Interessant!
Det kunne meget vel blive en interessant debat det hér, som måske i virkeligheden blot handler om, at HVIS der findes et regelsæt, har jeg ikke i de par år, jeg har haft "min daglige gang" på dette glimrende forum, så har jeg aldrig læst det...
Og jeg synes egentlig, at det er én af de gode og befriende ting ved netop Soundcheck, at det ER et frit og ucensoreret forum!
Men erfaringen viser dog (heldigvis, synes jeg!), at der ligesom er et par uskrevne regler. Jeg vil dog skynde mig at sige, at jeg generelt synes, at tonen på dette forum i forhold til mange andre lignende fora er meget sober og "gentleman-agtig". Vist kan bølgerne da gå lidt højt, når meninger krydser hinanden. Men generelt er det et sted, hvor folk hjælper hinanden. Og samtidig synes jeg også, at de ærede forum-medlemmer er gode og hurtige til at reagere med protester, hvis der forekommer "urent trav" eller "beskidte tacklinger".
De eneste eksempler, jeg kan komme i tanker om, har været et par få racistiske indlæg, der vist kun fik dén konsekvens, at ophavsmanden fik sig selv stemplet som jubel-idiot og blev frosset ude... Her vil tro, at landets gældende regler for racistiske ytringer er gældende? Noget lignende ville vel kunne siges omkring injurier?
Endelig har der for noget tid siden været en ret ophedet debat omkring reklame. Den generelle holdning lader til at være, at vil man reklamere for noget, man har en kommerciel interesse i, må man købe sig til reklameplads. I samme ombæring: Har man noget, man vil sælge, hører det hjemme på markedssiderne.
Da mange af specielt os hobby-fusker-tekniker-typer ikke tjener penge på at lave småreparationer for folk og da slet ikke har et firma som sådan, lader stregen til at gå ved, at man kan tilbyde sin hjælp på foruemmet, men at kommunikationen mellem "udbyder" og "klient" herefter hurtigts muligt rykkes over på privat mail. Dette gælder også, hvis nogle f.eks. efterlyser én eller anden stump, som man tilfældigvis har liggende hjemme i kælderen - så kan man sagtens gøre opmærksom på det på forummet for derefter at "rykke over i privaten".
Men som sagt, så anser jeg dette for at være et "gentleman-forum", hvor folk så godt som altid ved, hvornår de filer den på kanten, og de derfor også tit selv giver udtryk for, at de ved det - dette bliver så som regel mødt med lige så stor gentleman-agtig forståelse...
Og endelig brug din sunde fornuft! Kritiserer man ét eller andet, er det meget velset, at man går efter bolden og ikke efter manden, samt at man sagligt argumenterer for sin sag...
Nu kan det så selvfølgelig sagtens tænkes, at andre er lodret uenige med mig. Men i så fald glæder jeg mig til at læse jeres synspunkter! Jeg synes, det er lækkert, at dette forum er så frit, som det er!
De bedste hilsener
Søren Alwan