

Sren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 21-02-2006
    kl. 02:38

Sren Alwan

Hej igen

"Forskellen p dig og mange af os andre er, at du ved noget om hvornr en udgangstrafo er god og hvornr den ikke er."

Tjah... Det fandens ved dt er blot, at jeg frst ved det, nr jeg har hrt den pgldende transformator i en forstrker! S derfor er det svrt at sidde og forsge at kloge sig p, hvordan en transformator, der skal kunne overfre mere og andet end 50 Hz, ud fra et eventuelt st specifikationer.

S derfor er det jo altid godt (og billigt!) at tjekke andres erfaringer ud, fr man investerer. Nu ved jeg ikke, hvilken af Madamps modeller, du har kig p?

Men hvis du er ude efter den "britiske"- med andre ord "Marshall-agtige", tror jeg ikke, du vil kunne finde meget bedre udgangstransformer end dn Heyboer, som GDS amps slger. De har ihvertfald voldnrdet med sagerne for at f udviklet den ultimative udgangstransformator til deres kloner af den klassiske Marshall 18 watt- bl.a. haft online blindtests og afstemninger...

Hvis du er efter den "amerikanske" (Fender-) version, tror jeg ikke, at du ville g helt galt med Mojos "Tweed Deluxe" udgangstransformer, som f.eks. Lars Reinau bruger i sine - med rette hjt besungne - forstrkere.

En anden mulighed kunne vre dn 15 watts Matchless-transformator, som West Laboratories slger. Jeg kan personligt st inde for, at - ihvertfald deres 30 watts version - er top-class. Jeg har personligt aldrig set transformatorer, som hndvrksmssigt var i s hj kvalitet. Og de lyder ogs godt! Det er sdan t eller andet med, at hele guitarens spektrum str utilslret - nrmest som en regnbue eller hvidt lys, der bliver sendt igennem et prisme... (for nu lige at blive lidt poetisk et jeblik)

Hos West Lab kan du ogs kbe Clarostat-potmetre, som vel nok m betegnes som det ultimative. Desvrre er de heller ikke gratis. Men ellers er de Alpha-potmetre, som f.eks. www.amp-parts.dk slger til ret s rimelige priser, nu heller ikke s ilde...

Vr dog opmrksom p, at hvis du skulle vlge at kbe 15 watts transformatoren fra West Lab, s har denne en primr-impedans p 4K i modstning til de "normale" 8K for en 2xEL84 transformer. S hvis du vil have dine rr til at kre "normalt", skal du gre dt, at du korrigerer for dette ved at stte f.eks. en 8 ohms hjttaler til 4 ohms udtaget eller en 16 ohms til 8 ohms udtaget...

De bedste hilsener

Sren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 21-02-2006
    kl. 19:23

Xx Xx

De ser ellers

ret fristende ud, dedr Mojo kits.

Nr nu brandvablerne er helet og man har lrt, hvilken ende af loddkolben man s skal holde i, ku det mske vre interessant selv at have en finger med i spillet ved anskaffelse af ny forstrker.

Vides det, hvor tt man med sdn et kit kommer p f.eks. Victoria/Lars Reinau? (bare for at nvne et par forstrkere, som man ikke skal prve, hvis man godt kan li den man har... :)

Prisforskellen des velsagtens osse op af transport og troldskat.

Mvh
    Evan.

Svar på dette indlæg
  • 21-02-2006
    kl. 17:56

christian pedersen

potmeter valg

Man kan vlge alpha potmetre hvis man hellere vil have dem. Man kber jo sttet fra msikding.de, og her kan man vlge Alpha-pots for en merpris p 5 euro.
    Har i vrigt selv overvejet at anskaffe mig kittet. Det ser jo ud til at vre rimelig let at g til. Og hvis de strste problemer ved det er trafoen og potmetrene, er det vel ting der er til at udskifte hvis man skulle f lyst til det p et senere tidspunkt... eller er der noget jeg ikke ved?

Mvh.
    Christian

Svar på dette indlæg
  • 21-02-2006
    kl. 17:57

christian pedersen

...stavefejl..

Der skulle st musikding.de

Christian

Svar på dette indlæg
  • 21-02-2006
    kl. 18:42

Sren Kjr

ja, det er ogs min tanke

Som jeg tidligere har skrevet - man skal jo starte et sted. Skulle det nu g sdan, at den havner i et hjrne som testforstrker i stil med Sren Alwans egen historie, er det jo ikke verdens undergang.

mvh

Svar på dette indlæg
  • 23-02-2006
    kl. 14:00

Sren Kjr

Nr nu vi har gang det med kits

Hvordan rates andre kits?

f.eks fra
    Torres Engineering
    Weber
    CeriaTone

og der er helt sikkert mange andre.
    Det er lidt af en jungle, og selv om man som novice helst vil starte med noget overkommeligt rent prismssigt, er der jo en fare for at skyde langt under mlet. Til gengld har jeg heller ikke rigtig mod p, at kaste mange kkr i en super hrdtforchromet lsning, som man mske ikke magter at lave.

Man skulle mske appellere til d.herrer Alwan, Reinau, Vad og andre erfarne om at udarbejde et projekt som er til at g til for novicer. Lav en samlet indkbsliste og en beskrivelse af fremgangsmde. Det kunne mske baseres p Marshall 18 watt og/eller en forenklet Fender Super Reverb. Det vil nok ikke vre umuligt at f en netbutik til at lave en pris p en pakke med alle ndvendige dele (ingen nvnt - ingen glemt)

mvh

Svar på dette indlæg
  • 23-02-2006
    kl. 15:02

Sren Alwan

Hello again

Nu kan jeg ikke helt se iden med, at g div. udbydere af kits i bedene. Jeg er ret sikker p, at de har samlet en pakke, som er meget fordelagtig i forhold til, hvis jeg f.eks. satte mig ned og sagde: Du skal bestille dn stump dr og s skal du kbe to kondensatorer hr og dine potmtre et helt tredje sted...

Det eneste "kit", jeg har vret involveret i, var de omtalte Matchless-kloner. Og jeg m sige, at ud fra et rent personligt perspektiv var det ikke jordens strste succes, da projektet ligesom endte med, at jeg sad og byggede de fleste af disse forstrkere. S jeg tror godt, at jeg tr sige, at den mest afgrende faktor for kvaliteten af det endelige resultat er ns hndvrksmssige evner - isr hvad angr loddearbejde.

Jeg m tilst, at jeg ikke kender meget til de kits, du nvner...

Dan Torres ville jeg personligt g uden om, da han i mine jne er noget af en klamhugger, som i flere "rdgivende" artikler ligefrem ophver fysikkens love...
    - Hvad f.eks. med hans rd om at konvertere preamp-trin til "class A" ved at lave en "fixed bias supply" til dem - anyone? (preamp-trin er ligesom pr. definition "class A", hvis de skal kunne forstrke hele signalet)

Men f.eks. Weber er da kendt for at lave kvali-kram.

Jeg tror dog ikke, at hvis det f.eks. er en Marshall 18 watt, du er ude efter, at du kan finde noget, der er meget bedre end GDS Amps kit (Jeg ville dog mske vlge nogle andre signal-kondensatorer, men dt er i smtingsafdelingen). F.eks. kan jeg se, at Tubeampdoctor har valgt sparesningen til deres 18 watts kit ved at bruge det samme chassis til combo- og topversionerne. Det er muligt, det er ligegyldigt, men det fr alts mig til at rynke p nsen... Og jeg ved jfr. mit tidligere indlg heller ikke, hvordan deres transformatorer er, hvorimod, at GDS jo som nvnt virkeligt har arbejdet med dette...

S alt i alt: Vil man ende med en fed forstrker, s vlg et godt kit fra start!

De bedste hilsener

Sren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2006
    kl. 07:26

Sren Kjr

Lars

Nu er der ikke nogen - ud over dig selv - der har bragt tidsfaktoren ind i billedet. Jeg tror ikke at nogen giver sig i kast med et sdant projekt, med henblik p, at det skal vre frdigt i lbet af en lrdag eftermiddag.
    Det er sandsynligvis helt rigtigt, at man m vende lommeulden nogle gange for at f noget der virkelig er crme de la crme. Men hvis man tager Sren Alwans beretning om at han personligt har samlet en stor del af Matchless klonerne med i betragtning, er det da bedre, at man opdager sine manglende evner og forstelse p et kit til 175 eur end et mojo-kit til 1000$ +fragt +told +moms. Hvis man s bliver bidt af den omtalte gale forstrker kan man jo siden hen bygge hvad det skal vre. Jeg er i hvert fald ret sikker p at man ikke lader det blive ved den frste.
    At Madamp-kittet s har nogle benlyse svagheder i form af potmetre og udgangstrafo lgger jo bare op til at man med egne rer lrer hvad man selv synes lyder godt.

mvh

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2006
    kl. 10:31

Lars Vad Andersen

Sren Kjr

Yep jeg bragte selv tidsfaktoren ind i billedet men det var lissom det beste rd jeg kunne komme med.

og ja sren Alwan har bygget mange match kloner frdige for folk jeg har endda hrt at han har bygget s mange at han kan gre det med lukkede jne ;0)
    men man skal lige tage med i beregningen at disse matchless kits s heller ikke blev leveret med et udfrligt Layout som feks webers kits og disse layouts gr det alts en hel del nemmere at samle forstrkeren
    for nybegyndere.

mvh: Lars

Svar på dette indlæg
  • 26-02-2006
    kl. 11:35

Sren Kjr

Lrerigt

Tak for beretningen, og jeg forstr godt, at dine motiver i bund og grund er, at spare alle os andre for, at g s grueligt meget ondt igennem - og tak for det.
    Jeg kan bare ikke lade vre med at tnke p, at hele den proces har vret med til at du ret prcist kan definere den lyd du nsker. Mit indtryk af guitarister som siger de nsker en lyd "noget i retning af" en eller anden kendt guitarist er, at de i virkeligheden ikke ved hvad de nsker. Jeg har gennem tiden i kortere eller lngere tid brugt mange forskellige forstrkere. Det har vret s forskellige ting som Carlsbro, Kustom (i bl vatteret udgave - gys), Roland JC120, Fender Twin Reverb (silverface) og en del andre p lnebasis. Lydmssigt er jeg net frem til, at Fenderen passer mig bedst. Jeg vil bare gerne have mere varme og det der udefinerbare "sjl" som en TR ikke (og slet ikke en silverface) giver. Derudover ville det passe mig bedre med en effektmssigt mindre forstrker som fik lov til at leve, i stedet for en TR i tomgang. Derfor var det min agt - med udgangspunkt i madamp'en at eksperimentere mig frem til mit lydideal. I lbet af denne diskussion er jeg dog blevet inspireret til at se p andre lsninger, s i jeblikket forhandles der med fruen, om vinterens projekt skal vre et Weber 5E8A kit.

mvh

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2006
    kl. 07:45

Sren Alwan

Mand, jeg er syg..!

"Oppe i tret, der sidder sgu jeg, og jeg er langt, langt vk..."

Den dag man s kan handle gratis hos Tubeampdoctor med sit sygesikringskort - dt bliver en stor dag!

:-)

Sren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 24-02-2006
    kl. 16:33

Sren Kjr

Du sku' ikk'......

......ryge sdan noget - det kommer der aldrig noget godt ud af.

Svar på dette indlæg
  • 23-02-2006
    kl. 20:42

Mads Nielsen

Undskyld jeg blander mig men...

... jeg synes sgu ogs det lyder spndende med det her amp-hjemmebyg. Men kan man give sig i kast med sdan et projekt, hvis man (nsten) er et komplet elektronik-analfabet? Og hvordan kan man evt. forberede eller ve sig for p sigt at kunne klare opgaven?

Svar på dette indlæg
  • 23-02-2006
    kl. 21:23

Sren Alwan

Jeg vil mene...

at en vis portion elektronisk indsigt er en rigtigt god ting, nr man drister sig til at lege rundt med 300-500 volt. Det kan hurtigt bringe livlshed med sig i klvandet...

Samtidig er det en klar fordel at have rimeligt styr p en loddekolbe, hvis man ikke skal ende med en forstrker, der ligner Jerusalems delggelse indvendigt...

Da projektet med at bygge "Matchlesskloner" i sin tid startede, havde nogle - ingen nvnt, ingen glemt - vist nok fet tegnet et lidt for lyserdt billede af, hvor nemt det var at bygge disse forstrkere. S resultatet var, at i stedet for at bygge n til mig selv (hvilket jeg stadig ikke har haft tid til), endte jeg med at bygge en hel del af disse for folk...

S min personlige mening er, at man skal ikke gre dette for at f en billig forstrker. Man skal gre det fordi, man har lyst til at stte sig ind i, hvordan en rrforstrker virker og gider at bruge tiden p at stte sig ind i det, fr man kaster sig ud i det.

Jeg kan da kun sige, at jeg brugte mske fem r p at forberede mig med at "lse op" p sagerne og forsge at danne mig en "smag" inden for, hvad der er godt forstrkerdesign, og hvad der ikke er. Jeg siger ikke, at dette er den neste sandhed. Men det ER nu en gang min holdning, at man laver de bedste ting, nr man ved, hvad det er, man laver.

Om ikke andet ville det ihvertfald vre en god id at have n, der har tjek p sagerne, med til at "kigge over skulderen", hvis man skulle kaste sig ud i det...

De bedste hilsener

Sren Alwan

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk