Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 01-05-2006
    kl. 16:56

Jakob Pethick

Warmoth basser!

Hej allesammen!

Dette er min første post, så "Hej"!

Jeg har et spørgsmål angående Warmoth basser. Jeg synes at deres hjemmeside ser utroligt attraktiv ud, og synes også de instrumenter de præsenterer ser spændende ud. Jeg har planer om at skaffe mig en 5-strenget bas, og synes ikke helt at kunne finde så meget i f. eks. Aage Jensen som jeg er interesseret i. Er der nogen der har nogen erfaringer angående Warmoth basser? Nogen der kan fortælle lidt om deres endelig pris, efter køb af elektronik, tilbehør, bro, etc.? Hvis nogen vil sige lidt om hvor meget moms, og skat og alt det der. Er ikke så sikker omkring det.

Selvfølgelig er jeg også interesseret i at høre hvordan de spiller, dem I har købt, og hvor svære de var at samle. Håber ikke det er helt forfærdeligt svært.

På forhånd tak!

Jakob

Svar på dette indlæg
  • 01-05-2006
    kl. 18:18

Svend Åge Drewsen

Ja,

Svar på dette indlæg
  • 01-05-2006
    kl. 18:29

Svend Åge Drewsen

Ubs... Ja...

Jeg har købt fra dem et par gange, og det er virkelig god kvalitet. De lyder godt og er rigtig gode at spille på. Jeg er over-lykkelig for mine.
    Den første var en Jazz Bass. Der lavede jeg kroppen selv, og resten kom fra Warmoth og andre steder.
    Den siste var en Gecko5. Jeg har ikke sparet på noget som helst på hverken hardware eller PU's. Kostede 12500,- med told, frakt og moms. Det er ca det halve af hvade en tilsvarende bass koster i forretningerne. Du kan se den i deres galleri. Eller Gearfreak: http://www.gearfreak.dk/review.asp?ManID=128&ModelID=369

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 01-05-2006
    kl. 21:13

Jakob Pethick

Spændende!

Det lyder positivt Svend!

Var det sådan at du endte op med at betale moms? Jeg mener at man gør, men på deres hjemmeside er der flere breve fra kunder der ikke har skullet betale denne moms. Desuden ville jeg lige høre hvordan de er at samle. Så vidt jeg forstår skulle det være let. Man skal bare sætte hals på krop. Sætte strenge på hals. På montere bro, og sådan noget. Er det et større "mess" med elektroniken?

Mange tak for svaret!

Jakob

Svar på dette indlæg
  • 01-05-2006
    kl. 21:52

Jakob Pethick

Forresten...

Svend, fede instrumenter. Jeg kan se at din Gecko har en 24 bånd. Har du nogensinde set en hals fra warmoth med 24 bånd, som dog ikke var Gecko?

Jeg ville lige nævne at jeg har en 9000 at bruge. Så jeg håber at det ikke kommer for langt derover. Men så kan man jo sammenligne med en ny Fender Jazz Bass, og så vil jeg håbe at det jeg får er bedre. :D

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2006
    kl. 10:50

Svend Åge Drewsen

SV: Forresten

Ja, jeg betalte moms, told og frakt begge gange.

Det er ikke noget problem at samle. Jeg har arbejdet i en byggebarked/trælast i 20 år og har altid intresseret mig for træ og hvordan det arbejder. Det har været en fordel, men er ikke en nødvendighed. Jeg har læst et par bøger om guitarbyggning, og det bliver man ikke guitarbygger af :) men det har givet mig noget trygghed, om hvordan man griber det an. Der ligger en masse gratis vejledning inde på www.stewmac.com. Det vil jeg anbefalle. Så er der en der hedder Guitars Design, Production and Repair af Jim Donahue. Den kan købes på nættet som PDF. Den vil jeg anbefalle.

Jo det er rigtigt... at det skal bare monteres. Men efter det, kommer det der gør en god guitar til en fed guitar :) Det er justeringen... Det har jeg lært mig selv, ud fra literatur o.s.v. Hvis du ikke kan finde ud af det, er der andre i landet der er gode til det. Det med elektronikken gider jeg ikke. Der stopper festen for mit vedkommende :) Så det får jeg andre til. Det er hurtigt at ødelægge PU'erne hvis ikke du har de rætte værktøjer.

Jeg mener de laver Jazz Bass halse, hvor gribebrædtet går ud over halsen, så du får 24 bånd. Jeg ved ikke om jeg kan li' det prinsip.
    9000 kan muligvis gøre det hvis du sparer på nogle ting.

Hvis der er mer' siger du bare til.

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2006
    kl. 19:41

Jakob Pethick

24 bånd..

Jeg har opdaget 24 bånds muligheden. Jeg må dog indrømme at den ser lidt mærkelig ud. Jeg mener at man vil have svært ved at nå det 24'ende bånd. Hvis nogen har nogen erfaringer angående lige netop dette, vil jeg meget gerne høre om disse.

Indtil videre ser mit indkøb sådan ud. (Vil regne lidt på det)

Body (Swamp Ash) 200 $
    Paint (Transparent) 185 $
    Neck (Maple, and Ebony) 229 $
    Fragt 89,5 $

Før moms 703,5 $

Efter moms 879,3 $

5.318,0 Kr

Jeg ved at der skal elektronik til, og også lidt hardware. Som jeg ser det mangler jeg en bro, PU's, knapper. Jeg har afsat ca. 1000 til PU's. Hvor meget vil I mene at det kommer op på? Noget andet sted hvor jeg skal regne med udgifter?

Jakob

PS: Mange tak for svarene!

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2006
    kl. 19:58

martin _

løsdele

Hej Jakob,
    Du kan sagtens finde nogle gode pickupper til 1000 kr, særligt hvis du også bestiller dem i USA. Som du selv skriver skal du have bro og knapper, men husk også stemmemekanikker, og hvis det er med traditionel routing også en control plate (den plade der dækker kontrolrummet hvor elektronikken er), evt. slagplade, potmetre, nut, 'dimserne' til montering af rem, kobber til skærmning af elektronikken, diverse skruer..Jeg har måske glemt noget. (Svend Åge?)
    Martin

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2006
    kl. 21:32

Jakob Pethick

SV: løsdele

Det lyder som en hel del. Men dog ikke så dyrt :) Angående PU's har jeg kigget lidt rundt, og tænkt hvilken nogen jeg skulle anskaffe mig. Overvejer på det kraftigeste at få fat i nogen Soapbars, da jeg for det første synes de ser fede ud, og for det andet har prøvet flere fede basser med netop Soapbars. Jeg forstår dog at der er mange forskellige slags, så jeg må hellere tage et smut forbi en musikbutik, og få mig en snak med en medarbejder.

Jeg tænkte, bare sådan helt konkret, hvad er forskellen på Single Coils, Soapbars, "Åbne" Soapbars, og Double Coils. Kunne forestille mig at Soapbars "buzzer" mindre.

Jeg så Svend Åge, et eller andet sted at du fandt pickups til 1000 kr., i Basslab. Det lyder da som en god pris, taget i betragtning at det var specielle PU's til dig.

Jakob

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2006
    kl. 10:45

Svend Åge Drewsen

Ang. PU's

Der er kan jeg best li' de passive. De er best til at videregive det bassen/træet siger, hvis du for står hvad jeg mener :)

Ellers forskellen på de forskellige typer er der andre, her i forumet der ved mere om :) Fx Søren Alwan.

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2006
    kl. 10:36

Svend Åge Drewsen

Der mangler...

lakkering af halsen + alt hardwaret.
    Det løber nok op i en 3000,- med moms.

Jeg har et regnestykke jeg lavede en gang, på en ganske almindelig sort P-bass, dog med BadAss bro. Den kommer, med dagens kurs, til at ligge på omkring 7500,- med told, frakt og moms. Det er sør'me billigt for en så god bass.

Så hvis du smørrer lidt på her og der, løber det nok op i en' 8-9000,-

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2006
    kl. 11:42

Jakob Pethick

Er det..

med PU's, de 3000 kr. du mener det vil koste? Forresten, jeg kan se der er mulighed for at få lakeret halsen hos Warmoth. Er de tre generelle typer de tilbyder i lak, ens? Altså er det kun udseendet der ændres, eller er det noget med holdbarhed?

Mange tak for al den hjælp I har givet mig indtil videre!

Svar på dette indlæg
  • 03-05-2006
    kl. 11:51

Svend Åge Drewsen

ja...

det skulle kunne gøre det, med PU's.

Ellers en god hardware butik jeg har brugt, er www.bestbassgear.com. Han har alt det gode, og er meget flink.

Jeg mener ikke jeg har skrevet 1000,- for begge BassLab PU'erne - hvis jeg har, er det en fejl. Jeg gav 800,- pr stk.

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 05-05-2006
    kl. 09:21

martin _

løsdele

Hej,
    jeg købte mine Nordstrand pickupper hos bestbassgear.com - de havde ganske fordelagtige priser. Nordstrandpickupperne er rigtigt fede!
    martin

Svar på dette indlæg
  • 02-05-2006
    kl. 13:17

martin _

warmoth jazz

Hej Jakob,
    Jeg har også samlet mig en Warmoth. Det blev en jazz bas, men med precision- og musicman-pickupper. Jeg mener, at Warmoth nu bore huller i halsen til montering, så det hele er let! Jeg loddede selv elektroniken sammen, der er mange gode diagrammer på nettet.
    Hvis du bor i København er du velkommen til at prøve den så du kan fornemme hvilken kvalitet man får.
    Martin

Svar på dette indlæg
  • 23-05-2006
    kl. 21:46

Jakob Pethick

Både Fender og Musicman?

Nu er jeg nået til det næste punkt (Det går meget langsomt hos mig), og det er at beslutte lyden. jeg er interesseret i at både at kunen have Musicman lyden, men samtidig også skifte til noget mere varmt, Fenderagtigt. Jeg ved at PU's vil have den største indflydelse på dette, og jeg overvejer hvilken kombination der vil være god. MM + Jazz? Ingen MM? Hvis nogen har noget at bidrage med vil jeg gerne hører det.

Desuden spiller træsorten jo også ind her. Pt. har jeg overvejet Swamp Ash krop, med Maple hals og Ebony gribebræt. Det lyder i forhold til mine undersøgelser som en troværdig kombination.

Jakob

Svar på dette indlæg
  • 24-05-2006
    kl. 15:19

Svend Åge Drewsen

PU setup.

MM+Jazz neck PU lyder som eg god kombination. Music Man PU'enre giver en flot lyd, men til en stille ballade, er de meget kyniske. Der ville det vær fornuftigt med en Jazz Bass neck PU til at gi varmen.

Selv kan jeg best li Walnød, men hvis den skal lyde som en Fender også, skal det være Ask eller Alder.

Go' fornøjlse
    Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 24-05-2006
    kl. 17:00

Jakob Pethick

Walnød

Tak for svaret!

Grunden til at jeg tænkte "Swamp Ash", var meget simpelt at både MM (nogen af dem) og Fender (nogen af dem) er laver af det. Jeg overvejde Walnød da jeg synes det så smukt ud, men jeg har ikke så god en ide omkring lyden. Er det grundet lyden du kan lyde Walnød, Svend?

Jakob

Svar på dette indlæg
  • 24-05-2006
    kl. 17:54

Svend Åge Drewsen

SV: Walnød

Ja det er lyden. Den giver en fantastisk klar bass og mellemtone - og en sustain så man tror det er løgn... Men den lyder ikke særlig vintage - der er asken nok den jeg vil anbefalle.

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 25-05-2006
    kl. 12:29

Jakob Pethick

Walnød + Ibenholt

Tænke nok at det var lyden.

Jeg har dog læst flere steder at Walnød ikke giver en særlig "varm" lyd, og da Ibenholt tilsyneladende heller ikke gør det, vil det måske være en dårlig kombination. Så skulle jeg nok overveje Rosewood.

Jakob

Svar på dette indlæg
  • 25-05-2006
    kl. 12:56

Svend Åge Drewsen

SV: Walnut+Ibenholt

ja, det lyder som en god ide. Eller Mahogni krop og Ibenholt gribebrædt. Den giver en varmere top og mellemtone, og stadig god sustain. Der er mange muligheder :)

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 26-05-2006
    kl. 14:20

Jakob Pethick

Mange, mange muligheder...

Der er bare så latterligt mange muligheder... Men det er jo kun godt, så har man flere kombinationer.

Var det Walnød + Rosentræ du synes lød som en god ide?

Jakob

Svar på dette indlæg
  • 26-05-2006
    kl. 15:29

Svend Åge Drewsen

ja...

det er. Ellers siger rosewood mig ikke så meget, men til en Walnut krop, og de hamrende gode halse Warmoth laver, er jeg sikker på at det fungerer fint.
    Jeg har som sagt en Gecko 5 med Walnut krop og Ibenholt gribebrædt og P/J PU setup. En gang i mellem kunne jeg tænke mig en blødere top, som rosewood gribebrædt. Det tror jeg at jeg prøver med min næste bass :)

Her kan du læse mer' om gribebræt: http://www.soundcheck.dk/?Dtype=thread&Did=27421

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 28-05-2006
    kl. 18:55

Jakob Pethick

Det vil jeg..

kigge nærmere på.

Men ellers er du overordentlig tilfreds med din ass, ikke? Både kombinationen af træ, og PU's? Jeg synes desuden at din Gecko ser virkelig lækker ud! Især Walnødet kan jeg godt lide.

Jakob!

Svar på dette indlæg
  • 28-05-2006
    kl. 21:29

Jakob Pethick

Og..

Jeg har lige kigget på Gecko muligheden, og har opdaget at det ikke kan lade sig gøre med rosentræs gribebræt, så det er ude hvis det skal være Gecko. Men så er der jo noget ande tman skal overveje, og det er halsens udseende. Jeg tænkte om du muligvis kunne tage et billede af din bas bagfra, så jeg har en mulighed for at se Maple/Bubinga halsen sammen med en Walnød krop? Jeg ved det er meget at bede om, men det ville hjælpe mig meget i mine overvejelser.

Det skal siges at jeg kun er stiller så magne spørgsmål fordi dette er en af mine første basser og, da mit budget ikke er uendeligt, gerne vil have at alt går godt.

Tak for al den hjælp jeg har fået indtil videre, allesammen!

Jakob

Svar på dette indlæg
  • 29-05-2006
    kl. 09:34

martin _

pickupper og træ

Hej Jakob,
    Jeg har kombinationen af MM + P på en swamp ash krop med ahorn hals og gribebrædt. Den kombination er valgt for at give et 'in-your-face' punch! Og det gør det. Swamp ash kroppen har en utrolig god sustain (det er også med strengeføring gennem kroppen), og ahorngribebrædtet giver en sprød klang. Med MM-pickuppen kan der både findes en påtrængende funktone frem, men også en jazz-bridge-yd når den er i single coil. P-pickuppen kan drejes fra snerrende til old school 'dump' lyd. Hvis det lyden skal være blødere, mere jazz-agtig kan jeg bruge kombinationen af de to pickupper, men allerhelst tager jeg min Warwick Corvette!
    jeg vil derfor, som Svend Åge, anbefale dig en MM og en jazz pickup i neck position. Jeg tror sagtens at du kan bruge en swamp ash krop, eller en valnød, og så et rosewood gribebrædt. Helt klasssisk er jo en krop af elletræ..
    Håber du kan bruge informationerne. Du er velkommen til at komme forbi og se mit Warmoth produkt hvis du har lyst.
    martin

Svar på dette indlæg
  • 29-05-2006
    kl. 13:13

Svend Åge Drewsen

til martin

Hej Martin - Det lyder meget spennende med den PU' combintion. Har du en optagelse du muligvis kan sende til mig? :)

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 29-05-2006
    kl. 13:37

martin _

optagelse

Svend Åge,
    jeg har desværre ingen optagelser. Men jeg vil da tro, at min line-in indgang på pc'en kunne bruges, så jeg skal lige have en jack-til-minijack omformer og et program til at optage (måske Audacity), så kan jeg prøve, selvom det sikkert ikke bliver den lækreste lyd.
    Hvis du skulle komme ned til Sjælland på et tidspunkt kan du også abre sige til.
    Martin

Svar på dette indlæg
  • 29-05-2006
    kl. 13:09

Svend Åge Drewsen

Jo..

man må sige jeg er meget godt tilferds med trækombinationen :) Det der er lækkert med walnød basser med ahorn/ibenholt hals, er at de er kan bruges til alt. Jeg spiller i øjeblikket med et band der spiller meget variertet stil alt efter publikum. Vi spiller Country Vestern, Blues, Hardrock, Punk, stille Jazz og Funk. Den er god til det hele. Det jeg som sagt godt kan li ved Walnød, at bassen og den dybe mellemtone er meget defineret. Som du ved, at når vi bassister skal spille blødt, spiller vi med højre hånd længere inde på midten. Det er sker med mange basser, er at det bliver noget boom'et stort udefinerbart noget der ikke kan bruges til noget som helst. Men med den trækombination, kan du gøre som du vil hvor du spiller. Du kan få tonen, blød, stor, tyk, boom'et, alt efter hvor og hvordan du spiller med højre hånd, men du beholder hele tiden definitionen.

Ang PU kombination, vil jeg sige at jeg havde planlagt at de skulle lyde anderledes :) En misforsåelse mellem mig og Bestbassgear. Jeg havde bestilt dem som et vintage PU set, men det blev det ikke :) Men jeg er meget glad for dem alligevel.

Jeg er også meget godt tilfreds med looket :)

Jo, jeg skal ha' taget nogle billeder af den, til en hjemmeside jeg er ved at lave, så jeg det kan jeg godt. Hvad er din e-mail?

Svar på dette indlæg
  • 29-05-2006
    kl. 13:45

Jakob Pethick

Email.. Og hals..

Det ville være dejligt med lidt billeder. Min email addresse er: jmpethick@gmail.com

Jeg har forresten overvejet Gecko, da jeg har opdaget at den ikke er specielt meget dyrere.

Jeg har desuden også at spørgsmål angående halsen. Hvis jeg bestiller Maple/Ebony med små stykker Purpleheart, skal den jo nok olieres. Er det nødvendigt at få gribebrædtet olieret med? Jeg spørger da deres vejledning angående det at få olieret/lakeret er lidt mangelfuld i min mening.

Hvis jeg valgte Wenge/Bubinga/Ebony reklamerer de med at den ikke behøver at blive olieret/lakeret/eller hvad det hedder. Er det nu også helt rigtigt?

Tak for hjælpen, Svend og Martin!

Jakob

Svar på dette indlæg
  • 29-05-2006
    kl. 14:06

Svend Åge Drewsen

olie

Warmoth vil ikke anbefalle at man olierer ahorn halse. De mener ikke den beskyttelse er tilstrækkelig til en hals. Et ibenholt gribebrædt har ikke behov for at bli behandlet. Det er mere kosmetisk, at mit et par gange om året får lidt olie. Det er så tæt, at modtager næten ikke noget. Og Wenge er så fedtet, at det er heller ikke nødvendigt med nogen behandling.

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 29-05-2006
    kl. 16:13

Jakob Pethick

Ingen behandling..

Vil det sige at man rent faktisk ikke har behov for at få sin hals behandlet, eller er det simpelthen noget andet end olie der skal på? Det eneste jeg har fundet der kunne minde om det er dette: http://www.warmoth.com/paint/paint.cfm?fuseaction=necks

Men det er meget muligt at man skal have noget helt andet.

Forresten er din elektronik passiv eller aktiv, Svend?

Jakob

Svar på dette indlæg
  • 29-05-2006
    kl. 16:33

Svend Åge Drewsen

SV: Ingen behandling

Wenge og visse andre træsorter skal ikke, men maple og de fleste andre skal. Her står noget om "neck wood" http://www.warmoth.com/bass/necks/necks.cfm?fuseaction=guitar_neckwoods

Begge mine halse er satin-lakkerede for at matche den olieerde look på kroppen.

Elktronikken er aktiv, og kan bypasses. Bartolini 4.6 A/P

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 29-05-2006
    kl. 19:00

Jakob Pethick

Detaljer...

Og som rosinen i pølseenden, vil jeg lige spørge hvilken finish du valgte til kroppen? Gjorde du det selv?

Og så vil jeg gerne sige mange tak for al den hjælp I har givet mig.

Tak!

Jakob

Svar på dette indlæg
  • 31-05-2006
    kl. 11:47

Jakob Pethick

Glæder mig..

Mange tak!

Nu venter jeg bare spændt på billederne, og håber i mellemtiden at Warmoth smider et lækkert stykke Walnut op, som ikke er for dyrt!

Jakob

Svar på dette indlæg
  • 30-05-2006
    kl. 09:55

Svend Åge Drewsen

SV:Detaljer...

Warmoth tilbyder ikke oljebehandling, så jeg behandlede den selv.

Jeg fik fat i noget meget fint specialsandpappir, og pudsede den helt op til korn 4000, tror jeg det var. Så fik den en omgang Trip Trap køkkenborsolje. Den hærder lidt, og fedter ikke for fremtiden. Derefter får den et tynt lag Trip Trap Bivoks når oljen er tørret, og derefter et par gange om året.

Min Jazz Bass fik samme behandling. Der står Bubinga-lamineringen næsten helt blank og skinner. Men Walnød er hård, men langt fra så hård og tæt som Bubinga, så Walnød'en blev ikke så blank som Bubinga'en. Så næste gang tror jeg at jeg stopper lidt før. Ved korn 1200 eller 1500. Der har den en silkemat glans. Det er også smukt :)

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk