Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Mac eller Pc - Computer - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 12-08-2006
    kl. 14:42

kasper nrgaard

Mac eller Pc

Hej. Jeg str i et klassisk dilemma. Det er nu endelig lykkedes mig at skrabe en go portion penge sammen, som jeg vil bruge p en laptop, men jeg kan ikke finde ud af om det skal vre en macintosh eller en pc. Indtil nu har jeg altid arbejdet med pc. Grunden til at jeg er i tvivl er, at min opfattelse er at stort set alle profesionelle musikere krer med mac og jeg forstr ikke helt hvorfor? design betyder intet for mig, og min computer ser jeg p som et musik instrument, som jeg ikke vil bruge til internettet s viruser spyware og andet er ikke noget problem, men hvem ved, mske kunne jeg godt tnke mig at komme p nettet med den p et eller andet tidpunkt. Men indtil videre vil jeg i forhold til nettet investere i en smadrekasse af en computer og igennem den downloade diverse vstr, lyde og andet sjovt. Cubase, appelton, HAlion og andre store ting kber jeg som originalt. Min viden inden for computer er ikke synderlig stor og jeg syntes derfor at pc vil vre et superfedt sted at lre mere om computer i alt almindelighed, idet at man altid kan finde en som kan forklare, hjlpe og lre mig noget nyt, hvilket jeg synes er svrt inden for mac og s har pcn ogs adgang til en stre legeplads hvad angr vstr og andre fede ting... Men derimod ser jeg lidt p macn som et mere sterilt og lukket milj hvilket ogs kan vre rigtigt sejt idet at det ikke bliver s hurtig kompliceret hvad angr mystiske filer der ligger sig alle mulige ndsvage steder. Og s har jeg ogs hrt, at den skulle vre meget mere stabil en pc, men nr folk siger stabil forstr jeg ikke helt hvad der menes med stabil? Anyway mange tusinde tak fordi at du gad at lse denne roman af sprgsml. Og jeg hber virkeligt at du kan komme med det endegyldige rd, sknt jeg ved at det er svrt. Men jeg str og skal bruge en laptop snarest muligt, og vil selvflgelig have det bedste af det bedste. Penge er ikke noget problem.... Utroligt nok.

Tak for hjlpen .
    Med. Mange. V.her. Kasper

Svar på dette indlæg
  • 13-08-2006
    kl. 08:39

J H Manniche

Muligvis..

Den bedste computer til musik fr du ved kun at bruge computeren til musik, intet andet!!! Forskellen p PC og Mac er at Mac er blevet et statussymbol, et symbol p at man er intellektuel, at man er kultiveret, at man er politisk korrekt orienteret og at man er en hjt dannet person med styr p tilvrelsen! Derfor bruges Mac i stor stil af forfattere, reklame og mediefolk, journalister, forskere, professorer, politikere, kunstnere og musikere samt de af storbyens unge, rige og smukke mennesker der kan lide at blive set ned p cafen med sin lille lap-top Mac og nyde en caflatte. Dette er der intet galt i, men ved at kbe Mac s betaler man ogs lige for et image!! Godt get Mac, men er det det vrd ?

Svar på dette indlæg
  • 13-08-2006
    kl. 09:32

Thomas Koch Nielsen

Ang. PC

Hej Kasper

Jeg bruger selv PC til at lave musik p, gennem Cubase SX2, og det virker ganske fedt.
    Dog har jeg besluttet mig for at stte den til salg, da jeg enten vil udvide til en strre pc eller selv skifte til Mac.
    Min PC krer ganske godt, og er ogs ganske ok udvidet med ram osv. S man kan enten kbe den som "reservedele" eller som en maskine for sig selv.

Mit skift til mac skyldes ogs i, at jeg har overvejet kraftigt at g over til Pro Tools, og der krer det alts bedst p Mac.

Cubase krer ogs p Mac, men der har jeg s fet fortalt, at PC versionen krer bedst..

Ellers syntes jeg, at man skal kbe det som man gerne vil, og ikke tnke p hvad andre tnker, om det man har kbt.

Svar på dette indlæg
  • 13-08-2006
    kl. 13:08

kasper nrgaard

en lille hilsen fra kasper

mange tusinde tak for for jeres reply.kom endeligt med flere. det er virkeligt rart at for nogle sober svar og hre at i kan stte jer udover den mac/pc warfare. som huserer. kan i alle sammen bekrfte thomas i det han har fet fortalt at cubase krer bedst i pc versionen

Svar på dette indlæg
  • 13-08-2006
    kl. 13:29

Thomas Koch Nielsen

Hej Kasper

Hej
    Skulle du vlge at kbe pc.. s er du velkommen til at se p min.
    Lige nu krer jeg jo selv cubase SX2, og det trkker den ganske fint.

Svar på dette indlæg
  • 14-08-2006
    kl. 09:33

Frederik Dam Sunne

Et par hurtige tricks

Hvis du vil nettet med den, s installr Firefox eller Opera browseren, da Internet Explore gerne samler en masse skidt op p sin vej gennem nettet.
    Installr ogs en god og ikke irritrende antivirus, som NOD32 (http://www.eset.com/) - det er min favorit.
    Slank din Windows ved at slukke for undige services:
    http://www.jasonn.com/turning_off_unnecessary_services_on_windows_xp
    Er den kun musik og net, kan du slukke for rigtig mange services.

Sl Windows update fra, brug istedet
    http://windowsupdate.62nds.com/
    i kombination med Firefox en gang om mneden til at opdatere din maskine.

Hvis du kber eks. en IBM s overvej at reinstallere den uden alt deres prinstallerede IBM applikationer, som giver din maskine lidt ekstra muligheder, men hvilket gr den tung. Det har jeg gjort.

Mvh,

Frederik

Svar på dette indlæg
  • 14-08-2006
    kl. 15:34

Sren Korsgaard

Et par bud

Labtop er der ikke meget der kommer i nrheden af Mac PowerBook Pro, jeg har set den i kn hos Aage hvor de kret lige knap 30 samtidige reverb plug-ins p en gang. MHT alm maskiner er Intel p vej med en helt ny processor og chipsts generation. Den nye CPU kommer til at hedde Conroe og markerer ogs et image skift hos intel der fremover opdeler deres produkter i tre segmenter eller brand: vPro; som er visionen om den bedste ydelse, Centrino som er til brbare og visinen om mobilitet Viiv som er visionen om den fuldendte kompatibilitet p multimedie omrdet. Den nye Conroe processor er en ny dobbeltkerne processor der ved den sidste offentlige test i Mnchen for nylig var tre gange s hurtig som deres Pentium 4 670 3,6 gHz. De nye chipst flger den til drs og det fede er at de nye processorer kun bruger ca 40% af den strm de nuvrende processorer bruger. S der er muligvis en god grund til at klappe hesen og vente p at de nye modeller lander s er du sikret den absolutte hjeste ydelse du kan f.

Svar på dette indlæg
  • 14-08-2006
    kl. 15:36

Sren Korsgaard

For vrigt

Har intel ogs barslet med anden generation af deres Active Management Technology, der skulle gre maskinen meget mere stabil. Dennye chipst hedder for vrigt Q965

Svar på dette indlæg
  • 14-08-2006
    kl. 21:10

kasper nrgaard

Hej Sren Korsgaard

Mange tak for dit indlg har du nogen ide om hvor lang tid der vil g fr den nye Conroe rammer gaden?

Svar på dette indlæg
  • 15-08-2006
    kl. 19:27

Nikolaj Sahlstrm

Men...

"S der er muligvis en god grund til at klappe hesten og vente p at de nye modeller lander s er du sikret den absolutte hjeste ydelse du kan f."

- eneste problem med den logik er jo bare, at det samme gr sig gldende om 1/2 r, og 1/2 r derefter, og 1/2 r derefter. Der er altid en grund til at vente - priserne falder konstant samtidig med at hastigheden og (forhbentlig)stabiliteten ges.

Men ellers: Ja, en PC kan bestemt godt sttes op til at vre ganske stabil, velfungerende og hurtig. Brug den som decideret (tweaket) musikcomputer uden spil, anti-virus, internet-adgang osv, s krer det sgu fint. (Og det er sagt af en Mac- svel som PC-bruger.)

Svar på dette indlæg
  • 21-08-2006
    kl. 08:34

Sren Korsgaard

Conroe

Som Nikolaj jo rigtig siger s er der altid noget nyt lige om hjrnet, men det er alligevel en lidt strre nyhed Intel barsler med denne gang og de test der har vret foretaget i de sidste par mneder indikerer klart at det er vrd at vente p de nye processorer. Det er simpelthen helt ny arkitektur de kommer med og de banker alt andet af banen. Sledes krer Alt om Data i det sidste nummer Intel Core2 Duo E6300 til verdens hidtil bedste processor. Det er ikke den strste i serien men forholdet mellem pris og ydelse er outstanding. Med en pris p ca 1500 kr og en ydelse der ligger langt over selv de hurtigste AMD 64 processorer og Intels egen Pentium4 processorer er der en rigtig god grund til at vente den mned fr de lander. De kan givetvis kbes hurtigere p nettet vis USA. Pc World fra Maj og det seneste nummer af ALt om Data beskriver udemrket de hvad man kan forvente sig af de nye processorer

Svar på dette indlæg
  • 17-08-2006
    kl. 07:37

J H Manniche

Mac og PC er det samme- undtagen prisen!!

Om man vlger mac eller pc er fuldstndig ligegyldigt- arkitekturen i processorer, bundkort samt i HD og ram samt tilkobling af periferi er njagtig den samme som i et pc baseret system og dermed vil databehandlingen ogs vre den samme som i pc. Programmerne til mac og pc er fuldstndig ens og ikke lngere sregen og bedre tilegnet til det ene eller andet system som i slutningen af 80erne- tilbage er kun prisen...

Svar på dette indlæg
  • 17-08-2006
    kl. 23:10

Svend-Erik Kjr Madsen

Hej J H

Undskyld, men det er da noget vrre vrvl, der er jo oceaner af forskel p hvorledes styresytemerne virker, og dermed p hvilken ydelse du fr ud af hardwaren.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 17-08-2006
    kl. 23:54

Nikolaj Sahlstrm

Hej J H (#2)

Ja, som Svend-Erik Madsen siger: den store forskel mellem mac og pc ligger jo sjldent i det rent hardwaremssige, men i styresystemet, som bde har betydning for ydelse og stabilitet. Her har mac (OSX) en vis fordel i fht. Win XP. Det er derfor det p Windows-platformen strkt anbefales at undlade at g p nettet, installere spil osv osv, men i stedet bruge sin pc som decideret musikpc, hvis man er nogenlunde ambitis med sine produktioner.

Husker man dette er der intet til hinder for at du kan sammenstte en aldeles kompetent og stabil musikpc med Win XP - og dt sandsynligvis til en lavere pris end hvad en (hardwaremssigt) tilsvarende Mac ville koste.

Svar på dette indlæg
  • 18-08-2006
    kl. 16:52

Nikolaj Sahlstrm

Fra www.indigo2.dk:

"Hastighed - hastighed - hastighed
    Toms Hardware bemrker sig, at tidligere nyheder fra Intel p CPU-omrdet har vret mske 5% hurtigere end forgngeren, mens de nye Core 2 CPU'er i Conroe-serien (stationr computer) er helt op til 40% hurtigere end de tidligere generationer (Netburst/Pentium 4), hvilket er ret opsigtsvkkende. Isr nr man tnker p at det sker samtidig med at temperaturen falder kraftigt.
    Springet i hastighed p den mobile side (fra Yonah til Merom) er "kun" p mellem 5 og 15%, men dog stadig mrkbart - og det vel at mrke uden at vre p bekostning af batteritiden."

S Sren K: Mske du alligevel har ret i, at det (for en gangs skyld) godt kan betale sig lige at vente til den nye generation intel-chips kommer p gaden...

Svar på dette indlæg
  • 18-08-2006
    kl. 19:56

J H Manniche

Hej Svend-Erik..

Ja der er forskel p de operative systemer til mac og pc, men rent operationelt har producenterne af softwaret jo netop udviklet softwaret i konkurrence til at yde njagtigt det samme i begge systemer- som bruger vil man derfor ikke kunne mrke forskel andet end hvis den opoerative brugerflade af softwaret er forskelig. Men producenten bag pc og mac bevarer en forskel af ren kosmetisk rsag da der hos kunden er et nske om forskel p pc og mac..

Svar på dette indlæg
  • 18-08-2006
    kl. 20:21

Svend-Erik Kjr Madsen

Hej J H

Jamen undskyld en gang til. Mac "som jeg ikke selv bruger" kre s vidt jeg ved med BSD kerne, og den virker slet ikke p samme mde som windows. Mden hvorp resourcer mv. tildeles er vidt forskellig, derfor kan det godt vre producenten forsger at sl plat p PC-markedet, men jeg tror ikke p at de to produkter skulle vre fuldstndigt identiske, det er ihvertfald urealistisk, uanset hvem som pstr hvad.

Men jeg kunne jo heller aldrig drmme om at kre andet end Linux p mine PC'ere :), og der er audiosoftwaren jo s til gengld gratis.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 18-08-2006
    kl. 21:41

J H Manniche

Hej Svend Erik

Jeg mente ogs at softwaret var tilpasset de forskellige systemer mac/pc s brugeren altid vil opleve samme ydelse og funktionalitet uanset system. Hvis ikke producenten srger for dette, s mister de jo en kundegruppe, ikke?
    mvh. J

Svar på dette indlæg
  • 18-08-2006
    kl. 22:41

Svend-Erik Kjr Madsen

Hej J H

Svar på dette indlæg
  • 18-08-2006
    kl. 22:42

Svend-Erik Kjr Madsen

Og om igen

Ja det er sikkert rigtigt, men jeg finder "Unix" mden at gre tingene p, en del smartere end Windows, men hver sin lyst :)

De to systemer vil ALDRIG yde ens p samme hardware.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 19-08-2006
    kl. 18:57

Torben Vendt Hansen

PC/Mac ydeevne

Der finde en del Mac versioner og et helt astronomisk antal PC'er. Jeg tror ikke rigtigt p at nogen sidder og finjustere SW s det krer ens p alle maskiner - det er heller ikke hvad test viser.

I gamle dage (fr XP) var det lidt af en opgave at f musikprogrammer til at kre stabilt p en PC. Nr de krte havde de tilgengld en god udnyttelse af maskinen da de totalt overtog denne (p.g.a. det primitive operativsystem). Det var vist ogs i nogen grad tilfldet p ldre Mac.

I dag er operativsystemet noget mere komplet. Det kan give problemer hvis man krer en masse ting samtidigt. Det er derfor at mange anbefaler at man kun bruger sin computer til musik og undlader internet adgang, antivirus programmer og andre problembrn. Det glder bde Mac og PC. Hvis man gr det, br selve operativsystemet til gengld kun de en meget lille del af ens performance.

Om XP er mere effektiv end BSD eller omvendt vil jeg lade vre usagt. Pointen er at p en velinstalleret maskine vil performance primrt afhnge af ens sequencer og plug-ins. Det vil til dels sige hvor godt IO bliver hndteret men isr hvor godt signalprocesserings rutinerne er skrevet.

Nogle firmaer har vret bedre til at hndtere den ene platform end den anden; men nu hvor processorerne bliver ens og HW heller ikke er s forskellige kan man forvente at forskellene bliver meget sm.

Det er muligt at Mac'er stadig er lidt mere stabile og brugervenlige; men XP er efterhnden s stabilt at de fleste vil vre tilfredse.

Den vsentligste grund til at vlge Mac er at udvalget af musik SW er strre. Men hvis du f.eks. allerede har besluttet dig til at kre Cubase kan det jo vre totalt underordnet.

Svar på dette indlæg
  • 20-08-2006
    kl. 11:31

Frederik Dam Sunne

Enig

Hej Torben,

Jeg er helt enig i dit indlg.

En lille detalje. I stedet for at have to maskiner - en til Internet og een til musik, kan man jo have to Windows installationer p sammen maskine med Dual-boot.

En god ven p Windows er en god viruskiller - NOD32 (http://www.eset.com/) er ganske enkelt suvern, med den opdateret, er du godt p vej :)

Mvh,

Frederik

Svar på dette indlæg
  • 20-08-2006
    kl. 15:57

Torben Vendt Hansen

Jep

Jeg har dog valgt Mandriva Linux som det andet OS. Og s har jeg installeret dem p hver sin disk og bruger BIOS til at bestemme boot sekvens. S slipper jeg for bootloadere.

Svar på dette indlæg
  • 20-08-2006
    kl. 22:21

Svend-Erik Kjr Madsen

Hej Torben

Mandriva, er det ikke en ret gammel sag ?

Hvis du engang vil prve noget nyt, s kan en tur rundt om dette:

http://www.agnula.org/

anbefales, her er et helt musik-system bygget p debian, som er en af de Linux-udgivelser der findes flest grydeklare software pakker til. Hvis du vil vide om dit lyd hardware er understttet kan du se efter her:
    http://www.alsa-project.org/

Jeg bruger selv mit med et M-Audio Delta 66 og et M-Audio Midisport, det fungere godt, men der er lidt fidlen ved at stte midi-porten op, men der er link til den rellevante information p Alsa`s side.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 21-08-2006
    kl. 20:48

Torben Vendt Hansen

Agnula

Tak - jeg har skrevet den p listen over ting jeg br rode med p et eller andet tidspunkt ;-)

Mandriva 2006 er, som navnet antyder, fra i r - det er det der fr i tiden hed Mandrake. Er vist ret lig Mandrake 10.

Svar på dette indlæg
  • 21-08-2006
    kl. 20:56

Svend-Erik Kjr Madsen

Hej Torben

Ok, kunne bare ikke finde den p linux.org under mandrake basserede dists.

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 26-08-2006
    kl. 13:03

J H Manniche

Ekstern internet HD til windows

jeg har lige lst at det nye windowsprogram vista har en integreret gratis ekstern 2GB HD installeret p internettet- s nr man lagrer filer, kan man vlge at lagre dem p denne tildelte HD enhed p internettet- til glde for hele familien og venner! Det manglede da osse bare, nu nr en email kun kan sende latterlige 10MB. Lige nu udveksler vi i bandet store musikfiler via en ftp server, men det bliver da rart nr enheden er integreret i systemet. Tnk om apple ikke ogs kommer med noget lignende om nogle r.. Mvh. JH

Svar på dette indlæg
  • 26-08-2006
    kl. 23:35

Svend-Erik Kjr Madsen

Hej JH

Jamen hvis i mangler plads p en ekstern server hvad s med dette:
    http://www.prospector.cz/Free-Internet-services/Online-storage-space/

Mvh
    Sv-e

Svar på dette indlæg
  • 27-08-2006
    kl. 10:33

J H Manniche

Hej Svend Erik

Tak for det gode rd. Det vil vi da straks gre brug af. Den nuvrende ftp server koster nemlig 100kr om ret hos b-one og er kun p 500MB og er egentlig kun beregnet til hjemmesider. Men denne gratis server ser da klart mere interessant ud. Mvh. JH

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk