Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 20-08-2006
    kl. 19:44

Carsten Hansen

Lyd til trommeslager

Jeg spiller i et 4 mands danseorkester og laver lyden. Vores problem er at lave ordentlig lyd til vores trommeslager, som også synger. Hvis han skal høre sig selv i hans monitor begynder det hele at hyle. Han har en aktiv monitor liggende på gulvet og et mikrofon-headset.
    Vi overvejer om vi skal investere i en lille monitor på stativ eller måske endnu bedre - klaske nogle hovedtelefoner på ham.
    Er der nogen der har et godt råd?

Svar på dette indlæg
  • 21-08-2006
    kl. 08:09

Søren Korsgaard

Flyt monitoren

Typisk ligger monitoren ved hihat siden prøv at flytte den til den anden side så er chanchen for at hans headsæt hyler mindre. Der kan også stilles en lille monitor lige bag ham så hans hoved "dækker" for mikrofonen det virker også sidst er der jo in-ear som jo ikke giver problermer med hyl og feedback.

Svar på dette indlæg
  • 23-08-2006
    kl. 11:21

Carsten Hansen

Tak

Hej Søren
    Tak for svaret - vi prøver lige tingene af. Vi har forsøgt med "in-ear", men det kan han ikke vænne sig til (ja, han er besværlig :)..). Jeg har set en monitor hos ke-musik - det er muligt vi prøver med den: http://pa.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?ProductId=18353. Det lyder som om den skulle være god til specielt vokal. Hvis der er nogen der har gode erfaringer med små monitorer hører jeg meget gerne.

Svar på dette indlæg
  • 24-08-2006
    kl. 15:29

Søren Korsgaard

Vær opmærksom på

Den viste TC monitor er en nærfeldt monitor, der kræver at stå MEGET tæt på den, der skal bruge den. Prøv det, men det ville ikke være mit første bud til en trommeslager. Jeg har prøvet noget lignende uden det store held (det skal retfærdigvis siges at det var en anden model, men samme princip)Skriv gerne jeres forsøg og ikke mindt resultaterne her, det er jo en spændende og vedkommende problematik som vi jo står hver weekend

Svar på dette indlæg
  • 24-08-2006
    kl. 21:00

Carsten Hansen

Equalizer

Jeg har talt med en mand fra KE-Musik i dag, og han anbefaler heller ikke de små monitorer - tror ikke på det hjælper. Istedet, siger han, er det vigtigt med en equalizer imellem AUX-udgangen på mikseren og monitorer, så nu prøver vi med sådan en - se her: http://www.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=15421
    Den vil slå ud med røde signaler på de frekvenser, der får det til at hyle, således det skulle blive væsentligt nemmere at styre.
    Jeg vender tilbage, når resultatet af testen foreligger.
    mvh
    Carsten

Svar på dette indlæg
  • 05-09-2006
    kl. 00:55

Freddy Sangild

lidt tanker...

Først.- Ligesom Søren K foreslår: flyt kassen, så den ikke kan "se" mikrofonen. (trommeslagerens hover sidder i vejen).

Jeg har som lydmand mange gange oplevet at hvis en sanger ikke synger igennem og "fylder" mikrofonen, så hyler skidtet hurtigt, især hvis han gerne vil "tage bad" i sin egen lyd. Derfor SKAL han synge igennem, så man er fri for at gaine så hårdt på pulten med hylefare til følge. Sluttelig kan det være, at han er sendt igennem en compressor - dette vil absolut heller ikke hjælpe på hyl, da den jo hiver svage signaler op. Han skal holde hovedet nogenlunde roligt i.ø. og ikke sidde og virre. I det hele taget er der temmelig mange måder at få skidtet til at hyle på - og derfor kan det være svært lige at knække problemet som "remote"-consultant. Men inden man farer ud og køber nyt, så kan man godtnok rette mange fejl (hyl) med forhåndenværende midler.

Venligst
    Freddy

Svar på dette indlæg
  • 24-08-2006
    kl. 20:48

Jacob Nørholm

IN ear. shure m3

Giv ham nogle in ear... så er problemet løst og lyder er cd kvalitet og så fylder det ikke.... ! bare et udtag fra send i mix..... det er fint.... bruger det selv....
    Hilsen jacob

Svar på dette indlæg
  • 31-08-2006
    kl. 22:26

Robert Køhrsen

In Ear

Hej Carsten. Jeg spiller selv trommer og bruger in-ear. Det et suverent det bedste.
    Som eq til monitoren kan man bruge de halvautomatiske de nævner, men der findes også en løsning fra Behringer: DSP1124 der selv finder problemfrekvenserne, og filtrerer dem fra. Det er totalt effektivt.
    http://www.robbi-pa.dk/lyd/equalizere/behringer_dsp1124p_feedback_destroyer_89_da.html
    Mvh. Robbi.

Svar på dette indlæg
  • 04-09-2006
    kl. 11:51

Tom Eriksen

fasevend

Hvis i nu alligevel lander på en gulvmonitor, så er der vistnok et gammelt lydmandstrick, der går ud på at fasevende monitoren.
    mvh. tom

Svar på dette indlæg
  • 04-09-2006
    kl. 20:46

Morten Larsen

Hej Carsten

Har man siddet ved siden af en lilletromme kender man lydtrykket, og den er svær at overdøve.
    I mit balleband har vi eksperimenteret med at sætte en aktiv Dynacord Sub på scenen ved trommeslageren, og så en skrå monitor ovenpå. Det er på mindre jobs og det er en fed fornemmelse for alle at stortrommen/subkassen spiller på linie med baggearet. Samtidig har vi eksperimenteret med sidefills så vi hører frontsignalet på scenen. Og så bruger vi subkassen i det setup hvis vi har større front PA på.
    Summa summarum - jo bedre og mere fyldigt det lyder på scenen, jo lavere og mere dynamisk spiller bandet - det bliver til musik.
    Sætter man grejet/monitoren langt væk er man nødt til at spille højt og det samlede lydtryk stiger. Man kan faktisk klare sig med ret lav monitor hvis den er placeret tæt på øret, og dermed holde det samlede lydtryk på scenen nede. Og så giver det en lidt mer fyldig lyd, bunden forsvinder når højttaleren kommer på afstand.
    Så arbejd med placeringen og hav en monitor der lyder ordentligt.

mvh

Morten/eskildsen

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk