Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Lyd på Linux ! - Hjemmestudie - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 01-08-2006
    kl. 18:37

Svend-Erik Kjær Madsen

Lyd på Linux !

Hej alle sammen

Jeg ville blot lige høre om jeg er den eneste soundcheck bruger som bruger linux som DAW. Det ville da være lækkert at kunne udveksle lidt erfaringer mm. hvis der var andre "nørder" derude, kom nu endelig ud af busken :)

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 07-08-2006
    kl. 23:40

Daniel Bielefeldt

Kan det bruges ?

Jeg er selv Linux bruger til dagligt, og har også overvejet at bruge Linux til min Audio workstation. Hvilke programmer bruger du under Linux ?

Bruger du ALSA lyd driver til dit kort, eller har producenten været så flink at skrive Linux drivere.

Svar på dette indlæg
  • 08-08-2006
    kl. 18:28

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Daniel

Hvis du kender Linux i forvejen, js som kom da bare igang, jeg bruger Demudi som er en distribution basseret på Debian, alt lige til at hente og installere, der bruges Alsa + Jack drivere, og min lacenty er på hele 11,6 ms på en gammel PIII 866 Mhz. Jeg bruger et M-Audio Delta 66 som i/o, og Ardour som flerspors optager, det virker fint, men man skal selvfølgelig give det lidt tid, og det er sikkert mere videns-krævende end at bruge det som findes til Windows, men det er gratis og frit software, det betyder noget for mig.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 08-08-2006
    kl. 18:56

Svend-Erik Kjær Madsen

Glemte lige !

At give dig nogle links:
    Selve Demudi installationen kan hentes her:

http://www.agnula.org/

Og du kan undersøge om dit lydkort er understøttet her:

http://www.alsa-project.org/

Du er velkommen til at stille spørgsmål, jeg kan måske ikke svare på dem alle, men dem jeg ved noget om vil jeg naturligvis gerne hjælpe med, det ville jo være fedt at få dig igang med at lave lidt lyd på Linux :)

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 08-08-2006
    kl. 20:18

Daniel Bielefeldt

Super !

Tak for dine referencer.
    Jeg bruger selv Ubuntu, som du sikkert ved også er en udgave af Debian.

Det skal helt sikkert prøves af, men i første omgang nok på en separat harddisk :)

Tak for dine inputs.

Svar på dette indlæg
  • 08-08-2006
    kl. 21:19

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Daniel

Jamen jeg bruger også Ubuntu som alm. workstation, så har jeg Demudi på en pc ved siden af.

Svar på dette indlæg
  • 19-11-2006
    kl. 18:27

Adam Tulinius

.. en smule

.. Jeg arbejder da på det, men jeg skal lige have Debian til at køre i preemptive mode først. Men når det så kører vil jeg næsten påstå at man kan få mindre latency under linux end man kan med windows.

Svar på dette indlæg
  • 20-11-2006
    kl. 13:38

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Adam

Hvorfor bruger du ikke bare Agnula distributionen, jeg har 11,6 ms latency på min computer uden at røre noget af standardopsætningen, er det dårligt syntes du ?

Men rart at høre at der er flere som roder med det :)

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 21-11-2006
    kl. 00:32

Adam Tulinius

"Fordi"

Fordi jeg mener det er noget pjat når jeg bare burde kunne gøre det samme med debian med lidt roderi.

Svar på dette indlæg
  • 21-11-2006
    kl. 09:44

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Adam

Jamen jeg havde jo glemt at alle os med Linux/UNIX interesser er mere eller mindre smånørdet ;) du kan sikkert også sagtens selv bygge den kerne som du skal bruge, men det er unægteligt nemmere at bruge en som er lavet i forvejen :) Men forøvrigt er der så vidt jeg husker en ret udførlig vejledning på: www.agnula.org om hvordan du selv strikker din kerne sammen.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 20-11-2006
    kl. 14:59

Andy H

Linux Host

Hej, min dansk er ikke så godt men jeg vil gerne fortæl om http://www.energy-xt.com/
    V2 skal snart bliver released (dec 1st) og det skal har en linux version.
    Vis forum for mere info http://www.kvraudio.com/forum/viewforum.php?f=36

Svar på dette indlæg
  • 20-11-2006
    kl. 15:52

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Andy

Du skriver da udemærket dansk, tak for info det må jeg se :)

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2006
    kl. 14:33

Jens Hansen

Anmeldelse ?

Hej SV-E

Nu ser jeg lige på forsiden af soundcheck at 64 Studio er på banen.

Kan vi forvente en anmeldelse ?

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2006
    kl. 10:17

Svend-Erik Kjær Madsen

Førstehånds indtryk

Så fik jeg studio64 installeret i en 32 bits version. Førstehåndsindtrykket er godt, dog har jeg ikke den samme lave latency som hos Agnula, men endnu har det ikke give problemer, plejer at have en latency på omkring 11 ms, men den er nu på 46 ms. Kan nogen løfte sløret for hvad den normalt ville være på en AthlonXP 1800 som jeg bruger, hvis det var en windows installation ?

Forøvrigt virker min M-Audio midisport2x2 ud af boxen, det gjore den ikke på Agnula.

Så indtil videre thumbs up :)

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2006
    kl. 15:04

Svend-Erik Kjær Madsen

latency

ok, det var blot et indstillings spørgsmål ang hvor mange frames jack-driverene skulle køre med har nu en brugbar opsætning med 5.8 ms latency, det er vel til at leve med :)

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2006
    kl. 16:53

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Jens

Jeg ejer desværre ikke en 64 bits processor, så denne udgivelse er ikke særlig interessant for mit vedkommende. Men hvis der er stemning for det vil jeg da gerne udarbejde noget info på dansk om de forskellige programmer som går igen i ALLE de forskellige linux udgivelser til musik. Uden at have checket det vil jeg bestemt tro at den nye distribution som linkes til på forsiden, er temmelig magen ved Agnula som jeg bruger, så en gennemgang af programmelet er nok en bedre oplysning for dem som gerne vil i gang.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2006
    kl. 19:29

Jens Hansen

32-bit

Ifølge omtalen skulle der også foreligge en 32-bit funktion.

Men en gennemgang/omtale af programmerne hver for sig, er da også iorden.

Svar på dette indlæg
  • 07-12-2006
    kl. 22:54

Peter E.

Hejsa Svend-Erik

Det er jo fantastisk at nogen laver det!
    Jeg synes det var mere interessant hvilke drivere som er tilgængelige. Som windows bruger er man jo ret forkælet mht. drivere på både USB og FW porte, til et hav af udstyr. Det være sig diverse lydkort, midikontrollers osv, osv. Ved du noget om det? Har set lidt på Debians hjemmeside, men kan ikke rigtigt finde noget.
    mvh. Peter

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2006
    kl. 08:27

Svend-Erik Kjær Madsen

Hej Peter E og andre

Jamen det er da forståeligt nok ;)

En forudsætning for at det spiller er jo selvfølgelig at man kan bruge sin hardware, generelt er det mest EMU og M-Audio som er godt understøttet i Linux, men her kommer et link hvor der kan checkes om ens hardware er understøttet lidt, delvist eller ikke.
    http://www.alsa-project.org/

Dette er selvfølgelig kun gyldigt hvis man bruger Alsa drivere, men det tror jeg alle gør når det drejer sig om lyd, der findes nemlig også andre, men de er ikke så fleksible, men downloader man nogle af de helt færdige studio/daw pakker, er det helt sikkert Alsa man bruger !

Forøvrigt er jeg ved at downloade den 32 bit version af den benævnte distribution, hvis den er go, giver jeg et praj, så må vi se hvordan det bliver muligt at lægge lidt dokumentation op på nettet, men nærmere om det når der foreligger noget, det er jo snart jul ;)

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2006
    kl. 08:28

Svend-Erik Kjær Madsen

Rettelse

Jeg skrev at det mest var EMU og M-Audio som var understøttet i Linux, det er ikke helt sandt, der skulle have stået RME og M-Audio, beklager.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2006
    kl. 15:17

Jens Hansen

Jamen, det ...

glæder vi os så til.

Svar på dette indlæg
  • 08-12-2006
    kl. 16:58

Svend-Erik Kjær Madsen

Mini review

Jeg kan sige at jeg nu har fået styr på latency som i kan læse længere oppe i tråden, programmerne køre gnidningsfrit med de 512 Mb ram som er på maskinen.

Selve installationen er meget nem, man guides igennem installationen med diverse spørgsmål, og der oprettes en administrator "root" og en almindelig bruger som man selv angiver navnet på.

Når først man har startet sin nyinstallerede 64studio og logget ind skal man have startet jack, som er et interface imellem Alsa lyd driverne og diverse programmer man bruger, for at gøre det skal man gå ind i menuen ”Lyd og video” og vælge Jack Control, hvis det fejler er der en message log hvor man kan se hvad som gik galt, men ved de fleste opsætninger virker det sikkert lige ud af boxen.

Når man først har startet sine programmer er Jack Control stedet hvor man kan linke dem på kryds og tværs så programmerne kan arbejde sammen, hvis eks. man starter Hydrogen som er en tromme sequenser og så Ardour som er en avanceret Harddisk optager, vil Ardour automatisk synkronisere med Hydrogen via jack-driverne, så hvis man laver et blankt spor i Ardour og trækker en forbindelse via Jack Control fra Hydrogen til Ardour's blanke spor, så vil Hydrogen automatisk starte når du sætter Ardour i gang med enten at indspille eller afspille. Kan anbefale at prøve den, hvis du har en ekstra computer til rådighed.

En lækker Linux lyd distribution, jeg kan li den :)

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 11-12-2006
    kl. 02:58

Jens Hansen

Tak for det.

Fint lille indblik.

Må se om jeg kan frigøre en HD til formålet.

Svar på dette indlæg
  • 11-12-2006
    kl. 10:40

Svend-Erik Kjær Madsen

Det

var så lidt. Jeg regner med at lave lidt instruktioner "tekst og billeder" til diverse programmer som jeg arbejder med på min DAW, men det kan godt trække lidt ud, tid er jo ikke det man har mest af, men regner med at lægge lidt simple vejledninger på nettet i den nærmeste fremtid.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk