Deprecated: mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead in /home_cpanel/soundcheck/public_html/inc/db_open.inc.php on line 36
Justering/rep af jazzbas - Bas - Forum - Soundcheck.dk
Cookie persondata politik for GAFFA A/S
Log ind eller opret en gratis konto
Vis trådoversigt
Del:
  • 04-10-2006
    kl. 09:34

Morten Willum

Justering/rep af jazzbas

Jeg har købt en Jazzbas fra sidste halvdel af 70'erne. Den er lækker, men PU'erne virker ikke som de skal. De lyder som om, der er byttet rundt på PU'erne, og den bagerste er meget tynd i lyden.
    Jeg vil helst beholde de originale PUer, men mon de er kaput? - de sidder umiddelbart´ikke for langt fra strengene.
    Kender I nogle eksperter i nærheden af Odense?

Svar på dette indlæg
  • 06-10-2006
    kl. 20:37

Morten Willum

Ingen hjælp at henter?

Svar på dette indlæg
  • 06-10-2006
    kl. 21:07

Søren Alwan

Hej Morten

Du skriver, at det lyder som om, at der er byttet rundt på pickupperne... de burde vel være ens?

Det kunne tyde på, at der er et problem med den bagerste, men det kan også skyldes en fejl i "det elektriske system" omkring den. Dette burde ikke være noget stort problem for en erfaren "instrument-snedker" at diagnostisere. Nu har jeg desværre ikke styr på "markedet" i Odense. Men skulle du blive rejselysten, kan jeg kun anbefale Anders i Akustikken i Århus...

De bedste hilsener

Søren Alwan

Svar på dette indlæg
  • 08-10-2006
    kl. 19:01

Morten Willum

Tak for jeres indlæg.
    At jeg mener der er byttet er vurderet ud fra lyden. Altså skulle det være potmetrene der er ombyttet! Eller? I hvert fald er lyden meget svag fra det der lyder som den bagerste PU.
    Mvh.

Svar på dette indlæg
  • 09-10-2006
    kl. 13:48

Karsten Andersen

Sådan er vi så forskellige

Jeg kan anbefale Søren torp fra Severin guitars(pisse dygtig) og også Rockcity i Århus(okay behandling og kvalitet), men så absolut ikke Anders fra Akustikken i Århus. Tværtimod.

Svar på dette indlæg
  • 07-10-2006
    kl. 13:02

Peter Mortensen

Mener...

at pickup-erne på jazzbas også fra denne periode ikke er af samme længde. Bridgepickupen er længere end neck. Er dette tilfældet, kan der ikke være byttet om. Mener også at guitar no.1 i Odense har en rep. afdeling.
    www.no1music.dk

Svar på dette indlæg
  • 08-10-2006
    kl. 20:07

adrian w

Ang. pickups

Lad mig lige slå fast at det ikke er muligt at ”bytte om” på pickupperne på Fender jazz bassen da de altid har haft forskellig lægder på henholdsvis 9 og 9,4 cm, derudover har det ingen betydning om de er loddet på det ene eller det andet potentiometer da begge pot er på 250 k.
    Den sorte ledning skal sidde på stel typisk loddet på ”potentiometers kasse” den hvide ledning skal sidder på det midterste ben.
    Du kan evt. måle PU efter med et multimeter om de har den rigtige modstand, modstanden i en Fender jazz PU fra 70`erne er: neck PU= 7,4 ohm, bridges PU= 8 ohm, hvis de afviger meget fra disse tal skal de sikkert vikles om.

Svar på dette indlæg
  • 09-10-2006
    kl. 15:54

Morten Willum

Igen tak for jeres indlæg.
    Adrian: Jeg måler 7,37 på begge PUer, så det er vel ikke helt galt!?
    Hvor pokker kan problemet så ligge?

Svar på dette indlæg
  • 09-10-2006
    kl. 18:30

Svend Åge Drewsen

Kan det...

være at "elektronikken" har været skilt ad, og loddet forkert da den blev samlet. Prøv og skru den ene PU ud og hvis kablerne er lange nok, vend den om og ned i gen med den(hvis du ikke er meget for at lodde :)

Ved ikke om den er det, men hvis den ene vender forkert, giver det en underlig virkning, som jeg ikke han huske hvad hedde :)

Svar på dette indlæg
  • 09-10-2006
    kl. 19:58

Morten Willum

Hej Svend Åge. Hvad skulle det hjælpe at vende PUen "på hovedet"? eller misforstår jeg dig? - lodning er vel eneste løsning, sådan som jeg forstår, det problem du opstiller??

Svar på dette indlæg
  • 09-10-2006
    kl. 21:06

Svend Åge Drewsen

Lige hvad det...

er, er der andre der ved bedre en mig. (fx Alwan) Det er nok noget med fase. Nej... det skal jeg ikke gøre mig klog på :)
    Men da jeg havde samlet min Jazz Bass, lød den underligt. Jeg snakkede med vores lokale guitarbygger, og han bad mig om at vende den ene PU om, og det løste problemet. At vende PU'en eller skifte om på ledningerne, giver samme resultat.

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 10-10-2006
    kl. 14:06

Svend Erik Holm

Svar på dette indlæg
  • 10-10-2006
    kl. 14:10

Svend Erik Holm

hmm ... umskuld..... (Det hedder 'modfase')

Hvis de to pu'r vender mod hinanden mht. + og -, giver det en aldeles slatten lyd. Man ven fasen på den ene af pu'en ved at bytte omkring på de to ledninger der kommer fra pu'en. Resultatet skal være meget hørbart anderledes når der er drøn på begge pu's. (Skarp, kraftig og tæt lyd.... du ved det når du hører det!)
    Der sker lidt det samme når man (fejlagtigt) vender + / - på en højttaler; det giver en underlig skæv lyd når man hører begge højttalere spille det samme.

Svar på dette indlæg
  • 10-10-2006
    kl. 17:56

Morten Willum

er det ligegyldigt hvilken PU jeg "vender" fasen på? så kan der jo ikke ske noget ved at prøve... smil

Svar på dette indlæg
  • 11-10-2006
    kl. 17:44

Svend Åge Drewsen

ja...

det er lige meget.

Mvh
    Sv. Åge

Svar på dette indlæg
  • 13-10-2006
    kl. 18:58

Morten Larsen

Hej Morten

Hvis den bageste er tynd i lyden når du spiller på den alene, er det ikke nødvendigvis noget med fasen.
    Check afstanden fra strengene, og så er det min erfaring (har 3 stk 70´er basser)at frontpickuppen siger noget mere, ikke mindst på grund af placeringen oppe foran. Jo længere du rykker mod stolen, jo tyndere bliver lyden. Og mine basser er faktisk ret kraftige på frontpickuppen allesammen, hvorfor den skal sænkes noget ift bridgepickuppen.
    Endelig kan det jo være at du skal have omviklet en pickup hvis vindingerne er løse eller knækkede. Det prøvede jeg på min ene bas og fik Johnny Mørch til at omvikle, hvilket selvfølgelig var helt i orden.
    Men som sagt så er bageste pickup jo noget anderledes i lyden pga placeringen, og bassens egenresonans forstærker måske indtrykket yderligere.

mvh

Morten

Svar på dette indlæg
  • 30-11-2006
    kl. 23:03

Morten Willum

jeg har prøvet at vende fasen, hvilket det kun blev værre af. Så har jeg arbejdet lidt med afstanden til strengene, men jeg synes ikke det RIGTIG giver noget. Så jeg vil høre jer igen:
    Kender I nogen gode og gerne billige bas-magere i eller omkring Odense? Skriv evt. til mig på willum@galnet.dk

Svar på dette indlæg
  • 16-01-2007
    kl. 14:37

Morten Willum

Jeg har købt nogle Fender Vintage PU, og skal inden længe have dem prøvet af. Men findes der en guide på nettet eller andetsteds? Jeg kan jo lige så godt gøre det rigtigt første gang; og hvis det nu er forkert som de sidder i dag, kan jeg jo ikke bare bruge den eksisterende opsætning. Hvordan ser jeg for resten forskel på bridge og neck PU? (røde/hvide/sorte ledninger)

Svar på dette indlæg
  • 21-01-2007
    kl. 21:43

adrian w

jamen jamen

prøv at læse det indlæg jeg skrev d. 8/10

Svar på dette indlæg
  • 21-01-2007
    kl. 21:04

Morten Willum

ingen hjælp at hente?

Svar på dette indlæg
  • 21-01-2007
    kl. 23:00

Kenny Stormlund

Måske

Hej Morten,

At montere 2 JB PU's er ikke rocket science. Jeg har flere gange monteret både passive og aktive pickup'er i nogle af mine JB'er.

Men jeg er kun en "glad amatør" fra Odense, så jeg vil ikke tilbyde dig at lodde i din bas. Til gengæld kan jeg anbefale dig at ringe til Asger på tlf. 66 12 14 54. Han bor i Dronningensgade, 5000 Odense C (han har ikke nogen butik - han laver alt i sit lille værksted i kælderen).

Han har mange års erfaring med at bygge el-guitarer og -basser - tilbage i 70'erne arbejdede han bl.a. sammen med Johnny Mørch. Han kan selv vikle/støbe pickup'er og er meget omhyggelig og dygtig. Jeg vil gætte på, at han har bygget ca. 10 el-guitarer og 5 el-basser. Fede instrumenter. Sidst jeg besøgte ham, var han ved at lave en tro kopi af en hals fra en Hagstrøm bas fra 50'erne - for en kunde.

Giv ham et kald og hør, om han ikke lige kan hjælpe dig med dit problem.

Mvh

Kenny

Svar på dette indlæg
  • 22-01-2007
    kl. 09:58

Dan Rasmussen

Johnny Mørch er manden

Hej Morten.

Jeg vil anbefale dig at kontakte Johnny Mørch: 86488923 - www.morch-guitars.dk

Han er manden der med 100% garanti kan ordne din bas.

Mvh. Dan

Svar på dette indlæg
  • 01-02-2007
    kl. 14:34

Morten Willum

Tak for jeres svar. I første omgang prøver jeg gutten i Odense. Det er så dejlig tæt på!
    Adrian: tak for svaret. Det du skrev var jo pludselig blevet relevant, selvom jeg ikke hæftede mig ved det i første omgang. :-)

Svar på dette indlæg
  • 09-02-2007
    kl. 08:44

jhf jhf

Johnny Mørch

Jeg købte for nylig en gammel jazzbas fra 1978. Den har jeg lige haft hos Mørch hvor den fik skiftet neckplate (ville ha en med 4 bolte i), fik justeret halsen op, den sad ikke korrekt grundet den 3-bolt neckplate, fik en ny kraftig bridge på, en total justering af bassen samt et par andre småjusteringer og detaljer.

Prisen var inkl. forsendelse ca 3500, og jeg må sige at jeg var MEGET positiv overrasket over det håndværk der var lavet.

Jo, Mørch is the man!!!

Og samtidig meget behagelig at snakke med...

Så brug de 200 kr det koster ekstra at sende den op til Mørch, så ved du at den bliver total i orden!

Svar på dette indlæg

Skriv svar

Log ind eller opret en gratis konto for at tilføje indlæ til forumet.

Om Soundcheck | Annoncer | Kontakt | Jeg er lavet af BandBase.dk og GAFFA.dk