Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 24-04-2006
    kl. 17:22

Søren Korsgaard

Nej Men

Jeg kender den Headway laver og den er i en klasse helt for sig selv. Jeg har lige sendt min stol til london for at få såden en monteret på min egen bas.

Svar på dette indlæg
  • 24-04-2006
    kl. 17:46

kristian laursen

headway....

kender den ikke. er der et sted hvor man kan høre den???
    har allerede en wilson som jeg er godt tilfreds med. specielt det at den ikke feedbacker er et plus. men syntes dog jeg til tider mangler lidt trælyd. det er det jeg umiddelbart falder for ved sringchargeren(har kun læst om den. ikke hørt den). den skulle ikke feedbacke....og den skulle være nem og montere...

Svar på dette indlæg
  • 01-05-2006
    kl. 12:01

Kenny Stormlund

Jeg kender lidt til stringcharger

Hej Kristian,

Jeg ved, at det er Pierre Josephs Violin Shop i USA, der laver stringcharger. Man kan ofte se reklamer for denne PU i Bass Player, hvor det påståes, at NHØP benytter denne PU. Jeg har for flere år siden rekvireret yderligere info fra Pierre Joseph, hvor systemet er nærmere beskrevet sammen med nogle yderligere fotos.

Så vidt jeg ved, har NHØP aldrig brugt systemet, men det fungerer sikkert godt som markedsføring ; - ).

Systemet i stringchargeren er ligesom på en el-bas - dvs. den er baseret på magnetismen fra stål-strenge. Så du kan ikke bruge den, hvis du spiller med tarm el. nylon. Til gengæld er det rigtigt, at man kan spille meget højt med magnetiske PU, før man oplever feed-back (som sker meget hurtigt med de traditionelle piezo-PU).

Det gode ved stringchargeren er, at man kan forme overfladen af pickup'en til at passe til rundingen af gribebrædtet. Til gengæld er den efterhånden blevet ret dyr (jeg mener, at den koster ca. 250 USD + porto/told/moms = ca. 2.200 DKK). En anden fordel er, at den er gjort fast med velcrobånd - så hvis du har 2 kontrabasser, kan du i løbet af ca. 30 sek. skifte den fra 1 bas til en anden.

Der findes vellydende alternativer til stringchargeren:

1: Kent Armstrong PU (monteres i forlængelse af gribebrædtet - hver pol kan justeres i højden med umbraco-nøgle) - kan købes for ca. 1.200 kr hos BassLab (Kbb). Denne har jeg selv brugt over flere år på forskellige basser og den kan varmt anbefales - stor output, god tone og den skal provokere MEGET for at gå i feed back.
    2: Bieselle PU (håndbygget pickup fra Canada - fåes både med og uden indbygget forforstærker - er ret dyr)
    3: Schaller PU (Den første magnetiske PU til kontrabas på markedet - kan stadig fåes for ca. 1.500 kr. Meget grim (synes jeg) i krom-finish - men skulle være ret god - og så er der volumenkontrol med i prisen).
    4: Moses PU: Meget lig Kent Armstrongs - men lidt dyrere.
    5: (billigt alternativ) Få fat i et sæt Fender Precision PU (kan købes nye for ca. 300 kr i billigere fabrikater) - og monter dem selv i et V ved slutningen af gribebrædtet.

Jeg håber, at dette giver lidt inspiration.

Mvh

Kenny

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk